naar beneden rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elisa_

Berichten: 1673
Geregistreerd: 29-12-03

naar beneden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 22:31

hey, ik rijd op de manege en daar moet ik altyd proberen de pony waar ik voor vast op rijd naar beneden te rijden.. maar dit lukt mij nooit.
het is een hele sterke pony die als je gaat spelen en been geven gewoon harder gaat en zijn hele nek en hoofd in je handen legt waardoor ze dus heel erg zwaar word.. heeft iemand tips om haar wel mooi naar beneden te krijgen? want ze kan het wel.

thnx. OK dan!

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:34

vragen aan je instructeur waarom het je niet lukt. Of vraag je zelf af waarom het je niet lukt. Zet op ene lijstje wat er nodig is om een paard nageeflijk te rijden, let dan op of je dat wel doet.

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:35

probeer dan iets harder te spelen, niet trekken maar wel dat je reactie krijgt op je mond. Zet hem desnoods op de volte halve baan en houd dus de hele tijd stelling, vraag hem er desnoods maar een keertje goed doorheen. Rijd op die volte heel voorwaarts, dan komt de massa op zijn binnenachterbeen en laat hij voor waarschijnlijk los en komt hij mooi naar beneden. Zorg dus dat je gewoon goed blijft spelen. En als hij op je handen gaat leunen been geven en een klein trekje omhoog geven zodat hij weer omhoog komt en gewoon veel metj e been werken! Houd in ieder geval goed voorwaarts! Succes

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 10:43

Met de tips van alexandra en scooby kan je zeker wat doen!
Zelf heb ik niet veel meer toe te voegen.....

leougly
Berichten: 116
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:52

Ik weet uit ervaring dat dit in het begin heel moeilijk is. Mijn paardje deed hetzelfde, Maar op een gegeven moment krijg je door veel oefenen het gevoel dat het lukt, Op een volte is het in iedergeval wel makkelijker.

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 19:29

Goed van achter na voor rijden en niet toestaan dat ze gaat hangen... Voor de rest ga ik 100 % met bovenstaande reacties mee. Verder is constante aanleuning erg belangrijk.... en juist iets in je handen toestaan als ze naar beneden komt (dat betekend niet loslaten en de complete aanleuning / contact weggooien) zodat ze weet dat ze daar goed zit...

Verder is goede les nemen ook een optie.... een instructuer ziet vaak beter.... (vanaf de kant) of een paard goed loopt of niet....

KeeK

Berichten: 3748
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Huis ter Heide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:10

Ga op de grote volte bij A of C bijvoorbeeld en ga steeds spiraal gewijs de volte openen en sluiten (als je hem 'dicht' hebt houd je dat even aan) na een tijdje gaat je paardje dan vanzelf iets meer neer beneden. Bij het openen van de volte hem echt opzij zetten en proberen de onderhand eronder te krijgen. Ook kun je oefeningen als schoudervoor enzo proberen. Succes!

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 01:14

hierboven staan goede oefeningen.
Maar even een aanvulling:
Als je paard gaat hangen moet je niet terug gaan trekken. Daar wordt je paard alleen maar sterker van. Het beste kan je dan de teugels loslaten (ik weet het, is eng). Maar dan hebben ze niets om op te hangen en dan is het moeilijker om hard te gaan. Anders leunen ze op je hand en maken zich daardoor sterker.
Je kan dan dus het best wat loslaten en dan weer langzaam oppakken. En niet vergeten dat aanleuning van achteren komt en niet uit de teugels.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:15

Hoe komt een paard naar beneden? Door ontspanning (vooral in de rug).
Hoe krijg je ontspanning (in de rug)? Door van achteren naar voren te rijden en niet aan de teugels te gaan prutsen.

Dus laat hem zelf je hand opzoeken, doe hooguit een beetje knijpen in je teugels. Maar verder alleen opdrijven van achteren en dat dan een beetje opvangen aan de voorkant door te knijpen.
Als hij zo extreem reageert op je been, laat hem dan maar hard draven, als je daar de ontspanning hebt en hij komt naar beneden, ga dan verder met het tempo.

Heel veel volte's rijden wil vaak ook goed helpen, of gewoon op de volte blijven rijden. Maar dan wel goed je buitenteugel eraan houden en met je binnenteugel alleen wat ophoudinkjes voor de stelling.

Succes

fernando
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:49

Je kunt van een manege paard toch niet verwachten dat hij goed aan de teugel loopt.Hij wordt voortdurend door een ander gereden en niet iedereen weet waar hij/zij mee bezig is. Vraag je instructie hoe het moet zodat je het paard geen onrecht aandoet

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:54

een paard is niet sterk, dat ben jij.. als jij niet trekt aan het bit kan hij ook niet terug trekken..

ik zou proberen hem eerst naar benede te rijden en dan pas voorwaards, uit je verhaal maak ik min of meer op dat die zn rug en onderhals eruit druk en dan lekker hard gaan rennen, dat is de bedoeling niet..

rij veel overgangen en figuren verder moet je hem heel duidelijk met je stem belonen als die het doet!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:53

Inderdaad, als jij niet trekt kan het paard ook niet trekken. Probleem zit 'm in een slecht achterhand en daarmee samenhangend ruggebruik. Dat is heel moeilijk op te lossen als allerlei mensen van elk niveau daar regelmatig op rijden.
Het kan ook zijn dat jij te onrustig zit, waardoor ie z'n rug vastzet.
Ook zou het zadel nog niet goed kunnen liggen. Voel voor en na het rijden eens langs de ruggegraat, eerst voorzichtig, dan elke 1-2 cm iets harder drukken. Als ie ergens reageert met z'n rug naar beneden wegdrukken, dan heeft ie daar last en heel waarschijnlijk ook met rijden.

Als je instructie zegt "rij 'm naar beneden" en jij weet niet wat je moet doen, dan wordt het hoog tijd dat jij gaat vragen wat je moet doen!!
Gebruik ook de zoekfunctie voor het aan de teugel rijden.
Succes!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:59

idd zacht zijn in zijn mond, kleine korte kneepjes maken, goed op je houding letten (helpt bij mij ook super) en je paardje gewoon aan het been houden. Later kan je hem altijd nog voorwaards rijden en als hij naar beneden gereden word zal hij zijn rug ook neit zo snel weg drukken (als hij met goeie hoofd-halshouding loopt kan dat niet)

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:10

Sjonniej schreef:
Hoe komt een paard naar beneden? Door ontspanning (vooral in de rug).
Hoe krijg je ontspanning (in de rug)? Door van achteren naar voren te rijden en niet aan de teugels te gaan prutsen.

Dus laat hem zelf je hand opzoeken, doe hooguit een beetje knijpen in je teugels. Maar verder alleen opdrijven van achteren en dat dan een beetje opvangen aan de voorkant door te knijpen.
Als hij zo extreem reageert op je been, laat hem dan maar hard draven, als je daar de ontspanning hebt en hij komt naar beneden, ga dan verder met het tempo.

Heel veel volte's rijden wil vaak ook goed helpen, of gewoon op de volte blijven rijden. Maar dan wel goed je buitenteugel eraan houden en met je binnenteugel alleen wat ophoudinkjes voor de stelling.

Succes


Helemaal mee eens OK dan!