Oorharen knippen... ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Oorharen knippen... ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-02 22:38

Hallo

Mijn paard heeft erg veel haar op het moment uit zijn oren steken.
Hoe kan ik dat afknippen? Of mag ik niet knippen? Ik heb het wel geprobeerd, maar hij wil absoluut niet dat ik aan zijn oorharen knip, dan gaat ie helemaal over de zeik! Het ziet er niet uit. Wat kan ik doen?

Groetjes!


ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 22:50

Dan zou ik er eerst maar eens voor gaan zorgen dat je gewoon aan z'n oren mag zitten. Ben je wel een half jaar verder voordat je zover bent.
Bovendien, waarom zou je z'n oren uitknippen, die haren hebben een belangrijke funktie, namelijk ongedierte uit de oren houden. Zolang er dus geen problemen zijn in de oren, lekker laten zitten al dat haar.
Wel is het zo dat je je paard overal moet kunnen aanraken, je weet immers maar nooit waar ie allemaal wondjes op kan lopen, dan is het wel handig als ie accepteerd dat je ergens aanzit.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 22:59

En zelfs als je de oren aan mag raken ben je er vaak nog niet.
Ik mag Gipsy haar oren aanraken, ook met een schaar, geen probleem, maar oh wee als ik ga knippen }> Dat geluid kan ze blijkbaar niet tegen. Ik kan in de lucht knippen vlak bij haar oren, maakt allemaal niet uit, maar ik kan het mooi vergeten om die 2 suffe uitstekende kwasten af te knippen, dat wil ze gewoon echt niet hebben. Heeft overigens ook 2 jaar gekost eer ik fatsoenlijk aan haar oren mocht zitten met allerlei voorwerpen, dat is op zich al een hele verbetering (ik kan nu m'n longeerlijn er aan hangen *LOL* ) .
Ik heb het maar opgegeven om ze te knippen

Nulla tenaci invia est via

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 00:12

Ik weet niet of je paard een echte knuffel is, één van onze paarden vond oren knippen vreselijk, maar wilde wel vreselijk graag met z'n hoofd in je jaszak (dus lekker met z'n hoofd onder je arm). Ik dacht, als ik nu de schaar er eens in zet.... het werkt. Blijkbaar ziet hij niets en is het enge er daardoor af. Succes niet gegarandeerd hoor, bij de anderen werkt het niet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 00:18

Het is inderdaad geen gezicht, die plukken uit de oren. Bij mijn paard mag ik er alleen aan zitten als ik het andere oor omdraai (klinkt erger dan het is). Er zijn er ook die het alleen met praam toelaten. Maar voordat ik een praam ga gebruiken laat ik het zitten.
Vreemd, het knippen van de bridlepath met de schaar of het scheerapparaat laat ze wel toe. Misschien kriebelen de haren in de oren te erg?

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 00:26

Een reden waarom paarden het knippen van oren zo vervelend vinden, kan zijn omdat je zonder dat je het weet aan de haren trekt. De haren zorgen ervoor dat er geen water, vuil en ongedierte in de oren komt, dat betekent dat de haren dus wel vies kunnen worden, door o.a. klontjes modder. Soms gebeurt het dat het knippen niet zo soepel gaat als je wilt en blijven er haren aan je schaar hangen en trek je er dus aan zonder dat je het zelf merkt, dat doet denk ik ontzettend zeer in de oren van je paard. Zorg er daarom voor dat je kleine plukjes tegelijk knipt, niet een hele bos in een keer om er maar vanaf te zijn.
Oren helemaal uitknippen of scheren staat wel heel sportief, maar het is verstandiger om wat haar te laten zitten.


MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 00:39

Ik houd er ook niet van om de oren helemaal uit te scheren.
Bij de showpony's knijp ik de oren dicht en alles wat uit steekt knip of scheer ik weg.
Ik doe bij de meeste pony's even een praam op omdat ik altijd in m'n eentje ben. Praam aan het halster vast en dan heb je 2 handen vrij en een pony die redelijk stil staat. 2 minuten later zijn de oren mooi en zonder vechten.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 07:19

Ik knip alleen de paar uitstekende haren weg, verder laat ik alles zitten, omar vind het niet leuk maar hij laat het wel toe.

:evaw:

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 09:42

ik knijp bij loulou altijd gewoon der oor dicht en dan knip ik de haren die eruitsteken weg. ze doet daar helemaal niet moeilijk over, maar het is ook een fjord misschien dat da scheelt? Haha!

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 10:27

Ik heb altijd geleerd dat je de haren IN de oren nooit mag wegknippen. Enkele de uitstekende, & dat doe je door de oren dicht te drukken & hetgeen er dan nog uitsteekt weg te knippen. Mijn pony laat dat heel goed toe, raar dat er daar blijkbaar zoveel paarden problemen rond maken??

