Wat zit er zoal in:......... ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Wat zit er zoal in:......... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 16:39

Vooraf een waarschuwing: Dit topic is waarschijnlijk niet geschikt voor mensen met een zwakke maag!!

Naar aanleiding van dit topic: Darmkanaal uit garnalen verwijderen: aanstellerij?, vroeg ik mij af wat er nou precies in kroketten, frikandellen, rollade, leidingwater etcetera zit.

Het maakt mij persoonlijk niet uit wát er in zit, ik zal het niet meer of minder gaan eten...

Ik ben benieuwd wie mij wat wijzer kan maken Haha!:D


Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 16:56

*stemp* Nee geintje Tong uitsteken
Heb geen flauw idee maar volgens mij zit er veel rotzooi in frikadellen?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 17:09

Ja, ik weet dat daar veel rotzooi in zit, ik wil nu juist graag weten wát voor rotzooi er in zit..

Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 17:23

Slachtafval geloof ik...

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 17:25

Ik heb al (indianen?)verhalen gehoord over oogbollen in kroketten Haha!

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 17:41

ik heb gehoord dat er schaafsel van vlees van de botten ofzo inzit
Scheve mond

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 20:51

Ik heb es gehoord over koeienogen ofzo Scheve mond
Heb eigenlijk ook geen idee, ben ook wel benieuwd!! Ik blijf het toch wel gewoon eten duss... Tong uitsteken

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 01:40

frikandellen bestaan gewoon uit restvlees
dus de laatste stukjes van de botten af en de stukken die ze niet voor een karbonaadje of lapje of biefstukje kunnen gebruiken
die gaan de frikandellen etc in

ogen enz niet die gaan bij het afval wat verbrand word

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:34

ogen en organen mogen door de nieuwe wetten niet eens geconcumeerd worden!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:55

Nee idd, een schaafsel van botten volgens mij ook niet. Het is idd gewoon rest vlees en al die indianen vrehalen zijn dus helemaal niet waar, is laatst ook nog iets van op tv geweest volgens mij.

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:51

in die frikandelen van Mora zit ook paardenvlees heb ik eens gelezen op de verpakking

A dreamer is one who can only find his way by moonlight, and his punishment is that he sees the dawn before the rest of the world

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:08

orgaanvlees mag niet voor menselijke consu,mptie(dat zit dus waarschijnlijk in katte/hondevoer.)

in kroket:
vlees, boter, bloem, bouillon, uien, kruiden gelatine


frikandel:
een gebraden worstje met gehakt, kruiden, paneermeel en water is. Het gehakt bestaat voornamelijk uit paardenvlees van de voorvoet van het paard. De rest van het vlees bestaat uit kip en varkensvet (van de rug en de wangen)".

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:46

Frikandel met veel paardenvlees? Dat wist ik helemaal niet!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 22:43

ja dat wist ik wel, maar er zijn er ook wel zonder paardenvlees hoor en die neemt mijn moeder altijd voor me mee, niet omdat het paard is maar omdat ik ook geen paardenrookvlees lust en er dus van overtuigd ben dat ik frikandellen met paardenvlees ook niet lust. Tja ik ben gewoon een beetje zinnig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:01

die spook verhalen zijn inderdaad niet waar....
stond laatst een stukje van in de krant,het is echt niet waar dat ze er ogen en weet ik al niet wat inmikken....... Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:20

Frikandel (even gezocht op Google):
Over de ingredienten van een frikandel doen de meest wilde verhalen de ronde, zo zouden er hersens , uiers, darmen, en andere onsmakelijkheden in verwerkt worden. Dit is niet waar, in een frikandel zit voornamelijk paardevlees (het magere vlees uit de voorkant van het paard). Verder bestaat de frikandel uit varkensvlees (het spek van de rug van het varken) en uit slachtafval van de kip. Het betreft dan echter alleen vlees dat aan de botjes achterblijft, dus geen ingewanden.

Je kunt dus zonder zorgen genieten van deze geweldige snack.


Kroket:
Het mysterie van de ingrediënten
Slachtafval, varkensogen, koeienuiers, kippentenen; er doen allerlei jachtverhalen de ronde over de ingrediënten van de kroket. Toch weerhoudt dit niemand ervan regelmatig een kroketje te trekken. Struisvogelpolitiek of weet men wel beter? Waarschijnlijk het laatste, want volgens Van Pinxteren is het helemaal niet mogelijk te rommelen met ingrediënten van snacks. "De regelgeving is in Nederland zo streng, dat je niet eens afvalproducten in een kroket kúnt verwerken, als je dat al zou willen. Want wie wil nou het risico lopen uit de markt gehaald te worden? Dus alles wat in een kroket zit, voldoet aan de wetgeving. Als producent kun je echter wel kiezen uit de kwaliteit van de ingrediënten en bijvoorbeeld het goedkopere paardenvlees gebruiken in plaats van rund- of kalfsvlees."

