Ataxie-dringend

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Ataxie-dringend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 20:45

Gisteren kreeg mijn 2-jarige hengst plotseling last van coördinatieproblemen. Ik denk dat het allemaal net begonnen is na het eten (heeft alles goed opgegeten, ook geen verandering van eten). Hij stond echt helemaal scheef en ging gek zitten bokken. Veearts gebeld en die constateerde ataxie. We weten niet wat de oorzaak is. Wat we wel vreemd vonden is dat hij tegelijkertijd op die bil allemaal bultjes had. Dus leek wel op een allergische reactie. Maar de veearts is daar nog niet van overtuigd. Kan dus ook wobbler zijn Huilen

Na verschillende cortisonen spuiten loopt hij (in de stal) normaal, bultjes zijn ook weggetrokken. Morgen als hij 100% op zijn benen staat gaan we naar Gent voor foto's te laten maken van zijn ruggemergkanaal.

Heb al veel gevonden ivm ataxie op bokt maar over die bultjes op die bil vind ik niks terug. HOpelijk is't inderdaad een allergische reactie of anders een virale infectie. Maar als het wobbler is zag de veearts het somber in. Het kan ook zijn dat het door de groei komt, dus dat de spieren sneller groeien en steviger worden dan het ruggemergkanaal en dan zou hij er wel kunnen uitgroeien.

Iemand ervaring met ataxtie terwijl er bultjes op die ene bult komt?

Ik ben helemaal gek van mijn 2 lieverds


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 20:48

bij bepaalde ziektes zoals tetanus, zie je ook verlammingsverschijnselen aan de achterhand ...

dus vraag gewoon een second opinion !!
en niet te lang ermee wachten !!

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 22:04

Ik heb een fjord en hij is ook attactisch. Hij is als jaarling waarschijnlijk over de kop gegaan waardoor hij een halswervel heeft beschadigt. hij kom niet eens meer zelfstandig staan. nu een aantal jaren verder rijd ik er gewoon mee. Zelfs wedstrijden en een sprongetje kan hij ook wel. Hij had geen bultjes. Mischien inderdaad een allergische reactie. Succes ermee!

Live your life!

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 22:30

Wat ik me nu afvraag. Als jouw paardje voor de eerste keer zo'n aanval had kreeg hij dan ook cortisonen ingspoten? En ging het dan ook over? Nu is hij weer heel normaal. Hij is wel nog niet buitengeweest maar in de stal staat hij nu wel stabiel.

Ik ben helemaal gek van mijn 2 lieverds

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 01:33

Hoi,

Mijn paard werd ook ineens atactisch, en nadat er foto's waren gemaakt, bleek hij erge artrose in de halswervels te hebben.
Het enige wat wij konden bedenken, maar ja je bent er niet dag en nacht bij, is een val tijdens het stijgeren op zijn tweede, terwijl hij nu al vijf jaar was, toen de ataxie opdook.
Als je wat meer wilt weten, moet je maar even zoeken op mijn naam.
Maar het rare is dus, mijn paard kreeg ook tegelijkertijd allemaal bultjes op zijn billen.
Omdat hij al in Utrecht stond voor de ataxie, hebben ze daar meteen de bultjes op de kweek gezet, maar ze zijn er nooit achter gekomen wat het nou was.
Het zou van de regen kunnen komen, omdat het in oktober begon, en mijn paard nog veel buitenliep.
Normaal zouden ze in die tijd al volop op stal staan, maar vorig jaar was het nog zo lekker weer in oktober, maar hij had dus wel al zijn wintervacht.
En omdat het wel regelmatig regende op zijn wintervacht, zou dat er mee te maken kunnen hebben Verward
Hun advies was, goed wassen met Betadine Shampoo.
En daar kon ik het mee doen.
Het heeft maanden geduurd voordat ze weg waren.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:14

Lijkt idd veel meer op een acute vorm van netelroos. Z'n gedrag is in zoverre verklaarbaar, dat dit een scherpe pijn/jeuk reactie geeft (mensen die ooit gordelroos gehad hebben, snappen wat ik bedoel. Het feit dat het ook nog op een plek zit waar hij zelf slecht bij kan, kan voor hem een reden zijn geweest om vreemd te gaan bokken en scheeft te worden.

