Gezocht: rusthuis voor afgekeurd paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Gezocht: rusthuis voor afgekeurd paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 08:42

Hoi,

Het gaat heel slecht met mijn paard en de kans bestaat dat ik hem binnenkort moet laten afkeuren Verdrietig . Ik wil hem in ieder geval terug kopen van de verzekering en nu ben ik alvast aan het rondkijken naar adressen die dit soort paarden opvangen. Bij voorkeur een adres waar hij het hele jaar rond buiten komt (evt. met schuilstal of 's nachts binnen in een groepsstal of zo). In een kudde zo mogelijk, maar in ieder geval met gezelschap.
Het buitenland vind ik ook een optie, mits ik zeker weet dat hij daar blijft staan en niet stiekem naar de slacht wordt gebracht (jullie snappen wel wat ik bedoel).

Als jullie adresjes weten of iemand kennen waarbij dit mogelijk is, laat het me dan even weten. Via forum of pb.

Het is dus niet de bedoeling dat ik hem wegschenk. Hij blijft op papier van mij en ik betaal ook gewoon voor zijn stalling. Er kan absoluut niet meer op hem gereden worden dan. En ik zou ook regelmatig (afhankelijk van de afstand) langskomen om hem te zien (controleren/verzorgen e.d.).


Alvast bedankt

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 09:33

Dan zou je toch bij bijna elke boer in de buurt kunnen aankloppen? Mag mijn oude paard in je (vele vele) weides lopen in ruil voor geld?

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 09:41

Ik weet wel een kleine pensionstal bij mij in de buurt, die zijn echt super voor paarden OK dan!
Zomers staan de paarden dag en nacht op een MEGA groot weiland en s'winters staan ze snachts op stal en overdag de hele dag in de padock (met superkuilgras tot hun beschikking) en worden de stallen gedaan en er word gevoerd. Het is niet echt een rusthuis te noemen, maar er staan aardig wat ouder paardjes, die daar hun oude dagje slijten.
Als je interesse hebt, PB je maar even, dan zal ik even het nummer opzoeken.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 09:48

Ik ken ook zoiets in de buurt van Eindhoven, je kunt kiezen tussen groepsstalling (met grote schuilschuur) of individueel, dan staan ze in een groepje van 3-4 en gaan snachts alleen op stal.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:02

Zet een advertentie op marktplaats waarin je een goed tehuis zoekt. Ik ben zo ooit in contact gekomen met een vrouw die een veel land bezat en afgekeurde paarden een goed leventje gaf, zonder dat de eigenaar er officieel afstand van doet, en dat was helemaal gratis. Echter heb ik haar emailadres niet meer. ik heb er toen geen gebruik van gemaakt.
Hoe oud is je paard? er zijn natuurlijk rusthuizen voor oude paarden, maar hier zijn vaak wachtlijsten en vanaf 20 jaar nemen ze vaak pas op. Bijvoorbeeld het paardenkamp in Soest. (maar daar doe je wel afstand van je paard).

lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 10:19

Mijn paard is net 12. Erg jong dus. Bovendien is het een harde, dus hij laat slecht merken dat hij pijn heeft en werkt gewoon door Verward . Hij is veel te lief voor deze wereld Knipoog .

Hem gewoon bij een boer plaatsen wordt moeilijk, omdat er wel toezicht op moet zijn en voor hem gezorgd moet worden (bijvoorbeeld als hij binnen zou komen). Een advertentie op marktplaats zetten vind ik moeilijk. Vooral omdat je vaak hoort dat de mooiste dingen worden beloofd en uiteindelijk wordt zo'n paard dan verwaarloosd of verkocht/verleased....
Ik zat zelf te denken aan een opfokbedrijf waar ze ook oudere paarden opnemen of afgekeurde paarden. Maar alle tips en suggesties blijven welkom OK dan!

Mist, jouw stal klinkt een beetje zoals wat ik zoek. Heb jij meer info beschikbaar? Zoals ligging, prijzen e.d.?
Jarrah, ik denk dat jouw stal te prijzig zal zijn (zo staat hij op dit moment ook namelijk Knipoog ).

Meer ervaringen? Laat maar komen..... *LOL*

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:37

lkaw schreef:
Jarrah, ik denk dat jouw stal te prijzig zal zijn (zo staat hij op dit moment ook namelijk Knipoog ).

Die stal is idd best prijzig Knipoog
Zomers betaal je geloof ik iets van 130 euro per maand en in de winter iets van 220,- Haha!

lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 10:46

Ja, Ik betaal op dit moment ook gewoon €300 per maand. Maar daarvoor heb je alle luxe van een pensionstal (binnenbak, stapmolen, buitenbak en land...). Prima als je paard volledig in orde is. Maar voor Knick allemaal niet meer nodig, behalve natuurlijk de weidegang Haha! ...

Ik zag ook adressen in Frankrijk, een beetje ver weg, maar het ziet er geweldig uit. Ik hoop alleen dat het ook ietsje dichterbijer op die manier kan. Rolleyes


Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 11:52

lkaw schreef:
Ja, Ik betaal op dit moment ook gewoon €300 per maand. Maar daarvoor heb je alle luxe van een pensionstal (binnenbak, stapmolen, buitenbak en land...). Prima als je paard volledig in orde is. Maar voor Knick allemaal niet meer nodig, behalve natuurlijk de weidegang Haha! ...

Ik zag ook adressen in Frankrijk, een beetje ver weg, maar het ziet er geweldig uit. Ik hoop alleen dat het ook ietsje dichterbijer op die manier kan. Rolleyes



300 euro per maand Wow! das erg duur ik ga ook naar zoiets toe en daar betaal ik 195 euro p/m

odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 12:48

ik heb 3 jaar in een rusthuis gewertk
het is in spanga (friesland)
er staan nu ongeveer 2o paarden die allemaal zijn afgekeurd en gered.
ze staan de hele zomer in een groot weiland in een kudde van ongeveer 10 paarden.
in de herfst komen ze savonds naar binnen en worden ze bijgevoert.
s'winters gaan ze haast elke dag even eruit om hun benen te strekken.
ze kunnen dan gewoon over het erf heen lopen en er liggen dan overal hopen kuil en hooi.
ze krijgen kuil en hooi gevoert, en bix en afentoe wat musli.
en het is best goedkoop.
ik weet nu even de prijs niet echt maar volgens mij was het 150 euro per maand.

korlin
Berichten: 100
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:07

niet echt goedkoop. maar als je er echt iets voor over hebt zou ik het wel doen. als je paard het nodig heeft enz.

Laraah

Berichten: 238
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:24

Hebben ze ook niet zoiets in Soest? Het rusthuis voor paarden? Moet je eens zoeken op internet! Ben er eens geweest en ziet er goed uit!

lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 14:49

Laraah schreef:
Hebben ze ook niet zoiets in Soest? Het rusthuis voor paarden? Moet je eens zoeken op internet! Ben er eens geweest en ziet er goed uit!


Hoi Laraah,

Soest is alleen voor bejaarde paarden en die hebben een wachtlijst van hier tot Tokio. Dus dat wordt niks.
En dat het me in ieder geval geld gaat kosten vind ik niet erg. Het is tenslotte ook mijn verantwoordelijkheid.
Ik weet dat het goedkoper zou moeten kunnen dan €150,--. Desnoods in Frankrijk, dan kom ik uit op ong. €100 per maand.
Maar ik heb nog helemaal geen ervaringen gehoord..... Verward Dus misschien maken mensen daar geen gebruik van.

Ik hoor hopelijk nog wel van meer van jullie *LOL*

Laraah

Berichten: 238
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:51

Oh..ja.. inderdaad.. die wachtlijsten. das waar ook! :-S.. Ik wens je veel succes met zoeken, ikzelf heb verder geen ervaringen ermee.. mocht ik wat zien of horen, lees je ht!

