Voor de mensen met verstand van fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Voor de mensen met verstand van fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-02 15:23

Hoi,

even een vraagje voor de mensen die hebben fefokt of fokken..
Vrijdag komt de veearts en ik wil graag dat hij nakijkt wanneer Nuala hengstig is en dus het beste gedekt kan worden. Ik vertelde dit aan zijn assistente en die zei dat dat hetzelfde was als opvoelen, maar ik dacht dat dat iets heel anders was, juist om te kijken of ze al drachtig is of niet toch?? En ik wilde dus graag weten wat het precies was en wat het koste, alleen ze zei dat opvoelen niks kostte..

Maar volgens mij is opvoelen toch echt wat anders??
Wie weet hoe het wel heet, wat het inhoud en wat het kost? Ik wil dus laten onderzoeken wanneer ze het beste gedekt kan worden! *LOL*

Gr Esme


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 15:37

Opvoelen is ook rectaal onderzoeken of er een eitje rijp is op de eierstok, en niet alleen kijken of een merrie drachtig is. Dat kun je met een echo doen, maar ook gewoon met de hand. Als de dierenarts zegt dat het niets kost denk ik dat hij gewoon met de hand gaat opvoelen. Voor het gebruik en een consult met echoapparatuur moet je meestal wel extra kosten betalen.

Je suis Charlie.


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-02 15:41

Joh echt waar? Ik wist echt niet dat ze dat zo makkelijk konden doen! Ja hij gaat het gewoon met de hand doen, vind ik niet erg het is een hele aardige goede veearts (ik heb een nieuwe)

Thanx!

Maar als hij nou geen rijpe eitjes voelt, kan hij dan wel voorspellen wanneer ze wel hensgtig is, of moet hij dan weer opnieuw komen?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 16:36

Een dierenarts kent de eitjes en hun groeiproces zó goed, dat hij op basis van het opvoelen je kan vertellen wanneer (dus bijv. over 2 dagen) het de ideale tijd is om je merrie te insemineren.

Knappe kerels he?!!

Heb je al een hengst uitgezocht?

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 20:56

welke dierenarts heb je dan? en welke had je? (ik ben niet nieuwschierig hoor Schijnheilig )

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 00:34

Ik weet het niet hoor, ik ga gewoon met mijn merrie naar de dierenarts als ze hengstig is (dat kun je meestal toch wel zien of merken) en dan pas wordt ze opgevoeld om te kijken of er een ei zit - altijd met de scan trouwens. Een paard kan beter niet worden opgevoeld als ze niet hengstig is. Het is ook nog erg vroeg in het seizoen, de meeste merries zijn nu nog niet echt mooi hengstig. Wij laten het hele proces begeleiden door de dierenarts die is verbonden aan de hengstenhouderij, dan betaal je een bepaald bedrag en daarvoor kun je het hele dekseizoen je merrie laten scannen, bekijken, controleren, enz. Vaak is dat goedkoper dan consulten van je eigen dierenarts. Nadeel is (bv als je geen trailer hebt) dat je met je paard naar de hengstenhouder toe moet.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 11:25

Ik breng mijn merrie's naar de hengstenhouder als ik denk dat ze hengstig zijn. Als ze net hebben geveulend is dat goed uit te rekenen en als er geen veulen bij loopt breng ik ze gewoon als het mij uitkomt. Daar worden ze geschouwt, gescant en gedekt. Na 17/18 dagen worden ze gescant en als ze drachtig zijn haal ik ze weer op. Soms betekend het dus dat ik een merrie die niet meteen drachtig wordt een tijd niet aan huis heb.
Maar het scheelt een hele hoop heen en weer gereis, aangezien ze natuurlijk worden gedekt en de hengsten soms erg ver weg staan. Om dan meerdere keren 5 uur te reizen is ook zo'n gedoe.

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 23:01

nou daar heb ik geen dierenarts voor nodig om te zien of Sheet hengstig is, de jus d' orange (hengstigheids plasje, vaak troebel) spuit je om de oren. Haha! *LOL*
ze is nu dus weer voor het eerst dit seizoen hengstig, ik kan er beter een dweil onder leggen, zo erg is het met haar.
effe snuffelen met de buurman en plassen maar, terwijl ze anders nooit iets van hem moet hebben, oren in de nek en zo, je weet wel dat echte "zeikerige" merrie gedoe. Extreme duivel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Renkle, tiwi1969 en 73 bezoekers