Peesbeschadiging zonder kreupelheid mogelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Peesbeschadiging zonder kreupelheid mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 21:25

Patty is met een dik (achter)been van stal afgekomen.

Ik vind het er nogal verdacht uitzien en heb het idee dat het een dikke pees is, maar:
- Ze loopt niet kreupel, hebben meerdere mensen gekeken, zowel op het harde als op het zachte loopt ze rad.
- Het is niet warm.
- Het is niet gevoelig.

Het is geen stalbeen, want na stappen aan de hand / losstaan in de bak is er geen verbetering.

Nu heb ik hier geen ervaring mee en ik vroeg me af of het mogelijk is dat ze toch een peesblessure heeft zonder dat ze daar last van heeft?

Het is overigens mogelijk dat ze een trap heeft gehad, alleen is er verder geen beschadiging te zien (aan het andere been heeft ze wel een wondje). Overbelasting kan ik me niet voorstellen. Frappant is wel dat het been dik is nadat de paarden voor het eerst sinds tijden 's nachts weer binnen hebben gestaan, maar stalbeen is volgens mij uit te sluiten i.v.m. het niet slinken na beweging.

Op het plaatje hieronder heb ik lila aangegeven om welk gedeelte het ongeveer gaat:

Afbeelding

Nu had ik al met stalgenoten overlegd en besloten om een week aan de hand op het harde te gaan stappen en te kijken of het dan afneemt, maar ik ga denk ik morgen toch maar de dierenarts bellen, voel me er toch niet lekker bij.

Maar goed, iemand die dit toevallig herkent?

Overigens heb ik haar dus op rust gezet, ze komt nog wel los (het is er niet echt een die uit zichzelf gaat lopen crossen) en gaat van de week het land weer op (ze staan nu op stal). Verder wordt ze afgespoten en stappen we over het harde.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:09

Jessie had een keer een giga dik been, voorbeen. Ikke flippen, ging met r stappen en binnen 10 min. was ie helemaal weg.... Ook vaag. Maar als het niet weggaat, hmmm!
Is het hard of zacht om te voelen? Als het zacht is is het iets van vocht in de peesschede, niet rampzalig. Als het hard is, hmm, klusje voor VA.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:11

Voor je eigen gemoedsrust zou ik er toch even een DA naar laten kijken. Het kan een overvulde peesschede zijn, maar ook een overbelasting. En van een overbelastte pees hoeven ze niet altijd kreupel te lopen. Better safe than sorry....toch?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 06:04

In zo'n geval zou ik ook een week rustig stappen en veel afspuiten. Vaak zie je het dan na 2 dagen wegtrekken. Na die week rustig opbouwen en goed in de gaten houden.

Maar een dierenarts erbij halen als je twijfelt is nooit verkeerd natuurlijk.

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 08:32

iig de DA bellen, maar een peesbeschadeging zonder kreupelheid is zeker mogelijk

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:27

Een van mijn merries kwam met hetzelde te staan, niet kreupel, pees niet warm, etc. Omdat zij het laatste jaar nogal vaker peesproblemen had, werd besloten haar uit de sport terug te trekken, ook al omdat het voor haar te zwaar leek te worden, ze was toen 18 en ZZ dresuur en Z springen.
Het bleek achteraf loos alarm, mevrouw had een diepliggende hoefzweer, nadat die is uitgesneden, was met een paar dagen ook de zwelling weg. Kreupel is ze er nooit op geweest, maar ze was altijd al een taaie.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 21:18

Hoi iedereen,

Bedankt voor de reacties.

Ik heb toch maar even een afspraak met de dierenarts gemaakt, morgenochtend komen ze kijken.

Kan ik tenminste weer slapen Haha!

Ik ben wat dat betreft best een muts, bleef er toch maar mee bezig en als ik niet gebeld had, had ik me nu nog druk lopen maken.

Ik ben benieuwd en laat wel even horen wat de dierenarts ervan vond.

Super bedankt voor de reacties.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:22

sterkte ptries, peesproblemen zijn zo klote... graas heeft drie maanden terug een peesontsteking gehad. de ene dag liepze goed, de andere dag was het weer niets... heel erg lastig...

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:10

Nou van mij heb je gelijk hoor dat je de dierenarts even laat komen,beter het zekere voor onzekere!
Sterkte en ik zal duimen voor je dat het niet de pees is!
Lundi

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:30

Verstandig dat je de DA even laat komen. Een goede nachtrust is echt onbetaalbaar Haha!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:58

Laat ons ff weten wat de DA ervan zei. Ik ben wel erg benieuwd....

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:09

Sjors is nu net genezen van een "peesblessure" zonder dat hij daarbij kreupel is geweest. Hij had het van een trap in de wei. Sjors had dus wel een wondje en nu een schieffel, dus bij hem was er wel een oorzaak.

Laat je even weten wat de DA heeft gezegd? Sterkte!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 21:56

Nou, opluchting alom, de dierenarts dacht dat het waarschijnlijk géén pees is.

Er zit op de een of andere manier teveel vocht in het been. Normaal zie je dat vaak bij wondjes, maar het been is echt helemaal heel.

Ze gaat nu 's avonds in de klei.

Verder mag ze gewoon op het land en 3 x per dag 10 minuten stappen.

Verder heeft ze een spuit met vochtafdrijvers gehad.

Het moet wel over een week over zijn, anders moet het weer verder onderzocht worden, maar de dierenarts dacht gelukkig niet direct aan een peesprobleem.

Hij kon ook niet zeggen waardoor het zo dik was geworden, het kan verdraaid zijn, of misschien toch een klap van een ander paard, maar ze heeft alleen op het normale been een wond, maar goed, ze is dus wel geslagen, anders had ze dat plekje op het andere been niet.

I.i.g. viel dit gelukkig erg mee!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:01

Hoop houden maar.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:02

Pff, goed dat je nu weet dat het waarschijnlijk wel mee valt!

Ik heb met mijn paard ook 2x gehad dat ze door aantikken ofzo een bobbeltje op de plek van de pees had, maar ze niet kreupel liep.

Ik kreeg toen beide keren ook het advies om voor de zekerheid een aantal dagen alleen te stappen om erger te voorkomen...

Gelukkig viel het beide keren mee!

Sterkte verder met je paard! Lachen