Mag een dokter...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Mag een dokter...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 00:25

dieetadviezen geven?
Een vriendin van me is 14, weegt iets te zwaar en gaat dus naar haar dokter voor advies. Die zegt dat ze een perfect dieet volgt (leeft van rijstcrackers en avondeten, en durft nog geen slokje cola te nemen als het niet light is), en dat ze minstens 5 kilo per maand moet afvallen.
Ik, ervarene in dieëten (;) ), snap dat het dan fout zit. Zij niet. Dus ik probeer d'r nu over te halen om iig een consult te nemen bij een diëtiste, maar ze moet alles zelf betalen, dus daar heeft ze niet zoveel zin in.
Maar mag een dokter op die manier advies geven? Inclusief vervolgafspraken?


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 00:31

lijkt me dat een dokter(huisarts neem ik aan in dit geval? ) alleen doorverwijst naar een erkende dieetist, en niet zelf gaat zeggen wat ze moet eten

knap stom van die arts vind ik dit!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 00:38

Ik vind zo wie zo dat lijnen onder de 18 niet goed is. Je kunt beter flink aan sport gaan doen en daarna er pas bij gaan lijnen...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 00:46

Volgens mij mag een dokter dat niet, idd wel doorsturen naar een diëtiste. Maar ik kan me haast niet voor stellen dat een dokter rijstwafels en avondeten voorschrijft... Dan is hij wel heel erg verkeerd bezig. Verward

how sweet can it be to be loved by you

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 00:50

schiet me ineens wat tebinnen...zusje(eetstoornis/aandachts-stoornis/etc) kwam met t verhaal thuis dat ze van de tandarts alleen nog light producten moecht drinken ivm slecht glazuur, pas halfjaar later viel t kwartje bij ons dat ook koolzuur zelf je glazuur aantast, en dat ze het dus zelf had verzonnen!
toen had ze daarna ivm maag&darmklachten(door oa herbalife en stackers etc maar daar zweeg ze over) gezegd dat ze minder moest eten en meerdere keren per dag licht verteerbare dingen ipv 3 gewone maaltijden

uiteindelijk is ze bij de psych beland, en is ze nogsteeds niet gezond(qua geest niet, en maag+darmen zijn blijvend kapot, en als ze weer normaal eet vliege de kilo's eraan, is reactie van lichaam na een tijd van extreem lijnen)

denk dat er dus eerder iets met je vriendin aan de hand is, dan met haar huisarts....

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 00:58

Ja, zij zit ook niet goed in d'r vel.
Is afgelopen zaterdag helemaal ingestort, gaat ook al naar psych etc. Ouders verwaarlozen d'r nogal (ze moet alles zelf betalen, eten, drinken, kleding).
Maar behalve dat gaat het ook gewoon niet de goede kant op. Ze had zaterdag dus teveel gedronken, en dan is het het beste om vocht binnen te krijgen. Kreeg ze wat cola, wou ze niet omdat er te veel calorieën inzaten.
Die dokter schreef dat overigens niet voor, maar dat meisje zei zelf dat ze dat at en de dokter zei dat het OK was (al betwijfel ik of ze gezegd zal hebben dat ze alleen maar dat at).


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:35

Ik denk dat ze liegt.

Ga maar een keer met haar mee naar de dokter. Een dokter adviseert dat absoluut niet. Klinkt als een heel verdrietig en triest verhaal waar veel meer mee aan de hand is. Ik hoop dat ze een goede hulpverlener heeft.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:42

_Scarlet_ schreef:
Die dokter schreef dat overigens niet voor, maar dat meisje zei zelf dat ze dat at en de dokter zei dat het OK was (al betwijfel ik of ze gezegd zal hebben dat ze alleen maar dat at).


Dat was ook mijn eerste gedachte. Het is zo makkelijk om tegen anderen te zeggen 'ja maar de dokter vindt dat ik goed bezig ben'.

Verder ga ik met Manon 2 mee. Dat meisje heeft hulp nodig en zo te horen heeft ze daar anderen bij nodig. Is er niet een volwassen vertrouwenspersoon op school bijv. bij wie ze terecht kan? Lijkt me nogal een heftige kwestie met haar eetprobleem en haar thuisproblemen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Bielsje, criollo_yess, Dees, DieL_Zor, Eefje_Sammy, Estera, FransienE, GrapeshotBot, kamsel, Kimberly520, laran, Laura_, LiDi, Marcella, mariettek, Marocje, moralian, Summerfly, veerledec, wonanda, xxmichellexx, YandexBot en 150 bezoekers