Galop wissel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Galop wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 11:50

Heey!

Ik heb een vraag.
Ik ben sinds kort begonnen met in galop van hand te veranderen en dan ee galop wissel.
Ze sprigt heel goed over maar neemt dan achter niet mee. Of te wel ze gaat overkruist galopperen.

Weet iemand wat ik hiertegen kan doen?

Groetjes babeth

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:51

een kruisje zetten op X dan springt ze vanzelf goed aan en neemt ze de achterhand mee

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:53

Wat zegt je instructeur ervan?

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:08

Goed oefenen, je paard kan het niet in een keer zoals het moet...
Blijven proberen en de goede hulpen blijven geven....
Suc6 er mee....
Groetjes

hurrilover
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 15:09

het beste is om een appuyement t maken en daarna om te laten springen dus meteen een volt draaien zo is de achterhand geactiveerd dus hij leert om t springen met de achterhand erbij.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 15:30

kon me paard maar appuyeren hahaha.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:27

als je paard niet kan appuyeren is het dus ook nog niet toe aan een galopswissel.
maar dat even terzijde.

met een kruisje zou ik niet doen, dan gaat je paard al gauw de wissel in 2 stukken doen en dat is niet de bedoeling.

een van de betere manieren is om eerst te zorgen dat je paard goed van de stap naar de galop aanspringt met niet al te veel hulp. (hij moet ook van galop naar stap kunnen), als hij dit een beetje onder de knie heeft, kun je het beste beginnen met het aanspringen op de rechtezijde en dan dus alleen de goede galop en die de contra, lukt dat goed op bijde kanten en ook in wendingen dan zou je kunnen proberen om je paard vanaf de rechte/langezijde in contra galop aan te laten springen (het is het makkelijkste om deze 2 manieren van aan galloperen eerst een aantal keren in draf te doen en daarna vanuit stap.)
als dit goed lukt. kun je gaan proberen om je paard een eenvoudige wissel te laten maken op de lange zijde, dus contra aanspringen van uit stap of draf, dan terug naar stap een paar passen en dan vanuit stap weer naar de "goede" gallop. lukt dit goed op bijde kanten dan kun je het eens op de diagonaal proberen. als je dit onder de knie hebt, kun je overgaan naar de vliegende galop wisselss, eerst contra aanspringen en dan wisselen naar de goede galop. hier voor moet je de juiste hulpen onder de knie hebben (dit geld ook voor de eenvoudige wissel) zorg ten alle tijden dat je paard voldoende sprong heeft anders kan hij geen goede wissel maken, zorg dat hij goed van achter naar voren loopt en iets berg opwaarts gaat lopen. zorg bij de wissel dat je goed de stelling en buiging insteld, liever overdreven veel dan te weinig en je sprong verliest. zorg dat de overgangen vloeient zijn, zorg voor goede been en zit hulp hier geldt ook bij liever overdreven dan te weinig.

als je ze op de langezijde onder de knie hebt zou je ze kunnen proberen op de diagonaal, maar let op dat je hier niet altijd op te werk gaat, en zorg dat je ook ooit gewoon door gallopeert en in contra galop doorgaat.

ik kies er bewust voor om het eerst vanaf de contra galop te proberen omdat je paard dan makkelijker omspringt naar de "goede" galop omdat hij de contra waarschijnlijk moeilijker vindt dan de "goede" galop.

zorg daarnaast ook voordat je hier aan begint dat je paard over een goede contragalop beheerst omdat je dit nodig hebt.

je ziet dat dit een best lang traject is en neem er dan ook de tijd voor, ga er van uit dat het een aantal maanden zal duren voordat het goed gaat.

daarnaast vindt ik dat als je paard nog niet kan appuyeren e.d je nog neit met de galopwissels aan de slag dient te gaan.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:33

Mijnes doet et met een drafpas.. naja.. meer een struikelpas ertussen.. hoe kan ik dat oplossen.
Naja.. nog scherper aan et been maken en em voor zijn, toch?

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:37

zie hier boven in mijn verhaal, waarschijnlijk galopeert je paard erg op de voorhand en heb je niet voldoende sprong en maakt hij de wissel in 2e.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:45

marloezzke schreef:
zie hier boven in mijn verhaal, waarschijnlijk galopeert je paard erg op de voorhand en heb je niet voldoende sprong en maakt hij de wissel in 2e.


