Alweer een abces (droes)? Foto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15442
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Alweer een abces (droes)? Foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 20:55

Sinds een week heeft de DA geconstateerd dat Norita hoogstwaarschijnlijk droes heeft. Vorige week donderdag kreeg ze een openbrekend abces wat inmiddels schoon is. Norita is in mijn ogen volledig opgeknapt, ze heeft alleen nog steeds last van opgezette klieren. Sinds een paar dagen heeft ze onderaan de kaak weer wat warme plekken, ik heb trekzalf gesmeert, maar er kwam niets naar boven. Tot vanavond. Is dit toch na een week waar alles weer goed ging toch weer een abces? Of zijn het opgezwollen klieren?

Op deze foto zie je de verdikking (klein beetje kaal). In het midden in beeld.
Afbeelding

Op deze foto zie je onderin het inmiddels schone abces met daarboven de verdikking.
Afbeelding

Haar huid lijkt nat en vies, maar dit komt door het insmeren van de trekzalf.


PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:07

Je foto's doen het niet dus wordt ook beetje moeilijk kijken.... Lachen

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:29

wees maar blij dat het naar buiten komt,de abcessen rijpen niet allemaal tegelijk,daarom kan het paard opknappen en daarna een nieuw abces vormen,rijpen en openbreken.

het is afwachten en verzorgen...succes

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 22:46

Het ziet er wel zo uit. Ik zou lekker een poosje blijven smeren. Hoe meer er uit komt, hoe beter het is. En probeer ze zo lang mogelijk open te houden zodat echt elke druppel prut naar buitenkomt. Eventueel kun je de huid nog weken met een warme washand. Abcessen uitspoelen met warm water (niet heet) met een beetje jodiumtinctuur en zout. Werkt perfect.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15442
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 22:53

casanova schreef:
wees maar blij dat het naar buiten komt,de abcessen rijpen niet allemaal tegelijk,daarom kan het paard opknappen en daarna een nieuw abces vormen,rijpen en openbreken.

het is afwachten en verzorgen...succes


Ik heb nog nooit een paard gekend, gezien of gehad met droes. Dus vandaar de vraag. Ik dacht dat na het openbreken van dat abces het leed geleden was. Volgt na dit abces weer een maand quarantaine....


casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 22:57

1 maand quarantaine?

ruim twee maanden toch na de laatste koortspatient op stal..

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 08:46

Abces vorming kan best even duren.

Wij hebben vorig jaar een draver gehad die wel 10 bulten/bultjes aan zijn hoofd had zitten.
Als de en weg was brak de ander weer open.
Een bult zat boven zijn oog en de DA vreesde voor zijn oog op dat moment.

Paard was echt doodziek.

Maar jong en sterk als hij is heeft ie het hele proces overleefd en is nu weer super gezond OK dan! OOg mankeert niks.

Het is dus gewoon flink uitzieken.

2 maanden quarantaine heb ik zo mijn twijfels bij. Wij waren vorig jaar 2 maanden droes vrij toen het bovengenoemde paard droes kreeg.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 09:46

twee maanden quarantaine wordt gehanteerd als er niks meer uit het abces komt en er geen andere bulten meer ontstaan.

paars

Berichten: 5548
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:30

Mijn nu 2 jarige heeft toen hij 6 maanden was ook droes gehad. De abcessen zijn opengebarsten, maar nog steeds voel ik een soort bobbel op die plek. Misschien littekenweefsel? Nu hij groter is valt het eigenlijk niet meer op. Hij is kipgezond en ontwikkeld zich goed.
Ik denk dat een week na het openbreken van het abces er best nog meer kunnen zitten. Houd hem maar goed in de gaten. De abcessen heb ik ook met trekzalf behandeld om ze sneller open te laten breken naar buiten. Was als de dood dat er er één naar binnen zou slaan.

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 11:00

Volgens mij is er geen officiele regel hoelang je nog in quarantaine moet, want er is een incubatietijd van 2-11 dagen, dus sommige stallen hanteren een quarantaine van elf dagen. Maar als je paard ziek is geweest kan de bacterie nog 2 maanden in het paard's mest zitten. Dus eigenlijk zou 2 maanden een betere hantering zijn.

fique

Berichten: 2501
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:03

wij hebben t een tijd op stal gehad.en hadden als advies van de dierenarts quarantaine van 6 weken gekregen.

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever

lief_meiske
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: mijele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:27

heej,
het zouden best abcessen kunnen zijn, en dat ze een voor een open springen.je kunt het beste trekzalf op de zwellingen (waarscheinlijk abcessen smeren) voorla omdat het waarscheinlijk toch ontstekingen zijn, en al zouden het dan geen ontstekingen zijn, bijvoorbeeld opgezette klieren, dan kan trekzalf nog geen kwaad doen, dus je moet er gewoon trekzalf op smeren, maar als over ongeveer 3 weken die zwellingen nog niet zouden zijn opengesprongen, dan moet je contact opnemen met je dierenarts, want da

lief_meiske
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: mijele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:28

dan zouden het geen abcessen zijn, maar iets anders
heel veel groetjes (dierenarts)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15442
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 21:41

Kleine update..het is een abces. Het is een paar dagen geleden open gesprongen. Er is heel veel pus is er uitgekomen. Norita is weer helemaal happy, heeft een geweldige buik gekregen van al het gras. Jammer dat het de laatste tijd zulk rotweer is en dat ze helaas niet op stal mag staan om even op te drogen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:19

misschien is een reinigingskuur van groene leem een oplossing in de zin van.... reinigen? Lachen dan kan de laatste rotzooi ook het lichaam verlaten.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15442
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 15:45

Pellie schreef:
misschien is een reinigingskuur van groene leem een oplossing in de zin van.... reinigen? Lachen dan kan de laatste rotzooi ook het lichaam verlaten.


Bedankt voor je tip. Norita is sinds een maand gechipt. Kan het dan kwaad om die kuur te geven...ik heb eens begrepen dat de chip dan kan zweven.

Vanochtend heb ik het abces weer schoongemaakt. Nadeel is nu dat door het warme weer er allemaal vliegen op afkomen. Haar grote merrievriend staat nu ook bij haar in het land..deze is helaas ook ziek geworden.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:22

Er zijn geloof ik ook reinigings kuren met groene leem, die ook bij gechipte paarden kunnen.
Ik zou als ik jou was, het anders niet gokken!
En met die vliegen kun je niet iets van citroenolie of ik zeg maar iets in haar manen smeren, dat de vliegen er niet op af komen?

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers