Twee ENORME bulten onder de singel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Twee ENORME bulten onder de singel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 17:41

Ik kom er net achter dat Pjelk twee heel grote bulten op de plaats van de singel heeft. Links en rechts van de onderkant van zijn buik. Ze zijn echt heel dik, ongeveer zo groot als twee of drie eieren Scheve mond . Ook schuurt de singel. Hij heeft hier geen bloedende wondjes van gehad maar wel zijn er plekken waar het haar af is en de huid een beetje dik en eeltig Verward lijkt.

Ik vermoed dat het aan (het soms schuiven van) mijn zadel(s) ligt. Ik gebruik twee zadels voor Pjelk: een Euroriding dressuur die goed ligt en mits heel strak aangesingeld, niet schuift. Ook heb ik een Wintec vz die ik maar een of twee keer per week gebruik voor mijn moeders les en om mee te springen. Deze ligt redelijk (volgens de zadelmaker) maar schuift dus wel wat. Ik denk dus dat de Wintec debet aan de bulten is maar weet het niet zeker.
En hoe zit het met het verdwijnen van de bulten? Moet ik Pjelk gewoon een paar week geen zadel op leggen totdat de bulten weg zijn? Maar komen de bulten dan niet terug als ik weer met zadel rijden ga?

Baal hier wel van want over een weekje gaan we op vakantie naar Gasselte MET Pjelk en een paar dagen daarna zou ik ook met hem op ponykamp gaan... Dat wordt allemaal een beetje lastig zonder zadel Verdrietig

Wat zouden jullie doen?

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten


Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:50

Ik heb bij mijn haflinger ook bulten onder haar buik achter haar voorbenen gehad. Die waren ook aardig groot.
Heb er een Va bijgehaald en die zei dat dat kon komen door de singel waar zand tussen komt en schuurt dan heeft ze kleine wondjes die geirriteerd zijn, alleen zie je ze niet
Ik heb er toen ook spul voor gekregen wat ik er 2 keer per dag erop moest smeren en even niet moest rijden (1 weekje).
Hij zei dat ik dan ook maar een singelbontje moest kopen, had ik gedaan maar hielp niet nu heb ik een equigel singelhoes en dit helpt super Haha!

Hoop dat je hier wat aan hebt Knipoog
Groetjes

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:50

Ik heb bij mijn haflinger ook bulten onder haar buik achter haar voorbenen gehad. Die waren ook aardig groot.
Heb er een Va bijgehaald en die zei dat dat kon komen door de singel waar zand tussen komt en schuurt dan heeft ze kleine wondjes die geirriteerd zijn, alleen zie je ze niet
Ik heb er toen ook spul voor gekregen wat ik er 2 keer per dag erop moest smeren en even niet moest rijden (1 weekje).
Hij zei dat ik dan ook maar een singelbontje moest kopen, had ik gedaan maar hielp niet nu heb ik een equigel singelhoes en dit helpt super Haha!

Hoop dat je hier wat aan hebt Knipoog
Groetjes

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 18:00

Bedankt ! Hier heb ik zeker wat aan OK dan! ! Ik ga morgen de DA dan maar bellen denk ik want als het ook bij Pjelk in een weekje over kan zijn met een zalf zou dat wel perfect zijn. Voor mijn Wintec zadel heb ik een bontje om de singel maar bij de ander niet. Misschien moet ik dan voor beide maar zo`n equigel singelhoes kopen. Zou perfect zijn als dat afdoende hielp

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:04

Inderdaad klinkt het als een drukking. Je zult een paar dagen even niet kunnen rijden.

Zo'n gelsingel is ideaal!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 21:37

Vanochtend heb ik de DA gebeld en hem het geval voorgelegd. Hij zag dit wel vaker en het leek hem niet nodig Pjelk te komen bekijken want met een weekje geen zadel (dus singel) dragen moest het volgens hem wel over zijn. Ook een gelsingel was wel een goed idee. Dus dat wordt een weekje zonder zadel hobbelen Scheve mond .
Maar ben iig blij dat het waarschijnlijk niet langer is dan dat !

