Orthodontist-rant... zucht. pijn.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Orthodontist-rant... zucht. pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 16:05

Wordt ik al 2.5 jaar geteisterd met een beugel... Zo'n stang over m'n gehemelte waardoor ik tijden niet goed kon eten en nu nog steeds belemmert het... (zit precies op de weg van m'n eten. Boos!)

En wat ze nu weer hebben verzonnen... Ze heeft echt al 10 x gevraagd "heb je al elastiekjes gehad?" dus ik elke keer doodsangsten uitstaan. Ik dacht aan die elastiekjes die je aan de zijkanten van je beugel bij die ringetjes vastmaakt, dat leek me al erg. Maar nee hoor, gisteren ging het toch echt gebeuren en het wat NOG erger dan wat ik dacht!! Boos!

Eerst met veel sjorren en pijn 6 haakjes aan m'n beugel vastmaken... Soms voelde het net of ze tanden er uit aan het trekken was... En toen kreeg ik daar elastiekjes om, in driehoekjes aan beide kanten van m'n gebit! Twee onder, twee boven. De elastiekjes zijn LOS ongeveer een vierkante cm groot, in ieder geval erg miniscuul, en die moet ik dan dus om die haakjes heen doen!! Joepie, constante pijn, woei! *sarcasme* Het doet echt de hele tijd pijn als ik ze in heb, er staat zelfs al druk op die dingen als ik m'n tanden op elkaar hou... Resultaat: Heel blij zijn als het etenstijd is, of als ik ergens heen moet waar ik veel praat (praten gaat wel, maar als je - zoals ik - veel lange blabla verhalen voert gaat het toch wel extra pijn doen. Tong uitsteken).

En dan zitten die elastiekjes ook nog in van die zakjes zitten waar een heel happy springend konijntje met een streepjestrui op staat. Zonder beugel. Denken ze echt dat konijnenelastiekjes de situatie voor een 17-jarige (uberhaupt voor iedereen boven de 8 jaar?!) verbeteren?!

En vorige afspraak ging ze "even nieuwe blokjes doen" op m'n voortanden. Ze pakt een tang, rukt dat blokje eraf, RATS, en dan die andere, RATS. Jesus wat deed dat pijn! De tranen liepen serieus over m'n gezicht. En toen moest ik zo'n wangen-ding in en m'n lippen waren nogal droog en gescheurd dus dat deed ook echt ontigelijk veel pijn... En toen nog dat blaasding dat ook heel erg druk zette op de onderkant van m'n mond, deed ook pijn... Het ergste toen was nog, dat m'n broer en iemand anders die ik ken zei dat toen bij hun de beugel eruit ging, ze een soort oplosmiddel gebruikten! En bij mij werden ze er zo afgerukt!!! Boos!

((en dan zitten ze ook nog elke keer "ontspan je wang" en als ik dat dan doe, dan zegt ze, "doe je mond verder open anders kan ik er niet bij", maar dan moet ik dus weer druk op m'n wang zetten. ))

... dat moest ik even kwijt. Schijnheilig

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:08

maar gelukkig heb je over een jaar of 100 wel mooie tandjes Tong uitsteken
nee hoor, ken het heb ook een beugel gehad, heb een keer een stagiare of zo gehad die volgens mij het verschil nog niet wist tussen een onder en een boven tand
was ook geen prettige ervaring. Hopelijk gaat het wat beter als je er aan gewend bent {kun je uberhaut wel wennen aan een beugel Tong uitsteken}

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:09

Ja ik ken t, ik heb door een ongeluk van m'n 10e tot m'n 17e met beugels gelopen. Vreselijk, maar dankzij die beugels heb ik toch weer enigzins een redelijk gebit.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:15

he bah dat ken ik ja... 3 beugels gehad. maar uiteindelijk heb je dan wel wat, krijg regelmatig complimentjes over mn tanden Lachen

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:19

ooo wat lijkt me dat eng zeg.
moet er niet aan denken om een beugel te hebben hoor .
lijkt me zo zeer doen Bloos .
*heb medelijden met je hoor*
maarja je het over een tijdje wel een mooi gebit *LOL*