Waarom zou je alle haren in de oren wegdoen? Denkt er nu echt iemand dat je dan op wedstrijd betere punten krijgt? Het gaat toch nog altijd om het rijden? Er is op dit moment ook nog een topic over het wegbranden van baardharen = ??? Ik vind dat allemaal niet nodig, moeder natuur heeft onze paardjes die haartjes toch met een reden meegegeven!!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 14:13

Ik knip bij snowdon ook de uitstekende haren weg als ik het oor dichtknijp (heel zachtjes hoor Haha!) En hij vindt geen enkelprobleem, als ik per ongeluk binnen in zn oor kriebel, haalt hij zn hoofd wel vrij plotseling weg, maar voor de rest kan ik overal knippen als ik dat zou willen....

Maar ik vindt dus ook stom als je het binnenoor kaalknipt, alleen vanwege een wedstrijd, waarbij ie er mooi uit moet zien.... Ik vind het eigenlijk niet eens mooi als mensen zoveel haar wegknippen/scheren, maarja dat is ieders eigen mening....

groetjes leon en snowie

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 14:25

loulou schreef:
ik knijp bij loulou altijd gewoon der oor dicht en dan knip ik de haren die eruitsteken weg. ze doet daar helemaal niet moeilijk over, maar het is ook een fjord misschien dat da scheelt? Haha!


dit doe ik ook, de haren in de oren laat ik zitten, flair vind het trouwens ook helemaal niet erg als ik dat doe.

Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-02 16:38

Bedankt voor de reacties.
Ik bedoelde eigenlijk alleen de pieken die er als het ware uitsteken, dat vind ik geen gezicht. Hij is hartstikke lief, ik mag altijd aan zijn oren zitten, maar zodra hij de schaar al ziet dan wil hij me al ontwijken. Ik heb hem vanaf veulentje al en ik heb hem nooit per ongeluk iets aangedaan met de schaar, dus ik zou niet weten waarom hij bang is voor dat ding. Ik denk dat het het geluid is, het kan haast niet anders....
Ik blijf wel proberen, maar ik had gehoopt dat iemand de gouden tip zou hebben.... een praam heb ik niet, dus dat word lastig, ik weet dat het niet zielig is maar toch gebruik ik z on ding niet graag....

Groetjes!

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 17:45

Ik ergens eens gelezen dat als je niet aan een paard z'n oren mag komen, er een uit- of inwendige ontsteking kan zijn.
Hoeft natuurlijk helemaal niet, maar is een mogelijkheid.

Groetjes

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 18:15

toch blijft een praam de oplossing. Ik toiletteer 4 paarden en bij 3 daarvan vinden ze het niet necht fijn als ik de oren uitscheer of knip. Nummer 4 vind het geen punt. Maar die andere 3... eentje kan echt super flippen. Maar als ik de praam opdoe, kan ik zo binnen een minuutje klaar zijn. Dat is fijner voor hen en voor mij. Doe het liever zo dan dat ik een gevecht aanga en we allmaal geirriteerd raken.

Wbt 'waarom'? Vraag me ook wel eens af waarom dames hun okselharen of benen scheren.... Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 18:20

ik mag bij allebei mijn paarden gewoon knippen.
Ook alleen die plukjes die eruit steken( is ook het enige wat ik aan mijn paard knip, op de manen van mijn fjord na dan).

Ik vind het dus ook helemaal niks dat die mensen die oren helemaal uitscheren, lekker voor zo'n paard die dan alle kou en ongedierte naar binnen krijgt.
En je dan alter afvragen waar die oor ontsteking vandaan komt,
Geld hetzelfde voor het opscheren van de staart.
Die haren zitten er niet voor jan doedel

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 18:43

Met een kleine tondeuse gaat het echt 10x makkelijker. Ook al scheer je alleen het randje, en niet de binnenkant (wat ik persoonlijk dan weer wel doe). De meeste wedstrijdpaarden zijn dusdanige stalpaarden geworden dat ze prima functioneren zonder al dat extra haar. Staat je paard 24/7 buiten dan laat je het er beter aanzitten.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 18:52

yupz nog nooit problemen gehad vanwege wegscheren van oorhaar, neushaar, staart of voeten (of hele lijf eigenlijk Knipoog ) Natuurlijk is het misschien niet, maar natuurlijk zijn stalpaarden idd sowiezo niet. Het ziet er wel even mooier uit een netjes geschoren oortje dan een teddybeertjes-want-oor Lachen

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gittta, GrapeshotBot en 7 bezoekers