beugelmaat korter? Incl foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

beugelmaat korter? Incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 12:50

Ik heb heel erg de neiging om mijn hakken op te trekken
in dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=43347
zie je de foto's van mijn les.
Ik zit op een dressuur zadel en heb zelf het idee dat ik kort genoeg zit.
Mij is altijd verteld dat hoe langer je je beugels hebt , hoe beter (vooral in een dressuurzadel)
Wat denken jullie hiervan?
Zouden andere beugelzolltjes/beugels een oplossing zijn?
Alvast bedankt

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 12:54

Ik zou je beugels toch een gaatje korter doen. Je kunt er ook een gaatje bijprikken of scheve beugelzooltjes gebruiken. Als je beugels iets korter zijn, dan heb je ook meer steun.
Je moet het eigenlijk zo onthouden; als je je hakken heel gemakkelijk (onbewust) op kunt trekken, dan zijn ze gegarandeerd te lang. Dus ik zou ze wel iets korter doen. Dat rijdt in het begin misschien erg beroerd, maar het went vanzelf wel. Succes

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 12:57

Misschien helpt t om de beugels juist 1 gaatje korter te doen, zo dat je meer druk kunt uitoefenen op de beugels en dus beter je hak uit kunt drukken. Verder qua beugelblokjes e.d. weet ik t niet wat helpt.
Zelf vind ik de schuine blokjes wel fijner dan rechte.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 13:00

Ik vind jouw beugels zeker niet te lang voor een dressuurzadel. Met kortere beugels ga je alleen maar meer voorover te zitten. Ik denk dat het voorover zitten en je hakken optrekken verband houden (bij mij in ieder geval wel). Als je je hakken optrekt kantelt je automatisch voorover. Probeer tijdens het rijden jezelf lang te maken, voor je te kijken en diep te zitten.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 13:01

Ik vind dat je prima zit hoor, je zou eventueel een gaatje korter kunnen, alleen als dat lekker zit. Ik rij ook vaak met erge lange beugels, dan zit ik gewoon vaster, zodra ik ze korter doe kan ik niet meer lekker rijden.


Groetjes

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 13:04

ik denk idd dat als ik ze kort doe, dat ik nog meer de neiging heb om naar voren te kantellen
misschien toch maar beugelblokjes proberen?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 13:07

marloes-joy schreef:
ik denk idd dat als ik ze kort doe, dat ik nog meer de neiging heb om naar voren te kantellen


Maar je kunt het toch gewoon proberen?? Niet geschten is altijd mis.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 13:14

je hebt gelijk, ik kan het altijd proberen.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 13:19

hoi hoi,

ik denk dat je je beugels zeker een gaatje langer kunt maken, maar dat je vooral heel erg moet werken aan je zit. Doordat je voorover zit, trek je jezelf uit je zadel, schuiven je benen naar achter en ga je klemmen met je knieën om toch houvast te hebben waardoor je je hakken iets optrekt. Probeer echt diep te zitten door je bekken goed te kantelen, dat oogt op de foto's wat stijf namelijk. Als je dat doet, zit je sowieso rechterop (en helemaal als je niet op je handen kijkt, maar tussen de oren door) en houd je je rug ook mooi recht. Veel zonder beugels rijden helpt ook goed, zeker als je dan ook nog wat gymnastiekoefeningen doet daarbij.

Overigens is het bij het losrijden niet verkeerd als je iets voorover zit (in een iets verlichte zit) omdat je dan de rug van het paard ontlast en zo lekker ontspannen kunt loswerken. Maar maak er geen gewoonte van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 13:36

Ik las laatst nog (AARGH waar was dat nou ook alweer?) dat rijden met te lange beugels totaal niet bevordelijk was voor een langer been. Dat je dan juist problemen krijgt dat bijvoorbeeld je beugels uitvallen en je je hakken optrekt omdat je krampachtig (onbewust)probeert de beugels an je voet te houden.
Als ik jou was zou ik een gaatje korter proberen en daarnaast wat zitles aan de longe zodat je je helemaal kan concentreren op ej zit en je bene gewoon kan laten afhangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 14:31

