als eerste starten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

als eerste starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 18:59

Wie heeft daar ook ervaring mee? Start je als eerste van de ring, rij je voor jou gevoel een super proef en dit wordt dan echt heel mat gepunt (lees: veel en veel te laag Lachen ? Heeft dat, in jullie ogen, voor of nadelen: de eerste start zijn in een ring?


ikkuh15

Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:02

heej
Ik heb al vaak als eerste moeten starten en ik heb er positieve en negatieve ervaringen mee.
Wat ik wel fijn vind is dat je mag losrijden in de ring. Kwa punten ligt het helemaal aan de jury.Ik heb is gehad dat ik een slechte proef neerzetten maar toch goede punten had, maar ook als ik een superproef neerzetten ind bar lage punten kreeg.
Verder vind ik het persoonlijk ook wel fijn dat je in principe altijd een vaste tijd hebt omdat er niemand uit kan vallen.
Een nadeel is dat ik nog ontzettend vroeg mijn bed uitmoet omdat de B meestal smorgens is.

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 07:17

Ik heb er een negatieve ervaring mee. Ik deed mee aan een dressuurwedstrijd met 2 proeven, 1 op vrijdag en 1 op zaterdag. Op vrijdag liep ie wel redelijk en had ik 165 punten. Toen moest ik ongeveer in het midden van het deelnemersveld starten. Op zaterdag moest ik als eerste van de ring starten. Hij liep echt super, beter dan die dag ervoor dus ik dacht als ik gister 165 punten had, moet ik nu toch ook wel een winstpunt hebben. Zag ik mn punten...154 punten! En de eerste 5 hadden allemaal niet zulke hoge punten, en als ze een winstpunt hadden dan was het ook net 156 of 157... Terwijl ik die heb zien rijden en ze goed reden! Bij de deelnemers daarna gingen de punten omhoog, dus bij deze jury is het een nadeel denk ik als je als eerste moet. Maar er zijn natuurlijk ook jury's die meer punten geven aan degene die als eerste moet...

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:23

Ik heb er ook 1 negatieve ervaring mee. Een paar jaar geleden had ik een indoor wedstrijd, klasse B. Degene die als eertste startte zette een vrij slechte proef neer (lees sterrenkijken, stelling en buiging; wa'sda???, totaal geen impuls, enz enz enz).
Uitslag; die persoon had 170 punten gekregen en werd daarmee tweede. De jury had nogal hoog ingezet in het begin en was daarna wat lager gaan punten.

En daardoor viel ik NET buiten de prijzen... Huilen Huilen Huilen Huilen

Wat ik hiermee wil zeggen; er zijn wel eens jury's die in het begin wat lager punten, maar andersom kan het ook. Het kan vriezen en dooien dus.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:35

talented schreef:
Wie heeft daar ook ervaring mee? Start je als eerste van de ring, rij je voor jou gevoel een super proef en dit wordt dan echt heel mat gepunt (lees: veel en veel te laag Lachen ? Heeft dat, in jullie ogen, voor of nadelen: de eerste start zijn in een ring?

Is heel dikwijls zo maar Alabastro moest zaterdag toch ook als eerste binnen en geen enkele heeft nog een 9 gekregen op zijn draf. Dus alles is mogelijk maar dikwijls is het zo.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 10:51

Totnutoe moest ik als tweede, en dat gaat wel ( lees: ik reed bagger Tong uitsteken)
verder heb ik wel ervaringen met als eerste starten na de L , en dat is echt niet leuk, want dan jureeren ze nog half als een l proef ( ik rijd b).

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:29

Ik jureer zelf en heb vaak genoeg mensen bij de eerste drie prijswinnaars gehad die als een van de eerste moesten starten, na 30 combinaties heb je het als jury ook wel weer gehad en in het begin ben je nog fit Haha! goed is goed en slecht is slecht, dus in princiepe moet het voor je punten niets uitmaken, maar het is wel zo dat als een jury alleen nog maar slechte proeven heeft gezien en er komt er eindelijk een binnen die een redelijke proef laat zien, dat je geneigd bent om toch wat hoger te punten omdat het de hele tijd al niets was, zelf start ik ook nooit graag als eerste, liever in de midden moot, maar dat zit ook een beetje tussen mijn oren denk ik want als je goed rijd maakt het echt niet uit of je als eerste of als laatste start, het kan ook in je voordeel werken als je een matige ruiter bent en er komen een heel stel echt goede ruiters achter jou, heb jij je punten al vast terwijl er ook jury leden zijn die na een paar hele goede proeven de rest die iets minder rijden echt veel lager beoordelen, het hangt dus inderdaad ook vaak van de jury af, helaas is dat zo.... Huilen

LadyLuna

Berichten: 3681
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:50

Zijn al veel topics over geweest... Scheve mond

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:05

Wat plaatsing betreft maakt het niks uit, denk ik. Wat punten betreft zal de jury niet extreem hoog punten (komen er nog betere dan moet hij te hoog gaan punten) maar ook niet te laag om dezelfde reden maar dan anderom.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:16

POSITIEF
ja helemaal top, als eerste rijden

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 18:39

Ik wil ook wel als 1e starten. Ringen nog mooi en het loopt niet uit of in OK dan!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:22

Eerste, laatste, middelste....een goede jury geeft punten aan de hand van wat hij/zij ziet Lachen
Ik heb me er weleens mee bezig gehouden of het inderdaad positief of negatief zou zijn. Maar eerlijk gezegd is het mij nooit opgevallen dat ik anders gejureerd zou zijn.

