Vandaag VA geweest... slecht nieuws

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Vandaag VA geweest... slecht nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 18:45

Hoi allemaal,
Bon hoeste al een tijdje. Hij hoest wel vaker, maar dan is het vaak meer een bries. Sinds vorige week zaterdag was het echter echt hoesten. Maar toen vorige week zondag op concours en maandag heeft ie t niet meer gedaan. Ik nam dus aan dat ie gewoon een beetje kou had gevat.
Maar dinsdag bij de Ponyclub begon het weer. Ik dacht aan een verkoudheid, t zal wel niks ernstigs zijn. Hij bleef hoesten en zaterdag toen ik les had zei mijn instructrice: Als t maandag nog niet over is dan zou ik als ik jou was de veearts maar bellen, dan krijg je waarschijnlijjk een kuurtje Trimsul mee.
Dus vandaag had papa de veearts gebeld. Ik moest nog even mijn boeken inleveren van school, dus ik kon er niet bij zijn. Maar ik ging er van uit dat de VA snel zou kijken en dan zou zien dat ie een kuurtje nodig had en ik dan gewoon rustig kon blijven rijden en dan zou zeggen dat het daarna over was. Maar nee..
Ik kon thuis en papa en mama zitte aan de keukentafel, als ik binnenkom valt hun gesprek stil... Slecht teken..
Mijn vader is huisarts dus die is gewend om slecht nieuws over te bregen :J dus hij begint te vertelle... Hij verteld dat BOn een infectie heeft aan de luchtwegen. Het is niks besmettelijks ofzo, maar je Bon heeft er aanleg voor Verward .. Dat betekent ook dat het dus niks met kou vatten of andre verzorgingsomstandigheden te maken heeft.. ik kan er dus niks aan doen (dat had ik mezelf nooit meer vergeven). Maar dat ie dat heeft houd dus in eerste instantie in: dat ik 3 weken niet mag rijden, hij krijgt dan 2 keer per dag medicijne en hij moet zoveel mogelijk op de wei omdat stoffige ruimtes niet goed voor m zijn.
Als het na 3 weken niet over is (papa liet niks los over hoe groot zijn kans is om binne 3 weken te genezen..) krijgt ie andere medicijne en moeten we mischien naar een andere stal waar betere ventilatie enalles is.
Als al de boven genoemde dingen niet helpen, tja dan zit er niks anders meer op... laten we daar nu nog maar niet van uit gaan. Het is verder een kern gezonde pony dus volgens mij heeft ie goede kansen om van de eerste medicijnen al te genezen. Als hij dan genezen is, is dat waarschijnlijk wel "tijdelijk" , want het kan terugkomen. Maar dan kan het als t goed is met de zelfde medicijnen verholpen worden.
Ik was net op stal en dan besef ik weer hoe sterk die pony is... Hij blijft vriendelijk en vrolijk ondanks dat het helemaal niet goed met hem gaat... dat zie je ook aan dat ie zondag nog gewoon een wedstrijd heeft gelopen en niks heeft laten merken, op het hoesten in het begin na dan...
We hopen nu maar dat het met deze eerste 3 weken goedkomt.... en anders zullen we er alles aan doen om hem beter te maken..!! Ik hou jullie op de hoogte..

Groetjes Sanne
ps.. Ik kom net binne, hoor ik dat onze kat sheba is aangereden en in is laten slapen bij de dierenarts... het zit ons wel mee vandaag... Huilen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:14


Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:31

Sterkte meid met alles!!

MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 21:26

dankje allebei..

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:41


Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:20

He, arme pony..Joris had dat ook heel erg, vooral zo gevoelig voor luchtweginfecties. Ik moet eerlijk zeggen dat sinds hij in die open stal (waar hij nu woont) is komen te staan, het heel erg verbeterd is, hij staat altijd in de open lucht, zonder tocht.

Misschien iets om over na te denken?

MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 09:22

Idd pauline, dat zei de veearts ook.. we zetten ze nu zoveel mogelijk op de wei, en laten snachts de bovenluiken open... Ik hoop maar dat het met deze medicijnen wordt opgelost..
vanochtend heeft ie ze voor t eerst gehad, door de appelmoes en de zemelen heen.. hij at ze best makkelijk op gelukkig..

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:15

Heh meid toch.. Het zit jullie dit jaar ook niet mee Ach gut
Veel sterkte met Sheba, de pechvogel...

