Jiiiiiihhhhhaaaaaaaa...... steigeren!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Jiiiiiihhhhhaaaaaaaa...... steigeren!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 21:41

Ik ben vandaag naar "mijn" fjordje geweest. Het was echt onwijs gaaf! Ik ben namelijk een paar weken terug (stuk of 6) begonnen met het leren van steigeren alleen snapte ze er geen h*l van haha maar ik bleef maar herhalen tot ze het een KLEIN beetje snapte en toen had ik eigenlijk zoiets van, nou dat zit er nog lang niet aan te komen. Dus was ik er 2 weken mee gekapt. En vandaag zat ik erop en gaf haar een tik op d'r hals en eerst had ze zoiets van HUH?? Verward Verward wat moet ik hier nou weer mee. En toen eindelijk stond ze kaarsrecht en eindelijk kreeg ze het een beetje door en op het laatst deed ze het heel mooi eerst laag en daarna gelijk HEEEEEEEEEEEl hoog! was echt super gaaf ik ben zo *trots* !!!!!!!!!!!!! Haha! Haha! Haha! Lachen Lachen Lachen Lachen Lachen Lovers Party!!
moest ik even kwijt Heerlijk als je zo trotse moment hebt! !!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-02-02 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 21:50

ga je er dan niet af vallen ?
hoe ben je begonnen met het haar te leren .

doeg

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 22:10

hmm, is het wel zo verstandig om een fjord te gaan leren steigeren?
als ze nou ergens geen zin in heeft of bv een beloning wil, gaat ze straks hup, op dr achterbenen staan..

kan je niet beter als vrijheidsdressuur dingen leren als spaanse pas en buigen?

wel knap dat je het haar hebt kunnen leren *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 18:52

Neej ik val er niet af (tot nu toe niet inieder geval)
Maar Ik vind het gewoon leuk om het haar te leren en ik ben niet bang dat ze daar misbruik van gaat maken.. anders had ze me ook wel gebeten enzo.. wat ze "vraagt" aan mij (als we bij een stukje gras staan) of ze MAG eten.. klinkt heel gek weet het maar tis echt zo.. Dan doet ze haar hoofd tegen mij aan. En als ze van mij niet mag (dmv zware stem) dan probeert ze nog een keer te vragen. En ik denk als ze het hier niet mee eens was dat ze me wel gebeten had in plaats van gevraagd toch? Of op een andere manier in verzet was gekomen.

Het leren was bij haar wel een beetje vaag eigenlijk ik heb het d'r niet echt zelf geleerd. Het ging zo: Ik was aan het rijden (met zweep) en zij was een beetje aan het klieren zo van 'ik heb geen zin'. Toen gaf ik haar een tik tegen d'r schouder aan en ze schrok want dat had ze volgens mij niet verwacht en toen begon ze te steigeren en ik vond het best wel cool dus heb ik haar beloont (heel erg beloont kwam bijna geen einde aan haha Haha! ) Maar op de een of andere manier pakte ze het niet echt goed op en heeft het niet echt meer gedaan. Toen was ik ermee gestopt, maar toen ik het gistere weer probeerde werd ze eerst een beetje bang en begon te draaien zo van : "Waarom krijg ik nu weer een tik". Maar toen ik nog een tik gaf begon ze te steigeren en ik ben een kwartier bezig geweest en toen kreeg ik het voor elkaar dat ze heeeeeel hoog stond (met mij erop). was vet gaaf en toen ben ik ermee gestopt omdat ikzoiets had van.. kan beter nou stopppen dat ze het goed heeft gedaan als dat ik nu lang door ga en zij het ook niet meer leuk vind en dan gaat kl*ten heb ik het er nog niet in zitten. Dus ga ik nu de eerst volgende keer kijken of ze het nog kan... Voor het zelfde geldt weet ze het niet meer en snapt ze die hulp niet.. Haha! Lovers Lips are sealed Schijnheilig Frusty Pling Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:32

Volgens mij ben je al eens gevallen, en wel op je hoofd en heel hard.

