Aan de teugel lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 18:51

Ik ben al heel vaak aan het oefenen om mn verzorgponytje aan de teugel te laten lopen..het gaat wel steeds beter..
ik oefen bijvoorbeeld op

* voltes
* overgangen
* halthouden
* strekken
* balkjes lopen..
* stelling

maar niks wil echt..
ik wil namelijk zn achterhand een beetje mee hebben..
én men zegt dat je door aan de teugel te rijden die achterhand een beetje mee neemt..wat is jullie voefje om aan de teugel te rijden?!


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 18:54


[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 18:58

overal staat les nemen, dat slaat toch nergens op!..de rest lukt wel hoor, ze heeft het alleen moeilijk met buigen! en dat is het probleem!

Youdid

Berichten: 18
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:09

Alieta schreef:
overal staat les nemen, dat slaat toch nergens op!...


Dat slaat zeker wel ergens op! Les nemen is het beste wat je kan doen! Zelfs als je alles al weet (wat echt niet zo zal zijn, want -niemand- weet alles Knipoog ) is het goed. Al is het alleen maar omdat iemand die er naast staat andere dingen zien als degene die op het paard zit.


Mocht je om de een of andere reden geen les kunnen krijgen, of wil je gewoon naast je les bezig, dan kan je wel gewoon door gaan waar je mee bezig bent.

Overgangen, voltes, etc rijden. Een paard rij je niet zo even (goed!) aan de teugel. Er hoort zoveel bij. Zorg eerst maar dat jij je paard ontspannen en aan de hulpen hebt, dan kun je heel wat meer dan als je hem in dat oh zo mooie krulletje hebt lopen!

Mijn verzorgpaard kende het hele begrip stelling niet eens toen ik bij hem kwam. Tegenwoordig, door die overgangen, voltes, etc. heeft hij zijn achterhand er onder, is hij goed aan het been en komt hij naar beneden. Uit eigen vrije wil, geen hulpteugels, niet trekken en zagen, gewoon rustig met hem bezig zijn. IMO is dat het beste wat je kan doen. Rustig je oefeningen doen, laat dat paardje in zijn eigenwaarde en ga hem alsjeblieft niet proberen in een krulletje te trekken, daar wordt niemand beter van Knipoog

Kortom, probeer toch echt lessen te nemen met je verzorgpaard en ga gewoon verder met de basis Lachen

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 19:11

okay dankje! Youdid!....ik ga gewoon door met mn oefeningen!

D1d1
Berichten: 32
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 22:46

ik heb misschien ook nog wel wat voor je maar weet niet of het bij ieder paard werkt bij de mijne wel:P
als je met je buitenhand goed contact houdt de hele tijd,( je mag die niet laten verslappen of loslaten) en met je binnenhand zachtjes spelen en dan veel voltes rijden etc.
maar met een ander paard is het juist weer zo als ik dat doe dan wordt ie helemaal gek nja dat valt wel mee maar dan gaat ze de hele tijd met der hoofd schudden en alles doen behalve aan de teuegel daar moet je gewoon geduld mee hebben goed diep zittn en weinig met de teugels doen gewoon lekker voorwaarts rijden en op een gegeven moment wordt ze lekker rustig en laat ze het bit los en loopt ze aan de teugel
succes!!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 23:16

Vonnie84 schreef:
da's andersom.

Maare, kijk hier eens. d'r zijn al minstens 1000 topics over gweest

[RT] FAQ: veel voorkomende rijtechnische problemen


Dat klopt niet helemaal wat je zegt. Doordat het paard aan de teugel loopt neemt ie wel degelijk zijn achterhand mee.
Maar je krijgt de achterhand ook mee door goed voorwaarts te rijden.
Als je ook goed voorwaarts rijd en goed contact houd met de mond, werk je hem vanzelf naar beneden.
Af en toe een kneedje geven mag ook.
Maar ontspannen zijn in de handen en armen moet je wel zijn, en zodra de pony naar beneden wil moet je hem daar ook echt de ruimte voor geven. Zodat je hem niet tegenhoud. Knipoog
Succes!!

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 02:18

Milkaatjuh schreef:
Dat klopt niet helemaal wat je zegt. Doordat het paard aan de teugel loopt neemt ie wel degelijk zijn achterhand mee.
Maar je krijgt de achterhand ook mee door goed voorwaarts te rijden.
Als je ook goed voorwaarts rijd en goed contact houd met de mond, werk je hem vanzelf naar beneden.
Af en toe een kneedje geven mag ook.
Maar ontspannen zijn in de handen en armen moet je wel zijn, en zodra de pony naar beneden wil moet je hem daar ook echt de ruimte voor geven. Zodat je hem niet tegenhoud. Knipoog
Succes!!


