Probleem in de M1...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sooofietjuh
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Almere

Probleem in de M1...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 18:57

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier! Ik ben Sofie en ik ben 14 jaar. Ik rijd M1 met mijn pony. Alleen lopen we sinds we M1 rijden tegen een probleem aan waar we eerder geen last van hadden... Verward

Ik zal even bij het begin beginnen; ruim 3 jaar geleden kreeg ik mijn, toen 7-jarige, pony Giorgio. Een ontzettend mooie ruin. Hij had daarvoor enkele keren een M-proef gelopen, maar dat meisje werd te groot voor hem.

We hebben enkele maanden later startkaart aangevraagd (daarvoor had ik nog nooit wedstrijden gereden o.i.d.). We gingen als een speer. We behaalden veel winstpunten en prijzen. De B en de L1 zijn we gemakkelijk doorgereden. Tegen de tijd dat we L2 gingen starten, zijn we ook begonnen met privé-lessen. 1x in de week, bij een ontzettend leuke vrouw die me veel heeft geleerd (en dat nog steeds doet!). OK dan!

Ook de L2 zijn we vrij snel doorgekomen, maar in de M1 ging het veel en veel minder (niet dat dat een ramp opzich is, maar er is een reden voor die wil ik graag proberen op te lossen..). We hebben altijd met een zweepje gereden, die ik eigenlijk vrijwel nooit hoefde te gebruiken, maar die ik 'in geval van nood' even kon gebruiken om bij te 'tikken'.

In de M1 mag je niet meer met een zweepje rijden. In het begin maakte dit niet veel uit, maar na een tijdje kreeg hij dit door en maakte dankbaar gebruik van de nieuwe situatie. Thuis, tijdens de lessen en ook op het inrijterrein loopt hij altijd super, maar tijdens de proeven wordt ie vervelend.. Boos!

Dan komen we bij het probleem: doordat mijn pony teveel op de voorhand gaat lopen, niet aan mijn been is en de aanleuning niet constant is, krijgen we vaak heel lage punten (logisch natuurlijk..!). Ik wil ontzettend graag een oplossing vinden voor dit probleem, maar ik kan hem niet vinden.. Het probleem is eigenlijk, dat mijn probleem een probleem is, waar ik volgens mij thuis niet op kan oefenen. Als een bepaalde oefening niet wil, ga je die regelmatig oefenen totdat het beter gaat. Met dit wil dat niet goed.. We proberen Giorgio al steeds een beetje hoger te rijden met zijn hoofd, maar alsnog gaat het fout op de wedstrijden.. Verdrietig

Kortom; is er iemand, die mij kan vertellen hoe ik mijn pony duidelijk maak dat hij, ook in de proef, goed aan mijn been moet blijven? Ik blijf natuurlijk verder oefenen met m'n instructice, maar iemand die misschien hetzelfde heeft meegemaakt, heeft misschien een effectiever oplossing hiervoor. Alvast ontzéttend bedankt!!


Liefs, Sofie

P.S. Bedankt voor het lezen... Wist vantevoren niet dat het zo'n lang verhaal zou woren *LOL* !



KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:01

Misschien iets heel raars......... maar heb jij je handen anders als je zonder zweep rijd??

Ik merk namelijk heel sterk het verschil in mijn handhouding als ik met of zonder zweep rij....

Kijk daar eens naar...........

Misschien is het verstandig om helemaal niet meer met zweep te rijden.

Holiday123

Berichten: 45
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:06

Hoi Sofie!

Ik zit echt met precies hetzelfde probleem! Mijn pony doet sinds we M1 rijden hetzelfde als die van jou.. Niet aan het been, niet voorwaarts, aanleuning niet constant.

Ik rij inmiddels met langere sporen, maar ook dit helpt niet veel. Hij reageert hier niet anders op. Het is inderdaad vervelend dat hij het thuis en tijdens de lessen niet doet, op die manier kunnen we het niet oefenen..

Laten we hopen dat iemand een oplossing heeft...!

