To schimmel or not to schimmel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

To schimmel or not to schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 22:10

... that's the question.

Ik heb een 2-jarige hengst, kruising arabier x andalusier, zowel vader als moeder schimmel. Hij is momenteel voskleurig, maar zowel fokker als ik verwachten, gezien de kleur van zijn ouders, dat hij schimmel zal worden. Op zijn papieren staat dus: schimmel, vos geboren.
Onlangs was ik met hem op de keuring, toen ik iemand hoorde zeggen: "er staat dat het een schimmel is, maar dat is het natuurlijk niet" (o.i.d.) Bleek Sandra Nieuwendijk te zijn, die paardenfotograve.
Ondanks mijn verweer m.b.t. zijn ouders en de lichtere plukken in zijn manen (gratis highlights Haha! ) zei zij dat hij, aangezien hij op zijn 2e jaar echt nog vos is, nooit meer schimmel zal worden en dat die plukken in zijn manen niets zeggen (hoewel het er volgens mij steeds meer worden).

Hoe graag ik ook wil geloven dat mijn paardje zijn mooie voskleur zal behouden, ik kan het me bijna niet voorstellen. Toch zal Sandra genoeg paarden hebben gezien en vast wel weten waarover zij praat.

Kortom: als een paard op zijn 2e nog niet aan het verkleuren is geslagen, wordt het dan nog een schimmel?


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:14

hengst die ik kenl heeft een zwarte vader en schimmel moeder, hij is nu 4 en nog practisch zwart, alleen een grijze staart en wat grijs op zijn hoofd (net of ie al heel oud is Haha!)
Kijk eens in het profiel van runningkawa, haar paard begon ook pas laat te schimmelen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:15

nee hoor,
een paard kan tot zijn vierde beginnen met echt verkleuren
en verkleuren ze tot ze een jaar of 7 a 8 zijn
dus er is nog best kans
hoewel ik voor je hoop dat ie vos blijft aangezien je hem zelf zo wel erg mooi vind Haha!

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:18

Hmmm hoe mooier de vos, hoe groter de kans dat ie toch gaat 'schimmelen'. Wet van murphy he. Mijn vroegere verzorgpaard heette Bruno, nou hij werd later hartstikke wit!! Hahahaha.

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:28

Wij hebben ook schimmels om precies te zijn 2 blauwschimmels en de enige echte amerigo. ze worden pas wit als ze ouder worden. de blauwschimmels zijn 7 en 8 jaar oud en worden elk jaar wat witter.

hieronder een foto van die 2 in het span voor de koets

Afbeelding

dus je hoeft je echt geen zorgen te maken hij wordt vanzelf wel wit.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:17

Ik ken een hengstje waarvan men dacht dat hij toch echt bruin zou blijven, maar halverwege zijn 2e jaar ging hij toch qua kleur achter zijn moeder aan en werd schimmel, eerst een paar witte haartjes, maar inmiddels is hij 4 jaar en hij wordt toch steeds grijzer, wel nog overwegend bruin.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:24

Mijn paard was toen hij 3 was nog donker bruin, tegen het zwarte aan. Alleen zijn staart had een witte lok Haha!
Nu is hij grijs / wit op zijn lijf met een wit hoofd (is nu 9 jaar)

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:40

Ik ken een paard dat tot zijn vierde zwart is gebleven en toen heel langzaam een beetje witter werd. Helaas is het paard nu niet meer onder ons, dus ik weet niet of hij ooit echt wit geworden zou zijn, maar bij dit paard duurde het ook echt heel lang. Hij had trouwens wel witte aftekeningen (witte sokjes en een bles) op zijn zwarte vacht. Toen ik hem voor de eerste keer zag, kon ik me ook absoluut niet voorstellen dat hij wit zou worden.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:53

Toen ik Kevin kocht was hij nog bijna zwart, hij was toen 4 jaar.
Op zijn papier staat schimmel, bruin Verward geboren.
Kevin heeft deze kleur gehouden tot zijn 6e jaar ongeveer en toen ging het heel hard, op zijn 9e was het een echte schimmel geworden, nu is hij 12 en is compleet wit, begint nu weer wat donkerder te worden want hij krijgt vliegenschimmel vlekjes Frusty
Toen Kev 4 was had hij overigens wel een redelijk wit hoofd, daar kan je het ook al aan zien.

Ik heb een veulentje staan, Liam, vader is een schimmel, moeder is donkerbruin met zwarte manen en staart.
Liam is nu ruim 2 maanden jong en is een vosje, ik kan aan hem heel goed zien dat hij schimmel is want hij had bij de geboorte al lichtere boogjes boven de oogjes en de puntjes van zijn oortjes hadden wat witte haartjes.
Nu hij 2 maanden is begint hij om zijn mond het veulen haar kwijt te raken en daar komt wat zwarts/donkergrijs tevoorschijn, ook rond de ogen begint dit nu, das dus een hele duidelijke aanwijzing Haha!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:21

Een vrouw die haar paard bij ons op de manege heeft gestald baalt ervan dat haar prachtige bruine kwpn-hengst nu stekelharig wordt... en dus helemaal wit gaat worden.. haha, hij is nu 5 jaar oud en het begint bij haar paard nu dus pas!

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:43

Kan nog wel verkleuren hoor! Leuk, mijn eerste pony was ook een schimmel!

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

kjoedie

Berichten: 205
Geregistreerd: 20-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:51

Een schimmel verkleurt in ongeveer 7 a 8 jaar tijd naar wit. Wanneer dit verkleuren begint is voor ieder paard anders.

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:57

Ik heb wel veel fotos gemaakt van onze schimmels zo zie in de loop van jaren hoe ze van mooi Blauw naar Wit veranderen.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 14:38

Bedankt voor jullie reacties.

Hard gelachen om het verhaal van Bruno en blij dat ik mijn paard geen Vosje heb genoemd Haha!

Conclusie: hij zal (helaas) wel schimmel worden, dus over een paar jaar flink aan de poets.... Wel jammer want hij heeft nu zo'n mooie goudgloed over zich heen.
In ieder geval kan ik Sandra Nieuwendijk dan over een paar jaar verrassen met mijn 'stiekem-toch-schimmel' Haha!

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:54

Ja ik heb ook altijd begrepen dat het wel 10 jaar kan duren voor een paard echt wit is.

Wat ik me wel afvraag: worden stekelharigen ook altijd wit?
Ik heb een "zwarte" shet (4 jaar), met hier en daar wat witte aftekeningen en behoorlijk wat witte haren.
Is dit een gecamoufleerde bonte of wordt ze ook wit later?

Pineapple
A thing of beauty is a joy forever (Keats)

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:45

ehh..zover ik weet en weet dat vrijwel zeker.. is schimmel dominant.. dus die van jou wordt volgens mij hoe dan ook schimmel

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:11

supersambo schreef:
ehh..zover ik weet en weet dat vrijwel zeker.. is schimmel dominant.. dus die van jou wordt volgens mij hoe dan ook schimmel

Dominant betekend alleen dat als een paard het schimmel-gen draagt dat het ook naar buiten komt.
Het betekend dus absoluut niet dat het paard altijd een schimmel word uit 2 schimmel ouders!
Uit 2 (heterozygote) schimmels heb je altijd 25% kans op een niet-schimmel.
Heb je een foto van het paard? Als je nu echt nog helemaal geen witte haren ziet, vooral niet om de ogen, denk ik dat hij gewoon vos blijft.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:37

Meavey schreef:
Heb je een foto van het paard? Als je nu echt nog helemaal geen witte haren ziet, vooral niet om de ogen, denk ik dat hij gewoon vos blijft.


Check zijn foto hieronder. Hij was toen net bij Barb op stal.
Heb je geen recentere foto van hem Barb?

[EA-TK] [TK] Cruzadohengst met papieren

"Tel niet het aantal ademhalingen, maar het aantal keren dat deze stokt"

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:38

Afbeelding

Dit is misschien handiger zo.
Volgens mij was het ook nog eens zo, dat broertjes en zusjes van deze hengst ook pas heel laat schimmel werden,
dus wat dat aan gaat zou het allemaal best kunnen kloppen..

"Tel niet het aantal ademhalingen, maar het aantal keren dat deze stokt"

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:37

Ik denk dat het een mooie vos is en blijft. Knipoog
Zie totaal geen schimmel kenmerken.

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:40

Heeft hij nog meer witte haartjes op het hoofd (behalve het kolletje dan )?


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:42

ik vind schimmel veel mooier als vos Haha!

heeft ie nog verder nergens witte haren ?

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:54

crossmonster schreef:
ik vind schimmel veel mooier als vos Haha!

heeft ie nog verder nergens witte haren ?


helemaal mee eens Haha!:D

Meestal komen er na de wintervacht meer witte haren,
was dat bij hem ook zo het geval??

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 09:52

Redelijk recente foto's van hem zijn deze:
Afbeelding
en
Afbeelding
Dus qua kleur nog weinig verandering t.o.v. een jaar geleden.

Hij heeft dus wel steeds meer lichtere plukken in zijn manen, maar verder nog geen witte haren. Wel zei de fokker dat het bij zijn zus heel lang heeft geduurd voordat ze schimmel was.
Over een paar jaar laat ik de uitkomst op dit topic weten Haha!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:55

Het zou inderdaad zonde zijn als hij schimmel wordt, want persoonlijk vind ik dit wel een hele mooie voskleur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 bezoekers