Manenuitval, staarthaar blijft zitten. Help?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Manenuitval, staarthaar blijft zitten. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 20:04

De manen van mijn pony vallen met wortel en al uit. Dit is eigenlijk al een jaar bezig. Hij is nog niet kaal want er groeit wel haar terug. Als ik voorzichtig zijn manen borstel zit de hele borstel vol haar. Hij heeft een antibioticakuur gehad maar da's al anderhalfjaar geleden.... Verward Hij heeft een dun rijtje manen, heel sneu.

Wie weet wat dit kan zijn of heeft dit eerder bij pony's gezien? Ik heb goede verhalen gehoord over klitwortel (wordt ook gebruikt als manen uitvallen door te strak vlechten).
Volgens mij schuurt hij niet, ik zie geen schuurplekken. Hij had dit in de winter ook al dus van een andere pony kan het niet zijn. En ik borstel zijn manen ongeveer een keer per week heeel voorzichtig. Equishine is de deur al uit.
Wie weet raad?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 08:00

probeer eens biergist tabletten te geven, dagelijks ongeveer 9 stuks, je kunt ze kopen in een potje bij de etos/kruidvat etc...
kost 2,50. biergist is vitamine b . en goed voor de huid.....

en hoe oud is jouw pony?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 08:24

Bedankt voor het meedenken! Lachen
Biergist lust hij niet Zelfs niet als ik het verpulverd over zijn heerlijke muesli strooi.... of door slobber: hij laat het staan.

Hij is 21 jaar. Zijn vacht glanst als een spiegel en hij is heel goed door zijn verharingen (zomer->winter en omgekeerd) gekomen. Hij is niet sloom en verder is er niets mis (zo te merken).

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:20

Ik zou hem door de DA eens even na laten kijken op parasieten, want ook dat blijkt nog wel eens een oorzaak.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 14:27

Ik zal de DA eens vragen, het duurt al zo lang.
Maarre Kitten, aan wat voor parasieten zat je te denken? Want meestal geven huidparasieten jeuk/schilfers/geirriteerde huid, dacht ik. Mijn pony heeft geen van deze symptomen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:54

Toch schijnt dat niet altijd zo te zijn, er schijnen div. soorten mijten te zijn die geen huidschilfers geven, maar wel de haarwortels van manen en staarten kunnen aantasten. Met het blote oog schijnt dit (vrijwel) niet waarneembaar te zijn, onder de microscoop wel. Dus wie weet?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 18:07

Ik zal eens een plakbandje meenemen en zelf eens onder de microscoop kijken.

Voorlopig ben ik mijn zelfgemaakte vliegenspray maar eens goed in de manen aan het spuiten (met water,azijn, etherische olien: lavendel, citronella). De azijn schijnt de eitjes van de zomerecxeemvliegjes te doden en misschien laten de mijten (als ze er zitten) ook wel los.

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 10:52

Mijn bijrijdhaflinger heeft precies hetzelfde. Dr staart is hartstikke mooi en vol. Maar uit dr manen vallen de haren gewoon uit. :s

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 15:11

En wat doe je eraan? Of beter: wat heb je al geprobeerd? Heb je er een VA bijgehad?

Ik zag gister bij mijn pony dat de haren dus wel duidelijk teruggroeien, hij heeft allemaal haartjes van een cm of drie rechtop staan...

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:16

Ik heb er nog nooit iemand bij gehad. Ze kwam ook wat moeilijker door het haar dit jaar. Maar ze is verder heel oplettend en snel.
Ze heeft ook slechte hoeven, maar daar heeft ze nu een medicijn voor.
Ik had wel liever dat er even iemand naar kwam kijken, maar ja dat is mijn pony niet.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 10:26

Biotine voor de hoeven? Dat helpt ook wel om de haargroei te stimuleren. Zijn de manen van je Haflinger ingevlochten ops stal/in de wei? Als ze dan hun hoofd naar beneden doen (en er is te strak gevlochten omdat tijdens het vlechten het hoofd omhoog hadden) dan kunnen de haren worden uitgetrokken.

Bij mijn pony is dat niet het geval. Ik merkte gister dat de haaruitval weer iets minder is geworden Haha! Haha!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:02

klinkt mij in mijn oren als schurft.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:55

Onze stokoude shet heeft dit ook, zijn staart is geweldig, maar z'n manen vallen steeds meer uit. Maar deze komt ook niet echt lekker meer uit z'n vacht en heeft al meerdere ouderdomskwaaltjes. Maar misschien dat het toch gewoon met leeftijd te maken kan hebben?

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:25

Het is bij mijn paard geen schurft. De Da was laatst bij ons voor de inentingen, en volgens hem was het geen schurft.
Ze krijgt nu biotine gevoerd. Eens kijken of dat helpt.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 22:20

Citaat:
klinkt mij in mijn oren als schurft.

Schurft wordt veroorzaakt door schurftmijt. Deze parasieten graven gangetjes in de huid en veroorzaken ongelofelijke jeuk! Een geirriteerde huid (roodheid) kan waar te nemen zijn. Dat is in de bovenstaande gevallen niet zo. Schurft is bovendien ook nog eens heel besmettelijk (ja zelfs mensen kunnen het krijgen). Als het besmettelijk zou zijn (wat bij mijn pony niet zo is) merk je dat snel genoeg, ook bij de andere pony's waar ze bij staan.