Liefs, Nienke

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:58

Mijn instructeur zou aanraden met sporen en zonder zweep te rijden tijdens les en oefenen zodat je leert die problemen op te lossen met je been en daarvoor respect te kweken. Dus in plaats van regelmatig bijtikken, consequenter proberen in te komen met je been en desnoods een flinke por met de spoor als met de kuit niet genoeg is... Been is luisteren!
Ik heb zelf maar heel weinig kracht in mijn benen dus ik ben bang dat wij tegen die tijd wel eens tegen hetzelfde probleem aan zouden kunnen lopen... Gelukkig zijn wij er nog lang niet Knipoog
Veel succes!!!

cindy14
Berichten: 89
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 20:21

heyz
als je paard absoluut niet luistert naar je sporen, waarom houd je je zweepje bij het oefenen thusier niet bij zodat je pony in de gaten krijgt dat als je aan spoort met de spoor hij naar voor moet, dus spoor je aan en luisterd hij neit geef je m een tikje ahcter je kuit snappie??
en misschien heeft je pony gewoon door dat jij zenuw8ig word als je de ring in gaat en gaat ie expres lopen klooien.
suc6 OK dan!

mijn paardje is 4 geworden!!
haal alles eruit, wat erin zit!!
zoek 2 paards trailer liefst polyester+zadelkamer pb's me maar als je iets weet voor een aannemelijke trailer+prijs!!

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 20:26

als mijn paard puur inderdaad zou reageren op het feit dat de zweep inneens weg is, zou ik hem toch tijdens de proef even aanpakken en een keer een flinke por geven met je spoor, ophouding omhoog maken en achter zijn kont aan zitten, dan maar een keer lagere punten, maar dan zou ik rijtechnisch mijn proef rijden!

Holiday123

Berichten: 45
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:47

Bedankt voor jullie reacties (ik heb dit topic niet gestart, maar toch.. Haha!)!!

Ik rijd nu inderdaad al wel vrij regelmatig zonder zweep Joyce, maar als ie dan niet zo goed reageert ben ik heel snel geneigd om zoals Cindy zegt even het zweepje erbij te pakken.. Maar zo komen we natuurlijk ook niet veel verder..

En Cindy, ik denk dat je gelijk hebt wat betreft dat zenuwachtig zijn.. Soms kan ik helemaal gestresst raken voor een wedstrijd, en dat werkt nou niet echt relaxed op je pony Tijdens de vorige wedstrijd was ik zelf heel ontspannen, liep ie erg lekker met losrijden en ging het tijdens de proef ook ontzettend goed!

Maar zoals vandaag, na het binnenkomen + groeten moesten we op de linkerhand.. Er stond een kistje net buiten de ring en gelijk na de eerste bocht springt ie naar binnen en de middendraf schoot daardoor onmiddelijk in galop, die zat er namelijk meteen achteraan.. Het lekkere gevoel dat ik had toen ik de ring inging (met losrijden liep ie echt goed, hoewel ie best snel afgeleid was af en toe doordat er allemaal pony's in het weiland ernaast stonden), was meteen weg...

Judithh, ik ga misschien volgende keer doen wat jij zegt. Gewoon even goed aanpakken zodat ie niet weer van die fratsen uithaalt! Dan maar wat minder punten, maar die halen we op deze manier toch ook! Dan kun je er beter proberen om er allebei nog iets van te leren! Ik heb vandaag na de wedstrijd trouwens nog wel even doorgereden op het terrein, zodat ie niet na elke wedstrijd denkt dat hij direct na de proeven naar huis kan. Maar of hij dat onthoudt... Scheve mond

Nouja, ik ga overmorgen op vakantie.. Heb dus de komende 2,5 week geen tijd om met jullie tips aan de slag te gaan, maar ga na de vakantie zeker weer hard werken om het te verbeteren! Want dat is eigenlijk het enige waar het bij ons in de proeven op stukloopt.. De oefeningen zelf kan ie wel, we moeten ze alleen nog op de goede manier uitvoeren!

Jullie ook allemaal een fijne vakantie!! OK dan!

Liefs, Nienke

Sooofietjuh
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 22:01

Hey Hey!! Haha!

Het is al best laat, maar was ontzettend benieuwd of er al reacties waren! En die waren er! Hartstikke bedankt allemaal!

Holiday123, wat toevallig dat we allebei tegen hetzelfde probleem aanlopen! Nou hopen dat we snel een oplossing kunnen vinden! Net als jij ga ik ook snel op vakantie.. Morgen al! Ik en mijn pony hebben dus ook eerst een pauze, voor we er echt aan kunnen gaan werken..

Gijsenkim, ik zal er eens op letten! Ik heb zelf niet door dat ik mijn handen anders houd, maar dat zou natuurlijk heel goed kunnen! Ga het zeker even testen.

En Cindy, Joyce en Judithh: jullie ook heel erg bedankt voor de reacties, ik ga absoluut ermee aan de slag als ik terug ben! En dan krijgen jullie natuurlijk zo snel mogelijk verslag!

Tot over een paar weekjes! En jullie allemaal ook aan fijne vakantie! Ergens anders of lekker bij je paard/pony! Knipoog


Groetjes! Sofie

P.S Ben erg benieuwd of er nog meer reacties komen Haha!! Hebben jullie dit zelf misschien ook meegemaakt??

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 11:33

Ik heb zelf ook wel n beetje problemen met de oprichting, de ene keer krijg ik t wel voor elkaar, de andere keer niet. Dat zie je ook terug in de punten.
Het gaat steeds iets beter, maar is iets afgezakken doordat hij stil stond door ziekte.

Ik denk dat t n kwestie is van doorzetten, en scheit hebben aan alles. Ik merkte bij mezelf dat ik een beetje onzeker werd, want ik wou goede punten halen, hierdoor reed ik er minder aan. En dat zie je terug in de punten.

Ik heb m nog nooit met zweep gereden dus dat is bij mij t probleem niet, hij is goed aan t been enzo. Dat wel gelukkig. Maar hij is een beetje overbouwd en met meer oprichting rijden is dan gewoon wat moeilijker.

Ik denk dat t n kwestie is van oefenen, en dan ook gewoon zonder zweep..geef het de tijd en wordt niet boos. Daar bereik je denk ik het meeste mee.
Blijf n extra weekje thuis en neem n extra les, ik dacht ook dat ik t goed deed, maar als je dan les hebt dan voel je dat je t toch net iets anders moet doen.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 12:00

Thuis en in de lessen ook zonder zweep gaan rijden (of doe je dit al??) Hij moet gewoon doorkrijgen dat ie zonder zweep net zo goed kan en moet lopen als met zweep!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:15

Ctal schreef:
Ik denk dat t n kwestie is van oefenen, en dan ook gewoon zonder zweep..geef het de tijd en wordt niet boos. Daar bereik je denk ik het meeste mee.
Blijf n extra weekje thuis en neem n extra les, ik dacht ook dat ik t goed deed, maar als je dan les hebt dan voel je dat je t toch net iets anders moet doen.


Of juist een keer wél boos worden (sporen er een keer inzetten) zodat ie weet dat je ook zonder zweep hem bij de les kan houden.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:31

Cathelijne schreef:
Of juist een keer wél boos worden (sporen er een keer inzetten) zodat ie weet dat je ook zonder zweep hem bij de les kan houden.


Ik vind boos wat anders dan n keer de sporen erin zetten.
Dat mag best een keer, mits nodig. Kuit is kuit en daarop moet gereageerd worden.
Maar sommige mensen worden zo boos, en zetten van voren de rem er ook nog eens op, en dan nog n paar keer de sporen erin. Dat werkt niet.

Bellamafia
Berichten: 370
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Somewhere over the rainbow...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:36

Hey, OK dan!

Ik zou je aanraden om thuis als je aan het oefenen bent vooral veel overgangen te rijden zodat je pony echt aan je been komt te staan... *LOL* *LOL* *LOL*

Als tweede middel je sporen achter de hand houden!!!
Dan kan je hem altijd nog even een por geven... geef hem eerst een waarschuwing met je spoor ... en luistert hij niet ... dan krijgtie eventjes er van langs met je spoor ...


Maar vooral veel overgangen rijden.... dus heeeeeeeeeeeel zachtjes stappen dat je bijna stil staat .. en dan overgaan in middendraf .. en weer terug ... en overgangen van arbeidsgalop naar middengalop en weer terug.. en draf/galop natuurlijk OK dan!

Het zijn niet de problemen die ons het leven zo moeilijk maken .... maar de manier waarop wij tegen ze aankijken
!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 9 bezoekers