Niet voorwaarts, wel juiste spieropbouw?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Niet voorwaarts, wel juiste spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 09:38

Hoi,

Ik heb het volgende dilemma:

Ik ben 3 maanden geleden begonnen met les. Deze instructrice is heel eerlijk voor het paard, dus de kleinste onregelmatigheid in je hand en ongeoorloofd tikken met de zweep = de doodstraf Haha! . Ik merk vooruitgang, d.w.z. hij ontwikkeld de juiste spieren (kontspieren, bij zijn schoft en nek) en is heel los in zijn lijf. Alleen....ik vind hem niet voorwaarts genoeg. Bijv: Als ik been geef, draaft hij wel aan, maar is niet snel genoeg weg naar mijn zin.

Mijn instructrice zegt dat ik daar nu niet op moet letten (en vind hem in dit stadium voorwaarts genoeg), maar eerst op mezelf moet letten (handen stil, goede zit, hem niet in de weg zitten). Dan komt de voorwaartse drang vanzelf wel. Ik heb daar een hard hoofd in, want ik denk dat ie gewoon lui is. Nu reed gisteren een vriendin even op hem en die zei dat ze hem helemaal niet voorwaarts vond (niet of niet voldoende reageerde op het been). Maar, na een half uur rijden was hij wel bezweet op de goede plaatsen (flanken, tussen zijn billen, onderaan zijn borst)....en die spieropbouw...je ziet duidelijk verschil met een paar maanden geleden.

Nu mijn vragen:

1. Kan een paard dat niet voorwaarts is, wel de goede spieren ontwikkelen, of kan het één niet zonder het ander?

2. Hoe weet je of een paard lui is, of het gewoon nog moeilijk vind?

Ik wil hem niet overvragen en hem onterecht vooruit slaan met de zweep als hij niet voldoende reageert op mijn been. Misschien is zijn achterhand nog niet sterk genoeg? Paard is trouwens 7 en is nu pas echt aan het werk gezet.

Graag jullie reactie!

Groetjes,
Tinusje

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 11:13

niemand?

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:24

Die van jou maakt nu heel veel vorderingen. Misschien dat dat te makne heeft met sloom heid. Misschien is hij het even zat dat hij zoveel moet werken. Want het is zwaar hoor!! En aan de spieren ligt het denk ik niet.
Als die goed zijn ontwikkeld moet je er geen last van hebben denk ik.
Ik denk niet dat hij sloom is hoor!! Ik denk dat hij het werk even beu is of het gewoon heel moeilijk vind.
Mijn paard heeft er op dit moment ook even genoeg van.
Ik zou wat meer naar buiten gaan en lekker wandelen aan de hand ofzo. Even tot rust komen. Knipoog
Wat zegt je instructrice er trouwens van??

Als ik iets verkeerd heb uitgelegt mag iemand dat zeggen hoor!!
Zoals ik het heb uitgelegt was het ook met mijn paard.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:35

Mijn instructrice werkt ook vanuit dat principe... tact, ontspanning, swung, aanleuning etc...
Mijn pony is ook nogal traag achter, maar als ik hem bij andere instructeurd meer voorwaarts moest rijden, bleef hij op de voorhand lopen en ging juist zijn rug wegdrukken en de onderhals erop zetten.
Als ik voor mezelf reed reed ik hem eerst lang en laag, om van daaruit hem beter aan de hulpen te krijgen.
Toen ik bij deze instructrice terecht kwam, werkten we ook vanuit die basis, in heel laag tempo, maar wel met actief achterbeen (beter en sneller optillen, pasje voor pasje trainend) hij ging actiever lopen, werd sterker en ging de goede spieren onwikkelen, zelfs een mini kapje op de hals, vanaf de schoft... Haha! Ook ging ik het verschil voelen tussen op de voorhand en in balans en ging beter naar mijn zit luisteren.
Toch heeft het heel lang geduurd tot hij ook meer voorwaarts ging lopen en tegelijkertijd die balans vast kon houden. Liet ik hem te snel gaan, dan viel hij gelijk weer uit elkaar en op de voorhand!

