pessoa hulpteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marianne17
Berichten: 42
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Leiden

pessoa hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 20:54

ik heb er vandaag 1 gekocht en helemaal in elkaar gezet en me paard er 15min mee laten lopen en aan laten wennen.
nu heb ik er een blaadje bij gehad met verschillende standen...
maar die foto's zijn heel onduidelijk dus ik zou graag willen weten hoe ze precies vast moeten dan met foto's erbij of als jullie een site hebben waar ik dat kan zien
alvast bedank!


Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:12

Zoek via zoeken (bovenaan de pagina) eens bij trefwoorden op pessoa. De laatste tijd is deze hulpteugel erg vaak ter sprake gekomen op bokt en er is ook heel veel geschreven over de bevestiging.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:47

in ieder geval niet te kort zetten, het paard moet ontspanning ervaren, de teugel moet het hoofd niet oin een stand dwingen. Ik zou m in het begin laag instellen?

Marianne17
Berichten: 42
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 17:24

Coby schreef:
Zoek via zoeken (bovenaan de pagina) eens bij trefwoorden op pessoa. De laatste tijd is deze hulpteugel erg vaak ter sprake gekomen op bokt en er is ook heel veel geschreven over de bevestiging.

ja maar die foto's doen het allemaal niet Huilen
k ben alle pessoa forums al afgegaan om te kijken

Poison

Berichten: 1198
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:29

Volgens mij staat er op de site van Divoza een tekening, met de verschillende standen.
In ieder geval wel in het boek.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:48

Afbeelding
Ik hoop dat je het hier een beetje op kunt zien. Je hebt het bontje, daar moet je even vanuit gaan. Daar komen 2 lijnen uit. Een korte, gesloten lijn met een musketon. Daar begin je mee met deze op de rugring van de longeersingel vast te zetten. Dan laat je het bontje naar beneden glijden tot het op z'n plaats zit. Dan ga je verder met de andere lijnen. Die maak je vast met de katrol-musketon aan het bit, de lijn loopt via de zijkant naar voren (ik heb aan de zijring van de singel een musketon gemaakt, dan klik je die zó vast). Dan doe je de laatste musketon, het einde dus van de lange lijn, tussen de voorbenen naar beneden aan de buikring van de singel vast. Dat is de eerste stand. Wil je naar een wat hogere oprichting, dan moet je de musketon die je het laatst had vastgemaakt tussen de benen weghalen en aan de zijkant aan een ring vastmaken. De katrol draait dan gewoon mee.

Succes ermee en ik hoop dat het een beetje duidelijk was... OK dan!

Marianne17
Berichten: 42
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 19:21

bedankt voor de adviezen OK dan!
welke stand gebruiken jullie het meest?

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:25

De laagste stand gebruik ik het meest. Eerst laat ik hem, inclusief het losstappen, zo'n 20 min. op de lage stand. Dan stel ik hem iets hoger in, gedurende zo'n 10 min. Dan stel ik hem op de hoogste stand in (de musketon wordt dan bovenop vastgemaakt) gedurende weer 10 min. Dan nog 10 minuten op de lage stand, en tenslotte mag hij als beloning 5 min. nog even met de hals helemaal los.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:59

Marianne17 schreef:
bedankt voor de adviezen OK dan!
welke stand gebruiken jullie het meest?


Ik gebruik hem op de laagste stand. De beste stand in mijn ogen voor het begin. Mijn instructrice longeert haar paarden ook nog in de laagste stand zo´n twee keer per week. Beide paarden zijn klaar voor de Z.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 10:39

Ik heb er nog geen, maar egbruik nu die van iemand anders, maar die stel ik ietsje hoger in dan de laagste omdat mijn paard het door zijn verleden heel erg moeilijk vind om lang en laag e komen, dus zet ik hem niet meteen helemaal op zijn moeilijkst, maar eerst 10 minuten een tussenperiode. De laatste tien minuten longeer ik in stap en af en toe pasje draf voor de overgang op de laagste stand en dan nog 5 minuten los uitstappen


Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 14:28

Fellor schreef:
Ik heb er nog geen, maar egbruik nu die van iemand anders, maar die stel ik ietsje hoger in dan de laagste omdat mijn paard het door zijn verleden heel erg moeilijk vind om lang en laag e komen, dus zet ik hem niet meteen helemaal op zijn moeilijkst, maar eerst 10 minuten een tussenperiode. De laatste tien minuten longeer ik in stap en af en toe pasje draf voor de overgang op de laagste stand en dan nog 5 minuten los uitstappen


Is het dan niet een idee om juist de touwtjes wat losser te maken, en hem dan wel op de laagste stand te longeren. Ik heb altijd begrepen dat de andere (hogere) standen juist erg moeilijk zijn voor een paard.
Norita vond het heel moeilijk om lang en laag te blijven, ik heb toen gekozen om de touwtjes wat langer te maken, en haar gedurende de training steeds iets meer bij te zetten.

Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 15:06

Remy schreef:
De laagste stand gebruik ik het meest. Eerst laat ik hem, inclusief het losstappen, zo'n 20 min. op de lage stand. Dan stel ik hem iets hoger in, gedurende zo'n 10 min. Dan stel ik hem op de hoogste stand in (de musketon wordt dan bovenop vastgemaakt) gedurende weer 10 min. Dan nog 10 minuten op de lage stand, en tenslotte mag hij als beloning 5 min. nog even met de hals helemaal los.


Zolang als jij het doet longeer ik nooit (met pessoa niet, maar zonder ook niet)

Met de zoekfunctie kun je misschien geen foto's vinden maar wel veel tekst met uitleg

Er is geen geheim zo diep, als dat tussen een ruiter en zijn paard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eske_B, fokfanaat, GGFJ, Liaan, M_arjolein, Rainer, xHaithi, Yentaah en 144 bezoekers