Zadelonderleggers zijn toch niet nodig!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Zadelonderleggers zijn toch niet nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 17:34

Drukverdelen, show, therapeutische werking?

Wie gebruikt er iets, en zo ja: WAT? Tevreden of ontevreden, makkelijk, duur?


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:36

Ik reed altijd met een gelpad, maar tegenwoordig heb ik er niets meer onder liggen. Had namelijk niet het idee dat de gelpad iets deed, ja het dekje paste minder mooi onder het zadel, zodat ik meer 'drukpunten' creeerde. Scheve mond

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:38

GeJe schreef:
Drukverdelen, show, therapeutische werking?

Wie gebruikt er iets, en zo ja: WAT? Tevreden of ontevreden, makkelijk, duur?


Drukverdelen: ja, Imker heeft een gevoelige rug en de DA raadde een bontonderlegger aan boven een gelpad.

Show: nee, ik heb er zonder bontrand en onder mijn dekje, dus je ziet het niet eens.

Therapeutische werking: er vanuitgaande dat de drukverdelende en warmteverdelende compontent werkt, ja.

Ik gebruik een bontonderlegger van Mattes, ik ben er tevreden over en ik vind ze wel hun geld waard.

Toos paardloos

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:42

Ik heb het niet, maar tegenwoordig zijn er die nieuwe soort bont onderleggers en die zijn als je het mij vraagt Puur voor de show
Natuurlijk is het ook lekker voor de rug van je paard maar vraag maar eens aan veel mensen waarom ze het hebben,
Je ziet nu opeens ook alle grand-prix ruiters er mee rijden want die moeten natuurlijk wel met de mode mee gaan...

Ik vind het zelf ook wel erg chique staan maar heb het geld er gewoon niet voor...

:+: Trotse eigenaresse van GUCCI BROWN(v. Bordeaux)16-05-2011
[KS-ITP] Droom ik? M'n 1e EIGEN paard: prachtige hengst GUCCI BROWN!
Besselink's Benti M1 + 8 :D, Springen B+ 15 :D [RIJ-ITP] Geweldige fotoshoot van knap paard en geweldige outfit LOOK!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:50

Ik heb voor beide verzorgpaardjes een (nep) bontonderlegger. Er zit nog een gewoon katoenen dekje onder voor de zweetopname. Ik heb ze meer voor het gevoel. Het zadel ligt zachter en ik geloof dat ze de druk wel goed verdelen. Het liefst had ik, so wie so voor de oudere arabier, een echt lamsvel van bv Mattes maar ik ben niet zo heel rijk, helaas..

Duhelo

Berichten: 28505
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:53

imker: jij gebruikt dus een gelpad+een bontje+een dekje
is dat niet een beetje veel?
en met de gel ionder het bontje ben je toch de functie van het bontje kwijt? of niet?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:54

Volgens mij gebruikt imker nu in plaats van een geldpad een bontonderlegger.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:55

ik heb een mooi schapenvel...heel dik,heel zacht.
een totaal zadel gesneden dekje.
ik gebruik hem als ik merk dat een paard een gevoelige rug heeft,en in de winter omdat het lekker warm is en hoge vochtopname heeft.
een gelpad vind ik heel erg eng!
vooral de goedkopere,die zijn altijd te klein onder een dressuurzadel...
de action gelpads vind ik wel mwah...

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:57

Ik gebruik niets. Een goed zadel moet goed liggen.....

Ik ben bang dat ik de paarden (over het algemeen jonge paarden) verwen met zo'n ding onder het zadel... en ze er later (zonder) wel last van drukplekken o.i.d. krijgen! Voor mij en de paarden een simpel dekje onder het zadel!

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 18:00

dutske schreef:
imker: jij gebruikt dus een gelpad+een bontje+een dekje
is dat niet een beetje veel?
en met de gel ionder het bontje ben je toch de functie van het bontje kwijt? of niet?


Je hoort het de laatste tijd wel vaker hoor dat de DA voorschrijft een bontje + gelpad te gebruiken... hoe hoog kom je dan wel niet te zitten?

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:03

Ik heb een lamsvelletje gekocht onder mijn oude zadel, die lag niet meer goed op Romanoff. Onder mijn nieuwe zadel ben ik hem niet nodig. Nu gebruik ik hem niet, het lijkt me best warm. In de winter doe ik hem er wel weer onder. Het lijkt me best comfortabel voor je paard en ja, ik vind het mooi om te zien.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

anke2002

Berichten: 810
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Sneek city

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:20

Ik reed altijd met gelpad, maar omdat die niet met de rug meevormt ofzo heb ik vandaag een schapenbondje gekocht. Heb het absoluut niet voor de sier, want Apollo heeft ook een bultje op zijn rug waardoor een schapenbondje beter voor zijn rug zou zijn dan een gelpad. Daarom ga ik nu dus met een schapenbondje rijden in plaats van een gelpad.

~And all our moments, good and bad forever in my head~
~wish we could go back just once and laugh at things we said~

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:53

Ik heb voor mijn arabier een onderlegger.
Zij heeft vroeger een beknelde spier gehad in haar rug, en sinds dien gebruik ik een onderlegger.
Ik wil ooit nog eens een echt schapenbontje aanschaffen ook voor haar, maar die dingen zijn zo duur.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:53

Dutske, ik gebruik nu ipv mijn gelpad een bontje. Alles op elkaar gestapeld lijkt me ook niet bevorderlijk voor de ligging van je zadel en het contact met je paard.

Toos paardloos

Duhelo

Berichten: 28505
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:17

ik heb je post herlezen, en nu snap ik dat je bedoeld dat een bontje verkozen wordt boven een gelpad, ik dacht bontje boven het gel onder je zadel
maar nu snap ik het Haha!

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:33

imker schreef:
...Ik gebruik een bontonderlegger van Mattes, ik ben er tevreden over en ik vind ze wel hun geld waard.


Hier nog iemand die een Mattes sjabrak gebruikt, Gillian heeft geen gevoelige rug, maar vindt de schapenvachtsjabrak wel behaagelijk.

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:54

Ik hoor van meerdere stalgenoten dat een bontje echt beter helpt dan ene gelpad. Rij nu zonder onderleggers, mijn zadel past goed (laatst nog nagekeken en opgevuld) maar ze heeft een gevoelige rug. Twijfel dus over een bontje. Nouja, mijn pinpas twijfelt.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:57

ik heb een geldpad
vind die dikke bontjes geen gezicht
als een bontje echt beter zou zijn , zou ik een kopen zoals imker omschrijft, waarbij je geen bont ziet

en hoe dikker de laag tussen jou en je paard, hoe minder contact en gevoel met je paard!!

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:01

ik weet nog dat mijn baas een bont-onderlegger kocht voor 1 van zn paarden:het verschil was aanzienlijk.
ging het paard eerst bijna zitten met poetsen,vertrok ie na een week met bontje rijden geen spier.

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:02

Heeft laatst een test van in de BIT gestaan en de bontonderlegger kwam als beste uit de test. Verdeelde de druk het beste!

Heb dus een bontonderlegger (jaja.. mij kun je wat dat betreft zowieso alles wijsmaken.. Haha! Haha! )!

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 13:20

Voor die bokkers die geen bontjes of andere dikke oplossingen onder hun zadel willen, heeft www.flexquality.nl nu iets ontwikkeld van speciale foam (wordt ook in de ruimtevaart en ziekenshuisbedden gebruikt)

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 13:31

GeJe schreef:
Drukverdelen, show, therapeutische werking?

Wie gebruikt er iets, en zo ja: WAT? Tevreden of ontevreden, makkelijk, duur?


Ik gebruik deze:

http://divoza.com/shop/a.visit/40efe47f02fff290273fc0a8c064077a/Product/View/07137 (foto doet 't niet..)
''Bontonderlegger Lamsvel (bst.nr.: 07137)
Zadelonderlegger van lamsvel, dat van nature een temperatuurregaliserende eigenschap en optimale zweetopname heeft. Vooral aan te bevelen bij paarden met een gevoelige rug of kunstvezelallergien''
Ik ben er erg tevreden over en t staat ook nog 's erg leuk! Ik heb hem trouwens niet omdat mijn zadel niet past(want ik rij sowieso met passend zadel), maar het is goed voor de rug en ik vind het dus ook wel luxe staan. Lachen Ik heb 'm bij Divoza gekocht en hij kostte € 86.91. Opzich redelijk duur, maar ik heb 'm van allemaal waardebonnen gekocht die ik nog had en toen betaalde ik er nog maar 30 voor ofzo. Ik heb 'm nu een dik jaar en hij is wel een beetje vies geworden door het zweet en de regen, maar ik zal m binnenkort eens wassen(met speciaal spul) en dan wordt ie vast wel weer mooi. Lachen

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 13:35

GeJe schreef:
Drukverdelen, show, therapeutische werking?

Wie gebruikt er iets, en zo ja: WAT? Tevreden of ontevreden, makkelijk, duur?


Ik heb een tijd geleden bij jou een bontonderlegger gekocht en daar ben ik heel goed over te spreken! Het zadel ligt nu ook een stuk beter, en het is een lust voor het oog Knipoog .

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 13:36

Ik gebruik niet eens een sjabrakje Lips are sealed

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 13:39

NienkeBL schreef:
Ik gebruik niet eens een sjabrakje Lips are sealed

Waarom niet als ik je vragen mag, of gebruik je ook geen zadel? Ik rij met bontonderlegger en met een dik(BR) shabrak en mijn paarden hebben nooit last van de rug of van witte haartjes.. Ik rij nooit meer zonder dus! Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BlueStocking en 38 bezoekers