hoe werkt een halsverlenger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

hoe werkt een halsverlenger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-02 18:20

is dat goed voor de spierontwikkelingen, en wat vinden jullie er van

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 18:49

Is toch zo'n soort elastiek?

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-02 20:09

ja

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 20:14

ik heb een tijdje geleden met een halsverlenger voor mijn ijslandse merrie omdat ze nog aan graag met haar hoofd in de lucht loopt met de tölt.
het heeft zeer goed geholpen ze liep lekker ontspannen met haar hoofdje naar beneden.

het is een zachtere hulpteugel dan een slof of stoot teugel.

ben er zeer tevreden over. groetjes..

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 10:26

Heel leuke hulpteugel ter bevordering van de valse krul....Je verlengt hiermee inderdaad de nek, het paard gaat er mooi van inknikken met de buiging direct achter de oren. Lijkt heel prachtig, totdat je gaat rijden...

Dan zal je ervaren dat er wel buiging is, maar niet de juiste, namelijk geen buiging over de gehele hals die komt vanuit het voorwaarts gereden zijn over de hele rug (let op de halsspier direct voor de schoft, doet die mee in de buiging?).
Met dat stuk elastiek krijg je geen buiging over de bovenlijn. Die moet je verdienen door eraan te rijden op een correcte manier. De rug zal niet worden gebruikt bij die valse buiging.
Bovendien, als je die bijzet lang gebruikt, zal je paard erop gaan 'leunen', omdat het zo lekker meegeeft. Je paard wordt er uiteindelijk dus minder nageeflijk van....

Al met al, leuk bedacht, niet gebruiken.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 19:17

Helemaal niet mee eens!

Met elke hulpteugel is het zo, dat het zonder voorwaarts te zijn een nep-krul-effect geeft. Alsof een vastgebonden slof lengtebuiging teweeg brengt en niet uitnodigt tot hangen met longeren Frusty .

Het elastiek voorkomt dat het paard sterren kijkt, maar nodigt uit tot halsstrekken en ontspannen, mits je hem goed gebruikt. Juist doordat het een elastiek is, kan een paard er niet gauw op hangen en krijgt het paard geen harde ruk in zijn mond als het met zijn hoofd omhoog komt.

De beste manier is van achter de oren, door de bitringen, tussen de voorbenen naar de singel. En dan de (meestal) verstelbare lus achter de oren zodat je hem kunt verstellen. Het moet zo zijn, dat het paard kan halsstrekken.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 19:36

Heb de reacties hierboven niet helemaal gelezen, dus mn excuses als het al gezegd is.

Als je de halsverlenger goed gebruikt is het 1 van de vriendelijkste hulpteugels. Het elastiek waar het van gemaakt is spant en onspant. Het geeft dus kleine ophoudinkjes waardoor het paard ontspannen naar beneden loopt. Als je je paard niet genoeg voorwaarts rijd en de halsverlenger te strak hebt komt hij in een valse knik en dat is dus niet goed. Zorg dus dat je je paard gewoon goed voorwaarts rijd, en de halsverlenger goed hebt hangen. Dan spant hij wanneer het paard omhoog komt en ontspant hij wanneer het paard naar beneden komt. Ik vind het echt een hele fijne hulpteugel. Hij is niet hard in de mond en ontspant lekker als het paard goed loopt.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 10:20

Volgens mij, Lunatic, heb jij nog nooit met een elastische halsverlenger gewerkt.... hals strekken is namelijk helemaal niet mogelijk met dat ding, om dat het eerst het hoofd laat afbuigen richting de borst en daarna pas de hals vraagt naar beneden te bewegen. Als een paard wil hals strekken zal het daarbij de kin praktisch tussen de beide voorbenen moeten hebben om de hals zo laag te brengen.....Lekker voorwaarts neerwaarts het neusje eruit drukken is helemaal niet mogelijk!
En goed been geven zal daar iets aan kunnen oplossen....