Maar inderdaad zoals hierboven al vermeld; ringen zijn nog mooi, starttijd klopt meestal én het inrijden is vaak nog lekker rustig Haha!

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:33

Ik ben nooit lager gejureerd terwijl ik best vaak als eerste moet starten dus ik denk dat dit een vooroordeel is of een excuus. een jury hoort de 1e net zo te beoordelen als de laatste(hier kunnen natuurlijk ook uitzonderingen bij zijn.)

Mijn nieuwe aanwinst: Bas! (Florencio x krack c)

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:02

Het interessert me eigenlijk niets. Het enige nadeel is dat je zolang op de prijsuitreiking moet wachten als je een goede proef gereden hebt... Haha!

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 21:43

Nou, ik moest dus 2 keer als eerste starten, zette 2 keurige proeven neer, het resultaat; 155 en 159pt. Veel te weinig. Dit was de zesde wedstrijd met dit paard, en het waren mijn twee beste proeven tot nu toe. Tevens was dit dus de enige keer dat ik niet in de prijzen zat, integendeel, ik zat zelfs halverwege ( 11e en 9e van de 27). Dus ik weet het zeker; al eerste rijden is niet fijn!

LindaT

Berichten: 134
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:44

Ik vroeg mij ook af of het als eerste starten invloed had op de punten/plaatsing, en daarom heb ik een tijd geleden de uitslagen van een groot concours bekeken.
En hoewel ik echt geloof dat de jury's zo eerlijk mogelijk punten, bleek toch dat de eerste kwart van de combinaties in grote ringen minder vaak in de prijzen vielen dan combinaties die later moesten starten.

whatever will be, will be

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 22:17

LindaT schreef:
Ik vroeg mij ook af of het als eerste starten invloed had op de punten/plaatsing, en daarom heb ik een tijd geleden de uitslagen van een groot concours bekeken.
En hoewel ik echt geloof dat de jury's zo eerlijk mogelijk punten, bleek toch dat de eerste kwart van de combinaties in grote ringen minder vaak in de prijzen vielen dan combinaties die later moesten starten.


Daar kan ik helemaal inkomen ja Haha!

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:46

Ja dat had ik zelf ook al een keer bekeken en inderdaad heel vaak zie je dat de eerste starters niet in de prijzen vallen, maar dat zou eigenlijk niet mogen, nogmaals al je goed rijdt, rijd je altijd wel winst, maar goed is dat een 6?, een 7? of een 8?, ik ben er echt van overtuigd dat het per jury verschillend is, bij mij in de ring waren afgelopen weekend de eertse 2 starters vierde en tweede, dus het kan toch

-

cinvaro

Berichten: 422
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: groningen/ drenthe/ Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:08

ik vindt het nit erg om als eerste te starten maar het scheelt zoms wel met de jury´s die in het begin heel streng zijn of juist in het begin helemaal niet


cinvaro

Berichten: 422
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: groningen/ drenthe/ Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:20

en trouwens ik viel wel in de prijzen

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 00:00

cinvaro schreef:
en trouwens ik viel wel in de prijzen


heel fijn Lachen jammer dat je zon onduidelijk verhaal neerzet Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 00:10

Ten eerste vind ik het vreselijk omdat je dan nog veel langer wacht op de uitslag.
Ten tweede zie je vaak dat er (onbewust?) vergeleken wordt met voorgaande combinaties. Aangezien je als eerste combinatie geen voorgaande hebt kun je het geluk hebben dat je hoog gejureerd wordt. Maar waarschijnlijker is dat de jury lager begint. Dat is althans mijn ervaring.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:36

Ik heb 2 jaar op een rij bij de regiokampioenschappen startnummer 1 ook op de eerste plaats gehad, en mijn collega-jurylid had dat ook....

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:46

ik start ook vaak als eerste en blijf dan ook eerste het maakt mij niet veel uit welk startnummer ik heb.

*

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:59

ik heb nationaal en internationaal wel eens als 1e moeten starten.
Kreeg gewoon de procenten die ik verdiende! Geen probleem mee, maar toch start ik liever niet vooraan. Kwestie van gevoel denk ik...

She's my lady Lovers


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers