Leeftijd om in te rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sidi
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Den Helder

Leeftijd om in te rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 10:52

Wat vinden jullie de beste leeftijd om een paard in te rijden?
Het gaat hier om een ararbiertje van ongeveer 1,55.
Hij is nu 3 jaar oud, maar vind hem nu een beetje te jong... Verward


Loekepetoeke

Berichten: 822
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:59

Ik denk dat 3 jaar normaal wel de moment is... Maar als jij en je arabier er nog niet klaar voor zijn, kan je beter het goede moment afwachten. (Zorg wel dat dit geen 2 jaar meer duurt é)

If it's love where you're running from there is no hiding place...

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:00

Loekepetoeke schreef:
Ik denk dat 3 jaar normaal wel de moment is... Maar als jij en je arabier er nog niet klaar voor zijn, kan je beter het goede moment afwachten. (Zorg wel dat dit geen 2 jaar meer duurt é)

daar sluit ik me bij aan


Whoa

Berichten: 224
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:27

Ik vind 3 jaar persoonlijk wel jong, ik ben ook altijd helemaal verbaasd als ik van mensen hoor dat ze op een 2 jarig paard rijden. Maar het ligt ook een beetje aan het paard; is ie nog echt een 'kindje', of nog volop in de groei? Dan zou ik nog min half jaar wachten. Maar ik denk dat je het zelf het beste kan inschatten. Ikzelf vind 4 jaar altijd wel mooie leeftijd. Later inrijden (niet té laat natuurlijk) zorgt er natuurlijk ook voor dat je paard langer meegaat, omdat hij niet belemmert wordt in de groei.

* Lovin' Life *

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:31

Als je hem er nog te jong voor doet, dan zou ik hem niet inrijden. Veerle (mijn haflinger) is nu sinds een tijdje onder het zadel (3jarig). Mijn veearts vond haar er ook aan toe, ze is vrij volwassen en best wel flink.
Vraag anders je veearts om advies wat hij denkt? Lachen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:39

3,5/4 jaar vind ik een mooie leeftijd. Daarvoor zijn (alle!!!) paarden volgens mijn mening nog te jong.


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:42

Als jij je paard nog te jong vind, of dat nou lichamelijk of geestelijk is: NIET doen. Het is echt geen must om met 3 jaar een paard in te rijden!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:44

Idd... pas doen wanneer jij en je paardje er lichamelijk maar vooral ook geestelijk (wat mensen nogal gauw vergeten) klaar voor zijn.

Als je twijfelt over het feit dat je paardje wel of niet er klaar voor is, gewoon even iemand vragen die er verstand van heeft. Zoas een DA.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:48

Een da kan niet bepalen of een paard er geestelijk klaar voor is, dat kan (doorgaans) alleen de eigenaar. Die maakt het paard iedere dag mee, die kent het paard goed. Een da niet...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:51

Arabieren groeien zo wie zo langer door, dus als jij denkt dat je arabier er nog niet klaar voor is zou ik zeker nog een jaar wachten. Vroeger werden paarden allemaal pas ingereden als ze 4jr waren. Om een of andere reden wordt het steeds vroeger, kunnen mensen soms niet meer wachten Verward

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:58

Ik heb gewacht tot 4 jaar...omdat hij nu pas een beetje meer volwassen word.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:22

Ik ben met Nagoya, m`n arabje, sinds 3 weken begonnen. Hiermee bedoel ik longeren, zadelmak etc., hiervoor was er nog helemaal niets met haar gedaan. Ze is nu 3 jaar en 5 maanden. Ik vond dat ze eraan toe was, lichamelijk en geestelijk. Haar bouw is vrij "volwassen", ze is totaal niet smal en slungelig. Geestelijk is ze er ook aan toe, ze is een nogal zelfverzekerd dametje en dol op aandacht en nieuwe dingen Lachen . Veel doe ik nog niet met haar: hoogstens 3 keer per week en niet langer dan 20 minuutjes (eerst opbouwen natuurlijk). Voor de rest staat ze lekker op wei. Ik houd wel heel goed in de gaten dat ik het heel rustig opbouw en dat ik niet te snel ga. Het belangrijkste vind ik dat Nagoya er lol in blijft houden ..
Wat ik op het moment met haar doe is in beide richtingen 5 min. longeren, daarna 10 stappen door de bak (erop).