Je pony steigert uit verzet en jij beloont hem Frusty
Dat gaat een keer echt mis en neem dat maar van een oudere bokker aan.
Over een tijdje lezen we hier berichten van "mijn pony steigert als ik het niet wil"
Of " ik verkoop mijn pony want hij is gevaarlijk"

Echt stop onmiddelijk met zulke gevaarlijke spelletjes.
Leer hem idd spaande pas of zo aan maar dit is echt levens gevaarlijk!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:36

sorry hoor mijn pony doet dit echt niet uit verzet ja de eerste keer misschien maar nu niet meer!!! enne dit is echt niet de eerste keer dat ik dit doe... Ik snap best dat je alleen maar probeert te helpen maar het lukt niet echt he door het alleen maar af te kraken!! Lips are sealed En ik weet heus wel dat als het uit verzet was dat ik het dan nit had hoeven doen!! ik had het dan net eens in me hoofd gehaald...!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:41

Ik ebn het dus helemaal met kawa eens,

en ik wil er nog wel; een sappige detail aan toevoegen,

mensen hadden hun paardjes ook leren stijgeren, en na 2 jaar, deed dat paardje het nog steeds, het paardje krijgt een eigen mening en een eigenwil, en nu stijgert hij alleen nog maar naar die mensen.

Je geeft ej paard een beloning en ZOEF daar gaat ie, tot dat hij omklapt en dan is het niet meer leuk KIJK UIT Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:43

Citaat:
maar toen ik het gistere weer probeerde werd ze eerst een beetje bang en begon te draaien zo van : "Waarom krijg ik nu weer een tik". Maar toen ik nog een tik gaf begon ze te steigeren en ik ben een kwartier bezig geweest en toen kreeg ik het voor elkaar dat ze heeeeeel hoog stond (met mij erop).

Verzet of nog erger angst.
Niet echt een comando.

En als ze nu een keer niet lekker loopt en hij zou het comando van op de schouder tikken wel snappen, en jij geeft hem daar per ongeluk een tik.
Of als er een keer iemand aners op zit.
Sorry blijf erbij dat het levens gevaarlijk is.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 20:02

runningkawa schreef:
Citaat:
maar toen ik het gistere weer probeerde werd ze eerst een beetje bang en begon te draaien zo van : "Waarom krijg ik nu weer een tik". Maar toen ik nog een tik gaf begon ze te steigeren en ik ben een kwartier bezig geweest en toen kreeg ik het voor elkaar dat ze heeeeeel hoog stond (met mij erop).

Verzet of nog erger angst.
Niet echt een comando.

En als ze nu een keer niet lekker loopt en hij zou het comando van op de schouder tikken wel snappen, en jij geeft hem daar per ongeluk een tik.
Of als er een keer iemand aners op zit.
Sorry blijf erbij dat het levens gevaarlijk is.


kawa zegt hetzelfde als dat ik bedoelde te zeggen Schijnheilig

ik zou dit NIET verder door gaan oefenen, maar haar normale dingen wat ik hierboven al zei gaan leren!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 20:26

ik ben ook nog steeds op zoek naar een manier om mijn pony te leren steigeren.
Mijn vroegere verzorgpony KON steigeren op commando.
Ik had het haar hetzelfde geleerd als jij nu doet.
Ze steigerde een x uit verzet, ik beloonde haar, en vervolgens steigerde ze braaf (dacht ik) zodra ze een tikje op haar schouder kreeg.
Op de momenten dat ik haar moest straffen kreeg ze dus een tik achter het zadel.
Tot mijn vriendin erop zat, die niet wist dat ze op commando kon steigeren.
Ze liep te klieren, vriendin geeft een tik voor het zadel, zo van, en nou is het klaar!
Klaar was het inderdaad. De pony steigerde keurig zoals ze had geleerd, en mijn vriendin kukelde er achterover af en brak haar sleutelbeen.
Op zich ben ik niet tegen het leren steigeren op commando (mits je weet waar je mee bezig bent), maar de methode die jij gebruikt, daarvan weet ik uit ervaring dat het gevaarlijk kan zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 21:18