Ataxie kan idd van het ene moment op het andere ontstaan, maar geeft in mijn ervaring geen bulten en reageert absoluut niet op een cortisonen injectie.

Ik vermoed dat jouw paard, vlak voor het binnenhalen, in contact geweest is met iets wat die alergische reactie heeft veroorzaakt. Controleer de wei en kijk dan met name ook naar dingen als eiken en processierupsen of het hebben van planten als een Bereklauw, maar ook totaal andere dingen, een pas geverfd hek oid, kan oorzaak zijn.

Ataxie?, nee dat geloof ik niet in dit geval, dit herstelt niet compleet van een cortisone injectie. Let nog wel op, cortisone heeft een kort durende werking, als de oorzaak tot het krijgen van de allergie niet is weggenomen, kan dit terug komen, maw houd die plek op die bil, maar ook de rest van de huid goed in de gaten.
Succes.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:18

Giftige planten gegeten?

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 19:40

Nu staat hij in Gent. Morgen worden er foto's genomen van zijn halswervels.

Wat die aanval ook kon verklaren: vorig jaar in mei is hij achterovergeslagen met zijn rug op een betonnen muur. Hij had er enkel schaafwondjes van en voor de rest hebben we niks aan hem gemerkt.

Hopelijk is het inderdaad een allergische reactie aan iets. Duimen maar!!!

Ik ben helemaal gek van mijn 2 lieverds

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:51

Kitten schreef:

Ataxie?, nee dat geloof ik niet in dit geval, dit herstelt niet compleet van een cortisone injectie. Let nog wel op, cortisone heeft een kort durende werking, als de oorzaak tot het krijgen van de allergie niet is weggenomen, kan dit terug komen, maw houd die plek op die bil, maar ook de rest van de huid goed in de gaten.
Succes.


Ataxie dat veroorzaakt is door een erg recent trauma kan wel herstellen na cortico injecties.
Mijn da heeft dat ook geprobeerd, maar bij ons was het dus een probleem wat al jaren zat te broeden en het hielp dus niet.

Toen mijn paard achterover viel, heb ik er ook niks meer aangemerkt al die jaren, hij was ook nooit ziek of kreupel.
Maar ja, voor hetzelfde geld heeft hij s'nachts een keer vastgelegen in zijn box, dat weet je toch nooit.

In ieder geval succes, ik hoop voor jou en je paard dat het goed komt.
Jonge paarden schijnen er nog wel regelmatig overheen te groeien, dus geef het niet zomaar op aub!


Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:52

En by the way, mijn paard heeft dan wel ataxie, ik kan alles nog met hem en hij heeft een heel gelukkig leven op dit moment, hij zit prima in zijn vel!

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 20:07

Wat hij had was precies een aanval. Was echt geen dronkenmans gangetje dat hij had maar echte serieuze evenwichtststoornissen. Moest al het mogelijk doen om niet te vallen, is wel niet gevallen.

Als ik de meeste verhalen hier lees gaat het niet om aanvallen, maar die paarden lopen precies altijd wat dronken.

Kregen jullie paarden ook cortisonen ingespoten?

Ik ben helemaal gek van mijn 2 lieverds

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 07:56

Nee dit is niet gebruikelijk, cortisonen wordt normaal gebruikt voor het doen reduceren van zwelling. En dat kan dan zwelling (bulten)zijn nav een allegische reactie, maar ook zwelling in pezen of spierkapsels.

Ik denk dat jouw VA het zekere voor het onzekere heeft genomen en toch een mogelijke allergische reactie heeft tegen gespoten, ondanks dat zijn gedachten meer gingen in de richting van ataxie en ik kan me daar wel in vinden.

