Tinker pittig ik wil haar houden, maar ma denkt...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Tinker pittig ik wil haar houden, maar ma denkt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 07:45

Wij hebben sinds februarie onze tinker, het is een schat van een beest.
We hebben haar bij een stoeterij vandaan gehaald, onze tinker is 1.60 m hoog, en onder het zadel.
De laatste tijd is ze heel fel, ze heeft ons in het begin van alle kanten uitgedaagt en is soms zo verschrikkelijk lastig dat ze gewoon goed op haar donder krijgt. Vroeger is ze van een vrouw geweest die bij haar alles toe liet, en toen werd ze heel gevaarlijk en werd ze uiteindelijk verkocht en kwam ze bij ons terecht, Wij hebben een hele strijd met haar gehad, we mochten haar hoeven niet doen, ze tilde dan wel haar been op, maar zette hem met een rot gang weer naar beneden, dus mocht je wel oppassen dat jehem niet op je tenen had.

Nu is ze drachtig en is ze heel fel geworden, ik rijd op haar en doe alles met haar, het klikte direct in het begin met haar en mij.... Onder het rijden was ze wel aan het uitdagen wat ik niet zo erg vind, maar uiteindelijk heeft ze verloren en kan ik onder het rijden alles met haar... maar als een ander op haar zou stappen nu, dan gaat ze diegene van alle kanten uitdagen en dan gaat ze tot het uiterste en daarmee wil ik zeggen, vandoor proberen te gaan, steigeren als ze de kans krijgt, klieren met haar hoofd, niet vooruit te branden, allemaal van dat soort dingen.

Omdat ik dus met haar een hele goeie band heb, zit mijn ma toch nog een beetje te duppen, mijn moeder vertrouwt haar niet, omdat ze de laaste tijd heel fel is en dreigt. Dat klopt ook wel maar bij mijn ma doet ze het meer dan bij mij... pas geleden is de DA geweest, omdat ze zo opeens kreupel liep, bleek ze een hoefzweer te hebben, dat nog heel diep zat, ze wou er natte verband omheen wikkelen, maar onze tinker liet het niet toe en heeft het op ut laatste gewonnen omdat wij er niks meer mee konden en de DA oook niet... de volgende dag is de hoefsmid geweest, en die moest ook stoppen omdat er niks aan te beginnen was...
Ik mag wel normaal haar hoeven doen enz. maar bij mijn ma zit ze wel te kloten, maar evenlater geeft ze zich wel over.

Toen gisteren had mijn ma een opmerking gemaakt, dat ze Heel misschien als het zo doorgaat. Myrthe wil verkopen, ik wil dat absolute niet omdat ik een hele goeie band heb met haar en goed met haar kan opschieten. Ik heb tegen mijn ma gezegt dat ze dat niet moet doen, mijn ma heeft altijd wel gereden, maar ze heeft er geen zin meer in en vind de verzorging leuker, en omdat ze dan toch weinig met onze tinker doet, doe ik er alles mee.

Hoe kan ik nou mijn moeder duidelijker maken dat ze Myrthe niet moet verkopen, ???

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 08:42

Kunnen jullie niet met haar gaan grondwerken? misschien een cursus ergens? Bij mij en mijn paard heeft het destijds (een jaar of 7 geleden) heel goed gewerkt, en ik heb haar nog steeds!!

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 08:55

Zoek goede hulp bij jullie tinker. Helaas is dit een veelvoorkomend probleem bij tinkers. Mensen onderschatten een tinker snel, dit is de schuld van het imago van de tinker. Het lijken van die geweldige brave paardjes, maar dit is vaker niet dan wel het geval.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 08:56

Daar dacht ik ook direct aan. Laat je moeder een NH cursus doen met Myrthe. Sterkte!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:16

meer heb ik er ook niet aan te te voegen. en staan al zoveel verhalen en tips hier op bokt dus ga alsjeblieft even zoeken. laatst was er nog eentje met rijtechnische vragen, dus er staat hier al ontzettend veel goed raad.

uiteindelijk komt het op 1 ding neer en dat is goede begeleiding!!!

succes met je meisje!

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:00

Ja idem als de andere --> er zijn al verschillende goede topics op bokt met veel info en advies Knipoog

Probeer je ma te overtuigen dat ze het niet te snel moet opgeven, want dat is eeuwig Sonde Scheve mond

Sayla was ook niet de makkelijkste Bloos (gebrek aan vertrouwen/vluchtgedrag/paniek) maar ondertussen wel echt hét maatje voor mijn leven Lovers. Ze lijkt al bijna een echte tinker Schijnheilig , ze is al behoorlijk onverstoorbaar geworden, maar wel graag voor me werken/oplettend en vlot met typische Sayla akties Tong uitsteken --> ideaal tóch?!

twist

Berichten: 701
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:35

hoi nou ik kreeg de info van grid dat jij een probleem hebt met je tinker
nou ik had het ook als je kijkt op Bloos!k mijn twister in de pic .
dan zie je wat ik met hem temaken heb gehad Knipoog
maar goed
het ligt aan je zelf hoe je er verdre mee omgaat
het gene is dat je heel veel gedult moet hebben
want het gaat niet 1,2,3 weg het gedrag
en ik moet het weten
ik moest op het gegeven moment
ook mijn tinker verkopen van mijn ouders
maar ja ik had zo iets van ja maar hij is
koppig maar dat ben ik ook !
en ik wist dat wij vrienden waren verder alleen
kwa werken en verzorging was hij een rot knol
maar ik moet zeggen met veel paarden
verstand en gedult meis kom je heel ver !!!!!!!!! Haha! Haha!:D Knipoog
en ik heb nu een tinker die super is maar er is dan wel
zo bijna 1 1/2 a 2 jaar over heen gegaan voor dat ik hem
zo kreeg zo als hij nu is Haha!
dus nou ik zou zeggen als je echt om je tinker geeft ga er gewoon voor en hou het vol !!!!!!!!!!!!!
want ik weet het is de moeite waart !!!!!!!!!!


nou ik hoop dat je moeder het in der heeft om je tinker te houden Knipoog
nou ik hoop dat het goed komt groet jaimy

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:40

ja misschien als je moeder zo'n cursus doet en het gaat goed,dan krijgt ze er ook een band mee.en je paardje leert ook met andere mensen omgaan.nou heel veel suc 6 en hou vol he??

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:53

Volhouden hoor!! Vraag aan je moeder of ze een cursus wil doen met je tink, laat haar longeren, borstelen, wandelen, en blijf niet overal bij, want dan heb je sneller de kans dat je helpt als dat ze het zelf moet doen. Ze moeten een "beginnende band" krijgen, die steeds beter wordt, maar laat jouw band er niet onder lijden!!! Zo zou ik het aanpakken, en het is ook mijn tip. Als je moeder inziet dat ze niet vals is, wil ze haar vast houden. Het is ook zo dat sommige merries heel fel worden als ze drachtig zijn, maar dat dat na de bevalling weer minder wordt of helemaal weggaat.

VECHT VOOR HAAR, BLIJF VOLHOUDEN!!!

succes, liefs Ilse

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:55

Bloos! zomaar verklappen dat ik je getipt heb Twist Bloos

Maar...... heb dus Twisters verhalen gelezen. Kende twister (toen Twinkle) als een hele leuke lieve, maar wel beetje dominante net ingereden tinker. (Niet lui/sloom lekker aktief en zin in het werk en érg leuke gangen)

Na zijn verhuizing is het dus mis gegaan Ziek nou ja het verhaal staat in twist profiel (en ergens in een topic, geloof ik)

maar nu heeft ie dus weer een lief baasje die allebei even koppig Knipoog zijn en er dus samen uit gekomen zijn OK dan!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:26

het is ook wel zo, koppige paardjes hebben nog koppigere baasjes nodig!!

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 12:40

Jullie gaan dr niet weg doen!
Je ma wou een tinker heeft ze er 1 .. moet die misschien weg. Nouwjah jouw kennende gaat het niet echt lukken maargoed. Laat je moeder er is wat tijd in besteden en zeg duidelijk wat ze wel mag en niet. Wees consekwent of hoe je het ook schrijft. Bij ons op stal was ze toch best wel lief ? Ja beetje drammerig en niet dr hoeven op willen tillen. Maar dat hebben jullie toch ook overwonnen ?
Probeer dat gewoon weer.
En met rijden vond ik dr er niet echt pittig uitzien hoor. Ja beetje drammen maar dat doet Bitterkoekie ook. Maar dat ze drachtig is kan er ook aan mee helpen dat ze zo wordt... en de verandering van stal ? misschien ook wel....

Maar geef het niet op he ?