Ik denk dat de leeftijd waarop je kunt beginnen per paard verschilt. ik zou niet eerder dan met 3 jaar beginnen. Voor die tijd gewoon lekker op de wei en niet longeren, lange wandeling etc.
Laatst bijgewerkt door Steefje op 13-07-04 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:24

Als jij hem te jong vindt, dan laat je hem toch lekker nog een jaartje staan. Gooi hem lekker van de zomer in het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:27

min. 3 vind ik een mooie leeftijd
dat is dus wat anders als max. 3 Lachen

Vind je hem er nog te jong uitzien, lekker laten lopen.
Als alternatief kun je hem nu ook zadelmak maken an dan als nog een jaar de wei op.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:45

3 / 3,5 / 4 jaar.
Vind ik ook van het paard afhankelijk. De een is vroeger rijp dan de ander, zowel mentaal als fysiek. Dus dat is per paard anders.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:43

Loekepetoeke schreef:
. (Zorg wel dat dit geen 2 jaar meer duurt é)



wij hebben arabieren op stal en ik heb er eentje ingereden die was 7 jaar. Nergens last mee gehad. Arabieren worden meestal iets later ingereden omdat ze de bouw er nog niet voor hebben

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:49

Ineke2 schreef:
Ik heb gewacht tot 4 jaar...omdat hij nu pas een beetje meer volwassen word.


Maar jouwe is ook half ijslander, toch? (in profiel gesnuffelt) Die worden sowieso pas rond hun 5e ingereden, al helemaal niet eerder, het zal ook wel er mee te maken hebben dat ze inderdaad pas 'laat' volwassen worden. Ik weet het niet precies... Verward

Voor Sidi: Als je 'm te jong vind, gewoon wachten tot het moment er rijp voor is! Lachen Het zou toch zonde zijn als hij er inderdaad nog niet aan toe is en het gaat niet goed om die reden...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:00

3 en half jaar vind ik normaal, maar heb je tijd genoeg dan kan het geen kwaad om nog even te wachten.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:06

Pervinco; Een da kan het geestelijk idd niet bepalen. Lichamelijk een groot deel wel. Als je over lichamelijk twijfelt kun je dus je da om raad vragen. Geestelijk zul je inderdaad zelf wel zien Lachen

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:01

ik vind dat het erg aan het paard ligt sommige zien er als 2,5 al erg volwassen uit maar sommige nog niet eens terwijl ze 4 zijn

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:30

Roskur schreef:
Maar jouwe is ook half ijslander, toch? (in profiel gesnuffelt) Die worden sowieso pas rond hun 5e ingereden, al helemaal niet eerder, het zal ook wel er mee te maken hebben dat ze inderdaad pas 'laat' volwassen worden. Ik weet het niet precies... Verward


Levi is idd half Ijslander ja...ik zie trouwens veel Ijslanders aangeboden van 4 jaar die al ingereden zijn...de meesten worden ingereden tussen 4 en 5 jaar en meestal met een 1 of meerdere maanden rust ertussen voor ze verder gereden worden

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:07

ik vind dat je minsten moet wachten met inrijden tot ze drie jaar liever 4 zijn.
Licht ook helemaal aan het paard.

Sidi
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 11:13

Omdat het een arabiertje is vind ik het al snel te zwaar worden voor hem.
Nu heeft ie weer iets nieuws, als ik op hem ga zitten begint ie heel (zielig) zachtjes te hinniken in zichzelf. (dus niet naar de andere paarden in het weiland)
Hij begint ook direct te hoesten en krijgt amper lucht...Zodra ik eraf ga, is het ook meteen over)
Weet iemand misschien wat dit kan zijn?
Zelf dacht ik dat hij ergens pijn heeft, hij is als jaarling al eens geopereerd (als hij vrij rond rent is er niets aan de hand) aan zijn linkerachterbeen ( zijn pees was enstig beschadigd en dit is weer gehecht) en dat ziet er gewoon erg raar uit, of zou het kunnen zijn dat hij gewoon last van zijn rug heeft?
Ik vind het namelijk wel heel erg zielig... Verdrietig
Ik ben ook bang dat je nooit op dit paard zou kunnen rijden...
Laat me even weten wat jullie hier van vinden.

Groetjes

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:15

ik zou het aan de dierenarts vragen, die heeft er verstand van ...
verder vind ik drie jaar om een paard in te rijden vrij vroeg, maar dat is persoonlijk.
ik vind de beste leeftijd vijf jaar, maar tegenwoordig scijnen veel mensen daar moeite mee te hebben.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:16

3,5/ 4 jaar.. Meeste paarden zijn nog echt van die 'veulentjes' als ze 3 zijn.. laat ze liever nog maar wat 'volwassener'worden..
Ik vind dat veeeel mensen tegenwoordig veel te vroeg beginnen, en dan zitten ze er ook binnen een maand op.. K zou persoonlijk dus wat later beginnen en lekker rustig aan..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 143 bezoekers