mijn eerste foto's...(GRAAG kritiek en tips;))

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

mijn eerste foto's...(GRAAG kritiek en tips;))

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 12:37

hoihoi
ik zie jullie altijd zulke *WAUW* foto's maken, dat ik dacht: dat wil ik ook.
ik had geen idee hoe het moet (druk altijd gewoon op het knopje) dus heb vandaag de zeer lange handleiding doorgespit, en op goed geluk maar eens wat geprobeerd. een aantal zijn er wel redelijk gelukt, maar sommige dingen lukken gewoon niet!

dus ik hoop dat er mensen zijn die mij wat tips enzo kunnen geven.
o ja, de kwaliteit vande foto's is door de uploadsite wat slechter geworden.

Afbeelding

ik wilde dus de achtergrond wazig, dus ik had hem scherpgesteld(de 'druk'knop half indrukken, en als eht lampje groen word is hij scherpgestelt) en toen helemaal ingedrukt. ik dacht dat dan alleen de hond scherp zou worden, en de achtergrond vaag (niet gelukt dus)
hoe moet ik dat doen?

en ik wilde dus een keer een macro maken, echt zooo neit gelukt:(
Afbeelding

de rat is vaag, en rond de rat heen is het wel duidelijk Verward

kritiek is van harte welkom! maar wel opbouwend:p
en de achtergrond enzo heb ik niet echt op gelet, ik wilde gewoon een paar dingetjes testen.

vanaaf wip ik ff bij het dierenpension langs waar ik werk, ga ik daar wat dingen fotograveren (blijven oefenen he)

XxX shannon

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 13:41

Ten eerste:
Maak je foto's liever buiten (van je hond) in een mooie omgeving zonder storende achtergrond. Deze foto's zijn onduidelijk. En de foto van de rat is tegen het licht in gemaakt, door de tralies hen. Dat stoort ook enorm.

Volgende keer toch eerst op zoek naar een mooi plekje Knipoog
Kun je trouwens niet het hok van je rat openzetten dat je hem daardoor fotografeert? Dan heb je ook geen tralies op je foto's Lachen

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 14:18

meestal maak ik de foto's ook in de tuin (deze toevallig niet)

de kooi openzetten kon ook niet, want mijn zwaar moordlustige kat zat op de loer, maar volgende keer zal ik ze wel ff naar mijn eigen kamertje meenemen.

maar is het erg moeilijk een achtergrond vaag te maken???
XxX shannon

Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 15:30

tip: zorg voor een mooie neutrale achtergrond.

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 18:35

Zit jouw rat helemaal alleen? Dit is niet aanvallend bedoelt maar een rat is echt een gezelschapsdier!!!

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 19:00

nee hoor;) onze ratten zitten met z'n tweetjes,
en ze komen er elke dag een paar uur uit, kunnen ze in me kamer een beetje rondscharrellen (die is anti-kat gemaakt;))

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:28

Ten eerste, wat voor camera heb je? Dat wil zeggen, digitaal of analoog? Compact of spiegelreflex?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:33

Tip1: kijk naar je achtergrond, die keuken is niet echt mooi voor de foto. Buiten is je achtergrond meestal ook wat verder weg, en word de achtergrond sneller onscherp (gebruik hiervoor de functie voor detail, zo focussed die op wat dichtbij staat, iig bij mijn camera.)

TIP2: Ik stoor altijd heel erg aan het ontbrekenv an poten. Maak een keuze... OF je wilt het hoofd van de hond op de foto, neem de foto dan ook dichterbij, of knip de rest van zijn lijf via bewerking weg. OF Zorg dat de hele hond erop staat inclusief foto's en staart. en dan nog het liefst op het midden en niet ergens aan de rand.
Mensen focussen vaak op het hoofd, en vergeten dan vaak bijvoorbeeld van het paard net de knieƫn of de voeten, dat vind ik lelijk. Dus of (bij mensen) of alleen boven lijf hoofd, of ook echt HELEMAAL!

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 22:09

ik hen een digigtale camera, compact of spiegelreflex? zou het mijn god niet weten.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 22:26

Je moet idd een niet storende achtergrond erbij doen...
Die keuken lijd behoorlijk af...
Ook moet je de hond er de volgende keer helemaal opzetten.

Bij die rat moet je hem eens uit de kooi halen.
Anders krijg je de tralies ervoor...
Met dat macro moet je ff spelen... ik denk ook wat inzoomen dus wel weer wat verder weg zitten...

Ben benieuwd naar andere foto's!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 00:03

Het zal dan wel compact zijn.

Je kunt niet zomaar met ieder fototoestel van die close-up foto's maken zoals je geprobeerd hebt met die rat. Dat hangt van de lens af. Misschien dat jouw camera het ook niet kan. Probeer het eens uit op verschillende afstanden. En dan met een voorwerp waarbij er niet allemaal dingen voor dan wel achter zitten waar de camera op kan scherpstellen. Dan kun je een beetje uittesten vanaf welke afstand hij goed kan scherpstellen.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:06

Die van de rat vind ik op zich nog wel een grappig effect hebben, zo wazig
met scherpe achtergrond Lachen
Alleen die hond (Is dat trouwens een Rhodesian of niet?), daarbij zeg ik
(clishee) hetzelfde als een paar anderen: stukkie of helemaal Tong uitsteken en idd
een achtergrond die niet zo ontzettend druk is, want als je nu naar de foto
kijkt, ben je meer geneigd om naar de achtergrond te kijken dan naar de
hond, terwijl het de bedoeling was om de hond centraal te stellen denk ik?

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:16

Goed dat ze samen zitten ik heb er zelf ook 2 je moet maar is in mijn profiel kijken

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:57

De achtergrond is extreem moeilijk wazig te krijgen met een gewone digi. Daar moet je een spiegelreflex voor hebben, want dan heb je een hele korte sluitertijd nodig..

Wat je wel kunt proberen om het iets waziger te krijgen is helemaal inzoomen, nachtstand en macrofunctie.. Alleen dan krijg ik een wazige achtergrond op mijn foto's, maar dus ook alleen bij macro's. Haha! Als ik dan weer verder van het onderwerp af ga wordt het wazig.