Tot vanavond Ach gut

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:38

Niet bij de pakken neerzitten hoor. Ik heb afgelopen winter vreselijk zitten tobben met mijn paard . Ik kreeg dezelfde uitslag als jouw . Mijn paard is dus ook heel gevoelig op zijn luchtwegen ,en ik moet dus ook alles zo stofvrij mogelijk houden . Staat dus ook op zaagsel en krijgt kuilvoer. Hij loopt zoveel mogelijk buiten. Maar ik kan nu weer alles met hem doen ,hij is weer lekker fit . Het betekent echt niet het einde hoor , als ie de juiste behandeling krijgt kan jij over een poosje weer lekker aan de gang met hem.

MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 15:57

Ik hoop dat t met de mijne het zelfde gaat als bij jou stekelroosje..

adnil
Berichten: 915
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:05

heel veel sterkte Vriendjes zijn?

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:02

ah veel sterkte! het komt hopelijk allemaal goed!
zal voor je duimen!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:09

Heel veel sterkte! Hij word vast weer gezond!

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 00:55

Sterkte! Ik ken meerdere paarden/ponies die toch in een goed geventileerde (buitenstal) stal weinig last hebben ondanks longproblemen.

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 23:42

sterkte!!! Ach gut
gewoon zo veel mogelijk buiten zetten, het komt vast wel goed Lachen

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:00

Als de dierenarts niets meer kan doen is het niet het einde van de wereld hoor. Juist voor dit soort dingen kun je ook een homeopaat raadplegen.

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:46

Mijn paard had in het verleden ook last van infecties...De DA schreef me vanalles voor. Niets hielp.

Wat wel hielp was het paard in goede conditie brengen, zodat zijn longen weer aansterken. Langzaam opbouwen en lang en niet te intensief rijden. Je mag hem niet in het zweet of buiten adem rijden. Even stappen en weer aan het werk...weer stappen enz....
Omdat hij hoestte, stapte ik alleen nog maar. Fout dus....

Daarnaast heb ik hem in een buitenstal gezet en ben hem foeneknof gaan geven (foenegriek en knoflook). Ik stooi hem op buiten stal en zijn hooi wordt nat gemaakt.

En hij heeft nergens geen last meer van!!!
De DA keek er echt van op!!!

Dus soms gewoon logisch en niet te moeilijk nadenken Knipoog
Het lischaam heeft een groot zelfgenezend vermogen, mits het in goede conditie wordt gehouden.

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 11:42

van wie staan de paarden imiddels weer op stro ?

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 12:10

udinae schreef:
van wie staan de paarden imiddels weer op stro ?


Van mij. Ik wil hem deze stalbedekking echt niet ontnemen. En het gaat ook goed.
Bij ons op stal staat een paard op matten. Die verveelt zich dood. Echt zielig.

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 12:12

hoop dat die van mij ook weer gewoon op stro mag *LOL* anders moet ik matten kopen idd en daar op vlas en die matten zijn echt duur Verward

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 12:19

udinae schreef:
hoop dat die van mij ook weer gewoon op stro mag *LOL* anders moet ik matten kopen idd en daar op vlas en die matten zijn echt duur Verward


Plus dat die matten enorm goor worden. Je moet ze elke week met de hoge druk reinigen en dan komt er toch een hoop derrie af

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 12:29

ga denk morgen maar ff de VA bellen om te imfomeren Knipoog
anders breng ik me zelf op onodige kosten

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:47

Op zaagsel en kuil zetten werkt ook heel goed. Zoek maar eens op 'hoest' hier op bokt. Heel veel nuttige topics. Ik heb ze ook allemaal van voor tot achter gespeld! Ook de kleine tips zoals stomen met dampo enzo. Ik smeer nu eucalyptus in zijn neusgaten. Er zijn ook genoeg 'medicijnen' op kruidenbasis die heel goed helpen. Het is echt niet het einde van je paardje hoor!

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:04

op zaagsel mag daar niet helaas en ik moet dan dus op vlas en ze hebben daar van die afvoergaten in de vloer vandaar dat ze graag willen dat ik er rubbere matten over heen leg anders verstopt dat Scheve mond maar die rot matten zijn zo verekte duur Huilen en dampig is ze gelukkig nog niet dus k hoop dat ze dan gewoon weer op stro mag staan Lachen dus vandaar dat ik de VA ff bel v,d week

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:07

nou ik heb de VA gebeld en ik mag het op stro gaan proberen Haha! hij zij als het fout gaat kan je altijd nog op vlas over gaan nu maar hopen dat het goed gaat