Hoe achterhand sterker/soepeler maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Damian1
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-07-04

Hoe achterhand sterker/soepeler maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 11:53

Hallo,

Ik wil bij mijn 4 jarige merrie de achterhand soepeler en vooral sterker maken.

Ze is nu een jaar onder het zadel en ik rijd haar reacreatief (vooral dressuurmatig).
Ze is niet betuigt.

Ze is vrij slap en stijf in de achterhand.
Hoe kan ik haar sterker en soepeler maken??

Welke oefeningen en methodes zijn het meest geschikt?


Groetjes!


FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:48

overgangen maken (veel overgangen)

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:07

Inderdaad veel overgangen rijden maar wel op de goede manier!!
Je zou haar ook 2 keer in de week aan de longe kunnen doen en dan bedoel ik niet voor de lol maar wel echt werken...erg goed voor een jong paard!!
Bv met een dubbele longen.......
Heel veel suc6 er mee
Groetjes

ik reageer omdat ik je graag help!!

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:16

Overgangen rijden is prima (mits vloeiend!), zorg dat ze vanuit de achterhand voorwaarts gaat en niet eerst van voren uit elkaar valt. Balkjes lopen kan ook helpen.
Ik zou eerst beginnen met werken aan de longe: eerst op een rechte lijn, later ook op de volte, 3 tot 4 balken achter elkaar. Zorg dat ze goed de hals kan strekken en voorwaarts-neerwaarts kan gaan. Leg de balken op een normale afstand voor arbeidsdraf, later voor middendraf.
Gaat dat lekker, dan kan je dit ook onder het zadel doen.
Bouw het rustig op, je paard is nog in de groei en moet nog kracht en evenwicht ontwikkelen. Om te beginnen 5 minuten achter elkaar, later b.v. 2 x 5 minuten, verdeeld over je werkuur, dat is beter dan 1 x 10 minuten. Doe het ook pas nadat je haar goed hebt losgereden.
Zorg vooral dat ze alle ruimte krijgt in de hals en lekker ontspannen blijft. Veel succes!

hurrilover
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:05

zorg dat je rijdt vanaf de achterhand en niet op de hand en trainen met dubbele longe of passoateugel en veel overgangen en achterwaart en ook versnellen en vertragen in de draf/galop/stap. laat hem zichzelf dragen dus opwaarts rijden vooral als je gaat verzamelen dus niet terugtrekken met de hand

i love hurrie 4-ever. hij staat nu lekker een maand in de wei met pinky en jiron!!!!!!!!!!!!!!!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:37

Veel overgangen wat iedereen zegt want als je van stap naar draf gaat moet ze kracht achter geven. heb ik het goed uitgelegt?? ben ik namelijk slecht in

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com


spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:24

Veel overgangen dus, maar ook veel schijnovergangen. Dus van draf naar bijna stap en dan weer doordraven. Zorg er wel voor dat je in die overgangen en schijnovergangen goed ondersteunt met je been, zodat de achterhand er wel bij blijft.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 18:48

veel overgangen en dan niet zomaar overgangen maar overgangen van achter naar voren ik zie nog veel te veel dat mensen tevreden zijn met overgangen op de voorhand en dus niet van achter naar voren. om een goede overgang rijden makkelijker te maken is het goed om veel tempowisselingen in de verschillenden gangen te rijden en je paard zijn achterbenen aan laten te trekken tijdens het rijden simpel weg een paar pasjes. heel veel tempo wisselingen en het aan laten trekken van de achterhand zijn er ook erg goed voor,

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 15:39

Als je keer gaat longeren zul je zien of het paard zijn achterhand op dat moment onder de massa heeft. Dat kun je zien doordat het paard in de draf zijn achterhoef op de afdruk van de hoef zet of er zelfs overheen.
Wanneer je dus op je paard rijdy moet hij de achterhand op de afdruk van de voorhoeven zetten (dit kun je ook oefenen aan de longeerlijn). Dit kun je idd oefenen door veel overgangen te rijden maar belangrijk is dat je constant tegen je hand aandrijft. Paard moet waarschijnlijk wat fanatieker lopen maar niet harder.
In de galop net zo,... veel (kleine) voltes maken en de 'sprong' erin houdenmaar niet harder willen, zo wordt de achterhand sterker.
Vaak haal je de gang eruit wanneer je paard op een verkeerde manier probeert op te sluiten waardoor het dier juist korter gaat lopen en slap en stijf wordt in de achterhand.

Liefs...Joƫlle & hoefjes en hinnikjes
Van Cipa en Ruby!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers