Help teek bij mijn hondje..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Help teek bij mijn hondje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 14:41

Ik kwam net thuis.. en ik kriebelde mijn hondje ( half jaar jong ) over zijn buikje en zag ineens iets in zijn halsje zitten.. Toen keek ik en zag ik gelijk dat het een teek was... Boos! Ik wist wel dat je dan met een pincet die teek moest pakken en dan een slag draaien en dat ie dan vanzelf los zou laten.. Toch dacht ik.. laat ik mijn moeder voor de zekerheid even bellen. Niet dat ik het zometeen verkeerd doe en nog verder van huis ben. Maar ze bevestigde wat ik al dacht en heb gelijk een pincet gepakt.

Diertje op zijn rug gelegd.. hij keek me aan van.. wat ga je doen? Wat doet z on jong ding.. gaat proberen overeind te komen. Maar anders kon ik niks zien, dus heb hem nogmaals gezegd... BLIJF!!! Toen bleef hij gelukkig liggen en heb zeker wel 5 pogingen gedaan om het ding goed tussen de pincet te krijgen. Toen draaien.. en gelukkig liet hij na 3 keer draaien los. De pootjes alles zat er nog aan gelukkig, er is niets blijven zitten bij mijn hond..

Maar nu las ik net dat topic van Branca.. over die dodelijke teken...
Het is me niet opgevallen dat hij minder eet.. hij eet altijd goed..
Sloom kan ik ook niet zeggen, maar ik maak me wel heel erg zorgen.. Huilen
Wat moet ik nu doen? Toch maar naar de dierenarts?

Groetjes Linda

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:44

Wij hebben pas geleden ook een teek bij onze hond ontdekt maar die heb ik ook door de DA laten verwijderen.
We kregen toen wat antibiotica mee. Misschien kan je voor de zekerheid even bellen. Mijn hond had al een bult op de plek waar de teek zat.

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:46

Onze hond heeft wel meerdere teken op een dag.... dat is heel normaal hoor, die loop je gewoon op in het bos. Je moet het even in de gaten houden, maar als je hem goed verwijderd hebt, en doet verder normaal is er niets aan de hand hoor!

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:47

Het wondje even goed ontsmetten met sterilon bijvoorbeeld. Heb je gekeken of je zijn kopje ook mee hebt? Anders moet je even naar de dierenarts om de rest te verwijderen.

Als je ontsmet voordat je de teek eruit haalt heb je kans dat hij zijn gif spuit en daar kunnen ziektes bij zitten. De ziekte verschijnselen komen meestal pas na een paar weken. Maak je niet te druk joh, controleer wel even of hij niet meer teken heeft.

Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 14:50

Ja daar heb ik extra goed op gelet, ik zou en moest dat kopje erbij hebben...anders heeft het weinig nut natuurlijk.. Maar dat is allemaal gelukt!!! Dan doe ik zo als ik thuis kom ( zit nu op stage ) gelijk even wat sterilon er nog op voor de zekerheid... Bah vind het zulke enge dingen.. moest ook eerst een paar keer slikken.. vind het vreselijk..

Groetjes Linda

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:54

Onze honden hadden ze ook enorm vaak!!
Dus gewoon netjes verwijderen en dan is er niks aan de hand en verder gewoon opletten of dat hij niet anders doet als normaal , is dat wel zo kun je alsnog naar de dierenarts...

Ik zou me neit al te gauw zorgen maken deze beestjes loop je gewoon in het bos op Lachen

Pingel

Berichten: 59
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 00:19

Als ze een teek hebben met de tekentang verwijderen. Verder iedere maand druppels erop van EXIL die helpen bij mijn honden het beste.

Verder hebben nu nooit meer teken door de druppels. Mijn hondne zijn er gelukkig nooit ziek van geworden als zij een teek hadden!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 00:40

Mijn hond heeft ook heel amper een teek. Behandel hem elke maand met Frontline, gewoon van die pipetjes die je leeg drukt in de nek.

Mijn DA zei destijds tegen mij: niks erop smeren wanneer je de teek eruit haalt. De teek scheidt namelijk nog wat "gif" af wanneer je hem eruit haalt. Als je er spul op gaat doen komt het er JUIST in. Tsja, weet het ook niet hoor, maar ik doe er nooit wat op en het is 1 dagje een beetje een bultje en ook zo weg. Een tekentang is wel handig om te hebben, die kosten totaal niks en zijn wel zo makkelijk. Het is namelijk aardig lastig om EN met de pincet de teek goed vast te houden EN rond te draaien (wel tegen de klok in!). Dus dat zou ik sowieso even halen!

En inderdaad goed spul tegen teken, dan heeft hij er vrijwel nooit meer last van!

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 00:48

Carlaa schreef:
Mijn hond heeft ook heel amper een teek. Behandel hem elke maand met Frontline, gewoon van die pipetjes die je leeg drukt in de nek.


Wij gebruiken ook frontline voor onze honden en katten en hebben al *afkloppen* sinds dat we het gebruiken geen last van vlooien en teken meer gehad OK dan!
We gebruiken het al vanaf het moment dat het alleen nog maar verkrijgbaar was bij de dierenarts.
Werkt echt goed dat spul.

Linnie
Berichten: 1103
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:31

ik zou voor de zekerheid nog maar even langs de dierenarts gaan.... het leven van je trouwe viervoeter is (lijkt me dan, bij mij iig wel) veel meer waard dan die hoge ( Boos! ) kosten van de dierenarts...

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:59

Onze hond heeft ze ook regelmatig. Gewoon elke dag controleren.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:18

Of bel even voor advies naar de DA,koop een speciale teken tang want met een pincet heb je de kans dat je de teek op een verkeerde plaats pakt en hij alsnog "gif" gaat spuiten.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:45

Ik behandel mijn hond ook iedere maand met Frontline. Desondanks heeft hij zo nu en dan toch nog eens een teek. Die verwijder ik dan met een tekenpen en dat is tot nu toe altijd goed gegaan (klopt even af op hout) Als ik jou was zou ik je hond iedere keer na het wandelen even controleren, hoe kleiner de teek, des te minder lang zit hij op de hond, en des te minder kans heb je op enge ziektes.
Ben blij dat je niet in Frankrijk woont, daar heb je echt een tekenplaag. En dan niet alleen die bruin/grijze die hier zitten, maar ook zo'n vieze rode. Ik heb daar een keer van een paard zo'n 30 teken weggehaald, maar dan vind je ze wel niet meer vies, dus elk nadeel heeft zijn voordeel.