Het lijkt misschien een hele lange weg, maar voor ons (mijn pony heeft spat en loopt met periodes goed en weer kreupel) is het de enige weg die ik wil gaan omdat we ondanks zijn stijvigheid aan het begin en zijn trage tempo hem toch sterker maken, mooier in de spieren krijgen en hij getraind kan worden zonder dat hij gaat spannen of zijn plezier verliest...

Heel kort: Kun je de juiste spieren trainen in laag, maar wel actief tempo?
Dan zeg ik: Ja...

Maar de kunst is om je paard wel preciezer aan de hulpen te krijgen. dus dat je hetzelfde kunt doen, met steeds minder hulpen, en als het paard er aan toe is, kun je meer vragen en heb je dus "hulpen" over om dat te doen Knipoog
Die reactie kun je trainen. Op het moment dat de reactie goed is, maar er te weinig verschil is en je zou doorzetten, dan moet je merken dat de beweging daardoor minder wordt... of er andere problemen ontstaan (bijvoorbeeld in tact of aanleuning) De grenzen moet je natuurlijk opzoeken en af en toe even kietelen, maar wat je doet moet wel zin hebben...

(overigens rijdt mijn instructrice met meerdere paarden Z en ZZ-licht en is volledig gediplomeerd)

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 11:42

Nou, die zegt dat ik hem niet zo achter z'n vodden aan moet zitten omdat het al moeilijk genoeg voor hem is dat hij op z'n eigen benen moet lopen en balans moet vinden. Als hij dat kan, komt het voorwaartse vanzelf.

Ik vind het zo moeilijk inschatten of hij zich er nu makkelijk vanaf maakt of dat hij het echt moelijk vindt.

Ik hoor mensen ook vaak zeggen: 'Mijn paard moet gelijk wegschieten als ik mijn been aanleg'. Dat doet die van mij niet. Hij reageert wel, maar blijkbaar dus niet voldoende.

Maar hoort dit nu bij het ontwikkelproces? Komt dat voorwaartse vanzelf als hij beter op z'n eigen benen loopt, de juiste spieren heeft ontwikkeld en in balans loopt?

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:45

Jah, niet elk paard reageert gelijk op het been. Deed mijne ook niet meteen, maar met flink doortrainen en goed belonen op momenten dat ze het goed doet, komt het vanzelf. Bij mijne duurde het niet zo lang voor het allemaal goed ging, maar het kan zijn dat die van jouw weer minder snel in ontwikkeling is. Je moet gewoon veel gedult hebben. Het komt vanzelf goed. Knipoog

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 12:00

Hoi Joyce,

Ben blij met je reactie, jouw instructrice heeft dezelfde methode. Ze is echt heel eerlijk voor het paard, dat vind ik wel prettig. Ik geloof niet in de harde hand.

Zij zegt ook dat hij actief genoeg is van achteren. En ik zag ook toen mijn vriendin erop zat, dat hij echt wel actief was van achteren (veel buiging in de ellebogen noem ik het altijd maar, hij tilde echt wel zijn benen op), alleen liep hij niet hard door ofzo. Dat legde zij dus uit als niet voorwaarts. Ook zij ze dat hij niet doorliep als ze haar benen eraf haalde. Dat heb ik niet. Hij gaat echter wel langzamer lopen als ik mijn ben eraf haal, maar gaat niet stappen ofzo.

Wat bedoel je eigenlijk met dat mini kapje?? (natuurlijk even checken of die van mij dat ook heeft!)

Groeten,
Tinusje

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 13:14

nog meer mensen die mijn 'probleem' herkennen?