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:57

Misschien dat ik de kans zie dat je je paard bij mij in de wei kan zetten. Ik zal het dan moeten overleggen met de eigenaar van mijn wei en mijn opa (hij doet namelijk ook heel veel met mijn paard). Als de kosten op jou komen zie ik er geen probleem in, maar het is wel een stukje rijden. Mijn paard staat van 's-morgens tot 's-avonds buiten en gaat dan tegen het donker naar binnen. De stal kan groter gemaakt worden waardoor er 2 paarden in zouden kunnen. Opa en ik hebben er wel eens eerder over nagedacht, maar financieel was dat voor mij niet te doen. Echter is dit alweer een jaar geleden, maar ik zou het onderwerp weer bij hem neer kunnen gooien. Opa is een aantal uren per dag bij mijn paard en dan ben ik er ook ook nog. We hebben schatten van buren die naast de wei lopen en ook regelmatig bij mijn paard zijn. Dus aandacht genoeg. Maar ik zou het moeten overleggen.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:07

Ik heb een beetje ervaring. Mijn eigen paard (destijds ook 12) was op, had pijn en kon eventueel nog wel als grasmaaier door het leven gaan. Ik heb er niet lang over na hoeven denken. Mijn vent was een keiharde, had me 9 jaar plezier gegeven en ik gunde hem geen centje pijn. Hij is naar de eeuwige jachtvelden gegaan.
Waar ik erg mee zat is dat er zo ontzettend veel paarden zijn, waarom zou hij dan in leven moeten blijven? Omdat ik 'm elke week wil opzoeken? Ik vond dat niet eerlijk. Hij heeft 1 week elders gestaan en ik heb hem elke dag opgezocht, al had hij in Verweggistan gestaan, ik was er heen gegaan. Maar toch, ik vond het niet eerlijk om hem voor mijn eigen gevoel te laten leven. Nog regelmatig bedenk ik me dat ik hem op zou willen zoeken en stiekem hoop ik dan dat ik 'm tegenkom. Dat gebeurt niet, maar ik weet 1 ding heel zeker: hij heeft geen pijn meer.

Als ik jouw verhaal zo lees blijft je paard wel pijn houden. Ik vraag me dan af of het eerlijk is om hem koste wat kost in leven te laten. Het is een vreselijk moeilijke beslissing en ik zou er zowat alles voorover hebben om 'm ongedaan te maken, maar ik zou 't mezelf nog meer kwalijk nemen als ik hem zie 'verpieteren' (ik denk dat hij er iig niet gelukkiger op zou worden) in een weitje. Ik bedoel het niet verkeerd overigens en ik weet dat het hoe dan ook een rottig iets is, want wat je ook beslist, hij is toch 'afgeschreven'.

Er heeft overigens in oktober/november een artikel gestaan in de Bit over rusthuizen, ook in Frankrijk. Heb ik ook uitgebreid gelezen, er staan wel een aantal goede opties in.

lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 15:20

Hoi Laui!

Ik ben het helemaal met je eens. Ook ik ben van mening dat wanneer Knick echt pijn zou hebben hij naar de eeuwige jachtvelden zou mogen (of zijn het dan de grazige weides Knipoog ). Maar het ziet er naar uit dat hij, wanneer deze laatste behandelingen aanslaan...., pijnvrij door het leven kan. Hij kan alleen niet meer bereden worden. Maar grazen kan hij als de beste. En rechtuit lopen lukt ook wel...

Over een paar weken moet ik een definitieve beslissing nemen. Dat doe ik niet alleen, maar in samenspraak met Rodinde Hogenraad. En zij is beslist één van de nuchterste mensen die ik ken. Als zij van mening is dat het dieronterend zou zijn om Knick in leven te houden, dan weet ik genoeg.
Ondertussen kijk ik verder rond. En hoop dat er Bokkers zijn die me kunnen helpen en informeren... OK dan!

lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 11:36

Heeft er verder niemand ervaring? Of van anderen gehoord?

Ik wacht het af Knipoog