[LO] Paard heeft nooit geleerd aan longe te lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

[LO] Paard heeft nooit geleerd aan longe te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 10:24

Mijn bijrijdpaard is 10 jaar oud en heeft nooit geleerd gelongeerd te worden. Ze heeft de stemhulpen geleerd door middel van aangespannen te lopen. Ze is altijd recreatief gereden (kan een b-proefje lopen). Nu rijd ik haar regelmatig dressuurgericht, en dat gaat heel goed.

Ik vraag niet veel van d'r, goed aan het been staan vind ik het belangrijkst, en ik probeer haar zo aan het werk te zetten dat het achterbeen er meer onder komt. Maar ik wil meer afwisseling in het werk brengen. Ik rij haar 4 tot 5 keer per week, de overige dagen gooi ik haar los, ga ik met haar wandelen of spelen we spelletjes in de bak (over zeil lopen, langs 'enge' dingen enz.) Maar ik zou haar ook graag willen longeren, of in ieder geval met een bijzetteugel aan het werk zetten. Longeren snapt ze gewoon niet, ze komt braaf naar me toe lopen en volgt me, voor de longeerzweep heeft ze geen respect, domweg omdat ze me niet snapt. Met zn tweeen longeren werkt ook niet, mits 1 iemand voor dr uit gaat rennen (vind maar zo'n gek Knipoog ).

Omdat ze al 10 is weet ik dat het onmogelijk is om haar dit nog te leren. Heeft er iemand een oplossing waardoor ik haar toch met een bijzetteugel aan het werk kan zetten zoals je ook met longeren doet?

Ps. ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.


Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:30

Waarom is het onmogelijk om haar dit te leren omdat ze al 10 is?

Ik zou het met een helper proberen. Jij de longeerlijn en de longeerzweep. De helper bij haar hoofd (of misschien zelfs onder zadel ).

Ze kent de stemcommando's voor stap/draf/galop begrijp ik uit je verhaal, dus zo kun je haar duidelijk maken wat ze moet doen. De helper kan dan ondersteunen door haar in de juiste gang te zetten. Jouw stemcommando kun je met zweep ondersteunen.

Als dit goed gaat kun je proberen zonder helper. Zij zal moeten leren begrijpen dat ze rond je loopt ipv naar je toe komt.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 10:32

Onder het zadel! dat ik daar nog niet aan gedacht heb... thx!!! Ga t de volgende keer proberen!

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:34

het is absoluut niet onmogelijk.
Mijn pony was ook 10 toen we hem kregen, toen kon hij absoluut niets.
Nu kan ik alles met hem doen.

Verder ga ik mee met Apple mee.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 10:38

Mijn paardje is inmiddels 18 en had nog nooit aan de longe gelopen.
Toch heb ik het hem geleerd,dus leeftijd zegt helemaal niets hoor.
Gewoon met geduld en duidelijkheid verder proberen.
En het lijkt mij idd een goed idee om het met berijder en longe te proberen

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:34

apple schreef:
Waarom is het onmogelijk om haar dit te leren omdat ze al 10 is?


omdat dat in de Bit stond Cool

Lenka

Berichten: 20
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Lier, Antwerpen,België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 12:57

Kheb een ander proleemkeuh kmoet een paardje in een wei longeren en loopt altijd verder en dan kunt ge met heel u gewicht aan de longe hangen maar niets helpt! en u handen liggen helemaal open! en hij doet het op bijde handen Verward weet iemand wat ik eraan kan doewn? alvast bedankt hé Knipoog

Lenka

Berichten: 20
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Lier, Antwerpen,België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 12:58

(allé hij loopt naar buiten hé) Boos!

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 13:09

Lenka schreef:
Kheb een ander proleemkeuh kmoet een paardje in een wei longeren en loopt altijd verder en dan kunt ge met heel u gewicht aan de longe hangen maar niets helpt! en u handen liggen helemaal open! en hij doet het op bijde handen Verward weet iemand wat ik eraan kan doewn? alvast bedankt hé Knipoog



Hey!
Dat probleem heb ik ook, maar k zou zelf niet weten wat ik er tegen kan doen Verdrietig Ik probeer haar altijd gewoon naar mij toe te trekken, en zo lukt het een beetje, maar niet zo veel dat ze er niet meer aan gaat hangen Ik weet er zelf ook geen oplossing voor, Ik longeer haar wel vaker, dus nu doet ze dat al wat minder, maar nog steeds Boos! Dus ik denk dat je haar gewoon wat vaker moet longeren, dat t dan wat minder wordt.

Lenka

Berichten: 20
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Lier, Antwerpen,België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 13:25

mjaah! ik heb al geprobeerd als hij met zijn hoofd naar buiten loopt een met de zweep in de richting van zijn achterhand te 'zwaaien' zodat hij recht blijft lopen maar het helpt niet echt ! ik zal er veel op oefenen en proberen zijn aandacht er mee bij te houden en hopen dat het lukt!


Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 16:54

Mijn shet deed het ook nooit, maar vandaag ging het heel goed Haha!!
Ze snapte het eindelijk, de techniek:
Ik had 2 longeerlijnen en een longeerzweep.
Mijn shet liep altijd naar me toe en vond zweep totaal niet eng.
Nu had ik 2 lijnen, als ze dan naar me toe kwam trok ik aan de buitenste lijn en zo liep ze weer netjes van me weg Haha!
ging hartsikke goed!
ZOu het zo es proberen!
Succes

* Little Joy * : Ik mis je kleine meid :+:
* Anne Reseda * : B + 18 // L1 + 10 // L2 + 13 // M1 + 2 :list: *\o/* Kampioen B dressuur Haflingerdag Ermelo 2011 *\o/*

gizzielover
Berichten: 115
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 20:33

meschien moet je naar een pension gaan om te vragen Verward
mijn oude pony wqas 8 en die kon het niet ik wist het niet en ik deed het gewoon op het begin ging het slecht later goed
veel geluk ik hoop dat het lukt Scheve mond


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers