iets te doen aan te dunne/gevoelige zool?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

iets te doen aan te dunne/gevoelige zool?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 13:08

Hoi allemaal,

Na veel onderzoeken en enge gedachten (hoefkatrolontsteking, peesklap, etc..) zijn we erachter dat mijn paard(KWPN) een te dunne zool heeft. (bleek uit een foto).

Hij is nu 14, heeft daarvoor nooit last gehad van zijn zool. Nu had hij dus kneuzingen, waardoor hij kort en licht kreupel ging lopen.
De DA stelde voor om hem op ijzers te zetten. Ik wil liever de oorzaak aanpakken, dus de hoef weer gezond krijgen.

Het vreemde is, is dat zodra de zool iets dikker is geworden, de bovenste laag al weer van nature loslaat. Met stukjes of in de vorm van een wit poeder.

Weten jullie wat ik hieraan kan doen?

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:42

Mijn paard heeft dat ook!!
Jolynn had een hoefzweer en in de kliniek kwamen ze er toen ook achter. De smit vond dat haar zool zo ver ingedrukt kon worden en toen hebben ze een foto gemaakt. Aan de hand van die foto zagen ze dat de zool de dun was. Ze hebben toen haar voorvoeten in het gips gezet, dit moest 6 weken blijven zitten.
Na 3 weken kwamen haar tenen er doorheen en toen heeft de smid er weer een ijzer ondergezet, met een zooltje ertussen. Ze heeft nog een week of twee niet goed gelopen maar nu gaat het weer goed. We houden haar gewoon op een zooltje!!
Als je nog wat wil weten hoor ik het wel.
Oja Jolynn is 13 jaar!!

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 15:58

Misschien kan een zadel met rubberen zooltje tijdelijk een hulpmiddel zijn om de zool van je paard te ontlasten?

Mijn paard had de laaste tijd geregeld zoolkneuzingen, ondanks dat ze op ijzers liep.

Ik heb nu een andere smid. Hij zei dat mijn paard steeds te kort bekapt was en er te weinig hoef over was, waardoor ze zo gevoelig was.
Nu heeft ze tijdelijk een zooltje (waar ze super mee loopt).
Het is bij mijn paard meer voor een overbruggingsperiode totdat de hoef voldoende hersteld is.

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:03

Ook mijn paard heeft hele dunne en gevoelige zolen. Met een leren zooltje tussen het ijzer gaat het een stuk beter.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:30

Hier hetzelfde ook hele gevoelige zolen dus ijzers met een zooltje ertussen.
Door het zooltje krijgt ze hoefzool meer rust zodatdeze weer dikker kan worden duurt wel blijna een jaar. Als je haar van de ijzers af houd kan je er volgens mij aan doen wat je wil maar blijft het slijten. Daanraast heeft je paard pijn door de zoolkneuzingen. ik zou ook graag willen dat mijn paard geen ijzers hoefde maar soms is het niet anders.
het is zowel symptoombestrijding als een oplossing omdat de zool de rust krijgt on weer dikker te worden.

Biotine voeren helpt vaak voor verbetering van de voeten.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:30


Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 22:20

boemel schreef:
Misschien kan een zadel met rubberen zooltje tijdelijk een hulpmiddel zijn om de zool van je paard te ontlasten?

Mijn paard had de laaste tijd geregeld zoolkneuzingen, ondanks dat ze op ijzers liep.

Ik heb nu een andere smid. Hij zei dat mijn paard steeds te kort bekapt was en er te weinig hoef over was, waardoor ze zo gevoelig was.
Nu heeft ze tijdelijk een zooltje (waar ze super mee loopt).
Het is bij mijn paard meer voor een overbruggingsperiode totdat de hoef voldoende hersteld is.


Ja...dit vraag ik me nu ook af. Wat kan een ijzer van 0,5 cm dik nu voor uitkomst bieden? Een grote steen is wel 5 cm!
Een zooltje was volgens de DA niet goed, omdat hij gevoelig is voor rotstraal Scheve mond

Duurt het echt een jaar voordat alles weer dik is? Een hoef groeit toch veel sneller? En waardoor kan het nu ineens komen? De leeftijd?
Of omdat hij een maand op rust heeft gestaan ivm blessure?