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 16:25

Tja, ik mis 6 'volwassen' tanden zegmaar. Alleen melktanden bij hoektanden en onder voor. Verward Maar ik had wel een recht gebit!! Tong uitsteken Nu zijn de hoektanden er uit getrokken (nou ja, 3 jaar geleden dus, voor ik m'n beugel kreeg) en de beugel moet het allemaal weer aansluiten. Onder voortanden krijg ik implantaten. Maar ik hoop eigenlijk wel m'n examen te halen volgend jaar zonder beugel. Knipoog Ik vraag gewoon elke keer hoe lang het nog duurt, dan durven ze op een gegeven moment niet meer uit te stellen. Tong uitsteken (ik bedoel, als je ziet hoeveel ze eraan verdienen per afspraak! Bloos! en soms doen ze nog niks ook Tong uitsteken maarja, dat heb ik liever dan dit soort dingen. Scheve mond) Ze dachten 3 jaar toen ik hem kreeg, dus ik hoop eind dit jaar maar te veel reken ik er niet op, kan zo nog een half jaartje langer duren natuurlijk.

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 16:27

Immanitas schreef:
he bah dat ken ik ja... 3 beugels gehad. maar uiteindelijk heb je dan wel wat, krijg regelmatig complimentjes over mn tanden Lachen


Ik krijg regelmatig complimentjes op de tanden van m'n paard! Tong uitsteken

M'n broer heeft ook 3 beugels gehad, en op een gegeven moment heeft ie gewoon gezegd "haal het er NU uit" en toen deden ze daar moeilijk over, ouders gebeld en het mocht natuurlijk, mag ie zelf weten, haha! Hij heeft ook geen slecht gebit hoor! Lachen Het was ook maar iets scheef ofzo, zelf heb ik er niks van gemerkt. Als ik een beetje scheef gebit had, had ik geen beugel genomen... Maarja, bij mij is het wel erg extreem...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:39

ik wil je niet ontmoedigen maar ik ben nu zo'n 7 jaar van mijn beugel af, maar nu staat mijn onderste rij tanden waar helemaal schots en scheef Boos!
Al het pijn voor niks geleden...

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:43

was ff alle elende vergeten
Ik snap nu weer waarom ik de tandarts haat de ortho heeft een trauma achter gelaten door dat geruk en gepluk Schijnheilig

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 14:23

kimmy schreef:
ik wil je niet ontmoedigen maar ik ben nu zo'n 7 jaar van mijn beugel af, maar nu staat mijn onderste rij tanden waar helemaal schots en scheef Boos!
Al het pijn voor niks geleden...


Maar bij mij gaat het niet om het recht zetten. Het maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit als het (een beetje, laten we reeel blijven... Rolleyes) scheef staat. Ik zal allang blij zijn als die tanden een beetje aangesloten zijn, dan ben ik er van af, het maakt me geen reet uit of ze scheef gaan staan. Haha!

Wel sneu trouwens, eigenlijk moet het echt niet kunnen dat je een beugel heb gehad en dat het dan 7 jaar later eigenlijk niks uitgehaald blijkt te hebben! Bloos!

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 14:24

Kido schreef:
was ff alle elende vergeten
Ik snap nu weer waarom ik de tandarts haat de ortho heeft een trauma achter gelaten door dat geruk en gepluk Schijnheilig


Haha! Mijn tandarts is echt vet aardig! OK dan! Echt een toffe kerel. Haha! Al helemaal vergeleken met de ortho... Bloos Ze is niet onaardig ofzo, maar niet echt um, sociaal ofzo. Scheve mond Voel me soms net een ding.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:03

Ik heb ook van die elastiekjes gehad.... EEN RAMP... gebruikte ze altijd als ik vlechtjes had gemaakt Haha!
Zit je lekker te eten... knapt een elastiekje in je mond of slik je het door... oke, geen ramp.... maar als je dan met iemand zit te praten, moet diegene nog uitkijken ook... vaak genoeg knapte het elastiekje tijdens het praten... Haha!

Later... als je beugel eruit is, ben je blij... believe me!!!

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:06

Die elastiekjes had ik ook...baaah echt vreselijk!!!
Nouwja je moet maar denken..je krijgt er mooie tanden van!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:07

Nou ik heb nu zelf ook beugels en ik ben echt heel erg eerlijk als ik zeg dat ik er alleen in begin maar een uurtje beetje lastig vond om te gaan eten en later helemaal geen last van gehad Verward
Maar ik krijg zometeen elastiekjes.. afwachten..
Vind het wel erg k*t.. Hopelijk is binnenkort alles goed en ben je lekker van die beugel af!

