hoe merk je dat paarden en pony's ziek zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
korlin
Berichten: 100
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: in friesland

hoe merk je dat paarden en pony's ziek zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 12:06

hoe merk je dat paarden en pony's ziek zijn?
dit is ook al voor mijn werkstuk.
willen jullie info geven?
alvast bedankt

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:10

Wat heb je zelf al voor informatie hier aan opgezocht?

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:12

Moeilijk om daar een kort en duidelijk antwoord op te geven.
Wanneer je je pony goed kent, zal het je snel duidelijk worden als hij zich wat minder lekker voelt of ziek is.
Hij zal zich anders gedragen, anders op bepaalde dingen reageren. Hij kan lusteloos zijn, niet willen eten, minder of juist meer drinken dan anders.
Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen waar je het aan kan herkennen. Wanneer je paardje koliek (buikpijn) heeft wil hij liggen of zal naar zijn buik happen. Wanneer hij verkouden is of ergens allergisch op reageert gaat hij hoesten, er kan snot uit de neus komen.
Je pony kan ook een spierziekte krijgen, en daardoor niet meer willen lopen, of erg stijf lopen

En zo zijn er nog veel meer kenmerken waaraan je kan merken dat je paard/pony ziek is. Maar dit wordt erg veel om allemaal op te noemen Knipoog

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:19

Zoek eens bij google op ziektes en symptomen. Ik vermoed dat je heel veel kunt vinden op die manier. Het is niet echt makkelijk om nu zo op te noemen waaraan je kunt zien of je paard ziek is. Net zoals er honderden ziektes bestaan, zo bestaan er ook honderden dingen waaraan je het kunt zien en niet alle paarden laten dat even duidelijk merken.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:24

Ik denk dat je op Medisch veel kunt vinden naast Googel natuurlijk dus zelf even daar zoeken.

Hier komt een slotje.