Als ik jou was zou ik een gaan proberen om heel verwaand op je paard te gaan zitten.
Neus de wind in, kin omhoog
En doe alsof je heel goed bent ,Anky of zo.
Hierdoor ga je recht zitten.
En dan maak je,je vanzelf langer en druk je ook beter je hakken uit.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 14:36

runningkawa schreef:
Als ik jou was zou ik een gaan proberen om heel verwaand op je paard te gaan zitten.
Neus de wind in, kin omhoog
En doe alsof je heel goed bent ,Anky of zo.
Hierdoor ga je recht zitten.
En dan maak je,je vanzelf langer en druk je ook beter je hakken uit.

zo ben ik dus helemaal niet (verwaand)
maar het is een geinige tip!!ik ga het zeker proberen!! Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 15:02

Jezelf lang en groot maken heeft bijna altijd een gunstig effect op je houding, Kijk uit dat je als je jezelf te groot wilt maken dat je je onderrug niet lui onderuit steekt. Daar heb ik soms wel eens de neiging tot. Zet veel druk op je beugels en blijven denken dat je lang en groot bent.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 16:27

Ik sluit me aan bij Abby: doordat je voorover valt kantel je je onderbenen naar achter en gaan je hakken omhoog. De beste manier om af te leren om zo naar voren te hellen is een paar zitlessen zonder zadel of in ieder geval zonder beugels, liefst aan de longe! Pas dan voel je goed hoe oncomfortabel je nu eigenlijk zit en dat je veel beter goed op je billen kan zitten om balans te houden en zithulpen te geven. Nu zit je een beetje op je d..s (sorry wil absoluut niet banketstaaf overkomen maar ik heb dit probleem zelf ook gehad!! Zitoefeningen kunnen je heel stuk op weg helpen waardoor daarna alles gemakkelijker gaat!!!).

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 16:31

Handige tip; als je een half uurtje zonder beugels hebt gereden ( met je voet in de juiste positie: teen omhoog en naar binnen) zakken je benen vanzelf naar de goede hoogte, de juiste hoogte van de beugels zou dan zijn ter hoogte van de bal van je voet. Je moet je voet net op moeten tillen, (let wel; niet heel je been!) om je voet in de beugel te doen. Persoonlijk rijdt ik met iets langere beugels als jij op de foto doet. Maar dit is natuurlijk allemaal theorie, het belangrijkste is nog steeds dat je een ontspannen, onafhankelijke zit hebt en als dat betekent dat jij een paar gaatjes korter zit; gewoon doen! Mooi paardje trouwens Knipoog

Rosanne

Berichten: 2112
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 16:54

Dat probleem ken ik Frusty Frusty Ik heb dat ook een tijd gehad tot ik met schoenen ging rijden...dat ging nl. wel gewoon goed Lachen Enne daarna kon ik ook redelijk met laarzen rijden...ik elk geval stuk beter!!duss bij mij heeft geholpen...maarja dat verschilt natuurlijk per mens. Enne ja als je wedstrijden rijd moet je weer laarzen....duss toch denk ik nie zo handige tip van me Bloos Clown Schijnheilig Lips are sealed

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 20:06

Ik ben net een boek van Tineke Bartels aan het lezen (basisboek Dressuur) en ben net bij het hoofdtuk houding. Tineke zegt dat de houding van de romp en het hoofd, het allerbelangrijkst zijn en zodra dit goed is, zullen de bijkomende problemen (met handen en benen dus) verdwijnen. Als ik zo jouw foto's bekijk, is het eerste wat ik zou zeggen: rechtop zitten. Je kantelt nu je bekken naar voren, en je hebt je hoofd te ver naar voren. Daardoor heb je het gevolg dat je je handen lager zet, en je benen naar achter steekt. Bij jou resulteert dat dus ook tot het hakken omhoog duwen. Je moet dus niet teveel daar naar kijken, maar het werkelijke probleem oplossen: In balans rechtop zitten, met beide zitknobbels in het zadel en je bekken recht. Om dat te bereiken kan je voor je gevoel heel erg achterover gaan zitten. Dat volet wel vreemd, maar zo kom je eerder bij de goede zit. Zonder beugels rijden zou idd goed zijn.

Succes!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 21:02

Afbeelding

even een rooie lijn hoe je zou moeten zitten. hakken hoofd en bovenlichaam op dezelfde lijn.

