Manege paarden toch wel mazzel?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Manege paarden toch wel mazzel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-02 21:04

Ja weet het een vage titel ik zal het even uitleggen.

Manege pony's/paarden krijgen vaak per dag aandacht , komen ongeveer 2x per dag uit de stal om te rijden.
Hun zullen zich dus minder snel vervelen (lijkt mij).

Maar eigenpaarden worden ff snel een uurtje gereden worden daarna op stal gezet wordt verzorgt en staat dan weer alleen.
Krijgen dus veel minder aandacht dan een manege paard (oke, niet alle sommige hebben het ook super ).

Hoe denken jullie hier nou over?

Ingeh

Berichten: 112
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 21:10

Nou, ik rijd dus op een manege, en het is niet helemáál waar. Want manegepony's krijgen meestal té veel aandacht. Ze hebben zoiets van 'laat me nou 's een keer met rust'. Eigen paarden hebben denk ik wel genoeg aandacht hoor, ze kunnen toch ook gaan eten, die houden zich volgens mij wel bezig, toch?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 21:12

Manegepaarden mogen vaak als dank voor hun harde werken in een stand naar de muur staren.
Krijgen steeds een andere, bonkende, schoppende, trekkende ruiter op hun rug.
Hebben vaak minder goed passend tuig.
De hele dag door kleine kinderen met kleffe handjes die willen aaien.
Moeten vaak echt wel meer dan 2x op een dag lopen!
Als ze kreupel zijn wordt niet de hele medische molen erbij gehaald, het mag niet te veel kosten, als ze niet meer beter worden mogen ze dus naar de slager.
Worden niet fatsoenlijk gereden, op de voorhand, vast in de rug, zijn dus zo stijf als een hark.

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 21:14

Sommige manegepaarden komen bijna nooit in de wei
Op de meeste manege's zijn de boxen viezer dan van een eigen paard
Hoofdstel wordt soms verkeerd in gedaan
Op ponykamp krijgen ze nooit rust en zijn ze met van die kindertjes opgescheept en dat dan 4 weken lang! *LOL*

Ingeh

Berichten: 112
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 21:18

Ja, en als ze dan eindelijk verkocht worden is het dan nog aan de slager ook. De hele dag door lopen, haast geen rust, het zal echt geen pretje zijn.

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 21:25

Ben ik toch wel ff blij dat wij niet zo'n manege hebben. Bij ons lopen de pony's en paarden maximaal 3 uur per dag en dan moet er minstens een uur pauze tussen zitten. Daarnaast komen ze ook nog iedere dag buiten en staan ze in ruime boxen. Tijdens de ponykampen zijn onze groepen niet zo groot en krijgt ieder kind een pony toegewezen voor de hele week. Ik weet dat dit heel ideaal klinkt, maar het is echt zo Pling . Ik vind het niet normaal als paarden uren moeten lopen en niet buiten mogen Frusty , die manege eigenaren denken alleen maar aan een ding en dat is hoeveel kan ik per uur verdienen, echt zielig voor die paarden Huilen .
Wil je een keer bij ons komen kijken, dan mag dat altijd *LOL* .
Want het kan ook op een goede manier.

Gr. Martha
Laatst bijgewerkt door confetti op 17-02-02 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 21:29

maar dat is dus niet op alle maneges zo. in sommige gevallen zou ik echt wel liever manegepaard zijn dan eigen paard. als ik kijk naar de paarden op mn werk, 1 keer per dag de stal uit een uurtje, hooguit 2. wel altijd een schone stal en keurig tuig maar verder niet veel bijzonder. tja ander voer dat ook nog.
de paarden/pony's op de manege waar ik rij hebben het beslist niet slecht. elke dag zeker weten 1 uur de stal uit en maximaal 3 uur. zowiezo elke maandag de (zand)wei in. kreupele paarden worden uit de les gehaald (logisch) en in de gaten gehouden.
ok het tuig is niet het beste van het beste maar dat kan denk ik ook niet op een manege. zoveel kleine kinderen die t over de grond slepen, paarden die aan t tuig gaan eten omdat ze niet in de gaten gehouden worden. maar het tuig past allemaal wel goed en zo hoort het ook. het hoeft geen superkwaliteit te zijn voor een manege denk ik

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 21:30

Margreet schreef:
Manegepaarden mogen vaak als dank voor hun harde werken in een stand naar de muur staren.
Krijgen steeds een andere, bonkende, schoppende, trekkende ruiter op hun rug.
Hebben vaak minder goed passend tuig.
De hele dag door kleine kinderen met kleffe handjes die willen aaien.
Moeten vaak echt wel meer dan 2x op een dag lopen!
Als ze kreupel zijn wordt niet de hele medische molen erbij gehaald, het mag niet te veel kosten, als ze niet meer beter worden mogen ze dus naar de slager.
Worden niet fatsoenlijk gereden, op de voorhand, vast in de rug, zijn dus zo stijf als een hark.


precies en dan komen ze alleen in de zomer 3 weken lang op het land zonder iets te hoeven doen en mogen daarna weer aan het werk... als je nou zegt overdag in het land en als ze nodig zijn worden ze even naar binnen gehaald... maar nee hoor... het is toch wel langer dan 3 weken zomer??

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-02 21:31

Zeker zijn er ook maneges waar ze slecht met de ponys omgaan.

Maar goed, ik ben van de manege uitgegaan waar ik dan rij en ik vind zelf dat de ponys het daar goed hebben. Ook al staan ze in stands er wordt altijd goed voor ze gezorgd en wordt ook altijd even naar gekeken ook als maar iemand denkt dat er een pony iets mankeerd.

ValeryPambriLover
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-02-02
Woonplaats: Waar Pambri en Valery staan natuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 21:42

Maaike schreef:
maar dat is dus niet op alle maneges zo. in sommige gevallen zou ik echt wel liever manegepaard zijn dan eigen paard. als ik kijk naar de paarden op mn werk, 1 keer per dag de stal uit een uurtje, hooguit 2. wel altijd een schone stal en keurig tuig maar verder niet veel bijzonder. tja ander voer dat ook nog.
de paarden/pony's op de manege waar ik rij hebben het beslist niet slecht. elke dag zeker weten 1 uur de stal uit en maximaal 3 uur. zowiezo elke maandag de (zand)wei in. kreupele paarden worden uit de les gehaald (logisch) en in de gaten gehouden.
ok het tuig is niet het beste van het beste maar dat kan denk ik ook niet op een manege. zoveel kleine kinderen die t over de grond slepen, paarden die aan t tuig gaan eten omdat ze niet in de gaten gehouden worden. maar het tuig past allemaal wel goed en zo hoort het ook. het hoeft geen superkwaliteit te zijn voor een manege denk ik


Bij ons rijden ze maar 2 uur per dag of soms minder maar als het ECHT ECHT ECHT niet anders kan dan nog een uurtje erbij maar da gebeurt heus nie vaak en zondag hebben ze een dag vrij en mogen in de paddock op zaterdag na 5 uur geen vervelende kinderen meer in de buurt. Donderdag lopen ook niet alle pony's omdat er springlessen zijn. In de zomer gaan ze 5 weken lang op het weiland en dan nog een week weer wennen aan het leven als manege pony.

De pony's met een eigen baasje daarvan gaan sommige niet een paar weken in het weiland staan ook maar de hele dag in de stal maar hebben het toch best relax.

Het ligt eraan op welke manege je rijd denk ik.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 21:53

het ligt IMO ook aan de manege waar je rijdt. ook bij onze manege zijn de paarden elke zondag vrij en 1 keer in het kwartaal is er vrije week, dat wil zeggen dat er die week helemaal geen lessen zijn en de paarden in groepjes los gaan in de binnenbak en bij goed weer in de (zand)wei

ValeryPambriLover
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-02-02
Woonplaats: Waar Pambri en Valery staan natuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 21:58

Ja das wel flex voor de manegebeeste (sorry ik zeg maar pony's/paarden hahaha Schijnheilig )

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 23:15

Ik vind het dus absoluut niet zo wat margreet zei:

Bij de manege waar ik rijd, worden ze echt goed verzorgd: goed te eten, van de zomer de wei in, af en toe een buitenrit, zondag's vrij en ze lopen niet heel veel.

Ze worden geknuffeld en gepoetst en hebben allemaal passend tuig en de meest met gevoelige rug hebben een gelpad erbij liggen, daarbij nog een dik zadeldek!

Ook staan ze van de winter allemaal met passende dekens en doen ze afwisselend werk!

dus niet bij alle manege's is het zo.

Je ziet heel vaak paarden die in de wei gegooit worden en waar niet meer naar omgekeken word!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 23:30

Bij welke manege rij jij dan Melissa?

Blijft een feit dat manegepaarden toch steeds een andere, bonkende, schoppende, trekkende ruiter op hun rug krijgen.
En een aantal andere dingen kan ik ook nog wel een keer herhalen:
De hele dag door kleine kinderen met kleffe handjes die willen aaien, die dieren komen niet aan hun rust toe vaak.
Als ze kreupel zijn wordt niet de hele medische molen erbij gehaald, het mag niet te veel kosten, als ze niet meer beter worden mogen ze dus naar de slager.
Worden niet fatsoenlijk gereden, op de voorhand, vast in de rug, zijn dus zo stijf als een hark.

Tuurlijk is de ene manege beter dan de andere, maar bepaalde dingen gebeuren gewoon op iedere manege.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 23:34

Bij ons staan de manegepaarden & pony's in een stand ja...maar ook veel eigen paarden staan bij ons in een stand...
1 manege pony staat in een buitenbox, omdat hij stofallergie heeft. Nu hij buiten staat heeft hij er niet veel last van.

Ze krijgen goed te eten, glanzen allemaal en zijn niet mager, als er nieuwe pony's komen zijn die vaak mager, maar wanneer ze een maandje op de manege staan zijn ze altijd lekker rond.

Bassie had wat last van drukking, kreeg eerst een gelpad op en nu heeft ie ook een ander zadel. Wanneer het nodig is gaan ze naar de smid ect... zo slecht hebben ze het dus niet.

Ze moeten soms veel lopen ja, maar is een paard niet een loopdier??? Ja toch? Dat ze op de voorhand lopen en zo stijf zijn als een hark tja...ligt ook weer aan degene die lesgeven.

Zomers komen ze af en toe op de wei en ze gaan elk jaar een week op ponykamp, lekker door de bossen crossen en de wei op.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 00:54

Het lijkt mij ook niet een echt leuk leven als manegepaard maar ik verbaas me wel regelmatig over de hoge leeftijd die veel manegepaarden/pony's bereiken. Het lijkt daardoor alsof het leven dat zij leiden toch gezonder is dan het leven van een gemiddeld privépaard.
Hier op een manege in de buurt vind ik de verzorging allesbehalve fantastisch maar het gros van de pony's is de dertig ver gepasseerd. Toen ik laatst eens bij de manege in Den Haag ging kijken waar ik dertig jaar geleden begon met rijden zag ik tot mijn stomme verbazing een paar pony's staan waar ik nog op had gereden. Ze waren inmiddels stokoud maar gezond als een vis.

Zo zijn er wel meer manege's waar pony's, en in mindere mate paarden, lopen die dat werk al tientallen jaren doen.
Ik zou echt wel eens willen weten waar dat nou precies aan ligt.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 09:23

Margreet schreef:

Blijft een feit dat manegepaarden toch steeds een andere, bonkende, schoppende, trekkende ruiter op hun rug krijgen.
En een aantal andere dingen kan ik ook nog wel een keer herhalen:
De hele dag door kleine kinderen met kleffe handjes die willen aaien, die dieren komen niet aan hun rust toe vaak.
Als ze kreupel zijn wordt niet de hele medische molen erbij gehaald, het mag niet te veel kosten, als ze niet meer beter worden mogen ze dus naar de slager.
Worden niet fatsoenlijk gereden, op de voorhand, vast in de rug, zijn dus zo stijf als een hark.

Tuurlijk is de ene manege beter dan de andere, maar bepaalde dingen gebeuren gewoon op iedere manege.


hier ben ik het voor het grootste deel mee eens. maar die kleffe handjes zijn er op de manege waar ik rij in ieder geval niet de hele dag door. pas een uur voordat de lessen beginnen die dag mag je op de manege zijn volgens mij en t kleine grut gaat meestal al snel weer met paps en mams mee naar huis. Ook staat er bij ons een pony op de manege die niet meer mee kan lopen in de lessen ivm een schouderprobleem. dit gaat maar heel langzaamaan beter en het is nog maar de vraag of het helemaal over gaat. als dat niet zo is gaat ze iig niet naar de slager maar naar iemand die een gezelschapspony of fokmerrie wil (is een haf merrie)

Maar voor de rest ben ik het zeker met je eens

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 10:37

Margreet schreef:
Bij welke manege rij jij dan Melissa?

Blijft een feit dat manegepaarden toch steeds een andere, bonkende, schoppende, trekkende ruiter op hun rug krijgen.
En een aantal andere dingen kan ik ook nog wel een keer herhalen:
De hele dag door kleine kinderen met kleffe handjes die willen aaien, die dieren komen niet aan hun rust toe vaak.
Als ze kreupel zijn wordt niet de hele medische molen erbij gehaald, het mag niet te veel kosten, als ze niet meer beter worden mogen ze dus naar de slager.
Worden niet fatsoenlijk gereden, op de voorhand, vast in de rug, zijn dus zo stijf als een hark.

Tuurlijk is de ene manege beter dan de andere, maar bepaalde dingen gebeuren gewoon op iedere manege.


Op de manege waar ik rij, was ook eens een pony ziek. Nou die heeft 2 nachten (!) aan het infuus gelegen, en er is dus werkelijk alles aan gedaan maar hij heeft het niet gehaald.
En ook pony's die niet helemaal goed lopen krijgen rust. (zo staat er nu een pony voor 3 weken stil in een box)
Maar goed, het ligt er gewoon ook aan op wat voor manege je rijd.
En kleffe handjes en schoppende kinderen hou je niet tegen.
Bovendien, ze moeten toch ergens leren paardrijden? Want ik ken vrijwel geen eigenaren die mensen die niet kunnen rijden op hun paard laten!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 10:52

Ik rijd op Manege hallinckveld.

Als die pony's niet geaait willen worden, gaan ze heus niet met hun hoofd over de staldeur hangen.
De kleine kinderen lopen ook niet zo snel de stal in...

Als bij ons een paard kreupel is, koliek heeft of wat dan ook, worden er echt wel medische middelen bij gehaald (indien nodig natuurlijk) en de dierenarts word geroepen.

Ook gaan de paarden optijd naar de hoefsmid en staan ze in een stal met een lekker dik pak stro.

Het is niet bij alle manege's zo, maar ik vind dat manege's altijd zo snel "de grond ingetrapt worden"

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 10:53

Jobbeltje schreef:
Bovendien, ze moeten toch ergens leren paardrijden? Want ik ken vrijwel geen eigenaren die mensen die niet kunnen rijden op hun paard laten!


Dat was het onderwerp niet.
Tuurlijk is het goed dat er maneges zijn, voor de mensen ja, maar dit ging over de paarden.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 11:20

Ik vind dat (meeste)manegepaarden en pony's het WEL goed hebben. Tenminste waar ik rijd wel. Ze krijgen eigenlijk dezelfde zorg als eigen paarden, en krijgen soms zelfs mer aandacht. Dat gebonk van beginnende ruiters valt ook nog wel mee, de halve lessen worden in stap gedaan. Het is ook vaak zo dat afgedankte privepaarden een nieuw leven op de manege krijgen!!
Naja de manege waar ik rijd(manege nieuw amstelland) is wel goed voor zijn paarden, maar er zijn ook maneges waar de paarden in hun eigen stront staan en te veel uren loopt.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 11:32

Mijn pony is vroeger een manege pony geweest. Ik vind dat manege pony's /paarden geen goed leven hebben.
mijn pony stond bijvoorbeeld in een stand en moest 3 uur per dag lopen in een hele zware bak. Het tuig enz was heel goed hoor en de stand was ook altijd schoon, maar Joker kan er gewoon niet tegen als het zo druk om haar heen is.
Er zijn natuurlijk ook pony's die dol op mensen zijn en die het heerlijk vinden om de hele dag vertroeteld te worden, en volgens mij zijn dat de eenigste ponys/ paarden die voor een mangege geschikt zijn. Maar met een laag buget heb je het niet voor het uitkiezen.
Joker is mijn tweede pony die ik van een manege heb gekocht en ik merk toch dat zo'n pard zich er beter bij voelt als hij 1 of 2 baasjes heeft ipv 20.

blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 14:08

Bij onze manege lopen de paarden 2 uur per dag en er word 2 keer per week gemest. Als een paard iets heeft komt de veearts. De pony's staan in ruime stands. De gevordere ruiters rijden de paarden goed dressuur matig en daardoor blijven ze vaak wat soepeler.Het tuig is goed en een aantal paarden heeft een gelpad. Met ponykamp weet ik niet wie er meer lol heeft de pony's of de ruiters! Al met al hebben de manegedieren het hier heel goed.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 17:32

ik ben het voor een gedeelte met je eens. eigen paarden hebben minder aandacht (ligt eraan waar ze staan) ze hebben 1 of 2 mensen die hem doen die 1 of 2 blijven meestal niet de hele dag. dus dan heeft een paard minder aandacht als een manege pony.

maar een manege pony is echt zielig (waar ik heb gereden wel) sommige moesten gewoon 4 uur op een dag lopen (op zaterdag) omdat er te weinig pony's waren.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 18:01

Als groot eventingliefhebber nee dit gaat niet off topic) stoor ik me altijd enorm aan het schijnheilige boegeroep van velen, die vinden dat dat dierenmishandeling is. Feit is dat ze een training hebben die veel dichter bij hun eigen natuur ligt dan bijv. een manegepaard. Als ik mocht kiezen kwam uik dus terug als eventingpaard en never niet als manegepaard/pony. Waarom niet?

Een stand vind ik sowieso al de meest paardonvriendelijke huisvesting die er is.
Het aantal uren lopen vind ik op zich niet dramatisch, wel het feit dat er zoveel verschillende malloten op je rug plaats nemen die geen hol van jou begrijpen en hoe kan eht ook anders, je begrijpt er als pony zelf niks meer van want ze vragen allemaal wat anders van je/op een andere manier.
Het werk dat je te doen krijg is meestal rondweg geestdodend. Rondje na rondje na rondje. Over het algemeen zijn de manegepony’s ook niet al te slim, anders hadden ze die kids er natuurlijk allang afgebokt!!
Knipoog

Tuurlijk zijn er goede en slechte maneges, tuurlijk zijn er goede en slechte particuleire eigenaren, maar ik benijd het leven van een manegeknollie echt niet!!!