Dat klopt geen van beide wat jij beweert. in de eerste plaats is aan de teugel lopen een gevolg van rug en achterhand gebruik, en niet andersom. Als je eerst je paard in de krul trekt (wat je doet als je met je handen ipv met je benen en zit gaat werken) krijg je nooit van je leven de achterhand er onder. Goed voorwaarts rijden is ook absoluut geen garantie datje de achterhand meekrijgt. In tegendeel. Als je je paard over zijn tempo laat lopen zal hij nooit de balans kunnen vinden om zijn achterhand eronder te brengen. Je moet eerst de achterhand ACTIEF krijgen, zorgen dat de achterhand gaat dragen in plaats van stuwen. En dat doe je door te zorgen dat je paard gehoorzaam is aan de hulpen en veel overgangen rijden.

Ik weet niet wat jij onder goed contact houden met de mond verstaat, maar aangezien je daarna de opmerking maakt dat je best wel kmneepjes mag geven geloof ik dat je daar druk mee bedoelt.

Voor de zoveelste keer, wat in alle honderden topics die al zijn geopend al is gezegd: aan de teugel rijden doe je niet met je handen maar met je zit en benen. Met je handen houd je alleen een suptiel contact, daarmee geef je aan tot waar de energie die je opbouwd naar toe mag.

De beste tip blijft nog altijf: neem les. Voor nageeflijkheid moet je goed kunnen rijden en goed rijden leer je niet door de computer. Er is niet een bepalde tip, je moet gewqoon beter leren rijden. En daar kan een goede intructeur je bij helpen.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 09:28

laurae schreef:
Dat klopt geen van beide wat jij beweert. in de eerste plaats is aan de teugel lopen een gevolg van rug en achterhand gebruik, en niet andersom. Als je eerst je paard in de krul trekt (wat je doet als je met je handen ipv met je benen en zit gaat werken) krijg je nooit van je leven de achterhand er onder. Goed voorwaarts rijden is ook absoluut geen garantie datje de achterhand meekrijgt. In tegendeel. Als je je paard over zijn tempo laat lopen zal hij nooit de balans kunnen vinden om zijn achterhand eronder te brengen. Je moet eerst de achterhand ACTIEF krijgen, zorgen dat de achterhand gaat dragen in plaats van stuwen. En dat doe je door te zorgen dat je paard gehoorzaam is aan de hulpen en veel overgangen rijden.

Ik weet niet wat jij onder goed contact houden met de mond verstaat, maar aangezien je daarna de opmerking maakt dat je best wel kmneepjes mag geven geloof ik dat je daar druk mee bedoelt.

Voor de zoveelste keer, wat in alle honderden topics die al zijn geopend al is gezegd: aan de teugel rijden doe je niet met je handen maar met je zit en benen. Met je handen houd je alleen een suptiel contact, daarmee geef je aan tot waar de energie die je opbouwd naar toe mag.

De beste tip blijft nog altijf: neem les. Voor nageeflijkheid moet je goed kunnen rijden en goed rijden leer je niet door de computer. Er is niet een bepalde tip, je moet gewqoon beter leren rijden. En daar kan een goede intructeur je bij helpen.

AMEN

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 09:39

Alieta schreef:
..wat is jullie voefje om aan de teugel te rijden?!


Géén foefjes hoor!
Zoals al eerder geschreven hierboven, je paard eerst goed aan de hulpen hebben, been is voorwaarts, ho=terug (geen ruk aan de teugel, maar jezelf zwaarder maken en handen sluiten).
Zodra deze hulpen goed bevestigd zijn, dan komt dat aan de teugel op een gegeven moment wel.
Maar et allerbelangrijkste is toch wel les Haha! !

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 09:52

Mijn instructrice (rijdt nationaal) begint met ontspanning...
Eerst moet je pony of paard zich ontspannen en je hand opzoeken in een lage halshouding. Daardoor gaat je paard of pony de rug ontspannen en de onderhals wordt er ook niet opgezet. Dit gaat soms in heel laag tempo!
Als je pony of paard daar los in laat, en in tact loopt, gaan we bezig met het actiever maken van het achterbeen. En dan pas gaan we langzaam steeds meer "oprichten" het kan dus heel lang duren voordat je pony of paard een houding heeft die ze in de proef willen zien, maar dan gaat het in elk geval wel op de goede manier en is het niet een krulletje ontstaan door "lekker strak houden van voor en van achter erdoorheen drijven tot ie knikt" met een stijve en weggedrukte rug!

