Conditie opbouw?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Conditie opbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 09:00

Heey,

Nou heb dus een nieuw paardje.. Maar mevrouw heeft eigenlijk al een tijdje vrij weinig gedaan.. (Lees aantal jaar alleen fokmerrie gespeelt en soms is wat voor de kar en wat onder het zadel)

Hoe bouw ik haar conditie op een goeie manier op?
Zonder dat ik haar overval ineens..

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 09:22

Sowieso zou ik veel stappen tijdens het werken, dit om te zorgen dat die spieren niet in een keer een flinke klap krijgen, maar tussendoor nog even op rust kunnen komen.
Verder zou ik denk ik beginnen met een beetje licht longeerwerk, om de dag ofzo. Dat doe je een weekje of twee en vervolgens ga je dr om de dag even rijden, wat je steeds verder zo uitbreid. Als je merkt dat het teveel voor haar word, doe je gewoon weer even een stapje terug
Veel suc6 met je nieuwe paardje OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:27

Ik weet niet of je bij jullie een beetje buiten kan rijden maar het beste kun je gewoon beginnen met stapritjes.
Daarna doorgaan met intervalritjes, 10 minuten stappen, 5 minuten draven, 10 minuten stappen, 5 draven, 10 minuten stappen.
Daarna rustig uitbouwen en dressuuroefeningen in gaan voeren.
Houd er rekening mee dat een fokmerrie vaak wat gevoelig op haar banden is en daardoor, vooral in het begin, wat stijver aan kan voelen en wat meer moeite met de lengtebuiging kan hebben.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 17:20

Ja je kan hier wel buiten rijden ja Hebben ook een erg mooie lange drafbaan!
Bedankt voor je reactie.. Denk dat ik eind volgende week langzaam aan mee begin..
Vd week eerst maar is een beetje licht longeer werk doen..(Als ze dat snapt)
Ilindra ik zal er idd rekening mee houden..Bedankt

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 21:07

*schop* Schijnheilig