Maar goed, wie het niet geloven wil, moet maar lekker met dat stuk elastiek gaan rijden. Het is in ieder geval de vriendelijkste hulpteugel voor je portemonnee....
Toch, ik raad het gebruik absoluut af.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 10:34

Een paard bij ons op stal had juist problemen met de buiging net bij de schoft. Om de hele bovenlijn op lengte te brengen zeg maar. Hij wilde zich juist heel graag opkrullen. Nu is hij een paar maanden gelongeerd met halsverlenger, bevestigt tussen de voorbenen, en je kent het paard niet meer terug. Gewoon op de langste stand en zelf lekker laten zoeken.
Dit paard is er vreselijk van opgeknapt en krult zich er juist helemaal niet meer op. Bovendien kan hij er nooit in gaan hangen omdat hij zijn hoofd zo laag kan brengen als hij maar wil. Oke dan kan zijn neusje niet meer naar voren, maar wel horizontaal naar beneden, hij wordt dus niet in wat voor krul dan ook getrokken.
Toevallig hebben we gisteren video gekeken van dit paard een half jaar geleden en van afgelopen weekend, maar hij is veel langer geworden in de bovenlijn. Juist op de gedeelten die voor hem heel moeilijk waren.
Het kan dus wel heel goed werken. Net als met alle andere hulpteugels is het hoe je ermee omgaat.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 11:19

ik longeer altijd met halsverlenger. ik vind hem goed werken. ik heb hem meestal aan de onderste ring aan de zijkant vast.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:43

Dees schreef:
Volgens mij, Lunatic, heb jij nog nooit met een elastische halsverlenger gewerkt.... hals strekken is namelijk helemaal niet mogelijk met dat ding, om dat het eerst het hoofd laat afbuigen richting de borst en daarna pas de hals vraagt naar beneden te bewegen.


Ja, daarom reageer ik ook met uitvoerige uitleg natuurlijk Frusty . Zie bovenstaande reactie, daarin heb ik beschreven hoe het werkt, lijkt me duidelijk genoeg.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 20:43

Ik ben het met Nathalie eens; als je de elastiek goed hebt zitten en hem goed gebruikt, is het een van de vriendelijkste hulpteugels. Het ene paard wordt er alleen maar slechter op, de ander niet, zoals de mijne. Van af en toe met elastiek rijden wordt ze makkelijker! Een elastiek doet eigenlijk precies wat je met je hand moet doen; hij spant aan waneer het hoofd omhoog is, waneer het paard aan de teugel loopt ontspant hij. Je paard merkt dat het eigenlijk wel fijn is om aan de teugel te lopen! Pling Je kunt een elastiek een keertje van iemand lenen en kijken hoe je paard daarop loopt, hangt ie lekker op de elastiek, moet je 'm afdoen. Loopt hij lekker ontspannen omdat ie nu voelt dat het daat beneden fijn is, kun je die dingen zelf ook kopen en er mee rijden als je dat nodig vindt.

En Dees, wat vind jij van het rijden met een slof?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 10:18

Tja, wat vind ik van de slof...
ik rijd er nooit mee, heb het niet nodig om mijn paard lekker rond en in aanleuning te rijden. Dat is luxe, dat weet ik, maar ik heb nu eenmaal zo weinig mogelijk in mijn handen....en met een slof heb je al die teugels tussen je vingertjes, mij te veel gedoe.

Ik vind de slof een rare hulpteugel. Een veel beter hulpje vind ik een martingaal voor omhoog stuiterende paarden, die grijpt pas in zodra het werkelijk 'verkeerd' gaat, daar waar de werking van de slof vooral afhankelijk is de kunde van de ruiter. En de goede ruiter laat de slof toch zo los hangen dat hij er eigenlijk ook wel af kan.
Voor iemand die niet zo handig is met een hulpteugel valt er zeker wat te zeggen voor de Tiedemanteugel, in dat geval te verkiezen ver boven de slof. Toch een beetje de zelfde werking, maar het paard wordt niet helemaal overgeleverd aan onkundige ruiterhanden.
Voor het longeren gebruik ik het liefst de Gogue, lekker neerwaarts met genoeg ruimte om de neus eruit te drukken, iets wat ik ook mis bij het longeren met touwtjes, zoals Lammert Haanstra dat doet.

Maar goed, ik verkeer in een luxe positie dat mijn paarden vooralsnog geen correctie behoeven. Die lopen van zichzelf niet overdreven op de voorhand, komen makkelijk 'over de rug' en hebben een actief achterbeen. Met zulke paarden hoef ik eigenlijk geen hulpteugels te gebruiken, terwijl ik zelf absoluut geen ster-ruiter ben.....