jullie mening:wel of niet toiletteren bij kleine ponies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

jullie mening:wel of niet toiletteren bij kleine ponies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-02 17:44

naar aanleiding van de meeting in braamt en buster in wintertenue te hebben gezien en mijn (getoiletteerde)tinkerbell vroeg ik me af wat jullie nou het mooist vinden.een kleine pony(welsh,shet,dartmoor,enz.)getoiletteerd of niet.ik persoonlijk vind het veel mooier dat ik bij tinkie de baard weggeknipt heb,de sokjes,de oren uitgeknipt en de lange haren onder kaak en aan de benen.zo wordt ze heel chique.
maar wat vinden jullie het leukst om te zien?

soms is het beter om te zwijgen


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 17:57

Bij mijn fjord knip ik aleen de manen en voor de keuring dr baard. Verder wordt er niet geknipt, sokken zijn mooi vol en lang en staart sleept bijna over de grond. Ook dr oren knip ik niet uit.

Tsja en of ik andere getiolleteerde pony's mooi vindt? Dat verschilt van pony tot pony, bij de een staat het wel, bij de ander niet.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 18:05

ik vind het persoonlijk wel veel mooier eruit zien
het ziet er verzorgder uit
zelf kende ik een B pony en die was niet opgeknipt enz... toen zijn een vriendin van me en ik er mee aan de gang gegaan en je kreeg echt een super mooie chique pony.....

Love the life that you live, live the life that you love

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 18:09

ik vind het meestal wel mooier om te toiletteren. maar bij shetties juist soms weer niet, die horen wat "ruiger" om het zo maar te zeggen. maar bij welshjes vind ik het juist heel erg mooi chique staan

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 18:12

Ik hou niet van ongetoiletteerde paarden en ook niet van ongetoiletterde pony's. Als ik een Fjord zie met al dat haar aan die benen krijg ik al de neiging om het scheerapparaat te pakken Haha!
Een getoileteerd hoofd heeft veel meer uitstraling en adel en dat is wat ik graag zie bij paarden en pony's.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 18:22

welshjes horen officieel niet getoileteerd te worden. ja de staart geknipt etc. De manen horen gewoon los. en de sokjes horen er gewoon bij.

Ik knip bij barley altijd de baardharen. Komt haar hoofdje gewoon mooier uit. De staart blijft lang al zie ik heel veel cobs op de keuring met van die korte staartjes. Eeuwig seund zoals ze dat hier zeggen.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 18:25

Als een pony mooie (volle) manen heeft vind ik ze lang mooier, verder vind ik een welshje mooier als hij getoileteerd is, maar een shettie, en andere wat bredere rassen niet

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:00

Hangt er helemaal vanaf wat je er mee doet.
Een gezelschapspony waar af en toe wat kleine kinderen op hobbelen mag best lekker ruig zijn. Bij een pony waar echt mee gewerkt wordt vind ik het geen gezicht. Bovendien is het dan ook niet praktisch al dat haar.

Nulla tenaci invia est via

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:05

De manen netjes geknipt, bovenaan de staart geen pluizebol, staart netjes recht, geen kin haren, geen neus haren, geen oor haren en vooral wel behang vind ik het mooiste bij welshjes.
Pinky toilleteer ik in de winter helemaal niet en in de zomer heel soms. Al heeft hij echt een verschrikkelijke hekel aan knippen.. Zeker bij zijn oren...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:15

heel afhankelijk van de pony.
Bij een shet MAG je (officieel) niks knippen, voor keuringen e.d. dus, zelfs het derde oor niet.
In de winter liet ik bij hon dus ook altijd alles lang (anders was het geen gezicht) maar in de zomer knip ik wel de sokjes, de oren, 3e oor etc etc etc.
Bij elegante welshjes (zoals tink) vind ik getoilleteerd ook mooier

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:22

Laten groeien doe ik, alles. Ik knip eigenlijk niets. Wel eens de grote dotten haar die uit de oren steken en ik heb laatst Ilonk's staart aan de onderkant geknipt omdat ze in de stal er stukken uittrolk (hij was te lang en ze stond er op als ze ging staan na het liggen).
Verder ben ik gek op haar aan je paard/pony, hoe meer hoe beter!
Ik rij ook een nrps en die heeft ook sokjes vind ik echt geweldig.

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:53

Ligt er natuurlijk aan wat voor pony je hebt, maar ik vind dat pony's er veel mooier uit zien als ze wel getoileteerd zijn! Manen lang (maar wel recht) kinharen weg, sokjes weg (bij Welshjes niet, want hij hun horen ze lang te zijn) staartje niet te lang en misschien oortjes uitknippen, maar ook weer niet helemaal kaal. Dat vind ik het mooiste bij kleine pony's! Lachen


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:57

Als mijn paarden naar de keuring gaan dan wordt de baard geknipt en de staart wordt bijgewerkt. Dan worden ze lekker gewassen en ingespoten met Equistar voor de glans. Op de dag van de keuring worden ze om de ogen en de neus met babyolie ingesmeerd en de witte voetjes met een krijtblok bewerkt. Dan nog even equistar over het geheel en klaar is kees.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 20:33

Bij Chess knip ik alles, gewoon omdat ik het veel mooier vind.

En zoals jullie al zeggen het ziet er ook veel verzorgder uit.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 21:34

Ik vind persoonljiker lekker alles laten groeien veeeel mooier... Hoe absoluut niet van korte maantjes, weggeknipte bovenkant van de staart, uigeknipte oren etc etc.
Aan mijn pony knip ik dus ook helemaal niks.. Maar die van mij staat ook gewoon nog lekker buiten.. Bij shetjes vind het al helemaal lelijk als er geknipt wordt, daar moet je gewoon alles bij laten groeien..
Maar daarom ben ik misschien ook wel zo gek van de shetlanders, friezen en haflingers, die zien er (meestal) nog zo natuurlijk uit..

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 22:20

ABSOLUUT toiletteren!!! Vind ik echt een supermooi gezicht, een Welsh hoort juist chique te zijn! En Tinkie is Kwijl ....

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 07:34

ruige pony's (grove bouw) vind ik ongetoiletteerd leuker wat chiquere pony's zou ik toch toiletteren.

:evaw:

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 08:05

Mijn cobs lopen in de zomer met een netjes getoiletteerd hoofd rond. In de winter vind ik het geen gezicht als de rest van de wintervacht lang is. Dan mag van mij al het haar blijven zitten.

De manen trek ik voor de keuring. Per pony is de lengte verschillend, ik kijk hoe de hals het best uitkomt. De rest van het jaar laat ik alles gewoon groeien.
Meestal knip ik in de winter 2x het 3e oor omdat ze dan vaak het halster om hebben en dat haar lastig is. Voor de keuring gebeurt dat ook.

Aan de benen doe ik niets. Ik heb cobs met niet al te veel haar aan de benen (in de zomer) en hoef dat ook niet uit te dunnen voor de keuring, waar ze met sokken horen te verschijnen.

De staart knip ik iets korter dan bij een gem. dressuurpaard. Wel recht omdat ik het uitdunnen en in een punt laten lopen niet goed durf, ben veel te bang dat ik een pony met zo'n dun staartje over houd. Wel vind ik het erg mooi als het op de juiste manier is gebeurd.
Bovenaan de staart laat ik alles groeien.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 09:43

ik vind getoileteerden er mooier uitzien. maar ja, het ligt er natuurlijk ook aan wat voor pony je hebt, bij een fries alles weggeknipt is natuurlijk vet zonde!!!!!! maar bij een arabier vin ik het heel mooi als ie getoileteerd is.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: jullie mening:wel of niet toiletteren bij kleine ponies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 11:25

sanderijn schreef:
ik persoonlijk vind het veel mooier dat ik bij tinkie de baard weggeknipt heb,de sokjes,de oren uitgeknipt en de lange haren onder kaak en aan de benen.zo wordt ze heel chique.
maar wat vinden jullie het leukst om te zien?


sokjes uitknippen is een doodzonde. Veel Britse juryleden zullen zeggen dat de pony geen Welsh meer is

oren uitknippen kan, maar is niet echt verstandig. De oren lijken daar langer van. Ook kunnen ponies dan rommel in hun oren krijgen

lange haren aan de benen horen bij het behang. Niet aanraken.

baard wegknippen: heel OK

Voor de keuring kan je ook heel wat scheren aan het hoofd om wat meer uitdrukking te krijgen. Sommige mensen gebruiken schoenpoets/mascara om de ogen er uit te laten komen, maar vaseline en babyolie helpt ook heel goed in combinatie met behendigheid met het scheermes.

