Problemen met aansingelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
secricible

Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Problemen met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 14:44

Ik rijd al voor iets meer als een jaar een verzorgpony, 5/6 keer in de week.
Al vanaf het begin heeft ze problemen met het zadel en schijnbaar ook al voor ik er was.(ze was 14 toen ik kwam rijden) Als je het zadel op haar rug legt gaat haar hoofd omhoog en begint ze met haar tanden aan het halstertouw of aan de tralies van de box te bijten en met haar oren helemaal in haar nek (dit doet ze altijd als je op stal komt, ze is niet echt knuffelig, maar dit wordt wel beter. Op met moment dat ik aan het opzadelen ben heeft ze haar oren wel naar voren staan). Bij de singel blijft het zo, ook als ik buiten haar stal opzadel of aansingel (het ligt er dus niet aan dat het in haar stal is)
Moet ik hier aandacht aan schenken, of het gewoon negeren?


c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:49

ik zou even het zadel na laten kijken... past het goed? zitten er geen bobbels in de kussens? etc etc.
zo nee:
Probeer het zo rustig mogelijk op haar rug te leggen, reageerd ze nog steeds zo mag je haar best even streng toespreken.
eventueel een tikje geven wanneer ze het doet.

Reageerd ze daar niet op, gewoon negeren
Veel paarden hebben in het verleden iets meegemaakt waardoor ze een ontiegelijke hekel hebben aan het zadel, te hard erop gekwakt, in een keer aangesingeld etc.
succes

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:39

In de laatste Bit heb ik toevallig gelezen dat paarden die zo doen problemen kunnen hebben met de spier die op de plek van de singel loopt. Dus misschien kan je daar naar kijken. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze eerst (bij de vorige eigenaar?) heel strak en ruw werd aangesingeld.
Als je nu gaat aansingelen helpt het om zelf even uit te ademen als je de singlel vast maakt. Je paard doet dit in de meeste gevallen na en ontspand zich. Je kan hem ook iets te eten geven (een paar brokjes ofzo) door het kauwen ontspand hij zich ook. En natuurlijk gaatje voor gaatje aansingelen.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:03

Meestal is dit inderdaad een probleem dat het paard jou iets duidelijk probeert te maken, dus zou ik eerst het zadel en de huid onder het zadel controleren.


Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 00:00

Doe je pony een plezier een koop een brede gelsingel met elastiek voor hem. Veel comfortabeler. (en makkelijk in onderhoud)
Verder sluit ik me aan bij de rest.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 12:20

toen mijn paardje net kwam had hij flinke singelplekken en reageerde hij net zo,
soms met een trap na ook nog Bloos!
eerst alles laten genezen maar hij bleef zo
alles nagekeken maar het was toch psygisch vanwege zijn verleden
nu zet ik hem vast tussen 2 punten zodat hij niet kan draaien,bijten of trappen
als hij boos doet "straf " ik hem doormiddel van mijn stem boos te maken en nee te zeggen
zodra hij zijn oren naar voren houdt beloon ik hem overdadig met mijn stem en zit er zelfs een keer een snoepie bij in.

ik doe dit nu al zo'n 6 of 7 weekies en ik zie hem met sprongen vooruit gaan
hij is bijt en trapt niet meer maar kijkt soms alleen nog zuur maar ook dat wordt al steeds minder....

ik heb er goede hoop in dat zijn "trauma" straks verleden tijd is.

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 13:17

Tja, het is of het zadel of de singel of de pony of een combinatie van allemaal.... zou je zo zeggen. Je kunt idd het beste alle dingen controleren en zorgen dat alles in orde is. Dus ponyhuid, zadelkussen en maatvoering, en singel checken. Voor de singel zou je kunnen overwegen om te kiezen voor een neopreenuitvoering van Kavalkade. Veel paarden die wat "nukkig" zijn bij het aansingelen worden vriendelijker bij het gebruik van neopreen. Als je een traploos aansingelsysteem zou willen, verwijs ik je (alweer) naar www.kavalkade.de om de NeoMatic te bekijken. Hierdoor kun je erg makkelijk aansingelen (al is dit dus niet jou probleem dacht ik).

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 14:14

ik heb precies hetzelfde probleem..! maar géén één paard vind aansingelen fijn!..het KAN aan het zadel liggen..maar ik denk dat het gewoon een paardengekte is! (heeft die van mij ook wel eens)!

secricible

Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 15:36

Ze heeft al verschillende zadels gehad. Eerst een veelzijdigheids zadel, dat ligt nu op een andere pony die er totaal geen last van heeft en nu met een dressuurzadel is er hetzelfde aan de hand. Dus het lijkt me sterk dat het aan het zadel ligt, er zitte geen bobbels in de kussens en ze heeft net een nieuw chabrakje.
Ik negeer het meestal, en als ze echt te erg bezig is dan straf ik haar met mijn stem. Een tijdje terug begon ze ook met haar been omhoog te trappen (voorbeen) en daar kreeg ze een tik voor, maar dat is heel snel over gegaan.
Het zadel leg ik er altijd rustig op, maar als je haar bezig houdt (iemand die tegen haar spreekt of haar een beetje aait) dan is het wel minder.
Ze is van zichzelf wel heel nukkig, misschien dat het daar aan ligt.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 16:50

heeft zo ooit veulens gehad? Dan heeft ze gewoon een gevoelige buik en dan moet jij proberen zo zachtjes mogelijk aan te singelen en het verder negeren...

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 16:55

Alieta schreef:
maar géén één paard vind aansingelen fijn!..


Alle paarden gaan van nature tegen druk in. Daarom moet je ze leren te wijken voor druk. En bij aansingelen werkt dat precies zo. Ze voelen druk op hun buik (dat is ook nog de gevoeligste plek) en hun reactie is er tegen in gaan.

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 17:38

Anouar15 schreef:
Alle paarden gaan van nature tegen druk in. Daarom moet je ze leren te wijken voor druk. En bij aansingelen werkt dat precies zo. Ze voelen druk op hun buik (dat is ook nog de gevoeligste plek) en hun reactie is er tegen in gaan.


daarom..dus eigenlijk is het gewoon een reactie..ik denk dat je je paard gerust moet stellen en heel zachtjes moet doen met het zadel..en als hij wil bijten (wat die van mij wel eens doet) moet je hem eigenlijk een tik geven!

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:58

Mijn merrie kan ook zo ontzettend vervelen met aansingelen.
Oren plat, voor zich uit happen en zich ontzettend opblazen..
Ik singel altijd gewoon rustig aan, zet een boze stem op als voor ze zich uit hapt (richting mij of iemand anders happen is overigens helemaal fout, dan kan ze een klap voor d'r neus verwachten), maar als ze rustig blijft en niet hapt (nergens heen) moet je ze ook belonen!

Laat je zadel ook een keer goed nakijken, er hoeven niet persé dingen mis te zijn die jij zelf ziet, een goede zadelmaker ziet dingen die jij niet kan zien!
Ik weet dat mijn zadel goed ligt, mijn paard verder helemaal niet gevoelig op d'r rug, maar het is wel een merrie, die er sowieso niet van houdt als aan haar buik komt..
Als ze afgeleidt is door iets anders heeft ze bijvoorbeeld helemaal geen probleem met aansingelen..

Wat bij mij ook helpt is zorgen dat je alleen singelt tot waar je bijna geen moeite hoeft te doen, dan erop stappen (desnoods iemand laten hangen) en als je losgestapt hebt, nog een keer singelen, dan kan je meestal zo 2 gaatjes bij singelen, zonder hard te moeten trekken o.i.d, dat is voor je paard een stuk fijner. Eventueel las je tijdens het rijden weer even een stappauze in en singel je nog een keer aan..

Anouar15; zoals jij het zegt met tegen druk ingaan vind ik heel logisch (had ik zelf nog niet zo bekeken), maar hoe leer je je paard dan ook te wijken met z'n buik voor druk?

Pally

Berichten: 2923
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:31

Leer je paard dat aansingelen niet altijd rijden betekent. Leg het zadel er een keer op, singel aan en geef hem zijn eten. Heeft hij zijn eten op dan kan het zadel er weer af. Zo gaat hij vanzelf het zadel leuk vinden en zal het aansingelen dus ook gaan accepteren.

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

japke
Berichten: 265
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:02

mijn paard doet dat ook als ik het dekje op zijn rug leg begint hij al zn oren naar achteren te doen bij het aansingelen bijt ze zichzelf soms in haar borst. Ze is al wat ouder en doet dit al heel lang. ze staat tussen twee touwen en zolang ze niet richting mij hapt of iets anders in die richting wat echt nie kan stampen etc krijgt ze op haar kop. zodra ik begin met de stijgbeugels is weer net zo lief en gezellig als daarvoor.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:31

DaphneL schreef:
Anouar15; zoals jij het zegt met tegen druk ingaan vind ik heel logisch (had ik zelf nog niet zo bekeken), maar hoe leer je je paard dan ook te wijken met z'n buik voor druk?


Je moet eigelijk elk paard als eerste leren wijken voor druk. Als jij z'n hoofd aan het halster zachtjes naar beneden trekt moet hij mee gaan. Dat leer je hem door meteen los te laten als hij ook maar iets meegeeft. Als hij dat kan kan je het op andere plekken proberen, denk aan om duwen, achterwaards. Als hij dit allemaal kan kun je ook met je handen onder zijn buik z'n buik en rug omhoog duwen. En dat is weer handig met aansingelen.
Het is sowiso heel belangrijk dat hij wijkt voor druk, zo zou hij ook niet gauw zomaar "over je heen lopen" En het is dus ook voor de veiligheid.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:37

Mijn paard wijkt met alles voor druk, alleen d'r buik intrekken doet ze niet zomaar Tong uitsteken
Druk achter haar oren is hoofd omlaag, achterwaarts is eigenlijk gewoon terug zeggen, maar als ik tegen haar boeg duw gaat ze ook achteruit, als ik tegen haar schouder aanduw gaat ze met haar voorkant opzij, als ik tegen haar kont aanduw gaat ze met haar achterkant opzij. Alleen met haar buik werkt dat niet zo..
Ik hou het maar bij rustig singelen, het gaat inmiddels een stuk beter, maar het blijft een beetje blijf van mijn lijf (of vooral buik Knipoog) merrie.

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:37

Pally schreef:
Leer je paard dat aansingelen niet altijd rijden betekent. Leg het zadel er een keer op, singel aan en geef hem zijn eten. Heeft hij zijn eten op dan kan het zadel er weer af. Zo gaat hij vanzelf het zadel leuk vinden en zal het aansingelen dus ook gaan accepteren.


ja en dan denkt hij elke keer als je het zadel erop gooit dat hij eten krijgt..dat is toch niet de bedoeling?

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:10

Noor deed het vroeger ook altijd....zadel bleek goed te liggen, was het probleem niet. Dus beetje uitgevogeld, maar na verloop van tijd hield ze er mee op. Ik singel altijd een voor een aan. Elke keer links 1 rechts 1 links weer 1 rechts weer 1. Later singelde de dochter van de eigenaresse aan en die ging van niks naar zo strak mogelijk....toen hadden ze de poppen aan het dansen, Noor vloog alle kanten op. Dat was dus het probleem...te snel aansingelen!! Kan nu soms voorzichtig twee doen, maar ze heeft er gewoon een hekel aan als iemand te snel aansingelt en eigenlijk vind ik het ook wel logisch, lijkt me ook geen fijn gevoel Knipoog

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

secricible

Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 21:06

Ze is inderdaad gedekt, al iets van 4 of 5 veulens gehad. Dus dan zou dat het kunnen zijn geweest. Maar het is niet dat ze nukkig is omdat ze moet rijden, want ze is dol op rijden. Zodra ze door heeft da ze mee mag naar de bak, gaan die oortjes naar voren en is ze totaal gelukkig (vooral bij wedstrijden, is een echte prestatiepony).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BVLJ, GoogleAdsense, YandexBot en 12 bezoekers