Over het buigen... Om een stijf paard los te krijgen, moet je natuurlijk veel voltes rijden, maar rijd die voltes dan wel met je benen! Met de teugel krijg je alleen de hals opzij en als je niet met je been die buiging door het lijf rijdt, dan blijft je pony of paard stijf in het lijf! Je moet dus echt voelen dat als je je binnenbeen op de singel hebt, dat je hem daarmee naar je buitenteugel en buitenbeen kunt drijven, waarbij die andere hulpen ervoor zorgen dat hij niet kan uitzwaaien, over de schouder weg kan lopen of recht opzij kan stappen...

Goed les is dus heel belangrijk als je die dingen zelf nog niet aanvoelt!
En een goede/kundige instructrice is belangrijk, omdat je anders bij een verkeerd gevoel denkt dat het goed is! En dan je later weer helemaal overnieuw beginnen

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:12

Laurae: Ik zeg juist dat hij zijn achterhand gebruikt met aan de teugel lopen en NIET ANDERSOM!! En ik trek het paard helemaal niet in de krul!! Slaat echte helemaal nergens op wat jij loopt te banketstaaf.
Je kent me niet dus doe nou niet net alsof je me jaren kent en prcies weet wat je doet.
Ik heb heel veel instructrices gehad en die zeggen allemaal dat ik het zo moet doen als ik het heb gezegt.
En dat is DE goede methode want ik hoor dat aan alle kanten om me heen.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com


Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:13

banketstaaflen??? mm bedoel l*llen

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:43

Maar laten we geen ruzie maken.
Ik denk dat jij mij verkeerd begreep.

De manier zoals ik het heb geleerd is:
Goed voorwaarts laten lopen en contact houden met het bit. (Daarmee bedoel ik absoluut niet trekken) En een kneedje geven af en toe versterkt het contact een beetje. (Dat is ook geen trekken) Knipoog
En met aan de teugel lopen en voorwaarst lopen, neemt ie zijn achterhand mee. Zo heb ik het geleerd en zo hoor ik het overal om me heen.
Ook mijn nicht zegt het en die heeft bij Coby van Baalen gelest. En die heeft het ook zo geleert.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:46

En nog even voor de duidelijkheid, ik zet absoluut geen druk op de teugels.
Ik rijd mijn paard met mijn benen, en mijn handen heb ik alleen voor contact. Ik heb altijd mijn handen en armen ontspannen en als mijn paard naar beneden wil geef ik hem de vrijheid.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:28

je kan hier eigenloos over door discusieren.. iedereen heeft toch zn eigen manier..

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:04

LisetCharlot schreef:
je kan hier eigenloos over door discusieren.. iedereen heeft toch zn eigen manier..


Inderdaad, op zo'n forum zie je elke dag weer hoe ontigelijk veel verschillende meningen er zijn over paarden, iedereen doet het weer op z'n eigen manier. Lachen Ik heb ook weleens gehad dat ik iets leerde bij de ene en dat een andere instructeur het vervolgens afblaft... Tja. Verward

Trouwens Milkaatje, er is ook een knopje 'wijzigen' rechtsboven je berichtje voor als je je plotseling nog iets bedenkt.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:15

oow heb ik nog niet eens gezien hahaha

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 16:26

Milkaatjuh schreef:
Maar laten we geen ruzie maken.
Ik denk dat jij mij verkeerd begreep.

De manier zoals ik het heb geleerd is:
Goed voorwaarts laten lopen en contact houden met het bit. (Daarmee bedoel ik absoluut niet trekken) En een kneedje geven af en toe versterkt het contact een beetje. (Dat is ook geen trekken) Knipoog
En met aan de teugel lopen en voorwaarst lopen, neemt ie zijn achterhand mee. Zo heb ik het geleerd en zo hoor ik het overal om me heen.
Ook mijn nicht zegt het en die heeft bij Coby van Baalen gelest. En die heeft het ook zo geleert.


Zoals jij het hier zegt laat je je paard eerst met zijn hoofd in de krul lopen en vervolgens zou het paard daardoor zijn achterhand gaan gebruiken. Dat is echt onzin. Achterhand gebruik krijg je niet door een houding van het hoofd maar door het activeren van de achterhand en door gehoorzaamheid en overgangen. Als je je paard naar beneden laat gaan met je teugels dan zet je je paard in de krul. En op het moment dat je bezig gaat met kneepjes in je teugel zet je je paard naar beneden op je teugels. Vraag maar na aan Coby van Balen.

Als je niet tegen kritiek kunt moet je hier geen berichtjes plaatsen.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 16:59

Waarom heeft mijn nicht het dan van haar??? En ik zeg niet alleen van aan de teugel lopen, maar ook van voorwaarts lopen. Voornamelijk van voorwaarts lopen.
Want jij zei dat dat er ook niks mee heeft te maken, maar dat slaat nergens op! Als jij slokt met lopen gebruik jij je benen toch ook niet actief?? Als jij stevig doorstapt gebruik jij je benen wel actief!!

En ik kan wel tegen kritiek, ik ben nu gewoon heel erg overtuigt van de methode die IK heb geleert.
Mijn paard heeft plezier in het werk, loopt prachtig, kijk maar naar de foto's, en wil voor me werken en word nergens toe gedwongen!

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

SchoentjeJarig

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:10

Laurea heeft hier toch echt gelijk, milkaatjuh!

Je rijd het paard van achteren naar voren, zoals jij het beschrijft is het andersom, ook al bedoel je het niet zo.

Je zorgt eerst dat je, je paard voorwaards hebt met de achterhand onder de massa, door die drang naar voren krijg je druk op de mond, wat je moet begrenzen, waardoor hij nageeft. Dan sta je, je hand toe en zal hij de hand volgen.

Je hebt dus eerst de achterhand er onder, en dan pas geeft hij na en niet andersom!

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:51

Zo omschrijf ik het helemaal niet!! En ik weet dat ik gelijk heb, want overal om me heen zie ik mijn methode!
En ik heb gister nog bij een les gekeken om mijn stalling, en dat paard begon aan de teugel te lopen en toen pas de achterhand eronder te zetten.
Ik zeg niet dat jullie methode fout is, maar het mijne is ook absoluut niet fout!!

Maar net als wat roskur zegt, iedereen heeft zijn eigen methode.
En de reden waarom ik zeker ben van de mijne is, omdat mijn paard ontspannen loopt, netjes aan de teugel (zonder getrek en gepluk) Goed beengebruik heeft ook achter!! En ze heeft zin in haar werk en wil voor me werken.

iedereen heeft zo zijn eigen manier. Het zou niet best zijn als iedereen hetzelfde reed. Knipoog

het ene paard neemt de achterhand pas mee met goed voorwaarts en aan de teugel rijden en de ander juist weer niet. Elk paard verschilt.
Laatst bijgewerkt door Babeth op 11-07-04 22:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:59

gewoon lekker voorwaarts voltes enz en vragen

I dare you to not think about penguins - Tandheelkunde 2013 ROZE! 2014 BLAUW!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:00

Zo hoort het simpelweg toch niet

je rijd je paard van achter naar voor tegen de hand aan
Door de energie die jij er van achter instopt, dat vang je op van voren, waardoor een paard af zal gaan buigen.
waardoor hij ook bergopwaarts zal gaan lopen.

wat jij zegt, eerst van voor opvangen..
Hoe kan dat nu?
Van voren is er geen energie om om te vangen als je dat er niet eerst van achter in hebt gestopt.

er zijn dus ook helemaal niet veel meningen over aan de teugel rijden. er is er namelijk maar 1, van achter naar voor.

Er zijn wel veel verschillende methodes om een paard in de krul te krijgen...

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:05

nee hahah dat bedoel ik niet!! Ik zeg toch ook met VOORWAARTS RIJDEN!! waarom vergeet iedereen dit... :S ik weet dat je je paard van achter naar voor moet rijden, maar het ene paard neemt ook zijn achterhand mee door aan de teugel te rijden. Ik zeg niet dat ik alleen de achterhand meekrijg met aan de teugel lopen?? Ikzelf doe het met voorwaarts rijden en vervolgens komt ze in de aanleuning. Maar je hebt paarden die ook met aan de teugel de achterhand gebruiken, omdat ze dan mooi ontspannen in de rug zijn, ja ik kan het niet goed uitleggen hoe ik het bedoel... misschien leg ik het ook wel helemaal verkeerd uit, maar ik weet wel dat ik mijn paard van achter naar voor rijd. Maar laat maar zitten ik kan niet goed uitleggen wat ik bedoel, en dan zal ik vast wel weer reacties krijgen van ja je doet het verkeerd, nee ik leg het verkeerd uit! Maar hoe ik rijd is echt goed!! maar uitleggen kan ik niet.

Nog 1 keer proberen.
Wat ik bedoel is voorwaarts rijden en dan opvangen.. Ach zal vast toch wel verkeerd zijn uitgelegt...

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers