Drachtige merries en PROK keuren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Drachtige merries en PROK keuren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 15:27

Wij zijn van plan om onze jonge merries PROK te laten keuren. Alleen we vroegen ons af is het ook een probleem als ze drachtig daarbij zijn?? Mijn moeder is van mening dat dat wel een probleem is vanwege de straling. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan?? Kan je drachtige merries laten PROK keuren??

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.


CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:32

Zeker.
En anders laat je het toch digitaal doen?
Niks straling, en kan gewoon aan huis.
www.edigit.nl

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:36

Ja dat kan, wij zaten er ook mee vorig jaar en toen kon het zonder problemen.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:39

Onze da (en ook een ander geraadpleegde) zei dat het geen enkel probleem was en het veulen van dit jaar bewijst dat ook.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:30

Een van mijn merries is twee jaar geleden ook geröntgend terwijl ze drachtig was (niet voor PROK), veulen heeft er schijnbaar niet onder geleden. Het was volgens mijn veearts wel beter om ze later in de dracht te röntgenen dan aan het begin van een dracht.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:30

Veulen zit toch ook niet in de benen? Haha!

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:31

Neel schreef:
Wij zijn van plan om onze jonge merries PROK te laten keuren. Alleen we vroegen ons af is het ook een probleem als ze drachtig daarbij zijn?? Mijn moeder is van mening dat dat wel een probleem is vanwege de straling. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan?? Kan je drachtige merries laten PROK keuren??


Kun je meteen zien of het veulen OCD vrij is.

Sorry,geintje.

Verder zou ik het niet durven.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:31

CGJ12 schreef:
Veulen zit toch ook niet in de benen? Haha!

Mag hopen van niet, arme merrie Tong uitsteken . Al had mijn merrie dit jaar wel zulke opgelopen benen tijdens de dracht dat ik er even aan getwijfeld heb Haha! .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:36

Je kunt het ook anders stellen.

Zou een zwangere dierenartse zonder loden jas o.i.d. PROK
foto's maken. En zou ze het doen zonder jas ?
Of zou ze het helemaal niet doen en maar met verlof gaan.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:48

Digitaal gaat ook met Röntgen hoor, andere stralen gaan niet zomaar door de huid heen...
Wij doen het niet, in Duitsland worden drachtig merries niet geröntgend voor routine onderzoek.
Zwangere vrouwen, of zelfs vrouwen die eventueel kunnne zwanger zijn, worden ook niet geröntgend, zelfs geen enkel of pols, alleen als het levensnoodzakelijk is.
Net hetzelfde, alleen dat het om delende cellen van een paard en niet van een mens gaat.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:49

ceasario schreef:
Zou een zwangere dierenartse zonder loden jas o.i.d. PROK
foto's maken. En zou ze het doen zonder jas ?
Of zou ze het helemaal niet doen en maar met verlof gaan.


Zwangeren mogen geeneens binnen in een Röntgenzaal, zelfs niet met loden schort.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:55

Ik heb afgelopen jaar veel info hierover ingewonnen en heb het uiteindelijk wel gedaan, afgelopen januari is ze aan huis geröntgend en ze heeft vorige maand een gezond veulen gebracht.

Ik denk dat ik haar de volgende keer weer laat röntgenen, dit was haar eerste zwarte veulen met zo weinig wit Schijnheilig

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:57

Er zijn ook genoeg rokende, drinkende en drugsspuitende vrouwen die gezonde kinderen ter wereld brengen, het gaat om het risico dat bestaat waardoor je het zou laten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:04

Mij is door vooraanstaande artsen verteld dat er geen risico is.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:08

Mooi Lachen Dan moeten ze hun bevindingen zeker bekend maken.
Want dan zullen de stralen die die artsen uitzenden waarschijnlijk veilig zijn en die uit de humane geneeskunde en rest van diergeneeskunde niet.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:15

Sjuimpje schreef:
Mij is door vooraanstaande artsen verteld dat er geen risico is.

Toch geen "gesteriliseerde" mannen die dit verteld hebben?

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:21

Ik zal speciaal voor jou, de eerst volgende keer dat ik ze zie, vragen of ze vruchtbaar zijn.

*zucht*

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:24

Sjuimpje"]

*zucht*
[/quote]


[quote="Zannekin schreef:
Mooi Lachen Dan moeten ze hun bevindingen zeker bekend maken.
Want dan zullen de stralen die die artsen uitzenden waarschijnlijk veilig zijn en die uit de humane geneeskunde en rest van diergeneeskunde niet.


????????

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:48

Onze dierenarts zegt ook dat het geen kwaad kan, de buikwand van een paard is volgens hem zo dik dat het niet schadelijk is.
Toch heb ik mijn merrie voor de zekerheid laten prokken toen ze niet drachtig was.

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:56

Sjuimpje schreef:
Mij is door vooraanstaande artsen verteld dat er geen risico is.

Dan hebben deze artsen toch wel een deel van hun stralingsstudie gemist, want er zijn wel degelijk risico's aan verbonden! Zannekin heeft al uitleg gegeven. Heb zelf een stralingscursus in het ziekenhuis gevolgd en kan me niet voorstellen dat het in de diergeneeskunde anders is.
Zeker de beginperiode van de dracht heeft het grootste risico, celdeling gaat dan het snelst en is ook gevoelig voor straling. Tuurlijk kan het allemaal goed gaan, maar het zou toch erg jammer zijn als er na een aantal maanden toch een veulen te wereld komt met een afwijking.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:47

Mij is, net als Tiffy, verteld dat het in het 2e deel van de dracht geen kwaad kan.


ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:50

Zannekin schreef:
Digitaal gaat ook met Röntgen hoor, andere stralen gaan niet zomaar door de huid heen...
Wij doen het niet, in Duitsland worden drachtig merries niet geröntgend voor routine onderzoek.
Zwangere vrouwen, of zelfs vrouwen die eventueel kunnne zwanger zijn, worden ook niet geröntgend, zelfs geen enkel of pols, alleen als het levensnoodzakelijk is.
Net hetzelfde, alleen dat het om delende cellen van een paard en niet van een mens gaat.


idd,bij mensen doen ze het ook niet,vragen ze altijd of de mogelijkheid bestaat,of je zwanger bent!
dus een risico zit er bij paarden ook aanvast!
ze doen er blijkbaar alleen niet moeilijk over Verward

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:56

De meningen zijn er over verdeeld, maar ik zou zeker geen risico nemen. Alleen als het een zaak van leven of dood is zou ik rontgenen bij de merrie, maar voor een prokkeuring Verward Zou ik gewoon een paar maandjes wachten.......

Suzanne F.

Berichten: 48952
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:52

Ja mij is ook verteld dat ik beter kon wachten tot na de bevalling. Als t veulen eraf is wordt ze gePROK-t.

Gewoon voor de zekerheid.
Toen ik een keer een paard moest laten keuren werd ook eerst aan mij gevraagd of ik zwanger was... Haha!

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:19

Suzanne F. schreef:
Ja mij is ook verteld dat ik beter kon wachten tot na de bevalling. Als t veulen eraf is wordt ze gePROK-t.

Gewoon voor de zekerheid.
Toen ik een keer een paard moest laten keuren werd ook eerst aan mij gevraagd of ik zwanger was... Haha!


Dat werd mij en een vriendin van mij laatst ook gevraagd toen we mijn Grib lieten fotograveren Haha! NEe.............gelukkig niet Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 bezoekers