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:21

Het lijkt mij niet erg dat je paard nog niet wegvliegt voor je been, maar dat hij langzamer gaat als je geen been meer geeft vind ik wel heel slecht. Dan ben je dus altijd aan het drijven, is je paard dus niet voor je been, en dus zeker niet genoeg voorwaarts.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 13:31

nee, dat is inderdaad heel slecht. Wat zou jij doen als een paard dat doet? Zweep gebruiken? Ik denk namelijk dat hij ook een beetje lui is. Hij is ook vrij dominant en niet snel onder de indruk. Ik kreeg de tip om twee keer been te geven en als hij dan niet luistert, een flinke pets met de zweep, goede manier? Ik moet eerlijk zeggen dat ik even niet meer weet wat ik moet doen: hard aanpakken of niet. Ik weet gewoon niet of hij me loopt de belazeren of dat hij de dingen echt nog moeilijk vindt. Ik weet wel dat ie buiten de sterren van de hemel loopt. Dan hoef ik maar een beetje mijn kuit aan te leggen en hij is al weg, uitgestrekte draf, van stap naar galop...niets is hem dan teveel (tenminste, daar lijkt het op). Zijn galopsprongen veren dan meer, hij zit lekkerder...en het prettigste, ik hoef me niet suf te werken! Dat doet hij dan fijn.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:57

Nou, dan lijkt het me duidelijk toch? Als het buiten ineens wel kan, betekend dat dat hij het niet moeilijk vind, anders zou hij buiten ook niet zo snel reageren. Natuurlijk hoef je je paard niet gelijk verrot te schoppen, maar als hij na twee keer niet reageert mag je hem gerust een zeer duidelijke beenhulp, met een tikje erbij geven. Als hij dan nog niet reageert zou ik hem wel een pets verkopen, want dan is hij gewoon tegen je been. Let er wel op, dat je hem dan in eerste instantie niet tegenhoudt als hij naar voren springt, of harder wegloopt dan de bedoeling was, want hij reageerde immers op jou hulp, en anders wordt het tegenstrijdig.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 15:56

Weet je, eigenlijk weet ik het antwoord wel, maar mijn probleem is dat ik te weinig op mijn eigen gevoel afga en teveel naar anderen luister. Daarbij komt dat ik te snel iets zielig vindt en me snel schuldig voel als ik hem aanpak.... Maar goed, dat is weer een ander topic Haha!

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga hem wat strenger/consequenter aanpakken en wat meer de grenzen opzoeken van zijn kunnen Cool Zal hij blij mee zijn Clown

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 15:59

Ik vind het juist zielig voor een paard als je niet duidelijk voor hem bent. Een paard heeft meer aan duidelijkheid dan aan zachtaardigheid. Maar ik snap je wel een beetje hoor!

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 16:06

Dat is ook zielig, heb je helemaal gelijk in. Mijn verstand zegt ook aanpakken, maar mijn gevoel doet het tegenoverstelde. Ik heb hem zelf gefokt, dus ben ik heel voorzichtig met hem....te voorzichtig dus. Dat is voor hem niet goed. Ik ga ook zeker nog consequenter zijn. Ik heb dat al een stuk verbeterd en ik merk dat zijn humeur er beter op wordt. Maar...tegelijkertijd gaat hij nu af en toe wel het gevecht aan omdat hij het helemaal niet gewend is. Ik denk wel dat het nu tijd is om een stapje verder te gaan.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:25

ik had ook dat ik eerst te afwachtend was... mijn pony is ook van het dominante type... Toen ik wat feller werd en consequenter, ging hij vlotter reageren.
Ik merkte ook echt toen hij sterker werd, dat hij vanzelf vlotter ging lopen en toch los in het lijf en in balans bleef. Dat voelde heel anders dan die draf die ik vroeger voorwaarts noemde. Deze draf voelde ik echt door zijn hele lijf gaan en ik had nooit geweten dat mijn stijf en stug lopende pony (in draf dan) dat ook kon...

Mijn instructrice geeft aan dat als je zo traind, dat er vanzelf een fase komt dat je zo veel swung krijgt, dat je de rem even niet meer kan vinden... Heb dat wel een paar kleine momenten gevoeld, maar helaas werd hij vlak daarna weer kreupel en nu moet ik weer helemaal overnieuw beginnen met opbouwen. Stappen gaat prima, maar in draf loopt hij nog niet helemaal lekker.

Dat mini-kapje bedoel ik de spieren die vanaf de rug naast de schoft en bovenlangs de hals lopen. Na de schoft heb je bij een arm bespierd paard soms eerst een deukje/kuiltje voor de hals weer omhoog komt. bij hem werd dit heel mooi opgevuld en de bovenhals werd ook boller en de lagere halsspieren aan de zijkant werden breder. Het was natuurlijk nog geen wereld van verschil, maar voor mij toch duidelijk zichtbaar... Dit waren spieren die hij voorheen veel minder gebruikte.
Bij hem begonnen de spieren pas halverwege de hals breder te worden namelijk... Nu liepen ze door naar schof en schouder/halsaanzet.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 23:57

Hoi Jocye,

Voor de duidelijkheid, je bedoelt dat de schoft aan weerszijden opgevuld is? De schoft steekt dan niet meer uit maar is meer een geheel van de rug en hals. Als dat zo is, dan ben ik goed bezig Haha! (en mijn paard ook natuurlijk!).

Ik heb dus vanavond heel consequent gereden. Alleen been eraan als het paard terugviel. Geen reactie, nog een keer been, daarna een tik met de zweep en tegelijkertijd been. En warempel, hij werd actiever voor het been. Ik blij.

Maar de galop werd een iets ander verhaal. De ene hand ging vrij goed. Maar de andere hand wilde hij niet aangelopperen. Hij begon te protesteren, dus niet reageren op het been en zeker niet op de zweep.....ja bokken en niet willen doorlopen. De andere hand weer aangegaloppeerd en stiekum van hand veranderd....springt hij wel normaal aan Verward

Uiteindelijk na een paar keer herhalen (en helaas een paar flinke petsen met de zweep plus flink been) ging het prima. Maar toch, na het rijden had ik weer een schuldgevoel, want ik had de galop niet vanuit ontspanning van hem 'gekregen' maar d.m.v. een gevecht.

En daar zit dus mijn probleem: Daar voel ik me dan schuldig over. Was mijn reactie terecht? Wilde hij nu niet, of kon hij het niet? bla bla bla Rolleyes

En dan ga ik meneer uitstappen (ik loop er altijd naast met uitstappen): naar me bijten, met z'n nek draaien, me uitdagen, wegschieten. Wat moet ik nou uit dat gedrag opmaken?

Ik wil het liefst in harmonie en vriendschap met hem trainen en wil geen conflicten met hem aangaan, maar ik heb het idee dat dat toch gewoon niet zo werkt (zeker niet met een dominant typje). Ik denk dat dat een ideale wereld is die niet bestaat.

Meningen zijn zeer welkom!

Groetjes,
Tinusje

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 07:30

Als je alle conflicten uit de weg gaat, dan zal er ook nooit een prettige samenwerking komen. Het lijkt er nu op dat hij eerder de baas is dan jou. En dat is t laatste dat moet gebeuren.

Mijn pony rijd ik ook vriendelijk, en ik herken best veel in je verhaal, maar luisteren is luisteren. En bijten is uit den boze, dan krijgt ie n standje. Juist daardoor krijg je geen prettige samenwerking, als je consequent in de omgang bent heb je daar op t paard ook weer profijt van.
Hard trappen en trekken of slaan hoef ik bij mn pony niet eens te proberen. Maar mijne wou ih begin ook nog weleens proberen n hapje te geven. Ik hoefde maar n kleine correctie te geven en t was over, want ze weten best dat t niet mag.

En wordt er niet naar n kleine correctie geluisterd, ja sorry dan moet je n wat grotere geven.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 07:51

Volgens mij is jou paard gewoon niet goed aan je been, dan kan hij nog zo een actief achterbeen hebben, maar als je paard niet aan je been is, kun je ook niet 'schakelen' in tempo om hem nog actiever te maken.

Tiffany was in het begin ook niet aan mijn been, waardoor ze op die voorhand duikelde en gewoon kreupel ging lopen. Ik heb toen de DA erbij geroepen en die kon lichamelijk helemaal niks vinden. Toen heb ik met mijn instructrice overlegd en we hebben besloten om haar even flink aan het werk te zetten om te kijken of het probleem kwam doordat ze niet goed aan mijn been was. Ik heb ongeveer een week alleen maar oefeningen gedaan om haar aan mijn been te krijgen en na die week heeft ze geen enkele pas meer onregelmatig gelopen en sindsdien gaat ze zichzelf steeds meer 'dragen' tijdens het rijden.
Ik vind dat de voorwaartse drang van een paard het ALLERBELANGRIJKSTE is!!!

