keertwending.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

keertwending.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 19:30

Kawa heeft echt een hekel aan de keert wending.
En stapt om de middenhand.
Vaak doe ik zelf van te voren even een paar keer appuyeren in stap en dan de wending inzetten.
Maar hij heeft echt een hekel aan de keertwending en kan die dus ook niet te vaak oefenen want dan word hij zo heet dat hij alleen maar ff snel een rondje draait of zoiets.
Zijn er oefeningen die de keert wending makkelijker maken, Zonder de keert wending zelf te hoeven doen ?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 20:17

Mijn pony had altijd heel veel moeite om mooi om het spilbeen te blijven stappen en ik moest van mijn instructrice travers op een volte rijden(voornamelijk in stap). Dan moet hij wel omstappen.
Als travers op een volte 10 meter goed gaat neem je je paard vaak wel makkelijk mee in de keertwending. En door de travers heb je al de goede buiging *LOL* (mijn pony nam namelijk in de wending ook nog het liefst contrastelling aan Haha! )

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 10:05

Als je op een volte gaat stappen dan kun je door middel van een traversachtige oefening de volte verkleinen waardoor je als het waarde een hele grote keertwending maakt, zodra je voelt dat hij spanning op gaat bouwen laat je de volte weer grote worden door middel van een stukje te wijken. is hij weer onspannen dan kun je weer de volte gaan verkleinen. Als je dit af en toe doet tijdens het rijden zal de keertwending ook makkelijker gaan op een gegeven moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 11:04

Pablo wilde zichzelf nogal eens te snel omgooien en ging dan ook om de middenhand. Ik heb het in de les als volgt geleerd om op te lossen:
Eerst moet ik een volte 10 meter gaan stappen. Als dat goed gaat moet ik stelling naar binnen vragen op de volte. Als dat goed gaat moet ik de achterhand naar binnen zetten maar wel met de voorhand de volte 10mtr blijven volgen. En dan opletten dat ik het goed met mijn benen doe en niet stiekem/onbewust teveel met mijn handen.
Dit gewoon goed voorwaarts stappen en de volte weer uitstappen. Dot regelmatig doen en dan als het echt goed gaat op het laatst de keertwending inzetten. Eerst een paar passen en dan er weer uit. Dit verder uitwerken tot je uiteindelijk op een hele keertwending zit.
En elke keer als hij zich alvast wilde gaan omgooien de volte uitrijden. Nu kan ik de keertwending heel makkelijk inzetten met een losse teugel zelfs en maakt hij hem goed om de achterhand.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 19:40

Travers op een kleine volte is idd een heel goed hulpmiddel.

BTW, je ziet vaak dat mensen heel erg veel werk maken van dat kwart keertwendinkje terwijl dat eigenlijk niet meer is als heel scherp wenden met wat buiging en buitenbeen.
In de proef er niet zo'n 'big deal' van maken was voor mij met mijn vorige paard de beste tip!

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 20:18

Ik moet omdat Fitz er vaak onregelmatig van gaat stappen altijd hele kleine voltetjes stappen maar dan ook echt heeeeeel klein. Als hij maar dezelfde takt houdt, ook in het ienie-mienie werk. Ik zet hem dan juist niet travers-achtig in maar juist schouderbinnenwaarts en dan ben je er dus al bijna. Kuit iets naar achter en daar heb je de keertwending.
Als hij ook maar iets onregelmatig wordt, maak ik de volte een ietsie pietsie groter als hij maar regelmatig door blijft stappen.