Mensen mensen, Jullie maken het echt veel erger als dat het is .. echt! ik weet dat de eerste keer misschien uit verzet was maar dat zet ik nu om in een commando! En mocht ik geen gelijk hebben dan zijn de gevolgen mijn eigen domme schuld. Maar het lijkt (zoals ik het omschreven heb) veel erger dan het is!.. jullie moesten er eigenlijk bij zijn .. maar ja dat is nu eenmaal niet zo. Ik weet wat voor gevolgen het kan hebben als ik het nie omzet in een commando maar het eigenlijk "onderbewust" laat als een soort van verzet.. enne dat van dat er misschien iemand anders ongelukken mee krijgt is niet zo want er zit misschien maar 1 keer per 4 à 5 maanden iemand op en die gene rijden zonder zweepje dus... maar ja nogmaals als er iets gebeurt weet ik dat ik gewaarschuwd ben/was EEN GEWAARSCHUWD MENS TELT VOOR 2 zal ik maar zeggen.. Haha!
nogmaals bedankt voor jullie bezorgdheid weet best dat jullie het beste met mijn pony voor hebben.. en dat heb ik ook......

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 21:20

Duidelijk onwetendheid.
Als je pony het commando niet kent en steigert waneer je haar een tik geeft om dr af te straffen steigert ze duidelijk uit verzet of van angst

NIKS om d'r voor te belonen. Niet omdat je het 'wel stoer' vindt, dat is werkelijk helemaal ongelooflijk verkeerd bezig zijn.

Is het je eigen pony? Of je verzorgpony? Als jij mn pony zou verzorgen en zulk soort acties zou uithalen zou ik je persoonlijk een trap van het erf af geven. Dit heeft NIKS maar dan ook NIKS met paardrijden te maken. Je maakt de opvoeding van het beest er niet beter van en verpest het straks helemaal voor de pony als ze eens verkocht moet worden en dit soort geintjes blijft ze houden (van eigenaar naar eigenaar tot ze bij een of ander iemand komt die het er wel uit ramt of anders dat ze opgegeven wordt)

Misschien een overdreven reactie maar volgens mij snap jij nog niet helemaal waar je mee bezig bent. Ga je daar eerst maar eens in verdiepen

Groetjes van Laura die Iwaldo een maand geleden een flink pak voor zn rammel heeft gegeven toen hij steigerde en we bijna achterover klapten. Leuk zulke geintjes Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 21:23

ok mensen laat maar........ mag hier een slotje op weet trouwens niet waarom ik dit berichtje geplaatst heb... Frusty laat maar..

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 13:33

ik vind dat de eigenaar van dat fjordje dat zelf maar moiet uit maken !jullie zeggen alleen maar dat het gevaarlijk kan zijn maar als ze doorverkocht wordt zal ze ook we zeggen dat die fjord op commando kan steigeren !en als er iemand anders oprdijt zal ze dat meisje ook wel waarschuwen !en ik vindt het gaaf dat ze het haar fjord heeft geleert en dat moet ze zelf maar uitmaken als de fjord achterover klapt...haar probleem zo niet...haar zaken toch ????

xxx-iez
Céline

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 15:44

Mijn paardje heeft dus ook leren steigeren op commando op dezelfde manier als bij jou en zolang ik het paard nog niet zelf verzorgde en reed, vond ik het super dat ie t kon!! Mara nu ik hem wekelijks rijdt, weet ik wel beter! Als ik hem achter uit wil laten lopen, gaat ie steigeren. Als ik wil galopperen weigert ie, bokt ie of steigert ie echt hoog! Ik ben het nu aan t afleren, maar dat is nog niet zo makkelijk!!!!!! Er zijn nog geen ongelukken gebeurt hier, maar er is nu natuurlijk wel een grotere kans!!!! Gisteren steigerde hij toen ik op wilde stappen, dus ik haal mijn voet uit de beugel en toen ie naar beneden kwam stond ie op mn voet! dat deed pijn, geloof mij maar!

Dus 1 ding: steigeren op commando is gaaf, maar doe het professioneel!!!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 16:06

Een paar mensen die ik ken hebben hun paarden ook leren steigeren, ze steigeren op een hele andere manier dan een paard wat steigert uit zichzelf. Ze gaan zeker niet stijl omhoog want dat is inderdaad levensgevaarlijk.

Een vriendin van mij had (jaren geleden) haar paard leren steigeren op dezelfde manier als jij. Dat was heel leuk vond ze zelf tot ze haar paard niet meer kon rijden omdat hij maar bleef steigeren. Nadat ze een paar keer achterovergeklapt was moest het paard verkocht worden omdat ze doodsbang voor hem was geworden. Helaas had hij door het vele steigeren zijn achterbenen de vernieling in geholpen en moest hij afgemaakt worden. Hij was vijf jaar oud.

Ik wil je niet aanvallen maar ga er alsjeblieft niet mee door, ik las in je profiel dat het je verzorgpony is en dat je gek op haar bent. Als je echt van haar houdt kan je hier beter mee stoppen voordat het te laat is.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 18:41

Hm ga met iedereen mee.
Heb er verder niet veel aan toe te voegen, alleen...

Je wil hem met een tik op zn hals laten zien dat ie dus moet steigeren. En als je dan bijv. per ongeluk een keer een tikje op zn hals geeft, of iemand anders die er een keer op rijd? dan kan t lelijk aflopen als je bijv. achter pver valt, of nog erger, paardje valt ook achterover.

En, als die eigenaar er een keer oprijd? Weet wel zeker dat niet weet waar jij mee bezig bent. Als die een keer een tik op zn hals geeft? Fjord steigerd wie weet hoe fout het afloopt.

Ik zal er als ik jou was snel mee ophouden...
Ga hem idd. de spaanse pas leren, of leren buigen.

Tis alleen maar gevaarlijk om een paard te leren steigeren op commando.
De verzorgpony van mn vriendin heeft dat ook geleerd. Als je eigenlijk de hulpen gaf voor achteruit lopen stond ie loodrecht op zijn achterbenen. Nou das geen pretje zeker niet als je het niet weet (zij wist het dus niet) en er op een milimeter na niet afflikkerd!
We zijn ook druk bezig het hem weer af te leren maar dat gaat ook niet al te snel.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 19:20

Ik heb niet alles gelezen maar wel een groot deel. Ik ben het met de meeste mensen eens. Dit moet je een pony niet leren. Niet zonder begeleiding van iemand die er echt verstand van heeft.
Ik had het Dennis ook wel kunnen leren. Hij gaat nl makkelijk op zijn achter benen. Maar ik doe het niet. Bij hem zelfs NOOIT. Ik weet nl zeker dat hij het ook tegen me zal gaan gebruiken(ook wel braaf hoor maar ook tegen me). Tammy zal het niet snel tegen me gebruiken maar daar doe ik het ook niet mee. Dat rizico vind ik te groot.
Dan is voetjes geven nog onschuldig. Dat kan 'alleen maar' met de voorbenen maaien worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 21:49

Steffi schreef:
.

En, als die eigenaar er een keer oprijd? Weet wel zeker dat niet weet waar jij mee bezig bent. Als die een keer een tik op zn hals geeft? Fjord steigerd wie weet hoe fout het afloopt.

Ik zal er als ik jou was snel mee ophouden...
Ga hem idd. de spaanse pas leren, of leren buigen.






Jeetje zeg!! wat loop jij mij te commanderen ga dan de spaanse pas leren ik maak zelf wel uit wat ik !mijn! pony leer! hebben jullie mijn eerdere reactie (hiervoor niet gelezen ??) volgens mij had ik de topic allang afgesloten!

enne ik denk niet dan een vrouw van 65 jaar die bang is voor paarden op "haar"fjord gaat zitten. Ik heb heus niet dom hoor dat ik niet tegen iemand ga zeggen dat ik haar heb leren steigeren.. en ik heb toch al gezegd dat er niemand met een zweep op rijd!!!!!!!! mag absoluut niet van mij.. Als je het al rijden kunt noemen want degene die erop zitten die stappen er alleen maar op! heb je lijkt mij geen enkele zweep voor nodig! Verward dus.....
dit onderwerp (topic) is bij deze gesloten heeft dus geen enkele nut om op te reageren.. ( moeten jullie trouwens helemaal zelf weten daar niet van) Lips are sealed

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 22:42

Sorry hoor maar degenen die reageerden maken zich gewoon zorgen omdat het niet zo verstandig is om je pony te leren steigeren als je erop zit.
Zeker niet omdat het duidelijk uit verzet of angst gebeurde, wat Runningkawa al aangaf.
Ik ben het dan ook met haar eens.
Doe leuke dingen met je pony, steigeren lijkt wel stoer maar als je verzorgpony het doet uit verzet of angst, gaat hij het ook doen als hij een keer geen zin heeft in draf, galop, of wat dan ook.
Dan maakt hij gewoon gebruik hiervan.

