weegbree

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

weegbree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 13:35

hoe ziet dat eruitje kunt het plukken buiten!!!moet helpen tegen hoesten,wie kent het? Knipoog


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:55

Van www.plantaardigheden.nl: ....

Smalle Weegbree - Plantago lanceolata
Een kruid dat iedereen kent, volgt de mensen op hun weg, en is ieder tot nut die de moeite neemt aandacht te schenken aan deze bescheiden weldoener van de mensheid. Het mooie van Weegbree is dat je het altijd vindt wanneer je het nodig hebt. Medicinaal worden de bladeren gebruikt, meestal in de vorm van een thee, tinctuur of kompres.

Toepassing luchtwegen
Smalle Weegbree is zeer actief werkzaam tegen allerlei ziekteverwekkers die voor ellende kunnen zorgen in de luchtwegen, na wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het kruid succesvol in de aanval gaat bij ziekten veroorzaakt door o.a. strepto - en stafylokokken. Naast deze antisceptische werking, versterkt de Smalle Weegbree ook het longweefsel omdat de plant veel silicium bevat en voert het slijm af en verzacht het door de vele slijmstoffen die de plant bezit. De thee en de tinctuur dan ook worden gebruikt bij (chronisch) hoesten, bronchitis, astma, kinkhoest. Vooral binnen de homeopathie wordt Smalle Weegbree ook gebruikt bij allerlei allergische klachten. Voor klachten van de luchtwegen wordt meestal de thee of de tinctuur gebruikt.

Toepassing huid
Een zeer goed wondkruid, ook bij snij - en steekwonden, zeer bloedstelpend en desinfecterend, dus ook van nut bij kleine zweertjes. Uitwendig kan men de gekneusde verse bladeren als een kompres op wonden plaatsen, maar ook een doek gedrenkt in de thee of verdunde tinctuur ( hiervoor weer 40 druppels tinctuur op een halve liter gekookt en wat afgekoeld water) werkt zeer goed als kompres. Zeer bekend is de werking van Smalle Weegbree bij Brandnetelprikken, snel met het gekneusde Weegbreeblad over de pijnlijke plekken en de pijn en jeuk is zeer snel verdwenen, net zo goed werkt het bij insectenbeten, dan kan men ook de eerder genoemde kompressen toepassen.

Smalle Weegbree is een zeer veilig toe te passen kruid, ook voor kinderen en ouderen.

De Grote Weegbree heet P. major.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 15:23

hoi bedankt voor de reactie!!ik heb gehoord dat je het paard zo kunt voeren klopt dat?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:36

Ja, en je kunt het zelf ook gebruiken in een salade !!

Groeit bij mij in de wei en iedereen, fokmerries en veulens, proeven er wel eens van zonder dat ze iets 'op doen'.
Trouwens dat met de brandnetels ... het werkt echt !

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 15:43

hoe bedoel je met de brandnetels? die bladeren alleen geven?

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 16:04

ik dacht dat weegbree alleen hielp bij brandnetelsteken?

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:17

Als je 'gestoken' of 'gebrand' wordt door brandnetels, kun je bladden van de weegbree gebruiken tegen de prik 'pijn".


Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:36

Als je je hebt gebrand aan brandnetels moet je een brandnetel plukken en de steel doordoen. Als je het sap over je brandplekjes smeert is je jeuk en pijn zo verdwenen en de bultjes ook. Is handiger en makkelijker dan eerst weegbree te gaan zoeken.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:11

Een brandnetel heeft meestal een tegengif plantje in de buurt staan. Weegbree of hondsdraf, meestal hoef je niet zo ver te zoeken Lachen

finn

Berichten: 799
Geregistreerd: 21-06-04
Woonplaats: westland (monster)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:54

misschien een beetje een stomme vraag maar helpt dat het probleem op te lossen of verorzaakt dat het want mijn paard heefd in de winter altijd last van loop neus met allemaal snot en zomers soms heel benauwd klinkend via de neus van me veearts krijg ik medischijnen ervoor maar ja dat geef ik hem aal meer dan 2 jaar en is niet echt een oplossing
dus hoop antwoord te krijgen want dan ga ik het ook eens proberen

een dag niet gelachuh is een dag nie geleefd

terug van weggeweest

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:01

finn schreef:
misschien een beetje een stomme vraag maar helpt dat het probleem op te lossen of verorzaakt dat het want mijn paard heefd in de winter altijd last van loop neus met allemaal snot en zomers soms heel benauwd klinkend via de neus van me veearts krijg ik medischijnen ervoor maar ja dat geef ik hem aal meer dan 2 jaar en is niet echt een oplossing
dus hoop antwoord te krijgen want dan ga ik het ook eens proberen


Klinkt als een hooi/stof allergie. Zet m eens op zaagsel en kuil als ruwvoer. Probeer eens de tip van een bokker 'stomen met dampo', water van 40 graden of een warme doek+dampo in emmer en dan neus in emmer houden. Of smeer eucalyptus olie in zijn neusgaten (gaat ie flemen,hhhaha) En de hoestkruiden mix die bij veel ruitersportzaken te krijgen is (of foenegriek+knoflook).
Meer info vind je als je zoekt op 'hoest' hier op bokt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 bezoekers