oude pony ondersteunen met bandages?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

oude pony ondersteunen met bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 21:25

Ik zit met een 19 jarige pony waar de jaartjes beginnen te tellen. Ze kan nog prima lopen, maar ik merk toch dat ze wat ouder begint te worden. Ze heeft haar hele leven al last van haar benen, mok, hoefbevangenheid, last na de hoefsmid etc. Nu de ouderdom toeslaat beginnen haar passen korter te worden. Ik wil nu eigenlijk iets om haar benen een beetje te ondersteunen tijdens het rijden, en zat zelf te denken aan bandages. Maar nu las ik pasgeleden dat het nut van bandages nog steeds niets is aangetoond. Wat zou ik anders als extra ondersteuning kunnen gebruiken? Pony heeft nog veel lol met rijden, loopt niet kreupel, dressuurt alleen nog en is verder helemaal gezond, dus dingen als met pensioen laten gaan of dierenarts bijhalen is een beetje nonsens, want ze kan nog prima lopen, en ik weet dat het de ouderdom is.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:30

ik zou geen ondersteunde dingen gaan gebruiken. Hiermee zwak je de pezen alleen maar verder af

[o]

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:40

idd, geen bandages gebruiken. Het paard zal er op gaan 'leunen' en zal dus altijd op bandages gaan rekenen. Je maakt de pezen zwakker en het is extra werk voor jou. Van ondersteunen worden de passen trouwens ook niet ruimer! Laat het bij hetgeen wat je dagelijks om zijn benen hebt zitten [als je dat wel hebt] en wees er gelukkig mee dat je paard nog niet kreupel loopt en andere problemen heeft aan zijn benen..veel plezier met je paardje!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 21:42

mmm ok, dus het geeft juist eenh tegen effect? weer wat bijgeleerd. Dacht haar een beetje te kunnen helpen met extra ondersteuning. Ze heeft trouwens nooit iets om normaal.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:45

je kunt haar later daar nog altijd mee helpen moest het nioet meer gaan he
maar voorlpig zou ik het zo laten
zou bv balkjes lopen en op het harde stappen geen manier zijn om de benen te versterken?

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:47

Lange stukken rechtuit stappen op een harde ondergrond is voor ieder paard goed, ook voor de jouwe.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:47

annegti schreef:
Lange stukken rechtuit stappen op een harde ondergrond is voor ieder paard goed, ook voor de jouwe.


Precies.. dat hard de pezen net!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 18:01

Nou heb kilometers met dat beest gestapt op de harde ondergrond weken lang, blijft hetzelfde.. (bij elkaar toch wel zo'n kilometertje of 30 denk ik)

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:05

Bij goed gebruik geeft een bandage alleen bescherming en GEEN ondersteuning. Niet meer dan een peesbeschermer.
DUS...

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:19

wat de pezen ook hard maakt is elke dag na het rijden goed afspuiten met koud water! en als dat niet gaat koelinggel is ook goed maar niet allemaal dus laat je als je dat wil goed informeren!

Voorheen Vip Z2+1, Spirit Z1+2, FHS Jelle L2+2 en Kalim L1+6

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:24

Ik gebruik alleen bandages bij het zwaardere werk ter ondersteuning. Doordeweeks gewoon pijpkousen.

Je kunt inderdaad de pezen afspuiten met koud water. Dit moet wel een minuut of 5 per been gedaan worden, anders heeft het geen effect. Let ook op dat het een zachte straal is.
Arnica erop smeren is ook erg goed.

Ik zou als ik jou was afwisselen, afhankelijk van de intensiviteit van je training.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 20:58

intensitiet van de training is 30 minuutjes met een 9 jarig kind op de rug hobbelen Lachen ehm en wat als ze (in haar geval) doodsbang voor water is?

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:06

Cooling gel is ook een optie.

En natuurlijk die Arnica Lachen

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:17

mijn nu 11 jarige welshmerrie heeft al sinds haar derde slechte pezen. er is te jong te intensief mee gereden en ik longeer haar nu alleen nog af en toe (ze is toch maar 1.17 mtr, verder kan ik er weinig mee.)
en ben er sinds kort achter dat ze met bandages veel beter loopt. minder kort en ze struikeld minder.

maar verder gebruik ik bij de andere paarden ook geen bandages, en ben er ook geen megavoorstander van (bij intensief gebruik)
dus ik zou eerst de dingen proberen die de anderen al aangeraden hebben. zoals die coolinggel enzo

succes ermee

Trotse mama van Tara Olivia *9-7-2011* en Tygo Joshua *23-9-2013*
FLASH 15-5-1989 / 18-11-2013 Rust zacht kanjer, ik zal je missen nadat je 24,5 jaar in mijn leven was.


Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:31

Alsjeblieft, spaar je pony, en laat die bandages weg!

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 11:44

Ehm ik heb er nog niets opgedaan, wilde eerst weten wat het voor voors en tegens zou hebben.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 15:18

Als je toch alleen maar rustig gaat rijden is beenbescherming overbodig.
Beenbescherming is voornamelijk bedoeld tijdens het springen, cross,... Want daar is bescherming wel efficiƫnt.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 16:55

Maar goed, wat zou ik dan kunnen gebruiken omdat ze zo kort loopt? dressuurmatig dingen aanleren kan gewoon niet, ze is 19, heeft dat soort dingen nooit geleerd, en kleine kinderen kunnen nou eenmaal niet hoog niveau dressuren.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:04

Locanda schreef:
Alsjeblieft, spaar je pony, en laat die bandages weg!



Overdrijven is ook een vak....

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 14:55

"doet de pony bandages om"
Oh nee!! hij valt dood neer ofzo Verward
Ik zeg niet DAT ik ze ga gebruiken, maar vraag tips, en geef zelf suggesties waar ik aan heb zitten denken. Arme paarden hier allemaal op bokt.. 70% draagt op foto's bandages.. plof dood..plof.. nog 1 dood Verward

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:42

Bandages:
In sommige gevallen een langzame dood ja!
Sowieso niet optimaal.

Een bandage kan gemakkelijk verkeerd worden geplaatst, te strak of te los. Dit is sowieso niet goed.
En tijdens het trainen kan de temperatuur onder de bandages oplopen tot wel 45 graden. Zo verkrijg je eerder blessures dan dat je deze voorkomt.

Een paar jaar geleden had een kennis van mij een pony. De pony liep niet goed meer. Ze mocht niet meer springen enzovoorts. Ze mocht alleen nog maar dressuren met bandages om, het liefst vrij strak. Dit advies werdt gegeven.
Op een gegeven moment liep de pony echt niet meer dus werden er foto's gemaakt. De aanhechtingspezen waren helemaal doorgesleten! er was niks meer van over, zijn benen hingen letterlijk aan een dun draadje. Dit was nog niet eerder opgemerkt omdat die bandages steeds de boel bij elkaar hielden. Die pony heeft een pijn gehad!

Lach erom, denk ervan wat je wilt. Maar je kan een paard nou eenmaal niet in bubbeltjesplastic en piepschuim inpakken, en terug in de baarmoeder stoppen. Al zou dit wel heel veilig zijn..

Denk je nou echt dat bandages bij die dingen helpen?? Ze voorkomen alleen kleine wondjes, en als je ze strak genoeg doet houden ze de benen bij elkaar, en knellen ze de bloedcirculatie af. Als je ze te los doet kunnen ze los raken, wat nare gevolgen kan hebben. Verder niks, ze hebben meer na- dan voordelen.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:19

De uitzondering bepaald niet de regel.

Er lopen zat paarden met bandages om hun benen. Zelfs in stal.

Ik denk niet dat topruiters hun paarden willen "verknallen" door bandages aan te doen bij hun paard. Ik zie ze vaak genoeg op concoursen lopen. Ook zie je bij bepaalde paarden dat zij ook stalbandages aan hebben door die kringeltjes in hun vacht aan de benen. Bij Salinero zie je dat goed.

Ik begrijp je reactie ondanks dat wel hoor. Je hebt gewoon een slechte ervaring met bandages.

Ik ben overigens wel benieuwd wie dat advies van een strakke bandage destijds had gegeven...

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:38

Een HELE SLECHTE 'deskundige', noem geen namen. Echt zo iemand die niet aan dieren denkt, maar alleen aan het plezier wat mensen op korte termijn van het dier krijgen. Want ja, met die bandages kon ze nog wel dressuur rijden.. een tijdje.
Maar dit is wel een extreem voorbeeld, en de uitzondering maakt de regel niet. Maar ik heb wel meer verkeerde dingen gezien met bandages.
Ik heb altijd zoiets van: het liefst geen bescherming en fratsen om bij paarden. Tenzij je erg veel risico loopt, of het paard zichzelf verwond. En dan denk ik bij bescherming aan peeskappen en strijkkappen van Veredus het liefst, en springschoenen van Escadron die neopreen. Zijn het beste vind ik, heb al heel wat troep gezien.

Maar ik zie sowieso het nut van bandages bij dit probleem niet. Bandages zijn er om de kogel te beschermen, en om kleine wondjes tegen te gaan. Tijdens de training, dan heb ik het niet over stalbandages.
Tijdens het trainen zijn bandages voor andere doeleinden niet geschikt! Alle nadelen ervan achterwege gelaten, een foutje is zo gemaakt met een bandage..

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:40

Daarbij lijkt dit verhaal verdacht veel op het begin van het hele gedoe met die kennis van mij, daarom reageerde ik aanvankelijk zo.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:20

ik heb bij mijn oude pony nu peesbeschermers om. Als ze wat ouder zijn dan willen ze wel eens nauwer gaan lopen en tikken de kogels tegen elkaar. Bandages geven GEEN steun. Het risico van bandages is dat ze afzakken en dat je ze te strak doet.

Come over to the dark side, we have cookies!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Ubermetrics en 63 bezoekers