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 10:40

Hoi Jarrah,

Vervelend dat je paard er zelfs kreupel door ging lopen. Gelukkig heb ik dat probleem niet. Als ik hem een paar keer aanpak loopt hij ook wel door en reageert hij prima op het been.....alleen als hij de kans krijgt, liever niet (hij respecteert mijn been dus niet). Of het luiheid is of uitproberen, ik ben er nog niet uit. Ik weet wel dat hij buiten wel op het been reageert, altijd. Ik vind het alleen jammer dat ik toch even het 'gevecht' aanmoet op sommige momenten, maar wat ctal zegt: als je conflicten altijd uit de weg gaat, wordt de verstandhouding nooit duidelijk en krijg je ook geen prettige samenwerking. En ja, op het moment is mijn paard net iets te vaak mijn meerdere. Ik ben ook zo'n zachtgekookt ei geworden. Bij mijn merrie (Z dressuur mee geworden, trots!) was ik veel strenger en consequenter en ging ik geen enkel conflict uit de weg.
Ach ja, aldoende leert men.

Groetjes,
Tinusje

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:02

Dat van die galop herken ik wel van met andere pony's. door dat ik ze anders ging rijden en ze vanuit het achterbeen moesten vertrekken, gingen ze op de rem en protesteren. Dat was namelijk moeilijker...
Door gewoon rustig door te zetten en te trainen worden ze sterker en zal het makkelijker worden. Bij Aranka had ik het in draf. Als ik haar op har eigen manier liet lopen wilde ze zo weg en was heel vluchterig, terwijl als ik haar in de les (en later thuis) in balans had en haar van achter uit aan moest laten draven ze ineens niet meer wilde Verward Mijn instructrice heeft dat toen op deze manier verklaard.

Ik merk het ook wel met andere dingen. Met Moenira ging middendraf, wijken en schoudervoor tot binnenwaarts van de winter heerlijk makkelijk... Maar toen liep ze ook gewoon op haar manier. nu heb ik haar veel meer op het achterbeen en merk je dat ze de kracht nog mist.
Middendraf lukt een paar passen, maar dan valt ze uit elkaar of zakt ze in... Wijken kost veel meer moeite en schouderbinnenwaarts oefenen we niet echt meer, vooral schouder voor om haar recht te maken en sterker in de overgangen.

Je gevoel van wanneer je paard goed loopt en wanneer minder, verandert dus ook in de loop van de tijd. Je eisen worden hoger en je pony heeft meer kracht en lenigheid nodig voordat het voor je gevoel voldoende is. Als ik kijk naar foto's van een aantal maanden terug en nu, dan zie ik een groot verschil in hoe sterk en rond ze over komt.

En dan loop ik er nog steeds tegenaan dat ze voor veel dingen nog niet sterk genoeg is! (middendraf en terugrijden uit middengalop bijv.)
Zucht... Maar geduld is een schone zaak!!!
Beter een lange maar goede weg, dan dat je ergens echt helemaal vastloopt en er achter komt dat je weer helemaal overnieuw moet beginnen toch?

En wat die reactie betreft... tuurlijk moet de reactie goed zijn, maar de kunst als trainer is het kunnen zien en voelen van de kleine reacties/pogingen, die belonen en kunnen uitbouwen naar grotere reacties en langere periodes dat het volgehouden wordt...

Sterkte met oefenen!

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 11:15

Ik moet inderdaad de kleine successen ook waarderen. Ik denk dat ik nog niet half besef hoe moeilijk sommige dingen zijn voor mijn paard. Ik moet ook veel vaker belonen. Maar het blijft zo verschikkelijk moeilijk om aan te voelen wanneer een paard iets echt nog niet kan of het moeilijk vindt of wanneer hij z'n snor wil drukken omdat hij liever op z'n eigen manier wil lopen.