En een plaatje uit het boek van Tineke Bartels:
Afbeelding
Hier zie je goed de bekkenpositie. De eerste zit goed, het bekken is recht boven het diepste punt van je zadel. De tweede laat een beetje zien hoe jij zit; je hebt je bekken naar voren gekanteld. Tineke noemt dit de vorkzit. Om in de goede positie te komen kan je ook bij het halthouden je benen naar voren zo hoog mogelijk optrekken (knie naar je kin) en dan langzaam laten zakken, bekken in dezelfde postite houden.
Ook is je hoofd erg belangrijk; je hoofd is zwaar en zodra je naar beneden kijkt, zal je lichaam je automatisch volgen naar voren. Dus hoofd recht, boven je lichaam, scheelt ook een boel

Succes! Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-02 09:28

hartstikke bedankt voor je duidelijke uitleg Laura..
echt heel lief dat je al die moeite voor me neemt
Ik heb er zeker wat aan en ik ga er zeker weten ook wat mee doen..
Jullie horen (en zien) het als het goed gaat! Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 10:58

Misschien handig om ipv een dressuur les een zit te nemen dus geen teugels in de handen en het paard aan de longe en met een goque of chambon laag instellen. Dan heb je lekker de tijd om aan he zit te werken. Omdat je dan niet aan de voorkant hoeft te werken heb je meer tijd om op jezelf te letten. Ik zou zeker niet je beugels korter maken maar eerst je zit en houding verbeteren. Ik denk dat na een paar zit lessen je beugels zelf langer kunnen. BTW goede uitleg Laura.

Wat ook kan helpen is met een langer teugel rijden dus meer lang en laag daardoor heb je ook meer tijd om op je zit te letten. Helaas hebben veel mensen last van dat ze meer op hun handen rijden dan op hun zit gevolg ze vallen naar voren en zitten niet meer in hun zadel. Omdat ik op een gegeven moment anders moest gaan rijden (rug Leys) heb ik veel tijd in mijn houding en zit gestoken. Vooral omdat ik merkte dat leys eerder terug kwam op mijn hand dan zit. Nu kan ik hem met een lange teugel ook naar voren en terug rijden en ontspannen door zijn rug laten lopen.

Succes met oefenen en spierpijn kweken Knipoog Tong uitsteken .

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 15:02

meer achterover zitten en je schouders naar achter en borst naar voren en hakken uitdrukken. Leren in balans op je paard te zitten. En je beugels 1 gaatje korter.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 17:17

als je je beugels langer maakt ga je inderdaad meer optrekken, dus je hakken omhoog. Ik zou dus de beugels inderdaad eerder een gaatje korter maken dan langer. Wat ook helpt is zitlessen aan de longeerlijn en dan zonder beugels.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 18:30

niet je beugels korter, maar zonder beugels, dan moet je benen lang maken en om goed te kunnen aandrijven je hakken uitduwen! Probeer idd heel goed achterover te zitten, en drijf ondertussen je paard goed bij, werkt voor het paard tegenstrijdig, maar jij leert om dat rechtopte zitten. Doe dit aan del ongeerlijn zodat je rustig kan werken, ev.t met instrukteur, maar probeer alels uit! Maar ikzou echt mn beugels niet korter maken! Dan verschuif je het probleem!

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 10:18

je bekken kantelen naar achteren zodat je op je kont komt te zitten en niet op je kruis en je tenen onder je knie en dan je rug recht richten omhoog en je hoofd tussen je schouders. en je beugels zou ik zo houden.ik weet uit eigen ervaring om het allemaal in een keer te doen maar je moet jezelf blijven corrigeren.

veel succes

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 16:29

Ik zou inderdaad zit lessen gaan nemen,
Hoe is jou instructeur is die wel goed met je houding bezig.
Naar mijn mening wordt er over het algemeen meer naar de houding van het paard gekekeken dan naar die van de ruiter.
Ik zou de beugels ook niet korter doen want als ik jou denkbeeldig rechtop plaats met lange benen dan is het een mooi geheel.


Ik vraag me altijd af of de stelling ahkken uitdrukken wel helemaal goed is.
Ga maar eens zitten en druk je hakken uit, en bekijk dan eens goed wat je voelt, je drukt jezelf als het ware uit je zadel.
Ik heb vreoger ruitertjes gezien die enorm de hakken uitdrukkten maar daarba ook niet netjes recht zaten.
Als ik anky zie rijden dan heeft ze haar voet gewoon netjes recht in de stijgbeugels.