Nogmaals, ataxtie kan zeer acuut optreden, maar valt niet te rijmen met die bulten zoals door jou beschreven. Ik heb in de opfok diverse ataxtie
(wobblers) meegemaakt, ook zeer acute, maar geen van hen gaf het beeld dat jij beschreef en bij geen van hen zou het beeld, na een cortisonen injectie veranderd zijn, terug naar normaal.

Hoe dan ook, Gent staat bekend als een zeer goede kliniek en ik ben er van overtuigt, dat als er daadwerkelijk iets mis is met jouw paard, men het daar wel tegen komt.

Ik hoop dat je ons nog laat weten, wat hun bevindingen zijn.
Ondertussen sterkte.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 08:43

Misschien toch het bloed laten nakijken. Het kan komen van het eten van bepaalde planten en dan zou het toch een allergische reactie kunnen zijn. Heeft hij zich nergens gestoten (bijv. staldeur)? Maarja, dat zou idd niet die bultjes veroorzaken.

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 12:41

Nog steeds geen nieuws. Ze zouden normaal rond de middag iets laten weten hebben maar ik heb gebeld en ze zijn nog testen aan het doen. Ik begin hier stilaan dol te draaien. Ik zit hier op mijn werk maar kan me totaal niet concentreren. Het liefst zou ik nu naar buiten lopen en naar huis rijden Huilen

Ze gaan me zelf bellen als de testen gedaan zijn.

Hopelijk is het een allergische reactie geweest....

Ik hou jullie op de hoogte;

Ik ben helemaal gek van mijn 2 lieverds

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:16

Kan me voorstellen, dat iedere minuut er een te lang is. Aan de andere kant, ze gaan kennelijk niet over een nacht ijs en daar is veel voor te zeggen.
Nog eventjes geduld dus, ik duim voor je.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:54

Mijn paard is geen wobbler.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:49

Mijn antwoord was ook bedoeld voor Cirano en niet voor jou Anita D.
Wobbler sydroom noemt men het als een jong paard, rond loopt alsof het stomdronken is, over zijn eigen benen valt en ook geestelijk totaal van de wereld is, maw het herkent niets en niemand meer. Steigeren of bokken kan het in dat stadium al helemaal niet meer. Met deze vorm kun je bij mijn weten ook niets anders, dan hem zo snel mogelijk in laten slapen.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:54

bij onze buren. is sinds kort een jaarling met ataxie. Hij kon ook niet normaal lopen. Eerst kon hij niert eens meer staan. Deze is gevallen.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:09

Kitten schreef:
Mijn antwoord was ook bedoeld voor Cirano en niet voor jou Anita D.
Wobbler sydroom noemt men het als een jong paard, rond loopt alsof het stomdronken is, over zijn eigen benen valt en ook geestelijk totaal van de wereld is, maw het herkent niets en niemand meer. Steigeren of bokken kan het in dat stadium al helemaal niet meer. Met deze vorm kun je bij mijn weten ook niets anders, dan hem zo snel mogelijk in laten slapen.


Nou sorry hoor, maar echt niet alle wobblers hoeven ingeslapen te worden, er zijn er zat die er overheen groeien.
In het acute stadium moeten ze zo snel mogelijk ingespoten worden met hoog gedoseerde medicamenten (ontstekingsremmers) om de schade aan het ruggemerg zo veel mogelijk te beperken.
De ataxie wordt vaak minder als ze er aan gewend zijn en leren hoe ze ermee moeten lopen.
In ieder geval is wobbler echt niet meteen einde verhaal.

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 21:44

Heb nieuws:

Hij heeft op 2 plaatsen een nekwervel die verschoven is, dus waarschijnlijk moet hij toch gevallen zijn. Ze hebben gemeten op hoe een manier de hersens de prikkels doorgeven en zowel voor de voorbenen als de achterbenen was er een vertraging, maar lichtjes dus dat vondt ze positief. Het was ook positief dat hij zo goed op die cortisonen werkt. Daarom gaan ze die nog 2 weken al afbouwend geven.
Dus waarschijnlijk is er door de val een bloeding geweest die oedeem veroorzaakt en door de cortisonen vermindert die.

