Gemiddelde snelheid van paard in alle gangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Gemiddelde snelheid van paard in alle gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 08:35

Ik begrijp natuurlijk dat het per paard verschillend is, maar zijn er mensen hier die de snelheid van hun paard hebben opgemeten in de verschillende gangen?

Ik heb van de week tijdens een rondje van 16 km de snelheid opgenomen door mijn vriend ernaast te laten fietsen. Maddox is een KWPN'er van 1.72 m.

Stap: 6 km per uur
Draf: 14 tot 18 km per uur
Rustige galop: 18 km per uur
Bijna rengalop: 34 km per uur

Ik vond het wel grappig om te weten. Van de week komt mijn hartslagmeter en dan ben ik van plan om serieus te gaan trainen voor endurance.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 08:53

de mijn gaat een stuk langzamer hoor: ik stap rustig anderhalf uur over een rondje van 5 km, waar mijn stalgenoten een half uur over doen......(maar die galopperen tussendoor denk ik)

Ik had toen ik Morrie kocht serieuze enduranceplannen, maar die heb ik maar in de vriezer gezet tot ie normaal kan lopen en zich kan gedragen!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 08:58

Maddox neemt wel grote passen geloof ik, dat zeggen de mensen met wie ik rij vaak (op mijn stalgenoot met draver na....). Hij galoppeert alleen niet zo hard volgens mij.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:28

Tjo (fjord van 140) heeft bijna dezelfde snelheden (gemeten met GPS en vriendje op de fiets).
Stap 6-8km/h
draf 13-15km/h
galop 20km/h
rengalop 34km/h

Meerendeels van de training en wedstrijden draven wij en soms een lekker galopstukje tussendoor. Zo heb je wat meer speling ivm de stapstukken voor de Pa en finish en evt straftijd is dan ook goed te compenseren.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 09:44

Het grappige is ook dat mijn vriendin met haflinger sneller is dan ik. Haar pony neemt gewoon snelle passen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:46

Ik heb gisteren met een gps-je de snelheid in de galop opgemeten en in stap heel toevallig. In de stap was het 4,8 km/u (maar toen stapte hij ook niet echt door). In galop (gewone arbeidsgalop) was het 21 km/u.

Vippie; rengalop van echte renners gaat tot 60/70 km per uur. Knipoog
Maar 'gewone' paarden kunnen daar niet aan komen. Die van mij kan op zijn hardst denk ik rond de 40 km/u halen. Haha!

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:52

65km per uur op een harddraver naast de auto

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:57

jeetje wat een snelheden..... ik moet er niet aan denken...

Morrie stapt heel langzaam en neemt nog eens reuzenstappen ook.
Hij kan alleen hard galopperen als ie op hol is en dat "genoegen" heb ik vorige week weer meegemaakt, dus voorlopig stappen we weer alleen maar, met een fietser ernaast Huilen Verdrietig de angst zit er bij mij weer goed in Scheve mond

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 10:39

Ikke 60km naast de auto...

Niemand kan Stan bijhouden, ondanks dat het een Haf is... Bloos!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 10:57

Ik zou het bij Jordy weleens willen weten hoe hard hij nu eigenlijk gaat. Jordy loopt bij voorkeur flink door, vooral stap met andere paarden erbij is vervelend, hij stapt namelijk heel snel, dus moet ik hem constant inhouden. Draf zet hij er ook flink de pas in, maar ik denk dat dat wel op een normaal tempo ligt. In galop weet ik iig dat hij veel paarden (KWPN'ers) hier op stal eruit loopt.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:04

Kom op mensen, we hebben het hier op gemiddelde snelheden op een afstand, niet over topsnelheden...

Rowan is niet zo vlot.
Stap: 5-6 km/u
Draf: 12-15 km/u
Galop: 16-20 km/u
Op de sprint haalt hij de 45-50 km/u wel denk ik, maar dan heb je het over 50 meter en niet over een tempo wat hij werkelijk vol kan houden.

In endurance wedstrijden galopperen we zoveel het kan en dat zit dan rond de 17 km/u. Hij haalt als gemiddelde snelheid in een wedstrijd niet harder als ong. 12,5 km/u tot nu toe, misschien word dat nog wel iets beter met de seizoenen. Maar het is ook maar een klein ding natuurlijk.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:20

Scum schreef:
Vippie; rengalop van echte renners gaat tot 60/70 km per uur. Knipoog


Maar ik heb ook geen echte renner, ik heb een echte fjord, hihiii Haha!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Naatus

Berichten: 945
Geregistreerd: 18-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:21

mijn paard ging in rengalop 65 km pu

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:10

Ik heb geen idee, ik heb het nog nooit gemeten. Ik heb ook enduranceplannen, dus ik vroeg me ook al af of een km-teller op je paard werkte. Bloos Maar met een fietser ernaast is wel een goed plan!! Lachen

Ik denk dat ik als ik endurance ga rijden m'n paardje flink zal moeten aansporen, hij kan echt zo langzaam lopen. Tong uitsteken IJslander he, eerst 30 minuten opwarmen en daarna willen ze wel. Haha! Met lange ritten is het ook vaak dat aan het begin hij elke keer achter ligt, en aan het einde elke keer voor.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:15

Ik zou ook wel eens willen weten hoe hard Fraeva gaat in al haar gangen... Ik zoek een vrijwilliger! Schijnheilig

Jorientje

Berichten: 308
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Schüttorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:10

Ik reed eerder altijd met een karretje waar een km teller op zat> Gemiddelde tempo van Frenky:
Stap: 7-8 km/h
Draf: 17-18 km/h
Galop: 25-28 km/h

In draf haalt ie vaak 22 km/h> ik moet zelf ook nog een km teller op mn kar hebben. Dan weet ik tenminste hoe hard ie gaat Haha!

*Team Hippo*
Timo 347,5 km~~K1+22 K2+1
www.flipperfoto.nl

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:17

Ik had vroeger een new forest pony en toen we een keer op het strand in rengalop gingen, kwam er een jeep naast ons rijden en die bestuurder schreeuwde dat we 50 km/u gingen. Of het werkelijk zo was .... ik weet het niet, maar het klinkt wel cool, toch?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:19

Ik rij met David (pony van 1.35) menwedstrijden en dan heb je ook een wegtraject met verplichte snelheden.

Maar zijn draf is : 14 km per uur
Stap: 6½ km per uur
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 12-07-04 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:19

Ik sprintte met Malika weleens langs een weg (achteraf hartstikke gek natuurlijk) en dan hield ik brommers dik bij, auto's ook wel en je mag daar 50 km/h. Maar dat hield ze natuurlijk maar ff vol. Lachen
Nu ga ik niet zo snel meer in rengalop, bang dat paardje in een kuil trapt en valt mét mij.

Mo_I_Rana

Berichten: 7503
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:21

Stap: weet ik niet precies, stapt wel redelijk snel 8-9 km/u
Draf: weet ik ook niet precies 17-18 km/u
Galop: 30 km/u
Rengalop: zeker in de 60 km/u
is een jonge arabische volbloed
en renarabier geweest
stamt af van enkele snelle renarabieren

*enkele foto's van het racen van hem staan in mijn profiel*


¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨
Whatever happened, happened¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 13:59

Ik vond die 34 km per uur eigenlijk al hard zat. Was wel op een ondergrond van gras. Ik voelde wel dat hij nog harder kon, maar dat wilde ik eigenlijk zelf niet, ik was bang dat hij zou struikelen ofzo. Toch maar eens een keer in het bos opmeten.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:22

Dennis stapt meestal ong 5 km per uur. Draaft zo'n 12 km per uur en galopeerd zo'n 18 km per uur. Vind ik netjes voor een shet Lachen.

Hij kan wel veel harder. Hij heeft 1x naast de scooter 50 gelopen!!!!!! Was wel een ongelukje, hij was uitgebroken en onderweg naar het weiland. En op dat moment kwam ik aan rijden, dus ben maar even met hem mee gereden. Maar hij liep toen dus echt 50(zonder hem op te jagen oid).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:33

Roskur schreef:
Ik heb geen idee, ik heb het nog nooit gemeten. Ik heb ook enduranceplannen, dus ik vroeg me ook al af of een km-teller op je paard werkte. Bloos Maar met een fietser ernaast is wel een goed plan!! Lachen

Ik denk dat ik als ik endurance ga rijden m'n paardje flink zal moeten aansporen, hij kan echt zo langzaam lopen. Tong uitsteken IJslander he, eerst 30 minuten opwarmen en daarna willen ze wel. Haha! Met lange ritten is het ook vaak dat aan het begin hij elke keer achter ligt, en aan het einde elke keer voor.


Dat is dus een GPS (soort mobieltje maar dan met kilometerteller die via satelieten werkt.

Eneeehh Tjo was ook nooit een van de snelsten hoor, nu na een jaar trainen en wedstrijden rijden is dat wel anders, de top 10 zullen we nooit halen maar dat is ook niet de insteek van endurance: to finish is to win

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:40

in stap heb ik altijd gehoord, per 10 minuten stappen ben je 1 kilometer verder, dus dat klopt dan wel ongeveer....

strak plan dat endurance wil ik wel mee als groom natuurlijk... Haha!

enne.....ga ik dan straks na vele lessen tyrza het dressuurtrutje worden *LOL*

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:53

IngridM: Dat klopt aardig, alleen iets ruim genomen voor een paard. Mijn pony stapt 9 minuten over 1 km, normaal gesproken. Hij stapt ook welleens 8 minuten over 1 km (7.5 km/h)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, hanne2001, soesie, Trendiction en 104 bezoekers