Nu nog scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 17:52

hey
zoals sommigen al weten, heb ik sinds 2 weken een nieuw paard. Hij heeft de hele winter op de wei gestaan, en is om de een of andere reden zijn winterhaar niet kwijt geraakt. Zijn haren zijn dus nog zo'n 4cm lang Scheve mond
Nu het toch al zo'n 20 graden warmer is dan deze winter, denk ik dat het niet zo aangenaam is.
Kan ik hem gewoon scheren? En heeft dat nadelige gevolgen voor de verdere verharing? Deze winter zou hij sowieso geschoren worden.
Hij krijgt wel al zo'n 2 keer per week lijnzaadolie bij (heb gehoord dat ik het niet meer dan 2 x / week mag geven, klopt dat? )
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen


nijntjepluis
Berichten: 311
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:12

Ja nu doen pak het scheer apparaat. Lijnzaad olie krijgt mijn verz.shetje 1 keer per dag binnen via speciaale biks

Sterker dan de dood is de liefde

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:40

Ja hoor scheren kan wel,
wel even iun de gaten houden, hij siw el zijn lange haren gewend.
Verder heeft het geen effect op de verharing verder.
En lijnzaadolie kun je volgens mij wel elke dag geven hoor.

Dag lieve mama...

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:09

Ik zou hem ook zo snel mogelijk scheren, want anders vat hij straks nog kou als hij bezweet is. Eerste tijd wel even in de gaten houden dat hij er aan kan wennen.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:11

O ja, je vroeg ook nog iets over lijnzaadolie. Bij ons op stal wordt dat bij sommige paarden gewoon elke dag door het voer gedaan. Dan went het lichaam ook aan een regelmatige opname.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:36

persoonlijk zou ik eventjes wachten op een paar warmere dagen, en dan pas scheren.


BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:05

Je kan nu scheren als hij zón dikke vacht heeft.

Let wel op: Je kan hem dan niet meer lang in de regen laten staan als het wat kouder is zoals nu en de zon na een kort buitje niet meer schijnt. Ik zou je wel adviseren je paard in iedergeval s'nachts op stal te zetten om kou vatten te voorkomen.

Als je hem geschoren hebt, moet je hem straks in het najaar als het veel regent met een regendeken op het land zetten om te voorkomen dat hij kouvat.

Doordat hij niet goed in zijn vacht zit en je nu gaat scheren heb je kans dat je de zomervacht er ook af scheert daarom moet je op bovenstaande punten letten.

Die lange haren kan duiden op de ziekte Cushing, door bloed/ urineonderzoek. Niet uit de wintervacht komen en extreem lang haar hebben is namelijk één van de symptomen van Cushing

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 19:57

hey
ziekte van Cushing vermoed ik niet dat het dat is. Op sommige plaatsen heeft hij namelijk wel kort(er) haar.
Ik zou dan wel een deken gaan gebruiken hoor. Das geen probleem. hij komt elke dag wel op de wei, maar staat geen uren buiten. Als het regent, wil hij niet buiten, maar heb wel een regendeken moest hij een keer in de regen staan.
Bedankt voor de reacties. Zal morgen maar een scheerapparaat gaan lenen Knipoog
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 19:59

IngridDomino schreef:
Ik zou hem ook zo snel mogelijk scheren, want anders vat hij straks nog kou als hij bezweet is. Eerste tijd wel even in de gaten houden dat hij er aan kan wennen.


hey
die gedachte had ik ook! Als hij gewerkt heeft, of bvb op wandeling zweet hij wel eens, en dan die wind erop Scheve mond
kan hij beter snel drogen.
Ik leg dan wel een deken op zodat hij het niet koud krijgt op stal.
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Paardengek81 en 32 bezoekers