Hij blijft voorlopig daar nog, op advies van mijn eigen veearts. Hij moet sowieso toch de eerste maand boxrust. Na 3 maanden terug testen en als er dan veel beterschap is zou hij nog in de sport kunnen maar anders zal hij enkel kunnen dienen als recreatiepaard. Daarna veel vitamine B en selenium geven voor de spieren.

Ook gaan ze op't einde van de week nog een extra foto nemen omdat op de deze ergens een 'wolkje ' te zien was en zou eventueel op lichte artrose kunnen duiden, maar daar schonk ze blijkbaar niet zo veel aandacht aan.

Maar dus op dit moment is er echt niks aan te zien, hij is helemaal niet atactisch (door cortisonen).

Nu duimen maar de volgende maanden want die zijn het cruciaalst.

Ik ben helemaal gek van mijn 2 lieverds

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:06

Kitten schreef:
Mijn antwoord was ook bedoeld voor Cirano en niet voor jou Anita D.
Wobbler sydroom noemt men het als een jong paard, rond loopt alsof het stomdronken is, over zijn eigen benen valt en ook geestelijk totaal van de wereld is, maw het herkent niets en niemand meer. Steigeren of bokken kan het in dat stadium al helemaal niet meer. Met deze vorm kun je bij mijn weten ook niets anders, dan hem zo snel mogelijk in laten slapen.


Ja daaag ? Ik rijd een 5 jarig paard dat vermoedelijk wobbler syndroom heeft (is men nooit helemaal zeker van) , hij is er igg 'helemaal' weer bovenop geholpen. Een topper zal het nooit zijn, maar wel mijn topper ! Een laag sprongetje kan ie perfect , ook al is ie onhandig Clown . Steigeren kan ie ook nog en das zijn eerste schrikreactie (is vorige week achterover geklapt , gelukkig heeft hij er niets aan over gehouden buiten wat schaafwondjes). Geestelijk totaal van de wereld ?? Mij herkent hij toch wel zeker en vast ! Struikelen doet hij haast nooit meer , stel dat ze Ruano in hadden laten slapen omdat ie wobbler had zeg , het is nog een perfect recreatief paard.

Cirano , goed nieuw dat hij niet atactisch is , ik duim voor je mee OK dan! !!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:08

Helaas Spikkel, de wobblers die ik heb meegemaakt, zagen er echt wel iets anders uit en daar was iedere vorm van twijfel en/of de kans op (gedeeltelijke) genezing uitgesloten.
Ik ben blij voor je dat jij nog zo veel lol kunt hebben aan je paardje, al moet ik er bij zeggen, dat een paard dat door een enkele schrik reactie, steigert en achterover klapt, voor mij niet het perfecte recreatiepaard zou zijn. Kijk maar uit dat hetzelfde niet gebeurt, als je er op zit.

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:04

Kitten schreef:
Helaas Spikkel, de wobblers die ik heb meegemaakt, zagen er echt wel iets anders uit en daar was iedere vorm van twijfel en/of de kans op (gedeeltelijke) genezing uitgesloten.
Ik ben blij voor je dat jij nog zo veel lol kunt hebben aan je paardje, al moet ik er bij zeggen, dat een paard dat door een enkele schrik reactie, steigert en achterover klapt, voor mij niet het perfecte recreatiepaard zou zijn. Kijk maar uit dat hetzelfde niet gebeurt, als je er op zit.


Sja dat is dan een risico dat ik neem. Het enige negatieve aan dit paard zijn zijn vage schrikreacties... . Ik heb dan ook geen hoge verwachtingen van dit paard dus wat het rijden betreft voldoet hij aan mijn eisen. Ik kan hier wel heel zijn historie gaan plaatsen maar daar gaat het niet om in dit topic. Sorry voor off-topic dus Clown


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 18 bezoekers