Kruiden bepalen de smaak
Een kroket is dus veilig om te eten, maar wat zit er in? Arnolt van ´t End, manager Opleidingen van Cold Food, weet alles over het krokettenproductieproces. "Een kroket bestaat uit vlees, boter, bloem, bouillon, uien, kruiden en een beetje gelatine. In deze fabriek hebben we 28 verschillende recepten voor kroketten. Het verschil zit ´m vooral in de kruidenmelanges van de bouillon. Die bepalen de smaak." Allereerst wordt in de slagerij het vlees in kleine blokjes gesneden. Vervolgens weegt iemand de kruiden met de hand af. "Dat is echt een vak apart, hoor", weet Van ´t End. "In het begin is het wel wennen, al die kruiden in je neus." Van de kruiden wordt een bouillon getrokken. In de kokerij wordt een roux gemaakt van boter en bloem. Deze verdwijnt samen met de bouillon, het vlees en de gelatine in grote stoomketels en kookt daarin tot er een lekkere ragout ontstaat. Het mengsel koelt af tot een bepaalde temperatuur en op de lopende band krijgen kleine porties een laagje paneermeel en eiwit. De kroket wordt ingepakt in dozen, ingevroren en is klaar voor vertrek.

Toos paardloos

14cecile14

Berichten: 2726
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 14:26

Hahaha ik heb net broodje kroket op nu weet ik ook wer dat ik kippentenen heb gehad whahaha nou het smaakte mij prima Haha!

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:00

ja idd er bestaat niet voor niets keuringsdienst van waren..
Als je al laats zat dat er suikerkklontjes uit de schappen waren gehaald ken me niet voorstedllen dat er in die delllen zo troepzit!

Dyyy

Berichten: 5360
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:00

aah, ik wil niet weten wat er allemaal in een frikandel zit :s

B+2 (21.06.'09)

Clubkampioenschappen LRV Thull; derde met 199 & 200 pnt (21.03.'10)

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:49

Tegenwoordig staat er op de verpakkingen van veel snacks de toevoeging 'kuikenseparatorenvlees'. What the F is dat dan, nu dan schijnen jonge kuikentjes te zijn, waarbij er alles inzit behalve de botjes...

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 16:53

Mijn verslag van wat er in drinkwater zit heb ik diep opgeborgen bij mijn oude schoolspullen bij mijn paps en mams op zolder. Ik vrees dat ik dat niet zo snel boven water krijg (:D )
wat ik wel nog weet is dat ik geschokt was dat er ook dingen als stukjes rivierkreeft enzo inzaten. Maar maar in zulke kleine hoeveelheden dat het echt te verwaarlozen is.

Overigens was dat rapport met ingredienten van leidingwater wel een pagina op 7 dik... Bloos

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:08

Idd zowel frikandellen, kroketten etc als leidingwater moet aan wettelijke vereisten voldoen. De indianenverhalen zijn trouwens niet helemaal onzin, er hebben wel dat soort dingen in frikandellen gezeten, maar zijn dus niet toegestaan, als ze er achter komen kan de producent vervolgd worden (wat in het verleden ook wel gebeurd is).

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:15

miepmiep schreef:
Mijn verslag van wat er in drinkwater zit heb ik diep opgeborgen bij mijn oude schoolspullen bij mijn paps en mams op zolder. Ik vrees dat ik dat niet zo snel boven water krijg (:D )
wat ik wel nog weet is dat ik geschokt was dat er ook dingen als stukjes rivierkreeft enzo inzaten. Maar maar in zulke kleine hoeveelheden dat het echt te verwaarlozen is.

Overigens was dat rapport met ingredienten van leidingwater wel een pagina op 7 dik... Bloos


wel goed koop kreeft eten !! was een grapje Haha!

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:16

me schoonzus zat eens zure zult te eten op een boterham.. en had een rij wimpers in haar mond.. ooglid met alles er aan.!! ik was er bij en zaghet.. ik moet die zooi toch al niet.. en ze is meteen over har nek gegaan1!

BRRR

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 09:49

Cayusejuhh schreef:
me schoonzus zat eens zure zult te eten op een boterham.. en had een rij wimpers in haar mond.. ooglid met alles er aan.!! ik was er bij en zaghet.. ik moet die zooi toch al niet.. en ze is meteen over har nek gegaan1!

BRRR

Ieuw dat is echt smerig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 77 bezoekers