Wat kan ik wel en niet doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sjaslique

Berichten: 2093
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Wat kan ik wel en niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 18:45

Heey Bokkers,

Ik heb even een vraag. Een paard ( is 6 jaar)waar ik op rijdt heeft sinds kort spat in zijn rechterachterbeen. En nu vroeg ik me af of je gewoon akn rijden als altijd lekker actief en bij elkaar gereden of dat dit het paard hindert in zijn lopen?
Weet iemand mssn welke oefeningen wel goed zijn en welke niet?
In ieder geval alvast bedankt!

Groetjes sjaslique

edit: leeftijd toegevoegd


Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:53

Het ligt toch aan de mate waarvan jouw paard last heeft van die spat. Mirk heeft artrose, ook een slijtage aan zijn voorbeen. Hij heeft het in een lichte mate en loopt nu M dressuur.

Ik denk dat het voor jou een kwestie van afwegen is wat het paard van verloop van tijd wel of niet aan kan...

:){

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:17

doe peesbeschermers om

Pony's M2-waardig, limburgskampioen L1 en clubkampioen.
Paarden Witchcraft dressuur: L1 + 20 / L2 + 29 / M1 + 8 / springen: B + 1
[size=9]Freire van 0 tot 1 jaar: [KS-ITP] Freire voor het eerst op bokt van 0 tot 1 jaar
Freire tot 1 jaar en 2,5 maand oud: [ITP] Freire weer op bokt! Kennen jullie hem nog?

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:54

je schrijft dat je paard sinds kort spat heeft, ik neem dan aan dat dat "actieve" spat is. d.w.z. dat een of meerdere schijven van het gewricht, bezig zijn dicht te groeien. Op zich is dit een pijnlijk proces, het dichtgroeien kan binnen 4 maanden (zoals bij mijn paard) of soms wel 2 jaar duren. Tegenwoordig is er een nieuw geneesmiddel genaamd Tildren (zoekfunctie!) waarbij zowat 85% of meer succes behaald wordt bij spat. Toen mijn paard na een trap van een ander paard 4 jaar geleden haar griffelbeentje brak waardoor dus die spat ontstond, was dit er nog niet (anders had ze zeker Tildren gekregen) . Mijn paard heeft toen voor de eerste keer in haar leven 4 mnd in draf licht kreupel gelopen, ik heb haar niet bereden in die tijd, maar zoveel mogelijk op de wei gehad (ondanks de klote MKZ Boos! ) want spat is zowel een bewegings- als belastingskreupelheid. Bij Mist is 1 schijf netjes dichtgegroeid zonder uitsteeksels (had niet anders verwacht Haha! ) maar dat is in lang niet alle gevallen zo! Zou dit mij weer gebeuren zou ik acuut Tildren toe laten dienen!

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:59

Niekoezz schreef:
doe peesbeschermers om

voor spat in het sprongewricht?apart!

lang in en uitstappen...
zodat het gewrichtsvloeistof voldoende tijd heeft om op te warmen en af te koelen,hierdoor komen er minder scheurtjes in het beschermende kraakbeen.
verder goed stretchen(de rug etc)want spat paarden willen zich weleens meer vastzetten dan niet spat paarden.

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:03

of soms wel 2 jaar duren...Zoals bij mijn verzorgpaardje.. Wij zijn wel gewoon beweging blijven geven: lange stukken, rechtuit en veel stappen en heel zo nu en dan een beetje draf. Je merkt snel genoeg wat kan en wat niet want dan kun je terug lopen naast je paard. Het was een hele vervelende periode. Nu doet ze het weer prima; grasbuik eraf en we doen zelfs weer een beetje springen. (met mate..)
Verder sluit ik me aan bij Mist.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:24

paard zal dat zelf aangeven.
Paarden met Spat hebben vaak onderdaad evenlanger nodig om warm te worden, goed losrijden is dus wel belangrijk.
Als het paard niet kreupel is kan je er in principe gewoon mee rijden, de spat erger maken kan niet echt .. sterkernog het gewricht moet uiteindelijk vergroeien. Volgens mijn DA is het goed het paard in beweging te houden de mate van arbeid moet het paard zelf aangeven, en de ruiter moet daar wel alert op zijn.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289


femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:06

Riant schreef:
paard zal dat zelf aangeven.
Paarden met Spat hebben vaak onderdaad evenlanger nodig om warm te worden, goed losrijden is dus wel belangrijk.
Als het paard niet kreupel is kan je er in principe gewoon mee rijden, de spat erger maken kan niet echt .. sterkernog het gewricht moet uiteindelijk vergroeien. Volgens mijn DA is het goed het paard in beweging te houden de mate van arbeid moet het paard zelf aangeven, en de ruiter moet daar wel alert op zijn.

OK dan! Mee eens!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:43

ik heb trouwens net foto's van Mist op HAW gezet [HAW] Mist aan de longeerlijn
ik wil hier alleen maar mee zeggen, het hoeft zeker niet het einde te betekenen !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker, Flubberboot, fro, MarjanB, Miriam91 en 99 bezoekers