Grote terugslag in rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Grote terugslag in rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 23:31

De laatste paar maanden ging het echt ontzettend goed met het rijden, ik werd rustiger in mijn hand, en door hem VWNW te rijden liep Jack ontzettend fijn, hiermee bedoel ik dus:
Nageeflijkheid
Goed achterbeengebruik
In evenwicht
Goede aanleuning( zeer zachte mond)

Dit bovenstaande bezitte hij allemaal, ook bij recessieve en progesieve overgangen, en bij de meest ing. figuren ging er geen van de bovenstaande dingen verloren.
Maar een week of 2 geleden werdt hij steeds stugger, viel uit elkaar etc. toen heb ik hem 5 dagen vwnw gelongeerd met gogue en balkjes( om de dag) maar nog geen verbetering.
Toen ik er vandaag opstapte herkende ik hem niet meer terug, hij luisterde niet, viel uitelkaar, slingerde, was continu afgeleid, had een zeer stugge mond, en de achterhand bungelde er maar achteraan.

Ik heb hem zoals gewoonlijk van voor naar achter gereden, veel overgangen, figuren, binnenhoefslag etc. Maar niets hielp. Boos worden ook niet, rustig blijven ook niet. Kortom... barst maar los Schijnheilig
Het is geen medisch probleem, en morgen heb ik weer les, maar zou ook graag jullie mening willen horen..

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 00:06

het gebeurt wel eens dat als een paard lekker loopt de ruiter zijn aandacht verslapt, dan betaal je de rekening naderhand. misschien is dat in jouw geval gebeurd en wie beter dan je instructie om dat met je te bepalen.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:28

De meeste paarden krijgen na een 'heerlijke' periode wel een terugslag en die is bij de een iets minder als bij de ander. Meestal gaf ik Jarrah in zo een periode (die had het ook heel erg) iets meer vrij als normaal en gingen we leuke dingen doen. Meestal als ik haar na een week of twee dan weer oppakte had ze er weer zin en ging het stukken makkelijker, misschien werkt dat bij jou paard ook?
Veel suc6 en ik zou als ik jou was in ieder geval even goed met je instructrice bespreken OK dan!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 10:10

Ik denk dat het gewoon een terugslag is va je paardje, hij voelt zich niet zo lekker of zo of heeft even helemaal geen zin meer.
Milka heeft dat ook welleens. Na een week of 2, 3 liep ze weer normaal!! Gewoon lekker doortrainen, veel afwisseling en hij beurt vanzelf op!!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:17

Vooral jonge paarden zijn hebben afentoe een pauze nodig, waarna ze weer fris aan het werk kunnen. Misschien heeft die van jou het ff gehad.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:22

Je hoort het wel vaker hoor bij paarden dat het een tijd heel goed gaat en dan gaat het ineens achteruit. Ik heb het ook meegemaakt en ik denk een heleboel hier. Je kan niet altijd vooruit gaan en het kan ook zijn dat je paard een poosje wat minder lekker in haar/zijn vel zit.

Is niets om je druk over te maken. Geef hem/haar lekker wat meer vrij en ga eens andere dingen doen. Lekker wandelen, longeren, werken aan dubbele longe en dat soort dingen. Voor beiden even wat rust en het gaat weer helemaal goedkomen.
Succes verder.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:57

het is misschien heel moeilijk, maar ga niet op je paard zitten met dat lekkere gevoel, maar begin met wat je krijgt, is ie stug dan is ie stug dan ga je daar aan werken, denk niet oh hij doet het niet of oh zo voelde hij neit, daar schiet je niets mee op. rij met wat je krijgt neit met je verbeelding.

je kan niet verwachen van je paard dat hij iedere dag begint met het lekkere einde/gevoel van gister, dit is iets wat je moet opbouwen.

ik werk al jaren zo en kom iedere dag met een voldaan gevoel van mijn paard, ik rij met wat ik krijg niet met wat ik had want dat heb ik niet meer als ik de volgende dag begin.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:07

Milka geeft op dit moment ook een terugslag.
2 Dagen geleden en daarvoor liep ze nog perfect en makkelijk in de aanleunig.
Nu wil ze constant haar hoofd omhoog gooien en heeeel hard gaan.
Tja, het hoord erbij ieder paard heeft welleens zo iets. Maar geef nooit toe aan je paard. Hebben ze gauw genoeg door!!
Blijf gewoon lekker doortrainen en dan komt het vanzelf goed!!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:21

Wat Marloezzke zegt is erg nuttig: Begin elke keer bij het begin, werk stapje voor stapje in de loswerkfase verder, tot je bij een punt aan komt waar een probleem ligt. Dan ga je daar aan proberen te sleutelen. De ene keer ligt het eerste 'probleem' bij stap 1, de andere keer lijk je helemaal geen probleem tegen te komen. Klinkt bij jou alsof je inderdaad even een aantal stappen terug moet doen.
Afwisseling geven is natuurlijk altijd goed, maar was ook het eerste dat in mij op kwam toen ik jouw verhaal las. Ik zou niet helemaal vrij geven, tenminste niet langer dan 2-3 dagen, maar liever eens wat lichter werk of meer werk voor het hoofd: Buitenrit, balkjes lopen, (licht) longeerwerk, schriktraining, kleine sprongetjes. Hou het interessant voor je paard.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 01:39

Mij hebben ze altijd geleerd..

3 passen vooruit en dan ga je weer 2 passen achteruit..

Het is ontzettend frustrerend af en toe heb er zelf ook last van maar het gaat weer over...

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 09:32

Bedankt voor de reactie's. ik heb het probleem voorgelegd aan mijn instructise, en die constateerde dat ik als Het wat minder ging onbewust teveel met mijn binnenhand ging werken, wat bij mijn paard leidde tot frustatie, zodat ik weer...kortom we kwamen in een cirkeltje. Omdat mijn paard altijd zeer correct en eerlijk wil worden bereden, en dat dus eigenlijk niet gebeurde, gooide hij na een tijdje gewoon de handoek in de ring. Schijnheilig

Heb ook de tip genomen dat je moest rijden met wat hij aanbiedt, en niet hoe hij gister loopt. en het heeft erg geholpen. Zo worden we beide minder gefrusteerd.

Heb besloten om hem over 2 weken 3 weken vakantie gegeven.
1 week een halve ochtend in de wei, en halve dag in paddock,poetsen,stappen, en daarna 2 weken dag en nacht op het land.

Bedankt OK dan!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:29

jackim schreef:
Omdat mijn paard altijd zeer correct en eerlijk wil worden bereden, en dat dus eigenlijk niet gebeurde, gooide hij na een tijdje gewoon de handoek in de ring. Schijnheilig



Geef hem eens ongelijk Knipoog Als de ruiter iets fout doet vind ik dat je paard zich er ook tegen mag keren. Want meestal ligt het aan de ruiter en niet aan het paard. Iedereen maakt nog steeds fouten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:09

die tip van niets vrwachten maar rijden met wat je die dag krijgt, gaf ook mijn instructeur als ik gefrustreerd was omdat het daarvoor zo lekker ging en daarna niet meer... Door je eigen frustratie wil het namelijk helemaal niet meer Haha!
wel moeilijk hoor! Maar ik probeer nu als het een dag niet lekker gaat gewoon alleen lekker voorwaarts neerwaarts te rijden en we gaan haar verkeersmak proberen te maken zodat we ook eens naar buiten kunnen!
Hopelijk doet de vakantie je paardje goed!

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:13

Heb ook de tip genomen dat je moest rijden met wat hij aanbiedt, en niet hoe hij gister loopt. en het heeft erg geholpen. Zo worden we beide minder gefrusteerd.

Ik neem me voor om met dit in mijn achterhoofd te gaan rijden . Echt goed.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:24

het is inderdaad moeilijk in het begin, maar het is een manier van rijden die je moet gaan toepassen, ik dacht de eerste paar keren van pfoe moeilijk, maar al snel lukte het me en rijdt nu echt iedere dag met plezier en kom er iedere dag heel prettig van af. het is iets waar je niet snel bij stil staat omdat je eigenlijk altijd dat "lekkere" wil, maarja dat krijg je nu eenmaal niet altijd, als je alleen daar maar aan denkt ga je zwart wit denken en hoop je de frustraties op en ontstaat er spanning bij jullie beide.

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:30

Het mooie is, als je er zonder verwachtingen opstapt, ben je kennelijk zo ontspannen dat je paard alleen daardoor al beter loopt Ik heb het ook gehad met mijn merrie als ze hengstig was, bijvoorbeeld vlak voor een wedstrijd. Dan wilde ik toch gewoon presteren Hyper! , en mijn proef oefenen enzo. Werkt niet. Maar ... stap ik er zonder verwachtingen op als ze hengstig is, om haar alleen wat beweging te geven, loopt ze gewoon goed, alsof er niets aan de hand is. Ik heb ook zelf wel eens een wedstrijd verknalt door mijn verwachtingen te hoog stellen. Het was een tweedaags concours waarbij ik op de eerste dag 2x eerste was geworden. Ik wilde dus per sé heel goed rijden op de tweede dag, wie weet, kon ik nog wel eens kampioen worden Bloos ! Afijn, door te hoge verwachtingen, veel te zenuwachtig, alles ging fout! Kortom, ik verwacht nooit meer wat, ik ga gewoon rijden, en ik moet zeggen dat ik net als Marloezzke nu ook altijd met een goed gevoel afstap Lachen .

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:19

zonder verwachting rijden werkt idd echt, ik probeer t ook altijd. is soms best moeilijkvooral als het een tijdje goed gaat en hij heeft effe zn dag niet. je hoort ook vaak zat dat in een proef na een grote fout het beter gaat omdat de ruiter dan gaat ontspannen en zo iets heeft van heb t nu toch al verprutst, laat maar.