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:40

Ik moet dinsdag Nagelbijten / Gniffelen

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:41

Ik heb ook een beugel, en nu ook driehoekselastiekjes, maar geloof me zelfs daar wen je aan.

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:31

Goh, wat ben ik dan blij dat ik er vanaf ben Haha!
Ik heb gehad, een blokbeugel, buitenboord (alleen voor 's nachts), en een vaste... En dan nu een doorzichtig plaatje voor 1 x in de week 's nachts. (Doe ik al nieteens meer, doet pijn ). En verder alleen van die ijzerdraadjes achter mn tanden.
Maar bij de ortho deed het bij mij nooit pijn! Ik vond het nooit erg om erheen te gaan Scheve mond ...

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:37

Mendiej, ik zou echt wel doorgaan met de plaatje te dragen want anders heb je binnen 1 jaar weer scheve tanden, geloof je me niet?? Kom maar kijken bij mijn broer.. 3/4 jaar lang weggegooid!

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:56

Nee, de ortho heeft mij ook nog nooit echt pijn gedaan (ja, met strakker draaien was het een rot gevoel, en die elastiekjes ook, maar echt pijn... Nee.) Misschien een idee om te kijken of je naar een andere ortho kan? Ik had echt zo'n fabriek. 8 stoelen naast elkaar, de assistente deed de voorbereiding, en de ortho kwam af en toe langsrollen op zijn kruk-met-wielen...
Mijn zusje daarentegen is bij een andere geweest, waar ze de enige patient was per keer zeg maar, en voldoende aandacht kreeg. Zij was er dan ook een stuk sneller vanaf dan ik! (ik heb zelf ook op een gegeven moment gezegd dat ik het wel prima vond, en toen hebben ze hem eruit gehaald)

Maar goed, hou jezelf vast aan het idee dat als hij ein-de-lijk uit mag, dat je echt een prodent-smile hebt, en glad, die tanden... GLAD!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 15:20

Precies, daarom overleef ik die 1.5 jaar wel misschien moet het toch langer maar mijn ortho zegt dat het nu al erg goed gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 15:24

Dat ken ik, ik heb ongeveer 7 jaar met beugels rondgelopen! Bloos!

Bijna alle soorten en maten heb ik gehad, en idd die heeeeele miniskule elastiekjes, vreselijk! Bah, wat ben ik blij dat ik daar vanaf ben zeg! Het resultaat is overigens wel mooi geworden. Lachen Ik heb nu nog steeds boven en onder zo'n draadje achter m'n tanden langs, dat blijft gewoon m'n hele leven zitten.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 15:30

Heb je dan vanaf je 9e jaar een beugel?? Bloos! dat is vroeg Scheve mond

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 09:55

MoonChloe schreef:
Mendiej, ik zou echt wel doorgaan met de plaatje te dragen want anders heb je binnen 1 jaar weer scheve tanden, geloof je me niet?? Kom maar kijken bij mijn broer.. 3/4 jaar lang weggegooid!


Ja ik geloof je wel... Maar dit doet wel égt pijn! Verdrietig Ik draag m misschien dan maar nog een paar weekjes, maar daarna stop ik! (Had de ortho btw ook gezegd, over deze maand dan)

Sorry trouwens voor het btje late antwoord Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:37

MoonChloe schreef:
Heb je dan vanaf je 9e jaar een beugel?? Bloos! dat is vroeg Scheve mond

Vroeg? Nee hoor, dat is hier normaal. Lachen

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:58

Oh oh, ik weet precies wat je hebt doorstaan Alhoewel het voor mij meer dan 13 jaar geleden is kan ik me het levendig voorstellen wat ze je hebben "aangedaan"!

Mijn orthodontist heeft een keer inplaats van het ijzerdraadje door te knippen zo hard in mijn wang geknipt dat het uiteindelijk in het ziekenhuis gehecht moest worden Huilen en elke keer weer die draadjes aantrekken, auwauwauw Verdrietig Ik heb met je te doen, het enige wat ik tegen je kan zeggen is dat je er uiteindelijk een mooi gebit aan over houdt! Ik krijg regelmatig van mensen complimenten over mijn gebit en dat maakt het het allemaal meer dan waard!