opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 19:38

hallo
ik rij op een pony die net is ingereden.
maar daarna heeft hij een paar weekjes stilgestaan omdat een vrouw met heb bezig zou maar die kwam haast nooit.
dus mocht ik erop.
maar de laatste keer dat die vrouw eropging schrok de pony ergens van en niemand had hem vast.
dus ging hij ervandoor.
maar nu als ik erop wil dan zit hij de hele tijd rondjes te draaien en te klieren.
en als ik eropzit gaat hij zich heel erg verzetten.
maar als ik eenmaal rij is het goed.
hij vliegt er soms er nog wel vandoor maar dat is normaal als je de bak naast de weg hebt en er komt allemaal groot verkeer langs.
weten jullie hoe ik er normaal op kan stijgen?
en in de hoek zetten gaat ook niet, hij vliegt zo weg.


roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:45

Zet de pony/paard met zijn hoofd in een hoek zo dat ie alleen maar naar jou toe kan lopen, en niet van je af zo dat je gewoon op kunt stappen, laat je rustig zakken, dat is wat minder eng.
Stap dan even en stap dan weer af en probeer het telkens weer op nieuw stel m gerust en laat hem weten dat het echt niet eng is.
Ik hoop dat het helpt, bij mij in ieder geval wel

royena mijn supper knollie Haha!
sjoerd bedankt voor de fijne tijd,.... marlot veel plezier van hem Lachen
"geen beter hulpmiddel als een beloning"

odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 19:58

ik hoop het ook maar als ik mijn been ook maar optil en hij kan geen kant uit gaat hij stijgeren en doen.

blondje
Berichten: 104
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 20:23

praat tegen hem:,,hoooow maar.. en loop mee als je merkt dat iej zich echt aanstelt mag je heus wel es een xtje boos worden

odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 20:31

we praten ook tegen hem, en we geven hem ook soms een tikje en met boze stem praten.
het helpt allemaal niet.
ik kon er vandaag alleen opkomen toen hij een touw om zijn lip had.

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 22:52

mijn paard deed (en doet soms nog steeds) precies hetzelfde hij heeft behoorlijke traumatische ervaringen opgelopen met rijden/ opstijgen/ contact met mensen
je hoefde maar in de buurt van het zadel te komen en hij begon al te trillen, onrustig te worden, en zodra je aanstalte maakte om op te stijgen rende hij weg, kwam omhoog, ging achteruit, bokken.
hij is professioneel getraint door NH-ers omdat ik dit echt niet aankon,
zij zijn in de stal begonnen omdat hij zich daar redelijk veilig voelde, eerst hangen/ springen ernaast, daarna op stoel staan ernaast weer hangen enz en zo verder daar ook been erover. gewoon sitten, en er weer af. paar keer, daarna ook wat bewegen op paard (hoeft zeker niet in 1 dag)
de eerste keer in de bak, ging hij erop en ik hield hem vast, zodra presto in paniek raakte en aanstalte maakte om weg te rennen sprong hij gauw af, weer kalmeren, spanning weg nemen, en weer opstijgen. daarna aan de hand mee laten voeren.
maar zo snel mogelijk alleen alles doen. eerst paar keer alleen op af, op af. nog steeds ontstaat er spanning bij presto tijdens het opstijgen, de ene keer meer dan de andere keer, hij gaat altijd op het moment van zitten gaan lopen dribbelen en ik voel dat hij kan ontploffen, ik laat hem dan gelijk stappen, zo kan hij de spanning eraf lopen, na twee rondjes flink stappen is hij rustig. heel heel soms rent hij nog weg omdat de spanning te groot is en dan kan ik hem ook niet terug krijgen, even laten rennen, spanning kwijt, en dan is het weer goed.
eerst dus in iedergeval iemand hem laten vasthouden, ik weet niet of hij over iemand heen zou rennen, mijn paard dus niet dus digene gewoon voor hem staan zodat hij niet weg kan lopen, en kalmeren, of wel kleine ronjes om diegene zodat de spanning/ druk eraf kan

momenteel paardloos

eline22
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 23:05

dat is niet handig, afstappen als het paard onrustig wordt. Pas als het paard rustig wordt afstappen. Bij goed gedrag belonen door het 'vervelende' weg te halen. Verder: door een touw om zijn lip te doen krijg je alleen maar meer een paard die zich niet laat bestijgen. Focus is wat minder op het rijden en probeer het opstijgen als een oefening te zien. zie het niet alleen om daarna te kunnen rijden.

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 23:13

bij mij paard hielp dat juist wel hoor op en eraf bij paniek, het gaat echt niet altijd op alleen maar belonen als je paard het goed doet, soms is de spanning/ angst te groot en moet je gewoon je paardje eerst weer rust en ontspanning gunnen voor je weer wat van hem kan vragen, anders is hij alleen maar blind van paniek en zal hij zeker ongewenst reageren.
dit hebben we ook maar een dag gedaan. toen hij rustig bleef na een paar keer op af, was het genoeg voor die dag en zijn we de volgende dag verder gegaan met stappen aan de hand.

momenteel paardloos


odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 00:14

okey, ik zal het proberen.
bedankt voor de tips!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 71 bezoekers