Bijten tijdens het singelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Bijten tijdens het singelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-02 21:40

Ik rij dus (naast mijn eigen paard) nu sinds een paar weken een merrie voor mensen.
En als ik dus aan t opzadelen ben en ik gesp de singel vast (in t begin heus niet super strak) begint ze te happen in het tralies of wat er ook maar in de buurt is. Gelukkig heeft ze t nog niet in mensen gedaan! Haha!
Maar ik vind dat eigelijk maar gezeur want ze heeft verder geen plekjes of irritaties om en bij de singel.
Is dit aanstelleritus of heeft ze er last van???

En kennen jullie het probleem, wat doen jullie er mee??

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 21:59

Mijn paarden vinden het ook niet fijn als ze aangesingeld worden en gaan ook bijten in tralies of zo. Tenminste, de een doet dat en de andere gaat met d'r oren naar achteren staan en schijnbewegingen naar me maken. Ik denk niet dat het aanstelleritus is, maar ze vinden het gewoon niet leuk (of er zit een velletje tussen, natuurlijk) Ik negeer dat of "praat wat strenger", want naar mijn idee is het een beetje alternatief afreageren en gewoontegedrag geworden. Ze weten dat ze niet naar mij moeten happen Vork dus doen ze het maar ergens anders in. Wat ik trouwens wel doe is pas in de bak helemaal goed aansingelen, want ze houden altijd eerst hun buik wat uit. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 22:01

Sommige paarden hebbennou eenmaal een gevoelige buik. Die blijven het rot vinden als de singel vast gaat. Vooral merries hebben dat vaker.
Sommige paarden hebben daar een heel gevoelige huid en reageren daarom zo. Zolang ze maar weet dat ze niet aan jou mag bijten weet ik ook niet wat je er aan kan doen. Je kan er alleen voor zorgen dat de singel zacht(neopreen of een speciale van Hulsebos) is en dat je voorzichtig aansingelt.

Mijn paard doet ook zo lelijk als de singel vastgaat maar ook als ik zijn buikje borstel, hij vindt het gewoon een rotgevoel. Hij weet dat hij mij niet mag bijten ook eigenlijk niet in de tralies maar hij blijft wel in de lucht happen en heel boos kijken. Ik doe eerst de singel heel los vast en dan singel ik hem later in 3 stappen aan. Ik weet op welk gat het moet zitten dus het gebeurt vrij snel.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 22:07

misschien heeft ze ooit eens een zeer pijnlijke ervaring gehad met aansingelen en denkt ze dus elke keer als de singel vast gaat dat het haar pijn zal doen?
Ik heb ook zo'n merrie gehad, stond ook schijn te happen en oren in de nek.
ik heb haar altijd heel rustig toegesproken, niet streng ofzo maar gewoon het is goed etc etc. daarna goed belonen en het werdt wel wat minder.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 00:50

Vooral merries doen dit. Je kunt er meestal weinig aan doen, zorg er voor dat je 't in de hand houdt; die van mij bijt nu in het schot in plaats van in mij en dat is het compromis dat we hebben gevonden....

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

lekkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 02:15

Ik heb hiervoor ook een merrie gehad die zo reageerde op de singel. Ik ben met mijn huidige merrie bij het inrijden begonnen om iets lekkers te geven. Dus zadel opleggen, stuk wortel, singel om (lossjes), stuk wortel. Ze associeert singelen met iets lekkers, dus kan ik terwijl ze los in de paddock staat het zadel opleggen. Nou moet ik wel zeggen dat deze merrie er heel goed mee omgaat, ze bedelt verder helemaal niet, wat absoluut een nadeel zou kunnen zijn van deze omkoop methode.

elly
Berichten: 66
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: soest

aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 12:21

hoi

ik heb er ook ervaring mee met het bijten bij het aansingelen
en ik heb een testje gedaan

ik gaf hem tijdens het aansingelen een snoepje of een wortel
en dan gaf hij er niets om

nou dan heeft hij ook geen last hoor
dan is het gewoon irritatie

goetjes elly

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 12:31

In principe kan je goed zien als een paard echt pijn heeft. Dan zal hij anmelijk zijn rug gaan wegdrukken naar beneden als je met het zadel komt, of heel de tijd wegdraaien.
Ik heb zelf ook een paard gehad dat altijd even om haar heen ging bijten tijdens het aansingelen, het was meer in de lucht bijten. Mijn nieuwe merrie doet dit niet tijdens het aansingelen, maar wel als ik bij de schoft kriebel, misschien is het gewoon wat gevoeliger daar.

Groetjes Esmeralda

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 12:42

Typisch merriegedrag! Gewoon negeren, tenzij ze naar jou uithaalt! Dan 'bijt' ik terug!! Haha!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 19:07

Singeldrang/neit, ik dacht dat dat het woord er voor is. Een paard kan dit gaan doen als er te snel wordt aangesingeld.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 18:38

Ik had hetzelfde probleem (zie ook topic in vmr over opzadelen). Ik ben twee dagen erg streng geweest en begon al te mopperen als er uberhaubt een oor in de nek lag (verder ook heeeel rustig in veel stappen aangesingeld). Vandaag heeft iemand anders gereden en er was geen probleem meer met opzadelen. Bij ons was het een combinatie tussen singeldwang en strenger moeten zijn.