Je kunt wel zeggen "slotje erop" maar de reacties zijn dus voornamelijk bedoeld als: Stop hiermee, onverstandig, is gevaarlijk en ook niet goed voor je pony.
Bezorgde reacties dus.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 22:46

Ik sluit me helemaal bij de bovenstaande ractie aan. Gaat er dan geen klein lichtje branden als je van zoveel andere paardenmensen hoort dat het slecht is om je pony te leren steigeren? Ik ben maanden bezig geweest om het die van mij af te leren. Je haalt trouwens zelf aan dat de vrouw van wie de pony is bang is voor paarden. Denk niet dat zij het leuk vind als haar paard begint te steigeren omdat jij het hem hebt aangeleerd. Je zal nu wel zeggen van "ik leer het hem alleen als ik erop zit" maar als 'ie het eenmaal doorheeft is de kans groot dat hij het ook in andere situaties gaat gebruiken.

Probeer de reacties dus niet te zien als een aanval, maar als goedbedoeld advies, het is niet zo dat iedereen hier een reactie plaatst om je af te kraken, het is bedoeld als advies.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 23:25

Citaat:
ik maak zelf wel uit wat ik !mijn! pony leer!


Volgens mij was het je verzorgpony... van een vrouw van 65? Die er zelf niet op gaat zitten? Mocht die mevrouw de pony wegens omstandigheden willen verkopen lijkt het me voor haar en de kopers niets echt leuk, zo'n 'truukje'

En je kan wel leuk je kop in het zand steken voor de waarschuwingen hier, en het goedbedoelde advies, maar volgens mij weet je het zelf best wel, dat het niet slim is. Dat niemand er met zweep op mag rijden van jou of weetikveel heeft daar natuurlijk niks mee te maken, dat is bijzaak. Hoofdzaak is dat het nog steeds jouw pony niet is en dat er niemand baat mee heeft dat het beest leert steigeren.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 15:35

Helemaal met de meeste reacties eens.
Dat zijn gewoon geen leuke trucjes om een paard aan te leren.
En idd wat als ie nou een x verkocht wordt?? Dan zit dr iemand anders op, geeft m een tikje en boem, omhoog, ruiter flikkert er af of t paard klapt achter over!
Daar krijg je ongelukken van!!!
Als je dan zonodig andere dingetjes met m wil doen dan rijden, ga dan met m vrijheidsdressuur doen ofzo.
En als je niet tegen dit soort reacties kan, (dat we t er niet mee eens zijn) moet je niet zulke topics plaatsen. Dan kun je er op wachten dat je deze reacties plaatst!
Ik vind het zeer Frusty Frusty van je!!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 18:32

[***] schreef:
[


enne ik denk niet dan een vrouw van 65 jaar die bang is voor paarden op "haar"fjord gaat zitten. Ik heb heus niet dom hoor dat ik niet tegen iemand ga zeggen dat ik haar heb leren steigeren.. en ik heb toch al gezegd dat er niemand met een zweep op rijd!!!!!!!!
[/quote]


O gelukkig ze is bang voor paarden, dit zorgt er vast voor dat ze over haar angst heen komt Frusty .
Blijkbaar ben je dus wel dom en niet zo'n beetje ook. Het is NIET jouw knol en toch zul jij wel even iedereen vertellen wat er wel en niet mee gedaan mag worden???
Als jij mijn verzorger was had je al lang weg gestuurd.
Hoe vaak moet ik (en vele andere) het nog zeggen tot het bij jouw door dringt: Steigeren is gevaarlijk!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 18:36

Pff.. al die kunstjes!
Wat heb je eraan?
Oke, buigen en compliment gaat nog. Al vind ik dat ook niet echt een super idee.
Als je pony zin heeft in iets lekkers maakt ie ineens een buiging of compliment!
Voetjes geven en spaanse pas als je erlangs staat vind ik ook gevaarlijk. Wat nou als je met hem aan t knuffelen bent (bijvoorbeeld..) en hij slaat ineens met z'n voorbeen. Jij word kwaad, geeft m een tik.. maar hij snapt er niks van? Dat was toch juist goed??? Verward
Ik vind het allemaal onzin, waarom zou je je pony zoiets leren? Het is alleen maar super gevaarlijk. Zeker van dat steigeren!
Dus idd, ik zou er mee ophouden als ik jou was..