anti-zand middel met lijnzaadolie geven?Kan dat ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

anti-zand middel met lijnzaadolie geven?Kan dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 10:48

Mijn paard had zand staan eten en daarom ben ik hem een kuurtje sandgard gaan geven. Hij eet het alleen als ik een flinke scheut lijnzaadolie door zijn slobber doe. Nu vertelde iemand me dat de kuur dan niet werkt. De sandgard zou de werking van de darmen vertragen zodat het plakkerige spul wat het dan vormt het zand afvoert. Volgens haar versneld lijnzaadolie juist de werking van de darmen en zou het "rond" de sandgard gaan zitten waardoor het plakkerige spul niet ontstaat en dus ook geen zand afvoert. Verward
Weet iemand of dit waar is ?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:03

Ik ken Sandgard niet, maar het klinkt wel realistisch.
Kun je hem ipv lijnzaadolie, niet verleiden met een beetje appelmoes, of geraspte worteltjes of wat hij dan ook maar lekker vind?

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 16:47

nee, helaas, ook daar trapt hij niet meer in....en dat terwijl hij het eerst wel at, nu eet hij geen sandgard,sandclear en geen psyllium husk meer

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 07:49

dit soort producten zijn plakkerig zodat het zand in de maag en darmen wordt meegvoerd, ik denk niet dat het erg is als je er lijnzaadolie doorheen doet. je zou zelf lijnzaad kunnen koken, dan is het wat dikker en blijft er ook genoeg zand aan plakken.

zonder lijnzaad lust je paard het niet, nou laat de werking dan maar iets minder zijn (als dat al zo zou zijn) dan helpt het toch nog meer dan dat je niets geeft

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:17

Is hij goed in ontwormen of is dat ook een drama? Anders kun je overwegen om het in een ontwormingspuit te doen. Appeltje er achteraan Lachen

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 15:10

Daar zat ik dus ook al aan te denken.

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 17:12

Dat heb ik ook al geprobeert, helaas gaat dat spul zo ontzettend plakken en wordt het stijf dat als je het er dan inspuit hij bijna stikt.Als ik het dan nog meer ga verdunnen doe ik er zo ontzettend lang over(heel vaak spuitje vullen) om het allemaal naar binnen te krijgen, hij raakt het dan zo ontzettend beu en lukt het helemaal niet meer.
En dat terwijl hij de enigste van onze paarden was die het altijd zonder problemen op at....
Ik blijf hem dus inderdaad maar met lijnzaadolie geven, dan krijgt hij in ieder geval wat binnen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:20

Kijk even bij de apotheek (of bij de DA) er zijn ook spuiten van 50cc met een wijde tuit. Kosten ca. 2.50 euro. Ik heb er altijd een paar in de kast liggen, hardstikke makkelijk.

Maarten21
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:38

ik zou het persoonlijk gewoon op alleen lijnzaad houden... niet alleen vanwege de kosten, ook al is dat natuurlijk wel heel belangrijk

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:18

Als het goed is staat op het etiket dat je het ook licht bevochtigd mag geven. Dus jouw lijnzaad is helemaal niet erg hoor!

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 10:21

Ik blijf het inderdaad maar gewoon geven met lijnzaadolie,een andere optie werkt echt niet.En dan denk ik dat als het daar niet mee vermengd mag worden ze het echt wel bij de gebruiksaanwijzing aangegeven zouden hebben.Toch?

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:44

Zorg er dan wel voor dat je het lijnzaad echt vlak voor het voeren erover heen doet, zodat hij het zo 'droog' mogelijk krijgt. Had je het etiket nog gelezen?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:03

Volgens mij staat op de Sand Clear dat je't droog moet geven (weet niet zeker hoor, maar dacht het te herinneren).
Wat minstens net zo goed helpt (en bij mijn shet zelfs beter, die heeft ondanks regelmatige sand clear kuren 3 dagen in Utrecht gestaan wegens diarree veroorzaakt door overmatig veel zand in z'n verteringssysteem) is gekookte lijnzaad geven. Daarnaast is het een stuk goedkoper, goed voor hun vacht en gecombineerd met wat muesli ofzo vinden ze het nog lekker ook, dus je vangt wel 5 vliegen in 1 klap.
Gekookte lijnzaad af laten koelen en dan over een beetje slobber mengsel of muesli... moet je eens zien hoe je paardje smult!
De bewuste shet heb ik al 2 jaar niet meer, maar m'n paard en andere shet krijgen nog altijd zo om de dag gekookt lijnzaad over hun avondeten.

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 22:19

Allereerst bedankt voor het meedenken ! OK dan!
Sandclear moet je bij voorkeur over droog voer geven, "nat" voer mag wel,je moet het dan op het allerlaatste moment toevoegen.Hij krijgt nu psyllium husk,dat moet je zelfs nat maken om het te voeren.
Mijn paarden krijgen ook regelmatig gekookt lijnzaad, toch heeft er 1 pony 3 keer zandkoliek gehad.Die krijgt nu dus ook regelmatig een anti-zand middel naast de gekookte lijnzaad. Ik wil dat niet meer meemaken en tegenwoordig als ik het niet vertrouw, als ze binnen een korte tijd heel veel zand binnen krijgen geef ik zo'n kuur.Wel duur, maar dan weet ik in ieder geval zeker dat ik er alles aan gedaan heb om koliek te voorkomen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 00:26

Iduna schreef:
Wel duur, maar dan weet ik in ieder geval zeker dat ik er alles aan gedaan heb om koliek te voorkomen.


Ja, dat dacht ik dus ook, maar bij mijn shet bleek de sand clear dus niet te werken... Ik gaf mijn paarden standaard eens in de maand/twee maanden een sand-clear kuur omdat ik alleen een zandpaddock had en ze dus onvermijdelijk zand binnen kregen.
De shet werd op een gegeven moment erg ziek, diarree als water en zó mager dat er niks van hem over bleef. Op het laatst was'ie echt een zombie, zo zielig en down was'ie. Na vele urine/bloed/mest onderzoeken is hij naar Utrecht gegaan en daar hebben ze hem - bijna letterlijk - binnenstebuiten gekeerd. Daar bleek dus dat z'n darmen hartstikke vol met zand zaten. Hij is meerdere keren gespoeld en heeft 3 dagen op pure lijnzaad gestaan (en een klein beetje hooi) en toen was'ie weer schoon.
Thuis mocht hij niet meer op het zand, dus heb ik hem weg gegeven.
Na 3/4 jaar kreeg ik hem door omstandigheden weer terug (weer aan de diarree, maar gelukkig nog niet zo erg) en ben hem toen op advies van Utrecht om de dag gekookt lijnzaad gaan voeren om te voorkomen dat hij weer ziek werd. Dat werkte dus wel, want hij was binnen een week goed op de mest en is daarna nooit meer ziek of aan de diarree geweest.

Om maar even te illustreren dat sandclear of andere psyllium producten niet altijd werken...

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 11:17

Hoeveel gekookte lijnzaad gaf jij je shet ?

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 11:25

Waar halen jullie lijnzaad en moet je het niet zeven na het koken??

Of kan je de zaadjes er gewoon bijgeven??

Misschien dat ik het mijn paard ook wil gaan geven, dan kan het zand worden afgevoerd Knipoog

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 15:35

@ Iduna: Ik heb een plastic maatbekertje van iets anders, ongeveer een theeglas (zo'n pickwickglas) vol denk ik, en dat zet ik in ruim water op. Dit verdeel ik over m'n paard en m'n shet, waarbij m'n shet ongeveer 1/4 krijgt en m'n paard 3/4.
Als je't alleen voor een shet kookt zou ik een half kopje doen ofzo...

@ Tallie: Je hoeft het niet te zeven, zaadjes werken juist in de maag door en 't is ook erg goed voor de vacht.
Lijnzaad haal ik bij m'n plaatselijke voerboer... kost echt bijna niks. Ik geloof dat ik 2 euro voor een zak van 2 of 2,5 kilo heb betaald... maar dat weet ik echt niet zeker meer hoor... 't Is in ieder geval niet van één of ander merk, gewoon lijnzaad wat ze zelf in zakken doen.

Cilian

Berichten: 200
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:23

Ik geef mijn paardje nu al 2 jaar lijnzaadolie, dat ik ook zelf kook. (1 beker lijnzaad en ca. 3 liter water, 45 minuten laten koken). Hij had 2x zandkoliek gehad binnen 3 maanden. Sinds ik hem lijnzaadolie geef heeft hij geen zandkoliek meer gehad.
Ik geef ook de zaadjes erbij en ca. 2 juslepels per dag.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:44

Ik denk dat ik dat ook ga doen dan Knipoog Bedankt voor de tip!!