Maar hoe loste jij het rustig op als een paard op de rem ging op het moment dat je aan wilde galloperen? Ik merk dat ik dan toch een klein beetje pissig wordt en hem een mep met de zweep verkoop Bloos

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 13:52

Ik doe het volgende met hem in een week:
- 3 tot 4 dagen per week dressuur (meestal 3 keer) en dan half uur tot 45 min en 10 tot 15 min instappen.
- 1 dag naar het bos
- 1 dag longeren
- 1 dag vrij

Is dit niet teveel? Hij is 7 en ingereden toen hij 3,5 was. Ik wil even uitsluiten dat hij overvraagt wordt.

Groetjes,
Tinusje

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:45

hihihihi, ik probeer rustig en duidelijk mijn hulpen te herhalen en als het niet werkt tik ik ook een keer (of wat harder) bij... Maar als ik merk dat ik pissig word of de pony gestressed (is een arabiertje en gevoelig voor strenge aanapk), dan neem ik een adempauze om weer af te koelen Schijnheilig Als ik dus in een oefening mijn paard ineens op de "ho" zet en de teugels los laat, dan is het dus zo'n moment dat ik en/of het paard even een time-out nodig heb. Gelukkig heeft mijn instructie dat dan door dus laten ze me eerst even afkoelen voordat ik (desnoods eerst met iets anders) weer aan het werk moet... Vooral het geknoei met de galop maakt dat ik echt boos en gefrustreerd kan worden van binnen.
Die momenten leer ik steeds beter aanvoelen en weet uit ervaring dat het absoluut geen zin heeft om door te drammen of hard aan te pakken, want door de stress die je daarmee veroorzaakt, wordt het alleen maar minder... In draf wil een tik nog wel eens efect hebben, maar als ik dat vaker zou doen, dan schiet ik er niet veel mee op omdat ze dan alleen nog maar zou vluchten.

Het leren paardrijden bestaat voor mij dus uit doorzetten, leren aanvoelen van het juiste moment en met goede coordinatie reageren, leren consequent te zijn en duidelijk en geduld bewaren... Goede instructie is hierbij van enorm belang...

Ik heb geen verstand van trainingsprogramma's, maar rijd zelf maar 3 keer per week intensief. na een zware training heeft het lichaam 48 uur nodig om te herstellen als ik het goed onthouden heb. Dus om de dag echt trainen en de andere dag lichte herstelbeweging zou dan het beste zijn.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 16:10

Hoi Jocye,

Dat doen mijn instructrice en ik ook, als ik mijn geduld verlies dan heb ik een verplichte time-out. Wel zo eerlijk voor het paard en je doet geen dingen waar je spijt van krijgt.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:27

Dat je pony traag loopt is helemaal niet erg hoor. Ik moet mijn paard ook vaak heel traag (sukkeldrafje) rijden, zolang hij inderdaad maar actief blijft. Een paard moet bewegen, en niet rennen. Als hij zo traag, actief draaft gebruikt hij veel meer kracht en ontwikkelen zijn spieren zich véél sneller en beter dan wanneer hij zomaar wat rondsjeest.
Als je hem zo traag en actief blijft rijden, bouwt hij enorm veel kracht op in zijn lichaam. Zolang hij onder je blijft lopen uit dat zich in activiteit in de benen, en van daaruit kun je hem voorwaarts rijden. Je zult zien wat voor een uitgestrekte draf daar uit komt!

Wat je been betreft, probeer die zo min mogelijk te gebruiken want hoe vaker je hem gebruikt, hoe minder indruk het op hem zal maken. Gebruik je been (en misschien je zweepje) enkel om de activiteit te bewaren, bijvoorbeeld in bochten, maar niet om hem voorwaarts te jagen. Als je hem voorwaarts jaagt, verlies je alle energie en kracht die je in hem hebt gestoken tijdens het traag en actief rijden! Probeer veel overgangen te rijden met je zit en been (niet teveel pushen) om hem alert te houden.

Veel succes! OK dan!