Nee (.. niet eigenwijs bedoelt), paard galopeert absoluut niet op de voorhand, heeft genoeg sprong en maakt de wissel niet in 2-en.
Voorbeeld: ik galopeer lange zijde in contra, voor de bocht verleg ik mijn benen en nét voor de bocht geef ik de hulp. Hij draaft 1 pas, en springt dat gelijk in de goede galop, dus niet in twee stukken. Inmiddels is et al geen hele drafpas meer, maar zoals ik al zei, meer een struikelpas, maar hij springt wel voor en achter om.
Wat wel is.. als ik me benen al omleg, is hij me meestal al voor.
Overigens doe ik dit niet in me eentje (een hele enkele keer wel gedaan, maar nu niet meer), maar onder begeleiding.
Deze vertelde idd dat ik iets duidelijkere hulp moest geven en dat hij me voor is, dus dat ik eerder m'n hulpen moet geven.
Hopelijk is mijn verhaaltje iets duidelijker.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:51

duidelijkere hulp inderdaad maar ik als ik je stuk zo lees mis je dnek ik toch sprong en tempo, probeer eens eenn aantal keren om je paard weg te rijden in de galop en terug te rijden en te verzamelen, dan kun je veel beter de sprong regelen. beheerst je paard, de contra galop goed en de eenvoudige wissels, kun je deze overal springen? als je merkt dat je paard weer die draf pas gaat maken zet hem dan maar terug in de stap en galopeer vanuit daar aan.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:55

marloezzke schreef:
duidelijkere hulp inderdaad maar ik als ik je stuk zo lees mis je dnek ik toch sprong en tempo, probeer eens eenn aantal keren om je paard weg te rijden in de galop en terug te rijden en te verzamelen, dan kun je veel beter de sprong regelen. beheerst je paard, de contra galop goed en de eenvoudige wissels, kun je deze overal springen? als je merkt dat je paard weer die draf pas gaat maken zet hem dan maar terug in de stap en galopeer vanuit daar aan.


Ik kan goed schakelen in galop.
Contra-galop gaat goed, eenvoudige wissels soms.. dus daar ligt denk ik huiswerk!
Thanks voor de info, ik ga aan de slag!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:59

eenvoudige wissels worden eerder gevraagt dan de vliegende dus je bent een stap te ver gegaan. werk eerst af wat nog niet goed was en ga dan pas verder. daarnaast is het beter om voordat je een vliegende uit gaat voeren belangrijk dat je eerst de eenvoudige een paar keer gedaan hebt als wakker maakertje laat ik maar zeggen.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:03

marloezzke schreef:
eenvoudige wissels worden eerder gevraagt dan de vliegende dus je bent een stap te ver gegaan. werk eerst af wat nog niet goed was en ga dan pas verder. daarnaast is het beter om voordat je een vliegende uit gaat voeren belangrijk dat je eerst de eenvoudige een paar keer gedaan hebt als wakker maakertje laat ik maar zeggen.


Tja.. eenvoudige wissels.. de ene keer doet ie ze super.. de andere keer toch weer dat drafpasje (met name op wedstrijd, komt door mijn spanning)!
Overigens doet ie naar de eenvoudige wissel toe, precies zoals et hoort, we schakelen eerst goed, en dan gaan we richting eenvoudige wissel.. hij sluit heel goed, gaat ook achter 'zitten' en dan gaat et weleens fout..
Maarrrrr over et algemeen gaan ze wel goed hoor, maar ga hier eerst nóg meer aan werken dat ze helemaal 'foutloos' zijn!!

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:33

Wat echt heel erg goed helpt is om een kruisje op X te zetten dan springt ze vanzelf goed aan en neemt ze de achterhand mee! probeer het maar het werkt echt!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:36

ja werkt heel goed als je een wissel in 2e wilt !

NafisSalam
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:52

daar ben ik t tog niet helemaal mee eens, dat met dat kruisje, als je dat doet krijg je de kans dat ze dan later de changementen giga hoog springt, omdat ze het zo heeft aangeleerd. ik zou als ik jou was proberen niet eerst je been te verleggen en dan iets later de hulp te geven, maar heel duidelijk je benen verleggen en meteen de hulp geven, want misschien maakt ze dat rare pasje doordat ze door jouw beenverlegging(en het dus eventjes wegvallen van de voorwaartse hulp) denkt dat ze dat ze wordt voorbereid op een overgang naar draf. verder ben ik het trouwens volledig eens met iedereen die zegt, eerst de eenvoudige galopwissel en de oefeningen die eerder dan het changement worden gevraagd aanleren en verbeteren zodat ze ze altijd doet, dan pas beginnen aan het changeren, doe het rustig aan, alles heeft z'n tijd nodig, er zijn ook niet voor nix verschillende niveau's gemaakt, als je met een B paard een pirouette gaat oefenen ofzow, krijg je waarschijnlijk ook problemen en tegen de tijd dat zo'n paard er echt aan toe is, duurt het ook even voor datie begrijpt wat de bedoeling is. zo heb ik t tot nu toe met mijn paarden gedaan, pas nieuwe dingen leren als ze de makkelijkere dingen snappen, en met hen gaat t eigenlijk altijd super

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:00

ja das waar maar dat is alleen om te beginnen later leg je er gewoon een draf balkje neer! dat was ik eigenlijk vergeten te zeggen! Bloos!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:08

he xCipaEnRubyx lees mijn verhaal eens, dit duurt misschien langer maar je voorkomst hier veel fouten mee.

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:31

marloezzke schreef:
he xCipaEnRubyx lees mijn verhaal eens, dit duurt misschien langer maar je voorkomst hier veel fouten mee.

Okee zal ik doen! Haha!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 22:35

Iedereen bedankt voor de reacties, en ik zal er zeker op oefenen. Ook met mijn instructrice!!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:00

NafisSalam schreef:
daar ben ik t tog niet helemaal mee eens, dat met dat kruisje, als je dat doet krijg je de kans dat ze dan later de changementen giga hoog springt, omdat ze het zo heeft aangeleerd. ik zou als ik jou was proberen niet eerst je been te verleggen en dan iets later de hulp te geven, maar heel duidelijk je benen verleggen en meteen de hulp geven, want misschien maakt ze dat rare pasje doordat ze door jouw beenverlegging(en het dus eventjes wegvallen van de voorwaartse hulp) denkt dat ze dat ze wordt voorbereid op een overgang naar draf. verder ben ik het trouwens volledig eens met iedereen die zegt, eerst de eenvoudige galopwissel en de oefeningen die eerder dan het changement worden gevraagd aanleren en verbeteren zodat ze ze altijd doet, dan pas beginnen aan het changeren, doe het rustig aan, alles heeft z'n tijd nodig, er zijn ook niet voor nix verschillende niveau's gemaakt, als je met een B paard een pirouette gaat oefenen ofzow, krijg je waarschijnlijk ook problemen en tegen de tijd dat zo'n paard er echt aan toe is, duurt het ook even voor datie begrijpt wat de bedoeling is. zo heb ik t tot nu toe met mijn paarden gedaan, pas nieuwe dingen leren als ze de makkelijkere dingen snappen, en met hen gaat t eigenlijk altijd super


Helemaal gelijk in en ik wilde misschien idd iets te snel!
Maar even ter verduideliking: we zijn Z1+6......
Wilde alleen maar ff zeggen dat we niet TE snel zijn gegaan (in de B een piroutte.. ), maar dat ik NU idd te snel wil gaan!
Dus.. ik ga ff een pasje op de plaats maken en de eenvoudige wissels goed bevestigen!
Nogmaals dank je voor de hulp!

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:15

Milkaatjuh, je moet gewoon een balkje op X leggen en dan gewoon changementen gaan maken... je komt in galop aan sringt over het balkje (ze zal niet echt springen want het is een gewoon draf balkje) en je verandert van hand maar als je achter het balke aan komt moet je op de beugel gaan staan van de kant die je op wil, en zo maakt zij ook een changement! maar uit eindelijk zou zij het ook zonder balkje moeten kunnen gewoon een changement moeten maken als jij je buiten been naar achtere legt..dus ik weet niet zeker of dit echt helpt...maar doet heb ik wel geleerd.... Verward

maja...je kan het proberen...

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:16

maar doet heb ik wel geleerd....

doet moet zo zijn Tong uitsteken

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 14:31

Hahaha ik zal even kijken of het werkt. (Milka springt trouwens wel over een balkje, gekke pony!!) Haha!