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten

xkusssx

Berichten: 2918
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ulft (doetinchem,gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:57

als hij het over meer plekken onder de buik heeft kunnen het ook prikvliegen zijn (hihi weet de naam ff niet) had mondi namelijk ook last van... maar mondi heeft het ook een keer gehad na een lange buitenrit dus dat was zeker schuren maar was ook heel snel weer weg hoor Haha!

Nootje Noa is mijn
ALLERLIEFSTE
Kleine Knuffelkont!!
Meet Valentino....Mijn eerste eigen aanwinst: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1084166
http://www.youtube.com/watch?v=OZGqAPtD_eE


An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 09:10

nou wil ik niet zeuren, maar ik zou toch eens naar je zadels laten kijken. Als je zo strak moet aansingelen om ze niet te laten schuiven.. dan wordt het tijd voor een nakijkbeurt of een nieuwe.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 15:30

An_J schreef:
nou wil ik niet zeuren, maar ik zou toch eens naar je zadels laten kijken. Als je zo strak moet aansingelen om ze niet te laten schuiven.. dan wordt het tijd voor een nakijkbeurt of een nieuwe.


Nee, ben al twee jaar op zoek naar een zadel en heb nu sinds drie maand het beste wat ik krijgen kan voor Pjelk. Het bovenomschreven Euroriding zadel komt van van Triest in Meppel (is een bekend en goed zadelmaker) en is door hem op Pjelks rug aangepast. Hij heeft zelf bekeken hoe het lag en dat goed gekeurd . Ook toen al moest ik, mede op zijn aanraden, erg strak aansingelen. Ik zou niets beters weten voor Pjelk en ben juist heel blij Lachen het meest optimale voor hem gevonden te hebben. Het blijft namelijk gewoon een feit dat op mijn rondruggig, laagschoftig en smalgeschouderd Pjelk-paard bijna geen een zadel goed ligt.

De bulten zijn trouwens gelukkig al weer bijna helemaal weg. Ik zal nog een paar dagen zonder zadel rijden voor de zekerheid. Maar vanaf woensdag ga ik het weer met proberen.

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:44

Als je zoveel moeite hebt met een goed passend zadel te vinden(ik weet er alles van) waarom probeer je niet eens een boomloos(torsion/barefoot).

Ze zijn op proef te krijgen en werkelijk je bent van dat hele pas gezeur af.
Daarnaast zitten ze ook heerlijk

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 17:23

Cowgirl schreef:
Als je zoveel moeite hebt met een goed passend zadel te vinden(ik weet er alles van) waarom probeer je niet eens een boomloos(torsion/barefoot).

Ze zijn op proef te krijgen en werkelijk je bent van dat hele pas gezeur af.
Daarnaast zitten ze ook heerlijk



Op zich leken ze mij ook wel fijn zitten. Maar, schuiven ze niet des te sneller doordat er zonder boom minder vorm in zit?

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten

Snowy2004

Berichten: 298
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 00:31

Ik wil je niet laten schrikken, maar zou de plekken de komende maanden goed in de gaten houden, ook als ze al weg zijn. Mijn vriendin heeft een fjord, en die kreeg ook bulten bij de singel ongeveer 2 jaar geleden. Deze moest ze masseren, ze werden kleiner maar gingen niet weg. Ze mag alleen nog maar onaangesingeld rijden en moet opstappen via het hek. De singel valt dan net achter de bulten. Bij dat paard noemen ze het kneuzingen. Ze is er echt al heel lang zoet mee. En ze heeft de hoop al opgegeven, dat ze ooit nog weg gaan. Maar heeft nog veel plezier aan haar fjordje.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:51

Eén van onze pony's had ook van die bulten. Aangezien die niet meer weggingen, heeft de DA ze vorige week operatief verwijderd. Nu kijgt ze een week of vier rust. Ik heb een neopreen singel gekocht voor als ze straks weer onder het zadel mag. Hopelijk voorkomt dat problemen in de toekomst.

Sometimes life is a fiets bitch...........


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dries1990, Geralda1994, Kabayo, kyraalica, Loe_Loe, Myrkvi, Niika, paardje2013, Suusw, wortel115 en 57 bezoekers