Tips gevraagd; Paard gaat hangen aan halster/ touw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niessie

Berichten: 784
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Heemskerk

Tips gevraagd; Paard gaat hangen aan halster/ touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 19:11

Hallo allemaal,

Sinds kort heeft mijn paard uitgevonden dat hij door hangen aan het halster/ touw los kan komen. Dit doet hij tijdens poetsen, tijdens hoeven uitkrabben en wanneer ik met z'n zadel aan kom lopen en naast hem sta met het zadel. De eerste paar keren was het duidelijk niet bewust dat hij ging hangen en weer eens een musketonhaak kapot trok, maar het gebeurt nu toch echt iets TE vaak. Naast het feit dat het mij zo veel touwen en halsters kost, is het natuurlijk zeer gevaarlijk voor mijn paard Verdrietig .
Wie heeft er tips om dit hangen tegen te gaan en hoe te reageren op het moment dat hij wel hangt.
Opzadelen (aansingelen/ beugels op maat etc.) is geen probleem, alleen het moment dat ik met zadel kom aanlopen tot het moment dat ik het zadel (rustig aan) op zijn rug heb gelegd. Het is een jong GROOT paard, bijna 4 jaar.

Wie heeft er tips?! Alvast bedankt

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:16

Iemand er bij laten staan (het liefst naast zijn achterhand) die hem kan straffen als hij gaat hangen als jij met je zadel aan komt lopen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:20

ik hoorde van iemand dat je een touwtje achter het paard zn oren langs moet laten lopen. dit moet dan wel op een speciale manier. helpt een controlhalster niet? ik denk dat dit hetzelfde werkt ongeveer als het touwtje:
paard gaat hangen en voelt druk achter zn oren.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:24

Doe een longeertouw achter de oren op de plek van het halster, en zet dit net 1 tikje langer vast aan je ring, gaat hij trekken/hangen, dan zal hij dat weten ook. Kijk, als hij echt bang is, MOET JE DIT NIET DOEN,want dan vererger je het alleen maar, maar bij het zogenaamde etter aspect, is dit een goed alternatief omdat hij duidelijk geen respect voor het halster heeft.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:25

4-jarige merrie van m'n VA had dit trukje ook door doordat ze telkens los raakte als ze het deed.

Je moet ervoor zorgen dat het trukje niet meer werkt, dus zorg dat je paard in geen geval zichzelf los kan trekken. Wij zette het paard vast met 2 halsters en 2 touwen en hielden een keerborstel binnen handbereik, los komen kon ze niet en als ze ging hangen kreeg ze onaangenaam een keerborstel tegen haar kont gedrukt.

Ze is het volledig afgeleerd en staat nu weer gewoon braaf aan 1 halster en 1 touwtje. Lachen

Niessie

Berichten: 784
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 19:29

Loolapelooza schreef:
4-jarige merrie van m'n VA had dit trukje ook door doordat ze telkens los raakte als ze het deed.

Je moet ervoor zorgen dat het trukje niet meer werkt, dus zorg dat je paard in geen geval zichzelf los kan trekken. Wij zette het paard vast met 2 halsters en 2 touwen en hielden een keerborstel binnen handbereik, los komen kon ze niet en als ze ging hangen kreeg ze onaangenaam een keerborstel tegen haar kont gedrukt.

Ze is het volledig afgeleerd en staat nu weer gewoon braaf aan 1 halster en 1 touwtje. Lachen


Gebeuren er geen ongelukken wanneer je je paard zo vast zet, dat hij echt niet los kan? Stel dat hij echt schrikt en uitglijd ...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:38

Vastzetten aan iets wat echt NIET los kan gaan en laat maar lekker hangen, lekker uit laten zoeken. Al hangt 'ie daar een kwartier, komt er vanzelf wel achter dat het niet werkt. Ongelukken gebeuren er pas als de boel ineens los schiet, dan vallen ze vaak half. Stop wel even een mes in je zak, just in case.

Of je gebruikt de bezem. Niet om mee te slaan, maar flink *prik prik prik* met de borstelharen in z'n achterwerk, dan willen ze vaak wel naar voren!

Nynke15

Berichten: 116
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:02

Dit probleem ken ik, mijn verzorgpony ging ook meteen
hangen als je haar vastzette, omdat ze bij haar vorige
eigenaar zo een keer los is gekomen.
Nou heb ik een speciale riem voor om de hals gebruikt
(geloof dat koeien die dingen vaak om hebben) aangezien
ze anders het halster kapot trok. Cool
Die riem was veel sterker en daardoor kon ze rustig gaan
hangen zonder dat ze het halster kapot trok. Haha!
Nu kan ik haar gewoon vastzetten aan een halstertouw. Lachen

GB_SP

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:06

ik deed net zoals Loolapelooza toen ik mijn paard net kreeg
en het werkt echt hoor Schijnheilig !!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:07

Wat vroeger op de manege nog wel eens werd toegepast bij de paarden die dit trucje uit etterigheid deden was: trap onder de kont geven.
En of je dit nu doet met je eigen voeten, met een bezem, met een schop of met een mestvork (dat mag je zelf uitkiezen) deze paarden hielden er na een paar keer wel mee op.

Is het echte pure angst van het vast staan dan zit er IMO weinig beters op dan je paard leren los te staan.

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:17

Ik heb hier een tijdje terug iets in de Bit over gelezen volgens mij...
Er stond dat je het paard (inderdaad Lachen ) goed vast moest zetten, en dan gewoon weglopen als ' ie gaat hangen. Krijgt ' ie ook geen aandacht en is de lol er snel af. Geen idee of het werkt, maar het is in ieder geval de moeite waard om te proberen...

Succes alvast OK dan!

Niessie

Berichten: 784
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 20:41

Hmmmz ben benieuwd wat nou het beste zal werken.. ga morgen maar eens van alles uitproberen

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:14

Het paard van Liesjuh en Nassie, wat ook bij mij op stal staat deed/doet dit ook. Nu al veel minder dan eerst, al wil ze het nog wel eens voorzichtig proberen. Dit paard hangt niet uit angst, maar gewoon omdat ze heeft geleerd dat ze zo los kan komen. Ze gaat eerst rustig naar achteren tot het touw strak staat, en trekt dan met een flinke ruk het halster in stukken. T'is een kolos van een paard, dus die is makkelijk los.
Die heeft gewoon de zweep 1 of 2 keer op haar kont gekregen, met een flinke brul erbij, nu wil ze het nog weleens proberen, maar een hard 'ey!' is genoeg om haar weer naar voren te laten gaan.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:25

Margreet schreef:
Vastzetten aan iets wat echt NIET los kan gaan en laat maar lekker hangen, lekker uit laten zoeken. Al hangt 'ie daar een kwartier, komt er vanzelf wel achter dat het niet werkt. Ongelukken gebeuren er pas als de boel ineens los schiet, dan vallen ze vaak half. Stop wel even een mes in je zak, just in case.

Of je gebruikt de bezem. Niet om mee te slaan, maar flink *prik prik prik* met de borstelharen in z'n achterwerk, dan willen ze vaak wel naar voren!


heb er ook zo een gehad en dit is inderdaad de enige manier die werkt.
Ik heb een touwhalstergepakt zonder ijzeren ringen en een ijzeren kettik die met een keilbout in de muur zit. Zielig maar helaas. Als ze een paar keer ervaren dat ze niet loskomen dan houden ze er echt mee op.
ik was 5 halsters en twee hoodstellen verder. Riant is een keer gevallen bij loskomen en als je mij profiel bekijkt zal je met me eens zijn dat je zo'n gevaarte niet graag door de stal ziet schuiven.

er is ook een andere manier en dat is : stil leren staan en niet vast zetten.
Je kan met twee man een lang touw door een haak halen zodat het lijkt of ze vast zit en zo snel ze wil hangen laat je het touw vieren terwijl de tweede persoon doorgaat met poetsen of opzadelen. Ze kan dan wel achteruit lopen maar komt niet los. Dan heeft het ook geen zin meer.

Het belangrijkste is dat ie echt nietmeer los mag komen.

Niessie

Berichten: 784
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 02:09

Wel fijn om te lezen dat meerdere mensen dit probleem hebben gehad en dat het toch nog goed kan komen .. Want dat hangen vind ik maar niks Ik zal eerst een manier zoeken om hem echt goed vast te zetten en dan maar wat manieren uitproberen, maar hoe zet je een groot zwaar paard supergoed vast Verward ...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:48

Dat zeg ik in bovenstaand mailtje met een touwhalster (je hoesmid heeft er vast een bijna iedere hoefsmid heeft er een) en een ketting.
Of je neemt een oud hastertouw zonder musketon, het touw trekt ie niet kapot. Het zijn in mijn ervaring altijd de musketons en halsters die breken. Wat ook heel erg sterk is dat is dat oranje nylon touw dat krijgen ze ook niet stuk. Daar kan je ook een halster van knopen.
Het voordel is dat dit erg veel pijn achter de oren doet bij het hangen dus als je paard gaat is het hangen pijnlijk en onprettig vinden (en dat is ook de begoeling)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:03

Niessie schreef:
Gebeuren er geen ongelukken wanneer je je paard zo vast zet, dat hij echt niet los kan? Stel dat hij echt schrikt en uitglijd ...


Dan heb je nog altijd die handige paardenknoop die JIJ in een handomdraai weer los maakt. Knipoog
Maar als je het wil afleren zul je hem toch écht zo vast moeten vastzetten ...

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:34

Mijn pony doet het al jaren de ene periode meer dan de andere.
Ik zet haar altijd vast aan een balk die niet los kan gaan en vervolgend aan een stevig touw die ook niet breekt ( sleepkabel) en aan een koeienband die zijn veel sterker dan de doorsnee halsters.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:59

Een paard van een leraar van mij heeft zn nek gebroken toen ie ging hangen en zo vast stond dat ie zichzelf niet los kon trekken. Paard moest meteen afgemaakt worden..
Mijn paard ging ook wel s hangen, vooral bij de smit, hij heeft 1 x een stomp op zn kont gekregen en sindsdien heeft ie t niet meer gedaan.