zadeldilemma

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

zadeldilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 20:55

hoi,
sinds een paar maanden heb ik een winteczadel, maar ik ben er niet echt tevreden over. Het schuift heel erg, vooral tijdens het opzadelen maar ook tijdens het rijden. Ik ben van plan morgen een andere singel (wintecsingel) te kopen, zodat ie dan hopelijk minder schuift.
Maar ik vind het zadel ook niet lekker zitten, reed vandaag op mijn andere haf met een leren zadel en vond dat gewoon veel fijner en stabieler.Laatst met de wintec had ik dat mn haf ergens van schok en opzij sprong, en het zadel was meteen een eind verschoven, dat vind ik gewoon onveilig.
Nou zat ik te denken dit zadel weer in te ruilen voor een breder zadel, liefst een tweedehands a- of b merkzadel.(wie wil ruilen pbt maar)
wat voor (leren)zadels liggen fijn op een brede haf?
Hiervoor had ik een van de zadelmarkt, die voldeed super, zat heerlijk, heb ik 2 jaar fijn mee gereden maar vond dat die toch wat dicht op de schoft lag (kon als ik erop zat er 2 vingers tussenleggen)
Toch heb ik best wel spijt dat ik dit zadel verkocht heb.
Wat kunnen jullie me aanraden?


Ineke2

Berichten: 33088
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:10

Gewoon een goede zadelmaker langs laten komen en verschillende zadels laten passen. Dan kun je zelf ook kijken welke het beste voor jouw zit en weet je zeker dat het goed ligt op je paard.

Eventueel kun je vragen of de betreffende zadelmaker het zadel wat jij wil ook 2de hands heeft, als je een nieuwe niet kan betalen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:30

Deze Wintec past gewoon niet, als dat wel het geval zou zijn had je deze klachten niet. Nou even verstandig zijn en niet weer een 2ehandsje van internet afplukken, maar een passervice laten komen en kijken wat de mogelijkheden zijn voor jouw paard. Divosa, van Triest, Harrie vd Bosch etc. keuze genoeg.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:10

Wat is je budget?

Nulla tenaci invia est via

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 10:19

tot 300 euro ongeveer

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:36

Dan zou ik in ieder geval niet voor een nieuw zadel gaan, dat is gewoon niet veel in die prijsklasse. Een goede 2dehands wordt ook al lastig, de redelijk nette zadels beginnen toch wel zo'n beetje bij 5 a 600 en (veel) hoger.
Een zadelpasservice heeft vaak ook niet veel in die prijsklasse, al kun je er natuurlijk een paar bellen, je kunt net geluk hebben.
Eerste optie zou voor mij zijn om eventjes flink door te sparen, dan heb je echt veel meer keus. Anders zou ik particulier op zoek gaan naar een wat ouder zadel van een goed merk. Dat ziet er dan misschien niet meer zo heel mooi uit, maar de kwaliteit is dan wel goed én veilig.

Nulla tenaci invia est via

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 11:06

helaas hebben de echte A-merken geen zadels die op mijn brede haf passen.
Ik heb mijn instructrice gister om raad gevraagd, we gaan nu een minder brede boom in mn wintec laten zetten, om te kijken hoe het dan ligt.
w.s. bewaren we de wintec voor mn tinker (wordt volgedn jaar beleerd), en ga ik voor mijn haf op zoek naar een b-merk haflingerzadel

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:25

Waarom doe je er een smallere boom in Verward Ga je het dan niet afknellen? Misschien blijft het zadel daardoor wel stabieler liggen, maar het lijkt me niet prettig voor je paard.

Gillian

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:36


Nulla tenaci invia est via

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 11:36

nee, maar omdat hij nu w.s. te ruim ligt, en een maat minder hoeft immers niet te betekenen dat het meteen afkneld!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 11:39

toch blijf ik erbij dat ik het zadel niet zo lekker vind zitten, mijn vriend gaat het straks ws gebruiken voor onze tinker, en ik neem weer een ander zadel.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 12:17

Margreet schreef:


uit deze topics haalde ik dat de wintec op veel haflingers wel fijn ligt, ik hoop dat de pasmaat met een boom smaller beter is, en zo niet, ga ook zowiezo op zoek naar een goed tweedehands zadel


Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:26

Ik heb op Jordy (tinker, ook geen schoft en erg ronde rug, vrijwel alles schuift) een Euroriding Jade liggen. Dit is het goedkoopste zadel van euroriding, geloof dat ze nieuw iets van €500,- zijn. Ik heb mijn zadel 2e hands gekocht, voor €275,-. En die ligt echt prima.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:28

Mijn haf heeft echt een enorme brede rug en schoft. Ik heb heel veel problemen gehad om een goed passend zadel te vinden. Daarbij kwam ook nog eens dat hij van een zadel opgevuld met kussens bultjes op z'n rug kreeg. Ik ben toen hard gaan sparen en heb nu een bates, leren wintec met air. Het zit heerlijk en het is een heel mooi zadel! En er kan ook een verstelbare boom in. Het nadeel is alleen dan mijn zadel even duur is als mijn paard Haha!

Ik kan je dus aanraden om gewoon door te sparen voor een goed passend zadel, waar jij lekker op zit en wat goed op je haf ligt!


Mazzel Z2 + 10 voor altijd op de groene weides lekker aan het grazen, je was de beste haflinger die ik mij heb kunnen wensen. Mazzel bedankt voor alles!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tieme en 123 bezoekers