Ik heb bij paard natuurlijk de cursus gedaan, maar vond het amateuristisch. Klinkt allemaal logisch, maar de werkelijkheid is veel gecompliceerder. Hij heeft zelfs een peesblessure gekregen, omdat de verzenen te kort gemaakt werden.....

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:27

Vaak is er al een erfelijke aanleg en naarmate ze ouder worden, zul je hier wat meer problemen mee krijgen. Een zooltje is idd een goede (tussen) oplossing. Verder zul je moeten proberen de kwaliteit van de hoef zo goed mogelijk te houden.
Mijn ervaring met Biotine is dat het op deze leeftijd vaak niets meer uitdoet.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:38

Ik heb deze week mijn paard nog laten onderzoeken, omdat ze kreupel was. Ze heeft altijd al wel last van gevoelige zolen, maar ik wou er niet meteen van uit gaan dat het dat was. Nou, foto's maken, enz. Verdoven, is het dus wel weer de zool. Zooltjes helpen niet, omdat haar voeten daar te week van worden. Daarom heb ik als advies vande DA gekregen, om haar op ronde ijzers (voor) te zetten.
Ben benieuwd of het dan beter wordt. Misschien een idee?

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 22:17

Pascha schreef:
Ik heb deze week mijn paard nog laten onderzoeken, omdat ze kreupel was. Ze heeft altijd al wel last van gevoelige zolen, maar ik wou er niet meteen van uit gaan dat het dat was. Nou, foto's maken, enz. Verdoven, is het dus wel weer de zool. Zooltjes helpen niet, omdat haar voeten daar te week van worden. Daarom heb ik als advies vande DA gekregen, om haar op ronde ijzers (voor) te zetten.
Ben benieuwd of het dan beter wordt. Misschien een idee?


Ik heb gelezen dat ronde ijzers slecht zijn. www.hoofcare.nl.
Dus wil ik liever niet aan.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:58

Paarden hebben meer steun met ronde ijzers, het is een questie van de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Een paard met dunne zolen zal nooit dikke zolen krijgen. Dus zonder ijzers is er geen oplossing.....
Mensen met dun haar, krijgen ook niet zoineens dik haar door wat middeltjes, ter vergelijking.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 13:34

Hoi,

Gek antwoord misschien. Maar ik zag in de BIT een advertentie voor een middel wat was te gebruiken om de zool te beschermen, je moest het geloof ik, over de zool heen spuiten, extra laagje dus.

Groetjes,

Maris

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 14:11

Pascha schreef:
Paarden hebben meer steun met ronde ijzers, het is een questie van de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Een paard met dunne zolen zal nooit dikke zolen krijgen. Dus zonder ijzers is er geen oplossing.....
Mensen met dun haar, krijgen ook niet zoineens dik haar door wat middeltjes, ter vergelijking.


Maar waarom heeft hij dan nu ineens last van zijn zool en vroeger nooit?
En hoe doen paarden het in de natuur dan? Er moet toch iets tegen te doen zij?

Maris, weet je hoe dat middeltje in BIT heet?
Ik weet wel dat er bij de paardendrogist hoof&zool is. Wie heeft daar ervaring mee?

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 15:33

Hoef en zool is alleen om grondig te reinigen, niet om het steviger te maken.
Dat in de Bit, is volgens mij alleen tijdelijk, en niet voor altijd. Als je bijv. een cross gaat rijden, kun je dat eronder spuiten. Maar ik weet niet hoelang het blijft zitten en dus werkt, ik wou het nog een keer aan mijn hoefsmid vragen. Wat hij er van vind. Als het werkt, zou het super zijn!