Wat je ook doet, het moet nooit overdreven zijn. Voordat je het weet ziet je pony eruit als een prutsmuts en dat wil je toch ook niet.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 11:47

Ik ben eens naar een toiletteercursus van het welsh stamboek geweest. Wat je daar allemaal ziet...
Hoe houd je de jury voor de gek, en de cursus werd gegeven door een jurylid Haha!

Nee, ik toiletteer het hoofd en verder de dag van te voren helemaal wassen en daarna een dek op. Volgende dag nog even de hoeven thuis invetten en goed laten drogen voordat je bij zand in de buurt komt.
Ik kom er niet meer met een borstel bij in de buurt, alleen vlak voordat ze de ring in gaat het hoofd, hele lichaam en manen en staart "bewerken" met olie.
3 dagen later ruik je nog zwitsal als je bij de wei komt Haha!

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 15:37

In de winter laat ik mijn shet een shet dus dan knip ik helemaal niks (behalve de staart dan een klein stukje zodat die niet op de grond hangt) maar in de zomer knip ik de baard eraf en de stukken uit de oren. Aan de manen doe ik verder heel weinig en de sokjes laat ik ook gewoon zitten.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 18:28

Dennis is geschoren. Maar dat was voor het makkelijke en omdat hij naar de keuring gaat voor de 2e x voor het mooie.
Als hij niet naar de keuring hoefde had hij z'n jacht modelletje nog gehad tot hij een zomer vacht kreeg(lelijk dus).
Oren knip ik wel bij(zijn nu uit geschoren omdat we toch bezig waren, niet helemaal trouwens). Verder helemaal niets. Ik zie een shet het liefst 'gewoon'. Alleen de staart bij houden, anders word hij toch dun en lelijk.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-02 12:02

iedereen heel erg bedankt voor de reacties.de meesten denken er dus vrijwel hetzelfde over als ik Haha!
even voor joostvangestel:
ik ga met tink nooit naar de keuring dus dat ik de sokjes en of andere dingen wegknip doe ik puur voor het nette overkomen als ze voor de wagen loopt.ik vind het zelf veel chiquer staan.ik weet wel wat de regels van het stamboek zijn,maar ja ik gebruik tink niet voor de fok he dus dan maken die regels ook al weer weinig uit voor mij Haha!

soms is het beter om te zwijgen

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 14:14

OK, dan zal ik ook nog even antwoorden over mijn wolliebollie-Buster.
's Zomers is hij helemaal glad in de vacht, zonder baard en al dat spul, maar knippen doe ik niks (is dan ook helemaal niet nodig, gaat allemaal vanzelf...)
Voor de winter knip ik alleen de staart iets korter, zodat hij er weer een jaar tegenaan kan zonder dat het op de grond hangt.
Buster staat de hele winter in de wei, waar hij een stal in kan, maar daar bijna nooit gebruik van maakt. Hij gaat voor zijn beweging met mij mee langs de fiets en aan de hand lekker wandelen. Hij hoeft dus nergens voor getoiletteerd te worden, en mag van mij lekker in z'n volle vacht rondlopen.
Ik heb gewoon 's winters een wolliebollie, en 's zomers een chique Welshje, wel zo afwissellend. En verder nog nooit ergens problemen mee gehad.

Maar ik vind het prima dat anderen hun paard/pony 's winters wel kort in de haren houden. En bij Tinkerbell, die op stal staat (misschien nog met deken?) ligt het ook anders; ook moet zij misschien regelmatig intensief haar best doen voor de kar.

Maar bij Buster is het zo dat hij van de wei véél vrolijker wordt dan van de stal, en daarbij staat hij nu mét zijn vriendjes (die zijn manen er zo af en toe af knagen Huilen , maar om hem daarvoor appart te zetten... Verward ).
Ook een deken zal ik hem niet over gooien, daar rotzooien die anderen dan constant mee (zo zijn ze...)
En bepaalde delen toiletteren terwijl de rest lang blijft, ach, dat hoeft van mij echt niet...

Dat is dus mijn keuze voor Buster, maar onder andere omstandigheden had ik het misschien wel gedaan, dat bekijk ik dan wel!

Groetjes, Nadia

Groetjes, Nadia
Please don't talk about life to me I've seen more than most people my age have seen And there ain't no rules on how it's gotta be Think again
Collendoorn herinneringen ophalen - |Even iets anders: zou een digitale vlieg in je online oog kunnen vliegen... ;-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers