Begrensprobleempje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Begrensprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 09:53

Hoi,

Ik ben sinds kort serieus aan het trainen met mijn haflinger. Maar nu loop ik tegen een probleem aan. Mijn pony is heel erg gauw geneigd om over het buitenschouder weg te lopen, zodat ik dus alles kwijt raak wat ik er vanachter aan rijd. Nu zegt mijn instructrice, waar ik priveles van krijg, dat ik die buitenteugel er goed tegenaan moet houden, dus tegen de hals met druk want anders loopt ze er door heen. Nu moet ik zoveel druk op die buitenteugel zetten, dat het gewoon niet leuk meer is en dat ik last heb van mijn armen. Volgens mijn instructrice wordt ze vanzelf minder sterk, en wordt het dan ook gemakkelijker om met impuls te rijden. Want doordat ze gauw wegloopt over die schouder, raak je ook de impuls kwijt.

Heeft iemand hier een tip voor.?

Ze heeft namelijk al jaren (voordat ik haar kreeg) dit kunnen doen omdat er alleen maar beginners op reden en ze daarvoor te sterk was. Ze heeft dus een enorme eigen wil.

Soms gaat het ook wel goed, en dan loopt ze echt suoer... maar deze momenten moeten eigenlijk uitgebreid worden.

Alle tips zijn welkom OK dan!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:47

minder stelling vragen , door teveel aan je binnenteugel te zitten , laat je een paard over de buitenschouder weglopen !
niet te lang op een volte blijven rijden, rijd dan liever op een 8 of steeds maar weer slangevoltes
door steeds op een volte te blijven en teveel aan de binnenhand te zitten, trek je m alleen maar meer scheef
dus probeer het eens op een 8
zodat je telkens in het midden even recht moet stellen, en dan de andere stelling over doet nemen

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 10:59

bedankt... ik ga het eens proberen.... want ik herken het wel wat jij zegt...

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:40

dat probleem heb ik ook (op m'n verzorghaflinger) maar hou ook goed je buitenbeen erbij, dus als je stelling gaat vragen, breng je je binnenteugel iets van de hals (gewoon opzij brengen, dus, zonder te trekken of iets dergelijks) buitenteugel goed tegen de hals, buitenbeen goed mee begrenzen.
ik heb namelijk sinds kort ook priveles, en zijn we echt bezig met Daisy, en dit vertelt zij dus hoe ik het moet doen, en het gaat steeds beter! Lachen

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 11:45

het zal mss wel een trekje zijn wat veel haflingers hebben Haha! Maar ook hier zal ik eens aan denken met rijden....

thnx

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:51

Mijn verzorgpaardje deed het ook bij mij. Bij mij denderde ze er dan zo erg doorheen, dat ze de andere kant opging.
Ik moets ook begrenzen met mijn buitenteugel en buitenbeen. Maar zodra ik begrensde met mijn buitenbeen ging ze in galop op het hek af en stopte ik met begrenzen. En daar zat dus de fout. Goed je buitenteugel EN buitenbeen eraan houden.
Nij de eigenaresse lukte het wel, mar die was niet zo onder de indruk van haar gedrag en ik wel. Bij instructrice lukte het ook. Dus het is wel de goede manier.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:27

Zoals eerder gezegd, niet teveel binnenteugel. Buitenteugel erbij houden, maar niet zoveel druk dat je pijn in je arm krijgt, werkt net averechts!
En met oefenen, 'schup' hem eens met je buitenbeen (euh.. leg je buitenbeen eens wat naar voren, dus hou de schouder tegen met je buitenbeen)!
Als het beter gaat, gaat je been uiteraard weer op de 'goede' plek!
Maar laat vooral die binnenteugel met rust!
Succes!

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 14:52

thnx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:01

idd, niet teveel binnen teugel

En rij je met een zweepje?
neem die eens in de buitenhand en geef een tikje als hij door je buitenkant hulpen heen valt

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 15:04

Ik rijd wel met zweepje maar daar reageert ze nauwelijks op.... dan gaat ze gewoon door met uitbreken....

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:04

Ik wilde net nog hetzelfde als Runningkawa gaan zeggen.
Helpt misschien ook wel goed.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:05

Oeps. te laat.
Een flinke tik op haar hals als ze het weer doet, misschien dat ze daarvan schrikt.

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 15:07

daar geeft ze niks om.... doet ze het gewoon net zo hard weer.... ik denk dat ik gewoon de komende tijd nog consequenter moet zijn dan ik al ben.... En haar bij het minste of geringste al moet corrigeren.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:55

Oja.. ook de buitenteugel (hand) niet te hoog houden of over de schoft brengen.

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 16:39

dat doe ik niet.... maar bedankt voor je reactie

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:00

marianna schreef:
dat doe ik niet.... maar bedankt voor je reactie


Goedzo! Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:05

Je kunt ook je binnenstelling afwisselen met buitenstelling (maar een klein beetjes, of alleen maar net genoeg om recht te stellen) zodat je haar weer aan de buitenteugel kunt krijgen en gehoorzaam aan je buitenbeen, want daar loopt ze waarschijnlijk ook dwars fdoorheen en dat kun je door buitenstelling en buiging corrigeren (je werkt makkelijker in als die kant hol is) Dit werkt vaak heel goed als ze door je buitenbeen en buitenteugel heen denderen...

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:07

Veel met je benen proberen te sturen. Maar goed, uit ervaring weet ik dat dit niet altijd begrepen wordt door het paard.
zorg dat je vriendelijk blijft aan de binnenhand. Wanner je merkt dat je te streng bent op de binnenteugel, je binnenhand toestaan. Heb je hier nog moeite mee. Haal de binnenhand dan een keer over zijn hals, of door zijn manen. Zodat je echt het gevoel van je binnenhand toestaan te pakken krijgt.
Je buitenhand over de manenkam naar binnen zetten is ook een optie. Dan krijg je het gevoel van het rijden op je buitenteugel, en binnenbeen goed door. Bovendien hoef je dan minder druk uit te oefenen om hetzelfde resultaat te verkrijgen. Later als je het goed door hebt -binnenhand los, en buitenteugel erbij- kun je je handen weer netjes neerzetten.

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 19:12

Wat jij zegt joyce komt me bekend voor... die tip kreeg ik ook van mijn instructrice als het weer eens minder ging... Het punt is gewoon dat ze heel weinig begrijpt en verder wel graag voor je wil werken maar het gewoon af en toe niet snapt.... been eraan betekend per definitie harder gaan.... zo is het haar geleerd.... Ik denk gewoon dat ik geduld moet hebben.... en ze het vanzelf een keer doorkrijgt....

Maar in ieder geval bedankt...

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:53

[quote="marianna"]Ik denk gewoon dat ik geduld moet hebben.... quote]

Als je dat hebt ben je al een heel eind in de goede richting, zo niet op de goede weg!!
Succes trouwens!!