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 23:47

mijn paard heeft ook snel hoefkneuzingen en brokkelhoeven.. echt heel vervelend! de hoefsmid zegt meteen "Op ijzers zetten" maar dat wil ik niet want ik weet uit ervaring dat zn hoeven dan helemaal eraan gaan!
de ijzers hebben geen ´grip´ op zijn hoeven, binnen de kortste keren ligt het ijzer er weer af!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 00:21

Al aan SCHOENEN ipv ijzers gedacht??

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:13

Pascha schreef:
Dus zonder ijzers is er geen oplossing.....

Jawel hoor Knipoog Pride heeft gewoon hoefschoenen. Deze zijn op maat gemaakt en hij loopt er prima op. Juist om een gezond hoefmechanisme te houden wil ik geen ijzers en dan zijn schoenen ook een oplossing.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:25

als je paardnatuurlijk amateuristisch vond, kan je misschien gaan strasseren. Zij hebben een opleiding van 4 jaar gedaan. Zeker omdat hij ook gevoelig is voor rotstraal, is de doorbloeding niet goed genoeg.

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 17:34

mrie schreef:
Al aan SCHOENEN ipv ijzers gedacht??


Nee..schoenen??? Dat zit toch niet?? En kan de hoef dan nog wel voldoende uitzetten tijdens de beweging? En hoe zit het dan met het contact met het oppervlak? En het pakt de oorzaak niet aan.

Of is er weinig te doen aan een dunne zool???En is het domweg zijn aanleg? Hij is nu 14 en krijgt nu pas last. Niet constant, maar dan een paar weken niet en dan een wpaar dagen wel, dan weer niet, etc...

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 18:37

In schoenen kunnen de hoeven juist nog wel uitzetten, in tegenstelling tot ijzers. Een kennisje van mij heeft ze ook voor haar paard, haar paard is hoefbevangen geweest en is daardoor heel gevoelig op de zolen. Paard loopt met schoenen prima Lachen Ze had eerst easyboots, maar die bevielen totaal niet. Nu heeft ze schoenen van iemand die ze zelf maakt, ben alleen de naam even kwijt.... Die zien er goed uit, en bevallen haar prima.
En nee, het pakt de oorzaak niet aan, maar om een paard onnodig met pijn te laten rondlopen....

Hier op stal staat een fjord, die altijd gezonde hoeven heeft gehad, tot dit jaar. Zijn zool en hoefwand werden steeds dunner, en hij is nu ook heel gevoelig op de voeten, oorzaak weten ze niet. Pas zijn hoeven eens met die van mijn pony vergeleken, de hoefwand was minder dan de helft van die van mijn pony....

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:07

Mijn smid heeft me verteld dat paarden erg aan hoefschoenen moeten wennen. Niet elk paard kan er mee overweg.
Veel hoefschoenen zijn nog niet goed genoeg ontwikkeld. In de kootholtes gaat het schuren, en je moet ze precies strak genoeg hebben, anders schiet het zand er in en gaat dat weer schuren. De hoefschoenen zijn nu pas een beetje in trek, en er zitten nog veel kinderziektes in.
Ook gebruik je ze vaak alleen met rijden, maar het paard staat ook in wei enzovoort met zijn gevoelige voeten....
Ik ben laatst bij een bijeenkomst over hoefschoenen geweest, en werd er niet echt enthousiast van.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:48

Hmm, verschilt per paard, It liep er zo mee weg. Ik heb Marquisjes en voor ons zijn ze ideaal. Mail eens met Hordebalance misschien kan je een paar op proef krijgen. Kan geen kwaad, toch??

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:22

Kerabol van Equistro. Siroop die je kan bestellen bij je DA. Heeft bij mijn paard voor aanzienlijke verbetering gezorgd.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:29

Mijn pony had daar ook last van. Ze kreeg een normaal ijzer met een leren zool met hennep(?) eronder. Na 3x kon de zool er weer tussenuit. Pony moest wel op ijzers blijven . Veel beweging is zowiezo goed voor het hoefmechanisme.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:45

Ik rij soms met Dallmertjes. Ze hebben ze al 30 jaar geleden bedacht en ontwikkeld en de kinderziektes zijn er echt wel uit hoor!